handdator

Visa fullständig version : Bulk och deff?


Aimar
2007-12-31, 17:04
Det är nånting jag har tänkt på angående min bulk som jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag är 24år, 180 lång och vägde 69 i slutet av oktober. Då bestämde jag mig att på 4månader bulka 11 kilo vilket blir ca 2.7 kilo i månaden, vilket jag har lyckats med rätt så bra. Väger 74.5 kilo just nu och har kvar 5.5kilo till målet. Sen ska jag deffa ner 5kilo till sommaren så jag ska försöka ligga kring 2kilo i månaden eller mindre.

Nu till frågan, kan jag gå ner mer fett på dessa 5 kilo än de jag har lagt på mig? Med andra ord kan jag ha lika mycket kroppsfett som jag hade vid 69 eller mindre när jag väger 75? Eller är intervallet bulk 11kilo och deff 5kilo för lite. Alla andra man har läst om här inne har nästan gått upp 20kilo sen deffat ca 10 eller mer.

Hoppas ni förstår frågan, annars får jag försöka formulera den bättre.

Tack på förhand och gott nytt år på er.

Koloftw
2007-12-31, 17:45
"Kan" och "kan" ... med rätt gener, träning och kost så går det nog.

Bigglet
2008-01-01, 02:27
Du pratar om hur mycket fett kontra muskler du lagt på dig på din bulk?

ChrisDEFC
2008-01-01, 02:36
Du pratar om hur mycket fett kontra muskler du lagt på dig på din bulk?

låter som det är det han undrar på i runda slängar.

Aimar
2008-01-01, 13:24
De jag undrar är om jag har X% kroppsfett vid 69kilo och går upp till 80 så kommer jag självklart ha lagt på mig mer muskler och fett än vad jag hade då jag vägde 69. Sen har jag tänkt deffa ner till 75kilo och undrar om de går på dessa 5kilo att dra ner på kroppsfettet till de jag hade vid 69 eller måste jag t.ex gå upp till 85 och deffa ner 10 för att de ska ge bättre resultat?

Lite enklare förklaring är att, kommer jag kunna ha lika mycket bf vid 75 som vid 69 genom att bara deffa 5kilo.

Jacksatan
2008-01-01, 13:34
Det är helt omöjligt att svara på.
Generellt kan jag dock säga att man alltid går upp mer fett än man tror att man gått upp. Kroppen lägger ju fett i ett ganska jämnt lager över kroppen, medans man själv mest tar sig på magen och säger "det här lilla jag gått upp kan inte vara mer än 5kg".
Men som sagt, det går inte säga, du får helt enkelt deffa och se efter hur mkt muskler du lagt på dig.

Koloftw
2008-01-01, 13:41
Lyle tycker att alla borde få 1:1 muskler:fett som MINST när de bulkar.

Så då har du något litet att utgå ifrån, iaf.

Eddie Vedder
2008-01-01, 13:53
Lyle tycker att alla borde få 1:1 muskler:fett som MINST när de bulkar.

Så då har du något litet att utgå ifrån, iaf.

Vad han tycker är lämpligt är iofs inget som behöver stämma överens med verkligheten, särskilt inte för en nybörjare.

Jag tycker definitivt inte man ska utgå ifrån att man lagt på sig massa i den fett/muskel-ration du nämner, då lurar man sig nog rätt så rejält skulle jag gissa. Är nog mer fett än så för de flesta.

Haeffner
2008-01-01, 15:11
Lyle tycker att alla borde få 1:1 muskler:fett som MINST när de bulkar.

Så då har du något litet att utgå ifrån, iaf.

Beror ju så enorm mycket på gener och inte misnt hur mycket man går upp i vikt. går man upp t.ex. 1kg/v lär förhållandet knappas stämma om man inte har extrema gener.

Att gå upp 1:1 är nog att föredra för att underlätta en senare deff men jag tror mång ökar på fettandelen mer än så.

ChrisDEFC
2008-01-01, 23:46
Men som sagt, det går inte säga, du får helt enkelt deffa och se efter hur mkt muskler du lagt på dig.

har aldrig deffat så har inte så bra koll men borde man inte tappa endel muskler under deff åxå om man tränar och ligger på kalloriunderskott?

Koloftw
2008-01-01, 23:49
Beror ju så enorm mycket på gener och inte misnt hur mycket man går upp i vikt. går man upp t.ex. 1kg/v lär förhållandet knappas stämma om man inte har extrema gener.

Att gå upp 1:1 är nog att föredra för att underlätta en senare deff men jag tror mång ökar på fettandelen mer än så.

Alltså han skrev inte att man "should be able to" utan det var mer typ "that's what i would expect anyone who isn't completly f*cking it upp to gain" om 1:1.

Commando1980
2008-01-01, 23:53
Det är helt omöjligt att svara på.
Generellt kan jag dock säga att man alltid går upp mer fett än man tror att man gått upp. Kroppen lägger ju fett i ett ganska jämnt lager över kroppen, medans man själv mest tar sig på magen och säger "det här lilla jag gått upp kan inte vara mer än 5kg".
Men som sagt, det går inte säga, du får helt enkelt deffa och se efter hur mkt muskler du lagt på dig.


yep det finns ett fett% intervall (typ 15-17 eller så?) där man egentligen inte märker att man lägger på sig fett fast man gör det....det är just här man visuellt fastnar då man deffar (känns som inget händer i spegeln fastän man tappar fett)

lite flummigt i know.

Eddie Vedder
2008-01-02, 07:22
Alltså han skrev inte att man "should be able to" utan det var mer typ "that's what i would expect anyone who isn't completly f*cking it upp to gain" om 1:1.

Ja och vilken målgrupp åsyftade han?

Aimar
2008-01-03, 14:29
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag på denna.

Måste bulk och deff tiden vara lika långa för bästa resultat eller är även de individuellt och man måste pröva sig fram?

King Grub
2008-01-03, 14:35
Några sådana regler finns inte.

Koloftw
2008-01-03, 15:21
Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag på denna.

Måste bulk och deff tiden vara lika långa för bästa resultat eller är även de individuellt och man måste pröva sig fram?

Som Grub sa.

Om du lägger på dig 50% muskler och 50% fett så måste du ju deffa kortare tid (om du vill bli av med fett alltså, vill du bli av med muskler är det bara att köra på ;)) än någon som lägger på sig 25% muskler och 75% fett.

Jacksatan
2008-01-03, 16:06
har aldrig deffat så har inte så bra koll men borde man inte tappa endel muskler under deff åxå om man tränar och ligger på kalloriunderskott?

Det beror på vilken nivå man befinner sig på. Man tappar ju tryck och energi vilket gör att man blir svagare, men så värst mkt muskler ska man inte behöva tappa som hobbygymmare om man går ner till "beachform".

Aimar
2008-01-03, 16:58
Jag har som förstått att ju snabbare deff desto mer muskelförlust, men de är kanske bara en dum grej jag har fått för mig som inte alls stämmer.

Koloftw
2008-01-03, 17:05
Det stämmer ju, men en fetare person kan gå ner mycket snabbare i fett än en smal person.