handdator

Visa fullständig version : Kreatin, ALA, Whey, ESA

RS08
2008-01-01, 00:32
Stoppar idag i mig kreatin monohydrat (10-20g per dag), whey+dextropure (efter träning) och ESA Pro+dextropur (före träning på tom mage).

Planerar en mindre deff de kommande 8 veckorna, och tänker skala av ca 8 kg. Vill även bli av med det extra vatten jag bär på pga. kreatinet, och tänker därför tillfälligt byta sort, men till vilken?

Kreatin Citrat och Kreatin Pyruvat sägs ju ge bra effekt, och ska binda mindre vatten än monohydrat? Citrat är klart mycket billigare, men ger det lika bra effekt som pyruvat?

Har läst att koffein ska motverka kreatinets effekt, men gäller det bara om de intas samtidigt? Dvs. går de att kombinera om man tar det vid olika tidpunkter?

Något annat trevligt tillskott man bör kika på under denna period, tex. ALA tillsammans med kreatinet?

Det blev visst en resa bokad ikväll.. så måste göra det bästa av situationen..

C.E.J.
2008-01-01, 03:24
Om det är inför en resa du planerat att gå ner 1kg/vecka (rätt mycket) så är det ju bara att du slutar upp med kreatinet några dagar innan samt under resan.

KniveN
2008-01-01, 04:00
Kreatin som kreatin, alla binder vatten.

RS08
2008-01-01, 10:26
Att hålla upp två-tre veckor under semestern är väl egentligen inga problem, men sen kommer ju även sommaren med samma dilemma. Hoppades därför på att Citrat eller Pyruvat skulle ge bra effekt utan att ge den plufsighet man kan få med monohydrat. Vill inte vara utan kreatin under både semestern och sommaren, så får väl skutta runt på stranden och se ut som en michelingubbe.

Eddie Vedder
2008-01-01, 11:00
Du blir inte plufsig av kreatin. Vätskan binds intramuskulärt och inte i huden.

RS08
2008-01-01, 11:32
Du blir inte plufsig av kreatin. Vätskan binds intramuskulärt och inte i huden.

Ok, för när man kikar runt på forumet så är det "många" som tycker sig bli plufsig av kreatin.

Eiselt säljer ju sitt KreatinPyruvat med med texten:
"KreatinPyruvatET binder inte heller nämnvärt mycket vätska i kroppen vilket gör att du inte behöver oroa dig för att "svälla" upp."
Binds vätskan bara intramuskulärt så borde man väl vilja "svälla upp"? Men det kanske mer vänder sig till folk som satsar på andra idrotter, tex. fotboll, löpning etc.

Får väl köra vidare på monohydrat, billigt och tycker mig orka lite mer.

He-man
2008-01-01, 15:15
Jag tycker att 10-20g kreatin per dag lät lite mycket. 5-6g borde väll räcka när man inte kör uppladdning?

King Grub
2008-01-01, 15:43
Ja.