handdator

Visa fullständig version : Uttryck


Raschmus
2008-01-01, 22:10
Har sökt och inte funnit den tråd jag söker. Om det inte redan finns tror jag att jag och även fler någorlunda gröna hade uppskattat en tråd där vanliga uttryck översätts. Såsom bulk, deadlift, negativ, failure, proteinsyntes o bla bla, dyl. osv.

Om det redan finns eller om denna känns onödig kan ni gärna ta bort den(självklart), men skriv gärna vart jag hittar tråden först.

Tack!:thumbup:



Edit: Vill inte helt idiotförklara mig själv, utan jag kan många och de flesta basic uttrycken men ibland när King_Krub, Eddie och alla andra kunniga (Ni vet vilka;) )använder visa ord, uttryck som har med lyftning att göra rörs det till ordentligt i huvudet på mig. :Virro

agazza
2008-01-01, 22:11
Jag har gjort en exakt lika dan tråd som denna, finns mycket nyttigt i den, kommer dock inte ihåg vad den heter :)

du får be någon sökninja hjälpa dig

Nimille
2008-01-01, 22:14
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=102657

Raschmus
2008-01-01, 22:21
Guld, tack så mycket! ;)

Om ni inte tror denna tråd är till någons annan nytta, får ni MER än gärna ta bort den för min del. (Like you cared)

:);)

Sheogorath
2008-01-01, 22:41
Jag tycker gott att den här tråden kan få leva. För egen del är vissa termer självklara att använda när man diskuterar rörelselära. Det retar gallfeber på vissa, men då undrar jag vad dom överhuvudtaget ska in i en anatomidiskussion att göra. Nåväl. Här är några stycken.

Agonist = den muskel som utför en viss rörelse

Antagonist = muskel som kan utföra rakt motsatt rörelse

Synergist = muskel som assisterar agonisten för att utföra en viss rörelse

Positiv fas = koncentrisk fas = agonisten arbetar under förkortning, d.v.s. kontraherar

Negativ fas = exentrisk fas = agonisten arbetar under förlängning = muskeln håller emot och släpper efter

Dynamiskt arbete = arbete som utförs när en muskeln arbetar exentriskt eller koncentriskt

Isometriskt arbete = statiskt arbete = arbete som utförs när muskeln håller emot utan att förändras i längd

Supination = utåtrotation av underarm eller fot

Supinerad fattning = underhandsfattning

Pronation = inåtrotation av underarm eller fot

Pronerad fattning = överhandsfattning

Lateral rotation = utåtrotation

Medial rotation = inåtrotation

obesogen
2008-01-01, 23:30
lateral och medial rotation var två helt nya termer för mig. Vi använder oss enbart av inåt/utåtrotation och det är väll samma med engelsk litteratur?

Raschmus
2008-01-02, 12:48
Jag tycker gott att den här tråden kan få leva. För egen del är vissa termer självklara att använda när man diskuterar rörelselära. Det retar gallfeber på vissa, men då undrar jag vad dom överhuvudtaget ska in i en anatomidiskussion att göra. Nåväl. Här är några stycken.

Agonist = den muskel som utför en viss rörelse

Antagonist = muskel som kan utföra rakt motsatt rörelse

Synergist = muskel som assisterar agonisten för att utföra en viss rörelse

Positiv fas = koncentrisk fas = agonisten arbetar under förkortning, d.v.s. kontraherar

Negativ fas = exentrisk fas = agonisten arbetar under förlängning = muskeln håller emot och släpper efter

Dynamiskt arbete = arbete som utförs när en muskeln arbetar exentriskt eller koncentriskt

Isometriskt arbete = statiskt arbete = arbete som utförs när muskeln håller emot utan att förändras i längd

Supination = utåtrotation av underarm eller fot

Supinerad fattning = underhandsfattning

Pronation = inåtrotation av underarm eller fot

Pronerad fattning = överhandsfattning

Lateral rotation = utåtrotation

Medial rotation = inåtrotation

Guld värt.
:bow:

Martin Löwgren
2008-01-02, 12:51
lateral och medial rotation var två helt nya termer för mig. Vi använder oss enbart av inåt/utåtrotation och det är väll samma med engelsk litteratur?

Jag säger lateral/medial rotation. Infraspinatus har som funktion att lateralrotera t.ex

Lägg till: circumduktion - cirkelrörelse oxå *drool*

obesogen
2008-01-02, 14:26
Jag säger lateral/medial rotation. Infraspinatus har som funktion att lateralrotera t.ex

Lägg till: circumduktion - cirkelrörelse oxå *drool*

Okey, jag säger att den utåtroterar ;)
Och lägger till:
Protraktion - framåtriktad rörelse av skuldran (tex i en skulderbladsarmhävning)
Retraktion – bakåtriktad rörelse av skuldran (t ex i slutdraget i en rodd)
Elevation – uppåthöjning av skuldran (t ex i en shrug)
Depression – sänkning av skuldran (t ex i början på ett korrekt utfört latsdrag)

obesogen
2008-01-02, 14:32
Föresten, vad brukar ni kalla rotationen av skuldran?

Martin Löwgren
2008-01-02, 16:43
Föresten, vad brukar ni kalla rotationen av skuldran?

Skuldran kan inte rotera i ordets rätta bemärkelse. Scapula kan röra sig i olika riktningar men skuldergördeln som enhet kan inte rotera.

Sheogorath
2008-01-02, 16:56
Okey, jag säger att den utåtroterar ;)
Och lägger till:
Protraktion - framåtriktad rörelse av skuldran (tex i en skulderbladsarmhävning)
Retraktion – bakåtriktad rörelse av skuldran (t ex i slutdraget i en rodd)
Elevation – uppåthöjning av skuldran (t ex i en shrug)
Depression – sänkning av skuldran (t ex i början på ett korrekt utfört latsdrag)

Jag plussar på här. Depression kan också benämnas delevation.