handdator

Visa fullständig version : Deff-tajm


Arnoldski
2008-01-02, 16:31
Tja!

Jag är ingen helt troende GI-fantast men gillar i princip stenålderskäk-teorin. Min plan för deffen är naturligtvis att minska energiintaget (surprise) genom att käka samma lunch men en lättare middag (eller tvärtom), typ att den ena rätten utgörs av sallad eller dylikt varje dag.

Jag avser dessutom fimpa allt vad godis, kakor, vitt bröd och läsk heter i största möjliga mån.

Dessutom kommer cardion till. Detta ska nog funka, men jag har en fråga angående inledandet av deff.

Jag har läst nånstans att man naturligtvis inte ska leva helt utan kolhydrater, men att det kan vara gynsamt att under en period i början (låter två veckor bekant??) köra på i princip noll i kolhydratsintag för att på så sätt ställa om kroppen till fettförbränning. Därefter ser man mer till att kolisarna inte är för snabba och från raffinerade livsmedel.

Känns detta igen? Är det sant eller humbug? Hur gjorde ni??

Lord_Real
2008-01-02, 16:54
Innan någon annan skriver det!

Läs deffguiden. :)

Överst i detta forum....

Animalistic
2008-01-02, 17:11
Innan någon annan skriver det!

Läs deffguiden. :)

Överst i detta forum....

hans fråga besvaras inte där.
är iaf 99% på det


EDIT: och det är ingen tävling om vem som svarar först, skriv vettigt eller skippa

bergelin
2008-01-02, 17:14
Idén med att skippa kolhydraterna är väl att uppnå ketos, antar jag.

Lord_Real
2008-01-02, 17:23
hans fråga besvaras inte där.
är iaf 99% på det


EDIT: och det är ingen tävling om vem som svarar först, skriv vettigt eller skippa

Jasså? Vad jag förstår så är han intresserad av GI eller liknande kolhydratsfientliga "dieters" förhållande till viktminsktning. Något som tas upp utförligt i deffguiden. Tex:

Klippt från deffguiden:
Du behöver både kolhydrater, protein och fett till varje mål för optimalt näringsupptag och välbefinnande.

Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv.

Glykemiskt Index (GI) på kolhydrat spelar mindre, om någon roll, när det gäller påverkan på fettinlagring och fettförbränning. Vid en normal, blandad kost är den blodsocker- och insulinfrisättning som kolhydraternas GI har inte tillräcklig effekt för att påverka fettinlagring och fettförbränning över dygnet. Det är ingen ursäkt att äta sockersötat skräp - ju mer sådant kosten innehåller, desto mindre kaloriplats blir det över för näringsrika livsmedel som verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra, dvs kolhydrater med högt GI, för att påskynda återhämtningen och lagra in ny energi i form av kolhydrater (glykogen) i dina muskler. Då är druvsocker eller maltodextrin utmärkta valet, även om andra snabba kolhydrater fungerar: cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm. Mängden kolhydrat har större påverkan på återhämtningen än GI:t, och har man ett kontrollerat energiintag att pricka, är det ofta en fördel att slippa lägga en stor del av detta på näringstomma sockerarter eller maltodextrin. Cirka 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt brukar vara lagom siffror; ju hårdare och längre pass, och ju större muskelgrupper du tränat, desto högre siffra.

Etc etc..

PÅ vilket sätt svarar det inte på hans frågor...
Om inte annat för att han skall specificera dem lite mer och omforumlera sig till något mer specifikt.

Så om jag får citera någon annan också ;)
Detta är ingen tävling om vem som svarar först. Skriv vettigt eller skippa :p

*retas bara, försöker inte fläjma* :)

Eddie Vedder
2008-01-02, 17:57
Kolhydrater är inte essentiella, alltså krävs inte kolhydrater för att leva. Hur en person som försöker nolla kolhydratintaget sedan mår varierar nog.

Hursomhelst är det nog klokt att ge det tid om man nu vill testa, för till en början mår man nog inte så bra men kroppen ställer in sig på att använda ketonkroppar som huvudsaklig energikälla.

Jag skulle inte göra det för betalt ens, men får man i sig dom näringsämnen man behöver trots en kost fri från kolhydratlivsmedel så klarar man sig. Det gör man inte utan protein och fett.

Arnoldski
2008-01-02, 18:50
Tjänare!

Jo, jag har läst deffguiden några gånger och jag tror att jag tagit till mig det mesta.

Jag rapade upp lite mer än själva frågan i inlägget för att ge lite bakgrundsinfo bara.

SJälva kärnan i frågan rörde alltså huruvida det är vedertaget att det kan vara värt att köra en viss begränsad tid (som jag har hört ska vara två veckor) helt utan (så gott det går) kolhydrater i allmönhet men socker i synnerhet. Syftet ska alltså vara att ställa om kroppen till fettförbränning. Efter det avser jag äta (långsamma) kolhydrater som en del i en balanserad kost.

Ergo finns svaret alltså icke att finna i deffguiden...

Anyone?

Eddie Vedder
2008-01-02, 18:54
SJälva kärnan i frågan rörde alltså huruvida det är vedertaget att det kan vara värt att köra en viss begränsad tid (som jag har hört ska vara två veckor) helt utan (så gott det går) kolhydrater i allmönhet men socker i synnerhet.

Klart det går, men att köra två veckor känns som tillräckligt kort tid för att det ska vara jobbigt och sedan när du ställt om din kropp så börjar du äta kolhydrater igen.

Vet inte om du läste något i mitt inlägg, det verkar iaf inte så. Hursomhelst är det ju som sagt inte FARLIGT, men kan bli jobbigt. Viktnedgången initialt komer bli stor p.g.a. den stor mängd vätska som förloras då kolhydratförråden (glykogenet) töms.

Fettbalansen avgörs av din energibalans och det uppnår vissa lättare på en lågkolhydratdiet. En "riktigt" ketogen diet ligger på normalt proteinintag och höjer fettet radikalt istället för kolhydraterna.

Arnoldski
2008-01-02, 20:30
Vet inte om du läste något i mitt inlägg, det verkar iaf inte så.

Nähä..? Ok...

Jag vet att det inte är farligt -frågan var om det är en känd metod.

Jaja, man får väl tacka då.

Eddie Vedder
2008-01-02, 20:35
Jag vet att det inte är farligt -frågan var om det är en känd metod.

Känd och känd. Det är vanligt att folk skär ner på kolhydrater när dom vill gå ner i vikt. Det blir dessutom mer och mer vanligt att folk överhuvudtaget försöker utesluta kolhydrater ur sin kost, d.v.s. en helt nu livsstil och inte bara en diet.

Så ja det används ganska flitigt och troligtvis har det gett resultat för många. Prova dig fram.:)

Det du nämner med två veckor där du försöker utesluta kolhydrater för att sedan successivt "fasa in" kolhydrater i form av långsamma livsmedel låter som Ola Lauritzons GI-metod som även den var populär under en period.

Solve
2008-01-02, 21:08
har också hört från kompisar att skippa kolhydrater efter klockan 1 på dagen typ? Men rätt svårt o leva på protein o fett, och inte allt för mycke fett

Eddie Vedder
2008-01-02, 21:17
har också hört från kompisar att skippa kolhydrater efter klockan 1 på dagen typ? Men rätt svårt o leva på protein o fett, och inte allt för mycke fett

Efter klockan ett?!:confused: Den har jag aldrig någonsin hört förut, att undvika helt eller den gamla myten om att inte äta efter 18:00 i all ära men klockan ett?*screwy*

För övrigt är det ofta just fettet man ökar mest vid en viss typ av lågkolhydratdiet, precis som jag skrev tidigare i tråden.

Arnoldski
2008-01-03, 08:59
Tack för input boys!