handdator

Visa fullständig version : Laptop köp


Nimille
2008-01-01, 19:33
Har tänkt att köpa en billig laptop för studier, surfning, kolla på film, musik, msn osv.
Kommer även vilja spela lite på den eventuellt.
Undrar om denna dator uppfyller dessa krav?
Klickiz (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000CHIvwjWj?Pr oductID=dF3D4QFHugYAAAEWcB8awtgl&CatalogCategoryID=DCLD4QFHO4YAAAEOuuws9Q5E&Selected=Specifications)

Minimum System Configuration

1.2 GHz Processor
256MB RAM
DirectX 7 capable graphics card
Windows 2000/XP/ME/98
Mouse
Keyboard
Internet Connection


Preferred System Configuration

2.4 GHz Processor
512MB RAM
DirectX 9 capable graphics card 256mb
Windows 2000/XP/ME/98
Mouse
Keyboard
Internet Connection

Kan man få en bättre bärbar för samma pris ungefär?
(Bör isåfall gå att köpas på avbetalning då jag är fattig).

Nimille
2008-01-01, 19:34
Spec. på datorn för er som inte orkar klicka :)
Specifikationer för Toshiba Equium A200-1V0
Typ av processor Intel Pentium Dual-Core
Processornummer T2310
Processorhastighet i Ghz 1,46
Typ av RAM Minne DDR2
RAM Hastighet i MHz 667
RAM i MB 2 048
RAM Max uppgraderbart till (MB) 2 048
Cache i Kb 1 024
Hårddiskstorlek i GB 120
Hårddiskhastighet i RPM 5 400
Ljudkort i bit 16
Högtalare
Subwoofer
Typ av grafikkort Intel Graphics Media Accelerator X3100
Delat grafikminne i MB 358
10/100 Nätverkskort
Trådlöst nätverkskort
Kombinerad DVD/CD-brännare
CD-R läshastighet 24x
DVD-ROM läshastighet 8x
CD-R skrivhastighet 24x
CD-RW skrivhastighet 4x
DVD-R skrivhastighet 8x
DVD-RW Skrivhastighet 4x
DVD+R Skrivhastighet 8x
DVD+RW Skrivhastighet 4x
DVD+R DL skrivhastighet 2,4x
Minneskortläsare
Fjärrkontroll
Skärmtyp TFT WideScreen
Skärmstorlek i tum 15,40
Maxupplösning på skärm 1280 x 800
Standard WXGA
Webkamera
TV-ut
TV-Tuner
Antal PCMCIA 0
Antal USB 2.0 portar 2
FireWire ( IEEE 1394)
Bluetooth
Typ av batteri Li-ion
Pekdon Touch Pad
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium
Medföljande programvara InterVideo® WinDVD™, Norton Internet Security™ 2007 (90-Day Free Trial Version), Ulead DVD MovieFactory(R) for TOSHIBA V5.51, Toshiba Disk Creator, ConfigFree 7.0, Microsoft Works 8.5, Toshiba Management Console, on-line user's manual, Toshiba utilities and drivers
Höjd (cm) 3,93
Bredd (cm) 36,20
Djup (cm) 26,70
Vikt (kg) 2,72

PowPow
2008-01-01, 20:19
Specen du har quotat stä'mmer ju inte. Det är en del saker som är rödkryssade. TV-ut t.ex.

Nimille
2008-01-01, 20:22
Specen du har quotat stä'mmer ju inte. Det är en del saker som är rödkryssade. TV-ut t.ex.
Woops sorry, bara att följa länken mao
Men svar på frågan?

PowPow
2008-01-01, 20:25
Woops sorry, bara att följa länken mao

Precis. Tänkte bara uppmärksamma det så att folk inte skrev att det var sjukt prisvärt, även om det egentligen inte var det. Om du förstår :)

Nimille
2008-01-01, 20:26
Precis. Tänkte bara uppmärksamma det så att folk inte skrev att det var sjukt prisvärt, även om det egentligen inte var det. Om du förstår :)
Aight :)
Det är alltså inte
Subwoofer
Minneskortläsare
Fjärrkontroll
Webkamera
TV-ut
TV-Tuner
FireWire ( IEEE 1394)
Bluetooth

PowPow
2008-01-01, 21:15
Jag hittar inte vad det finns för några möjligheter till inkoppling av extern skärm. TV-ut saknades ju.. men kan man kanske koppla in en tjockTV till en VGA-kontakt? Och finns det ens någon vga-kontakt?

Shakemynuts
2008-01-01, 22:41
Inte en chans att jag hade köpt en dator på Elgiganten.

www.inetdata.se eller www.datorbutiken.com

Köpt 5st bärbara till folk och har hittat alla på förstnämnda stället billigast.

godismagge
2008-01-01, 22:53
Annars har även www.zepto.se (http://www.zepto.se/) prisvärda datorer, har en själv och är grymt nöjd.

Purren
2008-01-01, 23:29
Inte en chans att jag hade köpt en dator på Elgiganten.

www.inetdata.se eller www.datorbutiken.com

Köpt 5st bärbara till folk och har hittat alla på förstnämnda stället billigast.

Billigast skulle jag inte gå efter, speciellt om jag köper något så dyrt som en bärbar dator. Customer service, hur de hanterar returer och defekta varor osv är betydligt viktigare för mig.

På den punkten är Elgiganten och dyl rätt bra. Returvänliga.

rQx
2008-01-01, 23:45
har zepto jag med,och beställde nyss en studie dator till min syster därifrån också .. Där kan du konfigurera ihop en själv efter din behov.

PowPow
2008-01-02, 00:23
har zepto jag med,och beställde nyss en studie dator till min syster därifrån också .. Där kan du konfigurera ihop en själv efter din behov.

är där tv-ut på den? hittar ingen info om det på hemsidan /=

Nimille
2008-01-02, 12:47
Billigast skulle jag inte gå efter, speciellt om jag köper något så dyrt som en bärbar dator. Customer service, hur de hanterar returer och defekta varor osv är betydligt viktigare för mig.

På den punkten är Elgiganten och dyl rätt bra. Returvänliga.
Exactly, om jag köper en såpass dyr sak (för mig är det jätte dyrt) så vill jag kunna få bra hjälp om något går snett :)

Granatgiraffen
2008-01-02, 13:24
Att elgiganten(och dylika företag) har bra service för defekta varor? Skämtar ni? Ja det gör ni.

PowPow
2008-01-02, 13:37
Att elgiganten(och dylika företag) har bra service för defekta varor? Skämtar ni? Ja det gör ni.

Reagerade också på det. Elgiganten är väl snarare kända för sin dåliga support och kundservice?

rQx
2008-01-02, 20:33
är där tv-ut på den? hittar ingen info om det på hemsidan /=

S-video och Skärm utgång har jag på min i alla fall =)

PowPow
2008-01-02, 20:34
S-video och Skärm utgång har jag på min i alla fall =)

Vilken modell har du?

Kurash
2008-01-02, 20:57
S-video och Skärm utgång har jag på min i alla fall =)

Jag också. Zeptos 6224W har jag.

Dreas
2008-01-02, 21:45
Datorbutikens support har jag aldrig haft några problem med iaf. Skickar en mail runt 10 och du har garanterat ett svar nån timma senare. Snabba och hjälpsamma svar, inget att klaga på. Funderar själv på en bärbar dator och Datorbutiken har det bästa priset för den jag ska ha iaf:)

raQblad
2008-01-02, 22:33
Men rent prismässigt verkar det ju inte vara någonting som slår den från Elgiganten? Den har 2gb ram, Dualcore processor och 120gb HDD för 6000:- (utan paketet m. Norton). Datorerna i samma prisklass på zepto eller Datorbutiken har ju inte alls samma prestanda...

Eller?

PowPow
2008-01-02, 22:36
Men rent prismässigt verkar det ju inte vara någonting som slår den från Elgiganten? Den har 2gb ram, Dualcore processor och 120gb HDD för 6000:- (utan paketet m. Norton). Datorerna i samma prisklass på zepto eller Datorbutiken har ju inte alls samma prestanda...

Eller?

En "moddad" studie-dator från zepto tror jag landade på 5500:-
Då var allt samma, förutom processorn som på zeptos inte var dualcore. Och hårddisk, som på zepto var 160 istället för 120.

Men då var det nog utan vista på zepto.

raQblad
2008-01-02, 22:46
En "moddad" studie-dator från zepto tror jag landade på 5500:-
Då var allt samma, förutom processorn som på zeptos inte var dualcore. Och hårddisk, som på zepto var 160 istället för 120.

Men då var det nog utan vista på zepto.Precis, och utan OS kan man ju lika gärna använda datorn som bokstöd. Vista går ju loss på en tusing :/

PowPow
2008-01-02, 23:00
Precis, och utan OS kan man ju lika gärna använda datorn som bokstöd. Vista går ju loss på en tusing :/

Jupp. Slutsatsen är väl att toshiban är ganska prisvärd :)
800kr kostar vistas billigaste genom zepto tror jag.

Sen är det ju inte alla som vill ha OS inkluderat. Av olika anledningar.

hasse36
2008-01-02, 23:07
Elgiganten har 30 dagars öppet köp vilket är guld värt när det gäller att köpa dator. Bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd och du får pengarna tillbaka. Ta med dig en förälder i fall du tycker att det är jobbigt.

raQblad
2008-01-02, 23:07
Jupp. Slutsatsen är väl att toshiban är ganska prisvärd :)
800kr kostar vistas billigaste genom zepto tror jag.

Sen är det ju inte alla som vill ha OS inkluderat. Av olika anledningar.True!

Måste fråga bara, vad gör WLAN? Är det med den man kan surfa från McDonalds och liknande?

PowPow
2008-01-02, 23:20
True!

Måste fråga bara, vad gör WLAN? Är det med den man kan surfa från McDonalds och liknande?

Betyder inte wlan att det finns inbbyggt trådlöst nätverkskort i datorn? Det har jag alltid trott (har iofs aldrig ägt en laptop, så min eventuella okunskap kan ju bero på det).

Granatgiraffen
2008-01-02, 23:25
Betyder inte wlan att det finns inbbyggt trådlöst nätverkskort i datorn? Det har jag alltid trott (har iofs aldrig ägt en laptop, så min eventuella okunskap kan ju bero på det).

Du har helt rätt kompis.

Hermes
2008-03-11, 16:38
Jag snor den här tråden till en liknande fråga. Någon som har tips på en laptop för kring 15k. skärmen ska minst vara 15", gärna 17", desto kraftfullare desto bättre, behöver absolut inte vara en designdator ala vaio.

Edit: Kan vara både mac och pc

Ronja
2008-03-11, 20:59
Ska an eller ska man inte köpa en dator på elgiganten????

larkan
2008-03-11, 21:02
Datorbutikens support har jag aldrig haft några problem med iaf. Skickar en mail runt 10 och du har garanterat ett svar nån timma senare. Snabba och hjälpsamma svar, inget att klaga på. Funderar själv på en bärbar dator och Datorbutiken har det bästa priset för den jag ska ha iaf:)

JAg köpte en bärbar från datorbutiken för 12000, riktigt bra service, bra dator ,riktigt nöjd, i början var jag lite skeptisk till 12 tusen, men är nöjd då datorn pallar alla spel på högsta grafik

Ronja
2008-03-13, 10:32
Är något datorärke bättre än nå annat? ska ja beställa från internet eller köpa på t.ex. elgiganten? måste köpa en idag eller imorn då den dator ja har krånglar hela tiden....*suck* Ska an köpa försäkring till eller är det onödigt?

pragmatist
2008-03-13, 11:31
Jag skulle föreslå en Dell. Bra grejor, bra support och service (en reparatör kommer hem till dig och reparerar på plats eller hämtar/lämnar). Om du har väldigt bråttom så kan leveranstiden vara ett problem, dock.

Nimille
2008-05-09, 12:31
Jag köper en Fujitsu Siemens Amilo Xa2528-11P för 5000:- på måndag.
Är det ett bra köp?

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE98729

Pelle2
2008-05-09, 12:46
Fujitsu Siemens brukar det vara mycket kvalitetsproblem med, skulle själv aldrig köpt en sådan!

Nimille
2008-05-09, 12:48
Fujitsu Siemens brukar det vara mycket kvalitetsproblem med, skulle själv aldrig köpt en sådan!
Det låter inte bra, är det ett välkännt faktum elller har du bara haft otur?

ulfalf
2008-05-09, 12:59
Jag snor den här tråden till en liknande fråga. Någon som har tips på en laptop för kring 15k. skärmen ska minst vara 15", gärna 17", desto kraftfullare desto bättre, behöver absolut inte vara en designdator ala vaio.

Edit: Kan vara både mac och pc

Billigaste Macbook Pro går väl på en dryga 15k tror jag, i alla fall om man pluggar och har Mecenatkort el dyl. Annars 17,5k. Har en kompis som precis köpt en sån, sinnessjukt snabb och riktigt kvalitetsbygge. Tydligen bra grafikkort nuförtiden också, men vad vet jag som inte gamar mer än harpan. :D Man kan dessutom köra OSX utan att fula sig och bara det är ju rätt fett.

kolla kolla (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&node=home/shop_mac/family/macbook_pro&sf=wJF74C4HAYJ9D2PDX)

Pelle2
2008-05-09, 14:27
Fujitsu Siemens brukar det vara mycket kvalitetsproblem med, skulle själv aldrig köpt en sådan!

Har ingen laptop själv, men har hört många som har klagat på märket förut. En kompis köpte nyss en Siemens, trots alla varningar och självklart blev det en massa problem efter bara en månad :D Kommer inte riktigt ihåg vad som hände men bla. startade den om sig själv, flimmer och sen tror jag t.om att den inte ens startade :cool:

Hardrocker
2008-05-09, 14:42
Är något datorärke bättre än nå annat? ska ja beställa från internet eller köpa på t.ex. elgiganten? måste köpa en idag eller imorn då den dator ja har krånglar hela tiden....*suck* Ska an köpa försäkring till eller är det onödigt?
Jag har haft flera datorer från Dell via jobbet och aldrig haft några problem med dem.

Köp inte en dator via t.ex. EL-giganten eller Onoff. Som regel är det dålig service på sådana ställen utifall nåt skulle hända med datorn.

Ett märke som jag absolut inte skulle köpa är Packard Bell. Sämre skit finns inte.

Bolio
2008-05-09, 15:00
Personligen gillar jag HP och IBM/Lenovo.

Johan O
2008-05-09, 15:08
Är något datorärke bättre än nå annat? ska ja beställa från internet eller köpa på t.ex. elgiganten? måste köpa en idag eller imorn då den dator ja har krånglar hela tiden....*suck* Ska an köpa försäkring till eller är det onödigt?

Tilläggsförsäkring är fantastiskt onödigt.
Vidare skulle jag vilja rekomendera Dustinhome för all sorts elektronikinköp.

bertbert
2008-05-09, 15:32
Jag håller mig till HP.

PowPow
2008-05-09, 15:35
Har hört en del om Sonys grejer, men köpte själv en Vaio vgn-nr21s, och gillar den som tusan. Omotiverat dyr var den inte heller.. låg i samma prisklass osm andra med motsvarande prestanda. Bra batteritid, och förinstallationen var inte helt tokig faktisk. Där var mycket skit, men allt gick att få bort utan större problem.

Fartman
2008-05-09, 16:09
Har hört en del om Sonys grejer, men köpte själv en Vaio vgn-nr21s, och gillar den som tusan. Omotiverat dyr var den inte heller.. låg i samma prisklass osm andra med motsvarande prestanda. Bra batteritid, och förinstallationen var inte helt tokig faktisk. Där var mycket skit, men allt gick att få bort utan större problem.

Cool, jag har faktiskt beställt hem just en sådan så det är kul att höra att du gillar den :)

Baan
2008-05-09, 18:46
Nöjd med min ganska antika Dell-laptop. Enda seriösa felet fixades rätt professionellt av Dell, tog några dagar. Sen har just min dator lite konstruktionsfel som gör att disken kan överhettas vilket inte är så bra, har dock inte fått problemet själv.

Även ägt ett par HP stationära/bärbara datorer och inget klaga på kvalitetsmässigt.

Om man ska försöka varna för något så är det Asus jag har mest fördomar mot. En kompis dator pajade just idag för andra gången, grafikkortet som gav sig igen. En månad efter att den varit på reparation i Nederländerna i ca tre veckor. Dock tror jag som tidigare att det beror mycket på modell och just byggkvaliteten och processen borde vara ganska liknande oavsett vad man köper. Det man kan kolla upp dock är garanti och vad som händer när något pajar.

Palm
2008-05-09, 19:42
Personligen gillar jag HP och IBM/Lenovo.

Har en Thinkpad T61p. Är skitnöjd rent ut sagt. Köp köp.

MilkmaN
2008-05-09, 20:07
Personligen gillar jag HP och IBM/Lenovo.

-p modellerna är porr. Tackar ju inte nej till 8510w eller liknande heller. Jag nöjde mig dock med en 6510b. Det är ett riktigt bra köp, som tips till trådskaparen, för övrigt.

6715 är det rätt sjysst pris på för tillfället också: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=337970

Slår Toshiban imo.

Thinkpad är också riktigt vassa, x61 och t61 är inte att leka med.

Ingen av modellerna som nämnts i tråden utom möjligtvis Macbook Pro duger dock vidare bra att spela med. Skall du ha en hyfsat prisvärd dator som du kan spela på behöver du ett dedikerat GFX, enda tillverkaren som egentligen erbjuder det under 10k med sjysst spec. i övrigt är Dell och deras XPS serie. Kika på dem!

/ Milkman som säljer skiten dagarna i ända :)

Nimille
2008-05-09, 20:10
Milkman:
-Grafikkortstyp NVIDIA GeForce 8600M GS
-Grafikkortsminne 256 MB

Går det att spela lite spel på den, gta san andreas och äldre?

MilkmaN
2008-05-09, 20:28
Milkman:


Går det att spela lite spel på den, gta san andreas och äldre?

Var det ett 8600 på toshiban? I sådan fall räcker den ju en bit längre, även om det var en rätt klen CPU i den. Synd att det var GS bara, de är lite mesigare om jag inte är helt felinformerad :)

Men ja, absolut! Du kan spela San Andreas på ett GMA X3100 också, dvs intels integrerade chipset, som är tämligen värdelöst :)

Nimille
2008-05-09, 20:33
Var det ett 8600 på toshiban? I sådan fall räcker den ju en bit längre, även om det var en rätt klen CPU i den. Synd att det var GS bara, de är lite mesigare om jag inte är helt felinformerad :)

Men ja, absolut! Du kan spela San Andreas på ett GMA X3100 också, dvs intels integrerade chipset, som är tämligen värdelöst :)
Nepp, men på denna som det blir istället
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE98729

Den är något bättre än den i första posten, lite tveksam till om det är en dålig processor though?

-Processortyp Turion 64 X2 TL-50
-Hastighet 1.5 GHz
-Cache 1 MB

MilkmaN
2008-05-09, 20:52
Nepp, men på denna som det blir istället
http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE98729

Den är något bättre än den i första posten, lite tveksam till om det är en dålig processor though?

TL-50 är klart slöare än TL-60 som sitter i 6715. Dock ser den burken rätt sjysst ut faktiskt, bortsett från den slöa prollen. Tyvärr måste man kompromissa när man bara ska lägga kring 6k. Min erfarenhet av Fujitsu Siemens är faktiskt rätt bra, haft 2 stationära ifrån dem, dock är de inte direkt ögongodis :)

Nimille
2008-05-09, 20:56
TL-50 är klart slöare än TL-60 som sitter i 6715. Dock ser den burken rätt sjysst ut faktiskt, bortsett från den slöa prollen. Tyvärr måste man kompromissa när man bara ska lägga kring 6k. Min erfarenhet av Fujitsu Siemens är faktiskt rätt bra, haft 2 stationära ifrån dem, dock är de inte direkt ögongodis :)
Okej tack :)