handdator

Visa fullständig version : Har jag byggt muskler på kaloribalans!?


Slartibartfast
2008-01-02, 12:00
Idag lade jag märke till att jag har byggt rejält med muskler i nedre korsryggen, trots att jag legat på kaloribalans sedan början av sommaren. Jag har tidigare inte kört någon specifik träning för korsryggen, jag har förlitat mig på att den får tillräckligt från böj. Jag har dock allt sedan sommaren kört stela mark regelbundet och det har tagit gott som faen i korsryggen. Idag var dock första gången jag lade märke till vilken skillnad det har gjort.

Detta borde väl inte vara möjligt rent teoretiskt?

Stoltz
2008-01-02, 12:03
Idag lade jag märke till att jag har byggt rejält med muskler i nedre korsryggen, trots att jag legat på kaloribalans sedan början av sommaren. Jag har tidigare inte kört någon specifik träning för korsryggen, jag har förlitat mig på att den får tillräckligt från böj. Jag har dock allt sedan sommaren kört stela mark regelbundet och det har tagit gott som faen i korsryggen. Idag var dock första gången jag lade märke till vilken skillnad det har gjort.

Detta borde väl inte vara möjligt rent teoretiskt?

Har du legat på kaloribalans i förhållande till din träning? I så fall borde det väl vara möjligt då kalorierna som behövs ändå existerar?
Eller har du legat så att du varit mer eller mindre + - 0 utifrån ditt vanliga dagsbasis?

jwzrd
2008-01-02, 13:10
Rätta kartan efter terrängen tycker jag. För mig är det självklart att man kan få synbart bättre muskulatur utan att kroppsvikten förändras.

pragmatist
2008-01-02, 14:05
Man ligger ju inte ständigt på kaloribalans utan går upp och ned under dygnet. Man kan med andra ord bygga muskler även om man totalt sett inte ligger på energiöverskott under en längre mätperiod - t.ex. om man börjar hårdträna en muskelgrupp som tidigare varit undertränad.

Robban
2008-01-02, 14:11
Det där med teori och verklighet är inte alltid så lyckat nej... *whistle*

moment22
2008-01-02, 14:18
Alla säger hela tiden att man måste ligga på kaloriöverskott för att öka i muskler, jag tror verkligen inte på det.

Om ni ska säga att jag har fel så var vänlig tryck upp den studien som bevisar det i mitt ansikte, har aldrig sett någon sådan studie vill verkligen ha det.
Har fan sett levande bevis på människor som ökat markant i muskler utan att lägga på sig något extra fett. Nu verkar Slartibartfast (snyggt nick ;D) vara ett till bevis på det, typ?

Erik__
2008-01-02, 14:24
Det där med teori och verklighet är inte alltid så lyckat nej... *whistle*

"+1" =D studier i all ära men verkligheten är roligare

pragmatist
2008-01-02, 14:27
Alla säger hela tiden att man måste ligga på kaloriöverskott för att öka i muskler, jag tror verkligen inte på det.

Om ni ska säga att jag har fel så var vänlig tryck upp den studien som bevisar det i mitt ansikte, har aldrig sett någon sådan studie vill verkligen ha det.
Har fan sett levande bevis på människor som ökat markant i muskler utan att lägga på sig något extra fett. Nu verkar Slartibartfast (snyggt nick ;D) vara ett till bevis på det, typ?

Jag tror du talar om två olika saker - att öka i muskelmassa utan energiöverskott, och att öka i muskelmassa utan att lägga på sig (synbart) fett. Inte samma sak. Nybörjare kan bevisligen öka i muskelmassa utan att särskilt mycket av överskottet blir fett (eller till och med minska i fett), men jag har aldrig sett någon öka mer än helt marginellt utan att ligga på energiöverskott (vare sig de vet om att de ligger på överskott eller ej).

JohnRick
2008-01-02, 14:28
Alla säger hela tiden att man måste ligga på kaloriöverskott för att öka i muskler, jag tror verkligen inte på det.



Just det. Det är skillnad på ett kaloriöverskott och att "äta mer". Man kan ju få sitt födointag att svara exakt mot vad som är nödvändigt i uppbyggnad och då ligga i kaloribalans. Däremot är det svårt, om inte omöjligt, att göra så då man givetvis ligger nära kaloriminus, och dit vill ingen i onödan förstås.

Eddie Vedder
2008-01-02, 14:29
"+1" =D studier i all ära men verkligheten är roligare

Det är inte robotar man studerar vet du. Utan människor. I verkligheten.;)

I dom flesta fall har personer en felaktig bild av vad som är ett kaloriöverskott. Det är inte samma sak som att bli fet utan helt enkelt att man under en period befinner sig i en anabol fas p.g.a. att det finns tillräckliga mängder energi och aminosyror att tillgå.

Det kan man uppnå utan att bli märkbart fetare och utan att räkna kalorier. Sedan finns det som vanligt de med andra förutsättningar och det nämns i varenda sådan här tråd.

EDIT: Både JohnRick och Pragmatist hann skriva bra inlägg under tiden.:thumbup:

Erik__
2008-01-02, 14:31
Det är inte robotar man studerar vet du. Utan människor. I verkligheten.;)

I dom flesta fall har personer en felaktig bild av vad som är ett kaloriöverskott. Det är inte samma sak som att bli fet utan helt enkelt att man under en period befinner sig i en anabol fas p.g.a. att det finns tillräckliga mängder energi och aminosyror att tillgå.

Det kan man uppnå utan att bli märkbart fetare och utan att räkna kalorier. Sedan finns det som vanligt de med andra förutsättningar och det nämns i varenda sådan här tråd.

jag tror du förstod vad jag menade eller hur :)

massa fina studier verkar ju tala emot varandra så man kanske ska ta det lite sakta innan man tar allt som sanning bara för att det undersökts.

Slartibartfast
2008-01-02, 14:53
Rätta kartan efter terrängen tycker jag. För mig är det självklart att man kan få synbart bättre muskulatur utan att kroppsvikten förändras.

Så verkar det. Jag har kört hårt med en "body recompositioning-strategi" hela hösten, och det verkar ju faktiskt funka i praktiken också. :thumbup:

Bara att köra på antar jag. *flex*

jwzrd
2008-01-02, 15:05
Så verkar det. Jag har kört hårt med en "body recompositioning-strategi" hela hösten, och det verkar ju faktiskt funka i praktiken också. :thumbup:

Bara att köra på antar jag. *flex*

Ja för tusan, kalla det vad du vill. Har du hittat något som gör att du ser nya saker på din fysik så har du just hittat något som fungerar fint. Finns inget bättre kvitto på att det du gjort senaste N veckorna har varit "rätt".

Doctor Snuggles
2008-01-02, 15:07
Alltså, även om teorin stämmer så behöver det inte röra sig om stora tidsförlopp. D.v.s. vissa tider på dagen, under vissa förhållanden (efter träning, efter mat o.s.v) är du i olika "body-recomp." stadier. Ibland anabol, ibland fettförbrännande, ibland katabol, ibland fettinlagrande, o dyl.
Det är väl ingen som har sagt att det är omöjligt att lägga på sig muskler och samtidigt tappa fett över en längre tidsperiod, bara att det är omöjligt vid en och samma tidpunkt (vi snackar antagligen rätt små tidsintervaller som sagt) och kanske att det inte är lika effektivt som att bulka en period, och deffa en annan.

Eddie Vedder
2008-01-02, 15:07
massa fina studier verkar ju tala emot varandra så man kanske ska ta det lite sakta innan man tar allt som sanning bara för att det undersökts.

Vem har tagit allt som sanning? Jag tar aldrig forskning som sanning, hela vetenskapen står och faller på att inga hundraprocentiga sanningar existerar.
Men en så simpel sak som att tillväxt kräver energi i människokroppen finns det inte en liten studie som visar utan är allmänt accepterat inom fysiologi.

Att man sedan kan få snygga muskler utan att ha käkat sig fet har inget med det att göra.

Commando1980
2008-01-02, 16:18
Idag lade jag märke till att jag har byggt rejält med muskler i nedre korsryggen, trots att jag legat på kaloribalans sedan början av sommaren. Jag har tidigare inte kört någon specifik träning för korsryggen, jag har förlitat mig på att den får tillräckligt från böj. Jag har dock allt sedan sommaren kört stela mark regelbundet och det har tagit gott som faen i korsryggen. Idag var dock första gången jag lade märke till vilken skillnad det har gjort.

Detta borde väl inte vara möjligt rent teoretiskt?

*rolleyes*
jo. även om du ligger på plus minus noll så ligger du ju inte på det hela tiden (kanske +89 en dag minus 45 en annan dag)...är dessutom en muskel inte direkt tränad speciellt mycket...behövs det inte så mkt för att saker ska hända.

ska du långsiktigt bygga mkt muskler så måste du ju ligga på kalorieöverskott någon gång.

Honken
2008-01-03, 00:51
När vi ändå har ämnet uppe, hur kommer det sig då att musklerna 'växer' och blir större utan att kcal+ är närvarande? Jag gick ner 5kg men fick bredare rygg och större lats. Innan viktnedgången så hade jag redan strierade bröstmuskler och lite tårdroppslår (underviktig). Hade tränat 1 år innan det på samma intensitet och schema/rep/sets. Samma matvanor och inga inköp av supplement.

Annan sak, om ens mål är att få en större/muskulösare kropp och man skiter i styrkan, då borde det enligt teorin vara poänglöst att kämpa sig igenom mördarpass om man inte ligger på kcal+?

Honken
2008-01-03, 00:54
Jag vet att man inte alltid ligger på kaloribalans och liknande, men det känns som om detta är skrivet i sten, en gåva från gud typ.

Liten Men Fet
2008-01-03, 01:01
När vi ändå har ämnet uppe, hur kommer det sig då att musklerna 'växer' och blir större utan att kcal+ är närvarande? Jag gick ner 5kg men fick bredare rygg och större lats. Innan viktnedgången så hade jag redan strierade bröstmuskler och lite tårdroppslår (underviktig). Hade tränat 1 år innan det på samma intensitet och schema/rep/sets. Samma matvanor och inga inköp av supplement.

Annan sak, om ens mål är att få en större/muskulösare kropp och man skiter i styrkan, då borde det enligt teorin vara poänglöst att kämpa sig igenom mördarpass om man inte ligger på kcal+?

Jag kan bara tala för mig själv men om jag inte äter ordentligt så kan jag skita i å gå till gymmet. Jag har rätt hög ämnesomsättning tror jag å om jag inte äter mycket så står både muskelmassan och styrkan stilla.

Ironwoman
2008-01-03, 11:38
Även jag upplever samma sak. Håller vikten, men får långsamt mer muskler och mindre fett. Dock är förändringen så långsam att jag inte kan se den i spegeln, utan får använda gamla bilder och kläder.

Sniggel
2008-01-03, 11:50
Annan sak, om ens mål är att få en större/muskulösare kropp och man skiter i styrkan, då borde det enligt teorin vara poänglöst att kämpa sig igenom mördarpass om man inte ligger på kcal+?

Helt rätt!

Jonny_88
2008-01-03, 17:08
Energibalans och energibalans. För vissa låter det som om det är värsta skillnaden på 1 kalori överskott eller 1 kalori underskott. Det viktiga här är ju att skilja på musklernas och fettets energiunderskott/överskott. Och då blir det allt vikigare med näringstiming. Det där med samma fettförbränning vid samma energibalans, visst men om man lyckas istället lagra mer muskler/glykogen behöver man inte ha samma energibalans.

Just runt energibalans kan man också tänka sig att glykogenlagren blir mer som en buffert. Sen kan ju alltid vissa muskler bli mindre samtidigt som andra blir större.

Tidsaspekten är viktig om man ska mäta som någon sa, man kan ju först bulka och sen deffa. Men med +-0 i energibalans. Men jag förstod att det inte var något längre mätning här i tråden.

Honken - Såvida du inte mätt med måttband är det lätt att det bara är visuellt. En annan felkälla kan vara glykogenlagren/vätska eller fettmängden men den kan ju bara gå åt ett håll om du gick ner fett. Eller också kanske du lyckades!

För övrigt känner jag mig anabolare nu när jag har lite mindre fett, kanske beror det på högre tillväxthormon. ;)

Observera att jag nu bara hann tänka en gång på det jag skrev, då jag har bråttom att sprinta/intervall träna, timing. ;)

Honken
2008-01-03, 17:23
Det är visuellt, men ökad muskelmassa fick jag. Innan så hade jag inga synliga trapezius eller latissimus, varken vid avslappning eller pose. Efteråt så hade jag!

Att viktnedgången varit mestadels fett tvivlar jag på då jag knappt har något fett på kroppen (både gott och ont). Nu så har jag dock fått lite mer medtanke på att jag inte tränat sedans skolavslutningen.

Jonny_88
2008-01-03, 18:01
Jag tror nog att du gick ner endel fett även om du inte hade så mycket fett. Lite fett har man allt, även om man redan är hård. Det gör mycket visuellt att gå ner i fett. (det måste ju vara antingen fett, muskler eller glykogen och där tror jag du gick ner mest i fett, du gick ju trotts allt ner 5kg...)

moment22
2008-01-03, 21:48
Varför kan man inte använda kroppens fett som bränsle istället för mat (givetvis äta lite mat också för alla som gillar anmärka på saker)? Samt äta protein tillskott, och därför gå ner i fett och upp i muskler samtidigt?

Eddie Vedder
2008-01-03, 22:05
Varför kan man inte använda kroppens fett som bränsle istället för mat (givetvis äta lite mat också för alla som gillar anmärka på saker)? Samt äta protein tillskott, och därför gå ner i fett och upp i muskler samtidigt?

Exakt det diskuteras i en annan tråd just nu. Där länkade King Grub till den här tråden för 10 minuter sen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103115&highlight=tipton

Att man dricker proteindrinkar eller ej kommer inte göra någon som helst skillnad.