handdator

Visa fullständig version : Raka Marklyft


titongo
2007-12-31, 14:35
Jag tränar för att bli snabb och jag undrar om raka marklyft är en övning som är bra för att träna baksidan? Finns det bättre?

Mapa
2007-12-31, 14:37
den och sumopressar är väl bland de bättre (enligt mig)

Mapa
2007-12-31, 14:39
sumopress
C4kFqHnytMY

ChrisDEFC
2007-12-31, 14:43
Jag tränar för att bli snabb och jag undrar om raka marklyft är en övning som är bra för att träna baksidan? Finns det bättre?

enligt mig bästa övningen för baksida lår!

titongo
2007-12-31, 15:12
Ska jag accelera från bottenläget?

Martin Löwgren
2007-12-31, 16:08
den och sumopressar är väl bland de bättre (enligt mig)

Hur får du sumopress till att vara en bra övning för baksida lår? Tänker du excentriskt då eller?

Arf Pingvin
2007-12-31, 16:22
Jag tränar för att bli snabb och jag undrar om raka marklyft är en övning som är bra för att träna baksidan? Finns det bättre?

Rumänska mark. Det är en variant på stelbenta mark men det liknar mer positionen i ett hopp/steg.

pragmatist
2007-12-31, 16:33
Förutom några av de som nämnts kan jag rekommendera good mornings, good morning-knäböj och rak mark-styrkevändning (d.v.s. rak mark i negativa fasen och styrkevändning i positiva). Funktionella och bra övningar.

titongo
2007-12-31, 19:25
När jag är i bottenläget i marken kan jag accelera upp stången så att jah tränar de snabba fibrerna.

Rahf
2007-12-31, 19:28
Raka mark ska helst inte gå undan, risken finns att hamstrings går åt h-vete.

titongo
2007-12-31, 19:31
Men bygger jag bara styrka genom att ligga på 3 reps och ca 80% av RM utan att accelera upp den.

Sheogorath
2008-01-01, 16:24
den och sumopressar är väl bland de bättre (enligt mig)

En benpress kan inte bli en övning för baksida lår hur du än försöker. Du kan få den att träna insidorna (adduktorerna) mer genom att bredda fötterna och du kan få den att träna röven mer (på bekostnad av quadsen) genom att flytta upp dem högt på plattan. Det du kallar för en sumopress ser ut som en bred press med fötterna högt, vilket alltså är en quads/rövövning med mycket insida lår.

Baksida lår kan tränas på tre sätt.


Extension i höften med rakt knä (raka mark och goodmorning)
Flexion i knäet (bencurl och finnen)
Inåt- och utåtrotation av underbenet (opraktiskt övningsval)

Mapa
2008-01-01, 16:48
:O

nu är de inte så att jag har kommit på den här övningen..

efter ett pass med den som enda övning för baksida lår och hacklift för framsida så hade jag brutal träningsvärk i hamsen dagarna efter åt.. de gör de till en bra övning enligt mig då jag inte får träningsvärk i hamsen av hacklift.. sen är jag inte speciellt kunnig om träningslära osv .. men om jag känner att en övning tar där jag vill och om jag får riktigt härlig träningsvärk dagarna efter så är de en bra övning enligt mig..

Sheogorath
2008-01-01, 16:54
:O

nu är de inte så att jag har kommit på den här övningen..

efter ett pass med den som enda övning för baksida lår och hacklift för framsida så hade jag brutal träningsvärk i hamsen dagarna efter åt.. de gör de till en bra övning enligt mig då jag inte får träningsvärk i hamsen av hacklift.. sen är jag inte speciellt kunnig om träningslära osv .. men om jag känner att en övning tar där jag vill och om jag får riktigt härlig träningsvärk dagarna efter så är de en bra övning enligt mig..

Träningsvärk säger inte särskilt mycket alls. Du kan få fruktansvärd träningsvärk av att en muskel försöker kontrahera utan att den klarar av att uträtta arbete, och man kan ganska enkelt stretcha sig till träningsvärk. Lägg på det alla märkliga erfarenheter vi alla har av träningsvärk på skumma ställen, som antagligen bara handlar om något stabiliserande moment som kroppen var lite ovan vid i någon viss övningen eller vinkel.

Har du fått träningsvärk i baksida lår av raka mark eller good-mornings, förresten?

Commando1980
2008-01-01, 16:54
En benpress kan inte bli en övning för baksida lår hur du än försöker. Du kan få den att träna insidorna (adduktorerna) mer genom att bredda fötterna och du kan få den att träna röven mer (på bekostnad av quadsen) genom att flytta upp dem högt på plattan. Det du kallar för en sumopress ser ut som en bred press med fötterna högt, vilket alltså är en quads/rövövning med mycket insida lår.

Baksida lår kan tränas på tre sätt.


Extension i höften med rakt knä (raka mark och goodmorning)
Flexion i knäet (bencurl och finnen)
Inåt- och utåtrotation av underbenet (opraktiskt övningsval)


ja men om man skippar extension och flexion snacket så kan man konstatera att djupa knäböj samt det som mapa kallar sumopressar (vet att dante rekommenderar den övningen) tar väldigt mkt på hamstrings. därmed tränas hamstrings i dess övningar. sedan aktiveras givetvis också framsida lår samt gluteus.

Mapa
2008-01-01, 16:57
Har du fått träningsvärk i baksida lår av raka mark eller good-mornings, förresten?

ja

Sheogorath
2008-01-01, 16:59
ja men om man skippar extension och flexion snacket så kan man konstatera att djupa knäböj samt det som mapa kallar sumopressar (vet att dante rekommenderar den övningen) tar väldigt mkt på hamstrings. därmed tränas hamstrings i dess övningar. sedan aktiveras givetvis också framsida lår samt gluteus.

Aktiveras? Klart som tusan. De aktiveras t.o.m. dynamiskt. Men eftersom extensionen i höften sker med flekterat knä är belastningen företrädesvis på röven och inte på hamstrings. Att aktivering sker är inte det samma som att det är de bästa sätten att träna dem.

Mapa
2008-01-01, 17:00
ja men om man skippar extension och flexion snacket så kan man konstatera att djupa knäböj samt det som mapa kallar sumopressar (vet att dante rekommenderar den övningen) tar väldigt mkt på hamstrings. därmed tränas hamstrings i dess övningar. sedan aktiveras givetvis också framsida lår samt gluteus.

han på videon tränas av dante och ja de är därifrån jag fått den..

han har tränat väldigt många väldigt länge med stora framgångar.. så nånting måste han göra rätt

Sheogorath
2008-01-01, 17:01
ja

Gott. Jag ville bara säkerställa att du inte liksom 90% av gymvärlden förväxlade träningsvärk i röven med träningsvärk i hamstrings.

Sheogorath
2008-01-01, 17:03
han på videon tränas av dante och ja de är därifrån jag fått den..

han har tränat väldigt många väldigt länge med stora framgångar.. så nånting måste han göra rätt

Men herre min skapare. Om han säger att han gör en viss övning för en viss muskelgrupp, så menar du på fullaste allvar att du köper att det i verkligenheten är så att det är just den övningen som gjort att den eller den muskeln är speciellt välutvecklad hos honom?

Mapa
2008-01-01, 17:09
Gott. Jag ville bara säkerställa att du inte liksom 90% av gymvärlden förväxlade träningsvärk i röven med träningsvärk i hamstrings.

??? antingen har man väl träningsvärk i röven, hamstrings eller båda så klart.. de är ju olika muskelgrupper

Men herre min skapare. Om han säger att han gör en viss övning för en viss muskelgrupp, så menar du på fullaste allvar att du köper att det i verkligenheten är så att det är just den övningen som gjort att den eller den muskeln är speciellt välutvecklad hos honom?

jag har aldrig sett hans hamstrings tyvärr.. jag har knappt sett kort på honom då sällan lägger upp bilder på sig.. jag har däremot sätt bilder på folk han tränat.. före och efter.. och hur han tränar upp svaga kroppsdelar hos proffs så väl som hobbybyggare

men om han säger att en övning är bra så provar jag den övningen.. förstår inte varför de är så konstigt eftersom jag tränar enligt hans metoder

Commando1980
2008-01-01, 17:11
Aktiveras? Klart som tusan. De aktiveras t.o.m. dynamiskt. Men eftersom extensionen i höften sker med flekterat knä är belastningen företrädesvis på röven och inte på hamstrings. Att aktivering sker är inte det samma som att det är de bästa sätten att träna dem.

du kan mer om anatomi än mig är jag helt säkert på. skulle aldrig rekommendera ngn att träna hamstrings genom att enbart köra böj och sumopressar.

men därmed inte sagt att knäböj eller sumopress inte kan få hamstrings att växa, vilket de kan enligt mig.

Mapa
2008-01-01, 17:14
du kan mer om anatomi än mig är jag helt säkert på. skulle aldrig rekommendera ngn att träna hamstrings genom att enbart köra böj och sumopressar.

men därmed inte sagt att knäböj eller sumopress inte kan få hamstrings att växa, vilket de kan enligt mig.

+1

jag kan inte heller speciellt mycket om anatomi...

men att ha sumopress som en av tre ham övningar :thumbup:

Sheogorath
2008-01-01, 19:01
Ni gör självklart som ni vill; För mig är det helt tokigt att välja en quads/röv/adduktor-dominant övning på en plats i schemat avsett för hamstrings. Hade man spelat med ett oändligt antal set per muskelgrupp så är det ju lite skit samma, men nu har man ju si och så många set avsedda för ditten eller datten. Gillar man en övningen for whatever reason så kör man den, men låter den ta upp rätt plats i schemat. Det är så jag tänker.

Har man tidigare kört 3 set benspark eller varför inte 3 set gynstol, men inser att sumopressar faktiskt är en vettigare övning att lägga ner tid på, så byter man ut dem tre seten.

petah
2008-01-01, 19:46
Jag tycker tycker raka-mark fungerar utmärkt för att träna hamstrings, brukar köra raka-mark och good-mornings 3 set var.

Martin Löwgren
2008-01-01, 21:57
Sumopressar och vanliga benpressar för den delen aktiverar INTE mm. ishiocrurales. Gå och låna en anatomibok på biblioteket så att kommer ni förstå.

Att använda argumentet: "Men jag fick träningsvärk" är som att använda frasen "Men Gud sa till mig". Det ligger liksom ingen logik eller fakta bakom ett sånt uttalade utan låter bara dumt. Grundläggande kunskaper inom terminologi och anatomi är en förutsättning för att diskutera sådana här frågor och när inte alla har den kunskapen blir diskutionen oerhört meningslös.

Jag fick träningsvärk i baksida lår, magmuskulatur, vader, käkmuskulaturen, underarmarna för att jag under ett 30minuters besök på toaletten tog i så jävla mycket med hela kroppen när jag vart matförgiftad i shanghai 2005. Är detta då en bra övning för dessa muskler?

/Axon

Sheogorath
2008-01-01, 22:05
Sumopressar och vanliga benpressar för den delen aktiverar INTE mm. ishiocrurales. Gå och låna en anatomibok på biblioteket så att kommer ni förstå.

Att använda argumentet: "Men jag fick träningsvärk" är som att använda frasen "Men Gud sa till mig". Det ligger liksom ingen logik eller fakta bakom ett sånt uttalade utan låter bara dumt. Grundläggande kunskaper inom terminologi och anatomi är en förutsättning för att diskutera sådana här frågor och när inte alla har den kunskapen blir diskutionen oerhört meningslös.

Jag fick träningsvärk i baksida lår, magmuskulatur, vader, käkmuskulaturen, underarmarna för att jag under ett 30minuters besök på toaletten tog i så jävla mycket med hela kroppen när jag vart matförgiftad i shanghai 2005. Är detta då en bra övning för dessa muskler?

/Axon

Tack. :)

Commando1980
2008-01-01, 23:13
Sumopressar och vanliga benpressar för den delen aktiverar INTE mm. ishiocrurales. Gå och låna en anatomibok på biblioteket så att kommer ni förstå.

Att använda argumentet: "Men jag fick träningsvärk" är som att använda frasen "Men Gud sa till mig". Det ligger liksom ingen logik eller fakta bakom ett sånt uttalade utan låter bara dumt. Grundläggande kunskaper inom terminologi och anatomi är en förutsättning för att diskutera sådana här frågor och när inte alla har den kunskapen blir diskutionen oerhört meningslös.

Jag fick träningsvärk i baksida lår, magmuskulatur, vader, käkmuskulaturen, underarmarna för att jag under ett 30minuters besök på toaletten tog i så jävla mycket med hela kroppen när jag vart matförgiftad i shanghai 2005. Är detta då en bra övning för dessa muskler?

/Axon

gå och lägg dig, hamstrings har växt enbart av knäböj. har för övrigt inte använt mig av träningsvärk argumentet.

sedan till sheogorath; du kan ju inte ändra det jag skriver;

själv kör jag inte sumopressar speciellt ofta, har heller inte sagt att man ska byta ut raka marklyft/goodmorning/leg curl mot dessa övningar utan reagera mot att du säger att sumopressar eller knäböj inte kan få hamstrings att växa.

Mapa
2008-01-01, 23:19
+1 på commando igen

varför börjar du prata om gud martin?

O.W.
2008-01-01, 23:26
sumopress
C4kFqHnytMY

När började man benämna benpress för sumopress? Jag hänger inte med längre märkar jag det.

Timme
2008-01-01, 23:33
gå och lägg dig, hamstrings har växt enbart av knäböj. har för övrigt inte använt mig av träningsvärk argumentet.

sedan till sheogorath; du kan ju inte ändra det jag skriver;


Knäböj aktiverar hamstrings hyffsat bra faktiskt. Det tror jag varken Sheo eller Martin säger emot? Men det är skillnad på knäböj och benpress.

Commando1980
2008-01-01, 23:40
Knäböj aktiverar hamstrings hyffsat bra faktiskt. Det tror jag varken Sheo eller Martin säger emot? Men det är skillnad på knäböj och benpress.

mapa pratade endast om benpress med hög fotställning eller sumopress som han kallar det..jag pratade om både sumopress och om knäböj.

har sett tillväxt av hamstrings från både sumopress och knäböj. vilket inte betyder att du ska byta ut dessa mot mer vanliga hamstringsövningar.

kan ju också lägga till att jag själv inte kör sumopress längre då jag anser att det finns bättre övningar..men reagerade mot sheogoraths kategoriska uttalande kring hamstring träning.

Commando1980
2008-01-01, 23:44
blev fel: ska vara....."vilket inte betyder att du inte ska köra mer vanliga hamstringsövningar"

Rahf
2008-01-02, 00:14
mapa pratade endast om benpress med hög fotställning eller sumopress som han kallar det..jag pratade om både sumopress och om knäböj.

har sett tillväxt av hamstrings från både sumopress och knäböj. vilket inte betyder att du ska byta ut dessa mot mer vanliga hamstringsövningar.

kan ju också lägga till att jag själv inte kör sumopress längre då jag anser att det finns bättre övningar..men reagerade mot sheogoraths kategoriska uttalande kring hamstring träning.

Martin pratade om benpress och sumopress. Med andra ord har vi förmodligen några missförstånd.

Hemi
2008-01-02, 00:19
Raka mark ska helst inte gå undan, risken finns att hamstrings går åt h-vete.

Har just påbörjat nytt program med den övningen involverad. Blir lite orolig av ditt inlägg, brukar köra den ganska tungt och explosivt. Fler reps, lättare vikt, lugnare tempo kanske eller vad föreslås?

Commando1980
2008-01-02, 00:24
Har just påbörjat nytt program med den övningen involverad. Blir lite orolig av ditt inlägg, brukar köra den ganska tungt och explosivt. Fler reps, lättare vikt, lugnare tempo kanske eller vad föreslås?

beror på...tycker att du ska köra den ganska explosivt och tungt. rörelsen blir ju naturligt långsammare desto tyngre vikt du har (i relation till ditt 1RM)

hur tungt kör du nu? 5-8 kan vara ett lämpligt repsintervall för att sedan följa upp med några set med 8-12 på leg curl.

Hemi
2008-01-02, 00:38
Det är nog mellan 3-8, har inte fått in övningen riktigt än, för den här gången i alla fall. Liksom trådskaparen är det snabbhet jag är ute efter, på löparbanan för min del. Har bara tillgång till skivstänger men "finnen" finns ju. Tung dock.

Sniggel
2008-01-02, 00:41
Tanken jag ser bakom sumopress om hamstringsövning borde vara att genom att placera fötterna högre upp, får man ett mindre röreleseomfång i knäleden men fortfarande lika stor rörelse i höftleden. Genom att minska rörelsen i knäleden blir det "nästan som om knäleden vore stel" vilket borde innebära att hamstrings får vara mer involverad i att "dra i knäleden så att benen kan rätas ut".
Men jag tror nog att det finns effektivare övningar, t ex raka marklyft, en av de få övningar jag kunnat koppla till sjukt snabb tillväxt av önskad muskelgrupp. Iaf när jag införde den för första gången.
Frågan är om övningen är bra om man är ute efter snabbhet.

Commando1980
2008-01-02, 00:42
Det är nog mellan 3-8, har inte fått in övningen riktigt än, för den här gången i alla fall. Liksom trådskaparen är det snabbhet jag är ute efter, på löparbanan för min del. Har bara tillgång till skivstänger men "finnen" finns ju. Tung dock.

ok, du är inte ute efter maximal hypertrofi...

satsa på explosiva rörelser med 3-5 rep. ha dock koll på tekniken...

intensiteten dvs hur nära ditt 1RM du ligger, bör varieras och periodiseras. (behöver dock inte vara komplicerat)

Sheogorath
2008-01-02, 13:31
mapa pratade endast om benpress med hög fotställning eller sumopress som han kallar det..jag pratade om både sumopress och om knäböj.

har sett tillväxt av hamstrings från både sumopress och knäböj. vilket inte betyder att du ska byta ut dessa mot mer vanliga hamstringövningar.

kan ju också lägga till att jag själv inte kör sumopress längre då jag anser att det finns bättre övningar..men reagerade mot sheogoraths kategoriska uttalande kring hamstring träning.

Vad är det för kategoriskt uttalande du menar? Att jag menar att man tränar hamstrings genom höftextension, knäflexion och underbensrotation? Hamstrings arbete i benpress och knäböj är att agera som dynamisk stabilisatör, d.v.s. att stabilisera över två leder utan att totalt sett förändras i längd. Man väljer inte att träna en muskel genom dynamisk stabilisering. Att den tränas är en helt annan sak. Men det är samma sak i bänkpress. Biceps är dynamisk stabilisator. Sätter du bänkpress som bicepsövning också, för att vara konsekvent?

Ganymedes
2008-01-02, 13:44
Raka marklyft har jag vågat mig på ett fåtal gånger, men jag har väldigt svårt att få det att kännas på baksida lår. Tar mer i ryggen tycker jag. Vad kan man tänka att jag gör för fel? Jag är ganska vig men har provat att stå på platta/kloss utan skillnad...

Sheogorath
2008-01-02, 13:48
Raka marklyft har jag vågat mig på ett fåtal gånger, men jag har väldigt svårt att få det att kännas på baksida lår. Tar mer i ryggen tycker jag. Vad kan man tänka att jag gör för fel? Jag är ganska vig men har provat att stå på platta/kloss utan skillnad...

Du har inte förstått vad du ska göra, helt enkelt. :) Den här tråden har jag sparat och slängt in många gånger.

Stelbenta marklyft / Good-mornings (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439)

Ganymedes
2008-01-02, 14:01
Du har inte förstått vad du ska göra, helt enkelt. :) Den här tråden har jag sparat och slängt in många gånger.

Stelbenta marklyft / Good-mornings (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73439)

Bra tråd! :thumbup: Och ja, jag har gjort lite fel helt enkelt.

Commando1980
2008-01-02, 16:01
Vad är det för kategoriskt uttalande du menar? Att jag menar att man tränar hamstrings genom höftextension, knäflexion och underbensrotation? Hamstrings arbete i benpress och knäböj är att agera som dynamisk stabilisatör, d.v.s. att stabilisera över två leder utan att totalt sett förändras i längd. Man väljer inte att träna en muskel genom dynamisk stabilisering. Att den tränas är en helt annan sak. Men det är samma sak i bänkpress. Biceps är dynamisk stabilisator. Sätter du bänkpress som bicepsövning också, för att vara konsekvent?

knäböj och sumopress kan göra att hamstrings växer mer än biceps växer av bänkpress.

Martin Löwgren
2008-01-02, 16:41
knäböj och sumopress kan göra att hamstrings växer mer än biceps växer av bänkpress.

Hur tänker du då?