handdator

Visa fullständig version : Dosering av vitaminer (ex. Eiselts Balance)


Bamse
2003-05-06, 19:26
Finns det egentligen några rapporter på hur pass viktigt det är med tillskott av vitaminer & mineraler för vanliga tränande?

Hur pass troligt är det egentligen att man ex. lättare skulle bli sjuk, få sämre återhämtning och träningsresultat om man INTE tar något vitamineral-tillskott?

För att, så att säga, "vara på den säkra sidan" har jag hur som helst köpt mig två burkar av Eiselts Balance, med 60 tabletter i varje.

Rekommenderad dos är en eller två tabletter per dag (med en extra information på burken om att man INTE BÖR överskrida dosen "två tabletter"). Dvs. överdosering är INTE bra. "Less is more" så att säga.

Här finns produktinfo om Balance, med redovisade halter av vitaminer och mineraler per två tabletter.

http://www.eiselt.se/produkter/Balance.htm

Räcker det med en kapsel (halva dosen av de länkade halterna)? Hur stor risk är det egentligen att jag skulle vinna något på att ta ett tillskott? Kanske behöver jag egentligen inte alls denna produkt?

Vilka ämnen i Balance är det egentligen troligt att jag/vanliga tränande kan behöva tillskott av, om man äter en någorlunda varierad kost?

Och till sist: När under dygnet har jag STÖRST nytta av att ta min lilla Balance-tablett? (om det nu blir en i stället för två). Morgon, lunch, middag, kväll?

/Bamse - på hugget med såväl viktiga som oviktiga frågor idag :)

Hermes
2003-05-06, 21:35
Såg/läste nånstans nyligen att folk visst blir mer sjuka av alla multivitaminer än utan...kanske var aftonbladet, i det fallet tar jag tilbaka inlägget :D

Bamse
2003-05-06, 21:37
Originally posted by hermes
Såg/läste nånstans nyligen att folk visst blir mer sjuka av alla multivitaminer än utan...kanske var aftonbladet, i det fallet tar jag tilbaka inlägget :D

Tadaaa! :angel:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,301216,00.html

Hermes
2003-05-06, 21:44
Som jag misstänkte, tar tillbaka allt jag skrev :notme:

z_bumbi
2003-05-06, 21:59
Allt beror väl på vad man äter i övrigt också, jag vet med mig att jag har vissa brister i kosten och bör då äta multivitamin och brukar äta ungefär två om dan men jag har inte räknat efter exakt hur mycket vitaminer och mineraler jag behöver osv utan jag gör bara en grov uppskattning.

Att man kan bli sjuk av för mycket vitaminer var ju ingen nyhet så aftonbladet är ju som vanligt bra på att förmedla gamla nyhet med stora rubriker.:smash:

Hermes
2003-05-06, 22:04
Nämen jag måste faktiskt ge beröm till aftonbladet. Det är många som inte har någon aning om att man kan överdosera vitaminer och mineraler och då aftonbladet skriver det går det ivf ut till många :thumbup:

Jag har föresten alltid varit lite rädd för att ta multivitamin, föredrar grönsaker och frukt!

Rumpelstilzchen
2003-05-07, 11:17
Damen som driver hälsokostbutiken i närheten av mig åker in på avgiftning några gånger per år på grund ut av att hon provar alla sina produkter som hon säljer.

Som det står i Aftonbladet, äter man normalt med grönsaker och sådan bör det inte vara ett problem. Det är nästan omöjligt att bli förgiftad av vanliga grönsaker. :cheers:

gasoliner
2003-05-07, 11:26
såg häromdan när jag kollade av min kost i "hälsovakten" att jag fick i mig alldeles för lite Kalium och Kalcium,kanske kan vara värt att tillsätta lite iallafall?

använder apotekets "Mitt val sport" i vanliga fall.

Bamse
2003-05-07, 11:32
Originally posted by Rumpelstilzchen
Damen som driver hälsokostbutiken i närheten av mig åker in på avgiftning några gånger per år på grund ut av att hon provar alla sina produkter som hon säljer.

:eek:

gasoliner
2003-05-07, 11:34
säker på att hon inte är inne på systemet och nallar lite?:laugh:

avgiftning..vafaan..:rolleyes:

z_bumbi
2003-05-07, 11:42
Originally posted by Rumpelstilzchen
Damen som driver hälsokostbutiken i närheten av mig åker in på avgiftning några gånger per år på grund ut av att hon provar alla sina produkter som hon säljer.

Avgiftning ? Hur stora doser tar hon då ? :D

Ninjasmurf
2003-05-07, 17:59
vore kul om det fanns någon vitamin/mineral tillskott med massor av olika vitaminer och mineraler i små doser...

då skulle man kunna ta det varje dag slippa överdosering...

Ninjasmurf
2003-05-07, 18:01
fast är man rädd för överdosering kan man alltid ta tabletten varannan eller var tredje dag..då överdosering bara är farligt under en längre tid...

z_bumbi
2003-05-07, 18:46
Ninjasmurf: De flesta multivitaminer inklusive apotekets har nog inte så höga doser att problemet uppkommer... man ska kanske inte äta en i timmen men en om dan är ju rekommenderad dos och i många fall lite lågt räknat men man ska ju se till att äta bra i övrigt också.

Ninjasmurf
2003-05-07, 18:50
tänkte bara att för dom som e rädd för överdosering så kan man ta en varannan dag så lär det inte vara nån risk för överdosering även om man trycker i sig massor med grönsaker...