handdator

Visa fullständig version : Sirap rik(ast) på glukos?


Koloftw
2008-01-02, 21:31
Tja, vad för sirap finns det i vanliga livsmedelsaffärer med större andel glukos och mindre fruktos? Som har en del sötma?

Någon som kanske kan skriva upp plats 1-5? Söker på fineli men hittar bara en sirap ... någon som har bättre koll?

Tolkia
2008-01-02, 22:05
Det finns inte så många sorters sirap som man använder i matlagning. Det är främst betsirap/"vanlig" sirap (Finns som mörk och ljus, men det är nog bara smak och färg som skiljer och inte så mycket näringsvärde. Ljus är mer "rent söt"; mörk har en bränd smak som påminner om melass.) och lönnsirap.

Koloftw
2008-01-02, 22:56
Hmm ok.

Jo jag hittade Sirap, mörk sirap, vit sirap, ljus sirap, lönnsirap och stärkelse-/glukossirap.

Är det någon näringsmässig skillnad på de 4 första samt finns det några synonymer på glukos-/stärkelsesirap? Alltså typ pannkakssirap ... vad är det för sirap?

Ger glukossirap sötma (0.7*sockers)?

Sirap :eating:

Tolkia
2008-01-02, 23:31
Jo jag hittade Sirap, mörk sirap, vit sirap, ljus sirap, lönnsirap och stärkelse-/glukossirap.

Är det någon näringsmässig skillnad på de 4 första samt finns det några synonymer på glukos-/stärkelsesirap? Alltså typ pannkakssirap ... vad är det för sirap?
Mörk/ljus/vit sirap lär det inte vara någon skillnad på näringsmässigt, bara smakmässigt. Ju ljusare sirap desto mer sockerlik smak.

Lönnsirap är ju en helt annan produkt, så där gäller antagligen andra näringsvärden (den innehåller ju t.ex. mer vatten). Pannkakssirap brukar vara majssirap smaksatt med lönnsirap eller lönnsirapsessens.
Ger glukossirap sötma (0.7*sockers)?
Glukossirap/glykos smakar ofta inte särskilt mycket överhuvudtaget, och är inget man använder för att söta, utan den tillsätts i sockerlösningar (t.ex. när man kokar sockerlag till karameller) för att sockret inte skall kristallisera. Köps i mycket små förpackningar och är ganska dyrt.

Edit: Det är inte alltid så lätt att ersätta socker med sirap i recept (särskilt inte om det är flera deciliter socker), eftersom det är så stor skillnad i vatteninnehåll mellan produkterna.

Koloftw
2008-01-02, 23:39
Ah, ok. Damn.

Angående lönnsirap/pannkakssirap så är det väl mer glukos i dem? Finns de att köpa i vanliga livsmedelsaffärer, hur smakar de?


:gah!: Vill ha något stärkelse-/glukosbaserat livsmedel som smakar sött och kan användas istället för socker. Finns ju inget *mini*

Koloftw
2008-01-02, 23:44
EDIT: Hittade den här, Tolkia är du säker på att glukossirap är dyrare? http://e-health.msn.se/kost/Star_ditt_godis_pa_svarta_listan__4156.html . Det blir alltmer vanligt att billig glukossirap ersätter socker i godis, glass och livsmedel.

Tolkia
2008-01-02, 23:49
EDIT: Hittade den här, Tolkia är du säker på att glukossirap är dyrare? http://e-health.msn.se/kost/Star_ditt_godis_pa_svarta_listan__4156.html .
Inte om du driver ett företag och kan köpa det på fat. Jag har dock aldrig sett det annat än i mycket små förpackningar i dagligvaruhandeln.

Lönnsirap finns på ICA; kan dock inte svara på hur det smakar.

Om du vill använda glukos som sötningsmedel är det väl bara att ta druvsocker? Varför måste det vara just i sirapsform? Att hitta något stärkelsebaserat som är så sött att det kan användas som sötningsmedel är nog svårt; stärkelse i sig är ju inte så sött (smakat på potatismjöl någon gång?).

Koloftw
2008-01-02, 23:51
Sirap är gott :eating:

Oki. Kollar på ICA imorrn efter lönnsirap.

Nää men glukos borde vara sött, tycker man. Och att hydrolysera vete till fritt glukos borde inte vara så dyrt.

Sverker
2008-01-03, 07:25
Sätter du sockrets sötma till 1.0 så får glukos 0.3. Fruktos hamnar kring 1.5.
Betyder att 10 g socker i ett glas vatten får samma sötma som 33 g glukos eller 7 g fruktos.

Ifall du söker kommer du att upptäcka att värdet på olika kolhydraters sötma varierar lite upp och ned. Det är beroende på att sötman hos kolhydrater ( och sötningsmedel ) också varierar vid olika koncentrationer.

Glukos och glukossirap kan aldrig bli lika sött som socker. Glukossirap används på ställen där man behöver lite tuggmotstånd i en kaka eller i en bar men inte vill ha alltför stark sötma.

Eddie Vedder
2008-01-03, 07:56
Om det är fråga för någon form av fruktosskräck så ska du sluta oroa dig. Sirap är näringslös och 100% rent socker, alltså något som bör ha en mycket liten andel av ditt energiintag.

Den lilla mängden är väl då bättre att den smakar gott än att det råkar vara mer glukos? Vanlig sira från t.ex Danisco Sukker smakar gott, man kan hälla på för att få en bra sötma utan att det måste bli jättemycket.

Du faller inte död pang bom för att det är 50% fruktos. Däremot är det sötare iom högre fruktoshalt, således krävs mindre sirap (och därmed mindre mängd kcal) för samma sötma.

Koloftw
2008-01-03, 12:25
Sätter du sockrets sötma till 1.0 så får glukos 0.3. Fruktos hamnar kring 1.5.
Betyder att 10 g socker i ett glas vatten får samma sötma som 33 g glukos eller 7 g fruktos.

Ifall du söker kommer du att upptäcka att värdet på olika kolhydraters sötma varierar lite upp och ned. Det är beroende på att sötman hos kolhydrater ( och sötningsmedel ) också varierar vid olika koncentrationer.

Glukos och glukossirap kan aldrig bli lika sött som socker. Glukossirap används på ställen där man behöver lite tuggmotstånd i en kaka eller i en bar men inte vill ha alltför stark sötma. *mini* 0.3! Det är ju ingenting ... Nåja, tack för hjälpen Sverker - du är verkligen ett levande lexikon.

Om det är fråga för någon form av fruktosskräck så ska du sluta oroa dig. Sirap är näringslös och 100% rent socker, alltså något som bör ha en mycket liten andel av ditt energiintag.

Den lilla mängden är väl då bättre att den smakar gott än att det råkar vara mer glukos? Vanlig sira från t.ex Danisco Sukker smakar gott, man kan hälla på för att få en bra sötma utan att det måste bli jättemycket.

Du faller inte död pang bom för att det är 50% fruktos. Däremot är det sötare iom högre fruktoshalt, således krävs mindre sirap (och därmed mindre mängd kcal) för samma sötma.




Hmm, kanske det. Får köpa riktig sirap då :(

Tolkia var inte så jättesäker på näringsinnehållen i vit, ljus, bröd, samt mörk sirap ... är det någon som vet mer exakt om det är samma näringsvärden?

Eddie Vedder
2008-01-03, 12:30
Hmm, kanske det. Får köpa riktig sirap då :(

Tolkia var inte så jättesäker på näringsinnehållen i vit, ljus, bröd, samt mörk sirap ... är det någon som vet mer exakt om det är samma näringsvärden?

Jag har helt vanlig mörk sirap, du vet sån som man har i godis eller i bakning etc. Kollade precis på flaskan och den innehåller 79g kolhydrater per 100g. 1dl sirap motsvarar ca.140g enligt vad som står där.

Jag tycker som sagt att det ger en tillräckligt god sötma att ringla över lite av den sirapen. Hade jag en sirap med mindre fruktos skulle troligtvis mer behövas, vanlig pannkakssirap har har också testat. Där är både energiinnehållet per 100g högre och jag ver tvungen att hälla på mer för lika god smak.

Tolkia
2008-01-03, 13:14
Tolkia var inte så jättesäker på näringsinnehållen i vit, ljus, bröd, samt mörk sirap ... är det någon som vet mer exakt om det är samma näringsvärden?
Jag frestas att be dig a) googla själv, b)tänka själv. Det som utgör skillnaden mellan mörk, ljus och vit sirap är de färg- och aromämnen som sirapen innehåller. Hur troligt är det att dessa färg/smakämnen bidrar med en sådan mängd energi att det blir värt att bry sig om det? Om skillnaden överhuvudtaget är mätbar (det faktum att varken slv eller fineli anger olika näringsvärden för olika sorters sirap säger en del) kanske det är skillnaden mellan 400 och 402 kcal/100g. Är det en skillnad av betydelse?

Brödsirap är, som namnet antyder, för bakning - det är vanlig sirap där man tillsatt små mängder malt för att ge bröd vackrare färg och eventuellt få det att höja sig lite mer (med tveksam effekt). Tycker man inte att maltsmaken är mycket godare än den vanliga sirapssmaken är det alltså inget att lägga pengar på om man bara skall äta sirapen.

Koloftw
2008-01-03, 15:08
Tolkia, jag har ju googlat, massvis. Men hittar inga näringsvärden, och det var inte energin jag undrade över, utan energifördelningen.

Nåväl, tack för att ni tog er tid :) Får väl antagligen lära mig tömma levern istället för att ha fruktosskräck.

Eddie Vedder
2008-01-03, 16:50
Nåväl, tack för att ni tog er tid :) Får väl antagligen lära mig tömma levern istället för att ha fruktosskräck.

Vet inte om du skämtar nu (jag hoppas att du gör det) men du behöver knappast "lära dig tömma levern" för att kunna hantera fruktos.

Äter du aldrig frukt?

Sverker
2008-01-03, 19:25
Tömd lever innebär ketios;)

Koloftw
2008-01-03, 19:28
Inte på en gång va?

Kroppen kommer väl utföra glukoneogenes ett par timmar/dagar först?

Hur lång tid i fasta tar det för levern att tömmas?

Eddie Vedder
2008-01-03, 19:32
Hur lång tid i fasta tar det för levern att tömmas?

Vad gör du under tiden du fastar?

Koloftw
2008-01-03, 19:34
Lever ett normalaktivt liv.

Eddie Vedder
2008-01-03, 19:39
Lever ett normalaktivt liv.

Då får du nog försöka räkna ut det. Gör en uträkning för hur mycket energi du förbrukar per timme med den aktiviteten sedan tar du det i förhållande till hur många gram kolhydrater en full lever innebär. Räkna med att en ganska stor del av din energiförbrukning även utgörs av fett vid så låg aktivitet så kanske du kan göra en mycket grov uppskattning sen.

Men tänk på att det till viss del även bildas nytt leverglykogen från alanin och laktat som lämnat musklerna då från muskelglykogenolys.

Sverker
2008-01-03, 19:43
Varför detta intresse för leverglykogen ? Tömd lever betyder bara lägre blodsocker och troligen kommer du att blir lättretad och irriterad.

maRRtin
2008-01-03, 21:56
Fruktosskräcken går nog lite över styr va?

Sverker
2008-01-04, 07:26
Hur lång tid i fasta tar det för levern att tömmas?

Helt beroende på din näringsstatus och aktivitet. Har du tränat 5 tuffa träningspass på 5 dagar behöver det inte ta många timmar. Har du istället tuggat julbord och suttit i soffan och tittat på TVn i jul så kan det nog ta upp till 2 dygn eller så.

Koloftw
2008-01-06, 14:43
Bump, förlåt att jag kör upp tråden igen, men idag var jag på en affär och upptäckte en mycket märklig sak - Honung med glukossirap som huvudingrediens.

Glukossirap, honung, honungsarom, färgämne: E150.

Det var ingredienserna, okej det lät inte så skumt, men sen kollade jag på priset: 16kr för 500g! Det är billigare än både honung OCH glukossirap, man kunde tänka sig att priset borde varit ungefär medelvärdet mellan glukossirap/honung, men icke.

Vad är det för mysko-opti livsmedel jag stött på?