handdator

Visa fullständig version : Fixa hantlarna tyngre?


TerrorShark
2007-12-31, 19:37
Nån som har tips på hur man temporärt kan pimpa hantlarna i gymmet så man kan köra lite tyngre. Tänker i princip bara på hantelrodd. Har provat spänna fast viktskivor på hanteln fast har inte riktigt hittat nåt särskilt bra vis som funkar ännu, nån som har tips på att snabbvikta hantlar?*rolleyes*

He-man
2007-12-31, 19:41
Hur tugna är hantlarna på gymmet?

TerrorShark
2007-12-31, 19:50
Olika. Ett gym har bra, upp till 70kg men dom har i gengäld dåliga öppettider. Där jag oftast är är dom största 50kg+handtag och sånt. Blir jobbigt att köra maraton-rodd allt för ofta, blir fan ett oönskat cardio-pass att köra 25+reps...

Piranha
2007-12-31, 19:54
Låter som du bör satsa på själva utövandet av rörelsen istället och hitta vinklar som är jobbiga att träna i.

nr16
2007-12-31, 19:59
Varför inte bara lägga de passet som kör hantelrodd på i det gymmet med 75kg's hantlarna? Problemet ur världen?

Arf Pingvin
2007-12-31, 20:27
Lite beroende på hur hantlarna ser ut så kan det funka med två 2.5/5 kg viktskivor på var sida och ett litet spännband runt hela härligheten.

Damien Thorne
2007-12-31, 21:36
Lite beroende på hur hantlarna ser ut så kan det funka med två 2.5/5 kg viktskivor på var sida och ett litet spännband runt hela härligheten.

Eller 2 kraftiga gummiband. Tex av den modellen som styrkelyftarna använder när de kör gummibandsbänk.

Själv så brukade jag tejpa på 2st 5kgs vikter på varje sida.

TerrorShark
2007-12-31, 22:37
Är väldigt sällan på det bra gymmet, ungefär 4ggr/år. Ok, får nog försöka spänna på några femmor på hantlarna, bara göra det bättre än förr...

Träna i vinklar som e jobbiga? Det låter ju helt knäppt, bättre med mer vikt då...;)

ChrisDEFC
2008-01-01, 02:19
varför inte bara köra stångrodd istället, sen ha hantelrodd som avslutning bara? eller t-bar rodd, den är så förbannat bra tycker jag, personligen kör jag aldrig hantelrodd, har bara inte blivit så, varierar mellan roddmaskin, latsdrag, chins, t-bar, stångrodd och marklyft på ryggdagen.

Allan
2008-01-01, 11:31
varför inte bara köra stångrodd istället, sen ha hantelrodd som avslutning bara? eller t-bar rodd, den är så förbannat bra tycker jag,

Bra där!

Emellanåt får man nog planera om passet för att det ska passa med utrustningen. Jag kan nog säga att på de flesta privatägda gym jag varit på är det INTE uppskattat om kunderna börjar bygga om redskapen. På samma vis med otyget att hänga på extravikter i hissarna - då får man börja med tunga stångövningar så man är lite mör när man dit.

pragmatist
2008-01-01, 11:32
Kör "hantelrodd" med en skivstång istället, då kan du lassa på hur mycket du känner för. Lite jobbigt för underarmarna förvisso men träning ska ju vara jobbigt.