handdator

Visa fullständig version : Light-läsker


KaptenKnäsvag
2007-12-31, 06:01
Överallt på detta forum diskuteras det vilt om light-läsker. Risker med light-läsk? Aspartam ger cancer? Osv osv.

Varför inte dricka vanlig läsk? Det är ju trots allt inte så fruktansvärt mycket kalorier i läsk, inte mycket alls jämförelsevis. Det verkar som alla hetsar som faen över light-läsk, som om det vore från Gudar sänt - en dryck som är helt energilös.

Att dricka något smaskigt är ju alltid välkommet - men varför inte byta ut sin Cola Zero mot den riktiga grejen. Det gör garanterat ingen skillnad i långa loppet.

För övrigt började dessa tankegångar gå igång rejält idag när jag stod på macken och hade beställt en korv&mos-meny med gratis dricka. Bland drickan låg det ENBART light-läskar. Lyckades rota fram en gammal hederlig Sprite längre bak i affären, till min lycka! Beställer man 2 korvar med en slev mos med bostongurka och rostad lök är det väl knappast väsentligt att ens ha alternativet till en light-läsk därtill?

:cool:

Lilla Brynolf
2007-12-31, 08:23
Om kalorierna gör skillnad eller ej beror ju helt på hur ofta och hur mycket läsk du dricker. Finns ju många som lätt sänker några liter Cola om dagen, och då blir det ju en hel del kalorier.

Jag dricker Zero för att jag tycker det är godare helt enkelt. Vanesak.

Emil_Larsson
2007-12-31, 08:47
För mig räcker det oftast med ett litet glas läsk för att jag skall bli nöjd, jag har svårt för att bälja i mig litervis med läsk. Vi har dock mycket light-läsk hemma då morsan har diabetes, så jag brukar dricka det vi har hemma, med andra ord light-läsk. Annars om jag blir sugen på läsk (som jag blir sällan) köper man det man känner för, i mitt fall vanlig coca cola.

King Grub
2007-12-31, 09:13
varför inte byta ut sin Cola Zero mot den riktiga grejen. Det gör garanterat ingen skillnad i långa loppet.

Dricker man en 1.5-liters lightläsk i dag och ersätter det mer sockersötad gör det garanterat skillnad. Socker från näringsmässigt helt värdelösa produkter är väl inget lyckat, utan har bevisade och svåra metabola effekter vid överkonsumtion, en överkonsumtion som inte alls är svår att åstadkomma om man dricker livsmedlet i fråga, plus övrigt socker i kosten.

blekfet2
2007-12-31, 10:40
600+kcal för 1.5 liter läsk är då enligt mig väldigt mycke kalorier.

600*52= 31200kcal att undvika om man dricker en stor flaska varje vecka

skaparn
2007-12-31, 11:25
Att dricka något smaskigt är ju alltid välkommet - men varför inte byta ut sin Cola Zero mot den riktiga grejen. Det gör garanterat ingen skillnad i långa loppet.


Nu är jag pucktvåa på detta, men måste påpeka att det är tvärtom; Det är i det långa loppet det gör skillnad.

mela
2007-12-31, 11:47
För övrigt började dessa tankegångar gå igång rejält idag när jag stod på macken och hade beställt en korv&mos-meny med gratis dricka. Bland drickan låg det ENBART light-läskar. Lyckades rota fram en gammal hederlig Sprite längre bak i affären, till min lycka! Beställer man 2 korvar med en slev mos med bostongurka och rostad lök är det väl knappast väsentligt att ens ha alternativet till en light-läsk därtill?



Jag dricker alltid lightläsk, väldigt mycket sådan, runt 1,5-2 liter om dagen om det vill sig. Och de gånger jag äter snabbmat dricker jag också lightläsk. De där extra kcal gör också skillnad i slutändan.

Dessutom är det godare med cola light än med vänlig coca cola.

Animalistic
2007-12-31, 12:03
Jag dricker alltid lightläsk, väldigt mycket sådan, runt 1,5-2 liter om dagen om det vill sig. Och de gånger jag äter snabbmat dricker jag också lightläsk. De där extra kcal gör också skillnad i slutändan.

Dessutom är det godare med cola light än med vänlig coca cola.


jaaaaapp!!!
lightläsk i alla former har räddat många deffar(deffer?)*

Sparrisen
2007-12-31, 12:40
Dessutom är det godare med cola light än med vänlig coca cola.

Det tyckte jag också för något år sedan. Sedan drack jag enbart vanlig cola under ett års tid - och när jag väl smakade light igen tyckte jag den smakade "syntetisk skit" :) Aldrig igen hehe.

stenis
2007-12-31, 12:58
Det tyckte jag också för något år sedan. Sedan drack jag enbart vanlig cola under ett års tid - och när jag väl smakade light igen tyckte jag den smakade "syntetisk skit" :) Aldrig igen hehe.

Är helt klart en vanesak dedär. Minns när jag började dricka lightdrycker för ett par 3år sedan, tyckte inte de var någon höjdare direkt, men nu när jag dricker vanlig cola så smakar det riktigt illa alltså, lightdryck är de som gäller nu =)

Och som tidigare författare redan sagt, onödigt att trycka i sig 500-600 kalorier extra om dagen om man kan klara sig på <15kcal.

Sparrisen
2007-12-31, 13:06
Är helt klart en vanesak dedär. Minns när jag började dricka lightdrycker för ett par 3år sedan, tyckte inte de var någon höjdare direkt, men nu när jag dricker vanlig cola så smakar det riktigt illa alltså, lightdryck är de som gäller nu =)

Och som tidigare författare redan sagt, onödigt att trycka i sig 500-600 kalorier extra om dagen om man kan klara sig på <15kcal.

I dagsläget känner jag mig mer bekväm med att få i mig lite extra energi, än att få i mig sötningsmedel. Men alla tycker vi olika. Bra då att man fortfarande kan välja.

Eddie Vedder
2007-12-31, 13:24
Varför man väljer lightläsk istället för vanlig är redan nämnt och väl förklarat.

Dessutom skulle jag vilja tillägga att man hade gjort samma sak med en hel del mat om det var möjligt. Den dagen du kan käka kalorifri pizza och kalorifritt godis kommer det ätas som bara den oavsett om det kan vara farligt på andra vis.
Det finns möjlighet att dricka nästintill kalorifri läsk, då dricks den. Skulle samma möjlighet finnas med mat så skulle den maten ätas.

Mescreant
2007-12-31, 14:54
Beställer man 2 korvar med en slev mos med bostongurka och rostad lök är det väl knappast väsentligt att ens ha alternativet till en light-läsk därtill?


Detta hör man ofta. Hur lyckas du ens komma in på den tankegången? Har aldrig förstått det.

3+0 = 3
3+1 = 4

Eddie Vedder
2007-12-31, 14:57
Detta hör man ofta. Hur lyckas du ens komma in på den tankegången? Har aldrig förstått det.

3+0 = 3
3+1 = 4

+1

Jag håller med helt och hållet, och som jag skrev tidigare: Hade det funnits möjlighet att köpa en kalorifri variant av den där korv- och mosbrickan så hade många garanterat gjort det istället.

King Grub
2007-12-31, 14:57
Hur lyckas du ens komma in på den tankegången? Har aldrig förstått det.

Nej, hur en måltids näringsvärde, kaloriinnehåll, etc, skulle förbli oförändrat och oväsentligt förändrat om man lägger till några matskedar strösocker, och kanske gör det varje dag, är i sanning svårförståeligt.

KaptenKnäsvag
2007-12-31, 15:34
Varför dricker ni 1,5-2 _LITER_ läsk om dagen? O_O

Nelo322
2007-12-31, 15:51
Varför dricker ni 1,5-2 _LITER_ läsk om dagen? O_O

för att stilla hungern under deff! o för att det är gott.

Raggis
2007-12-31, 15:56
Varför dricker ni 1,5-2 _LITER_ läsk om dagen? O_O

För att det är gott? Skulle aldrig klara en deff utan lightläsk.

Martin Löwgren
2007-12-31, 16:03
Överallt på detta forum diskuteras det vilt om light-läsker. Risker med light-läsk? Aspartam ger cancer? Osv osv.

Varför inte dricka vanlig läsk? Det är ju trots allt inte så fruktansvärt mycket kalorier i läsk, inte mycket alls jämförelsevis. Det verkar som alla hetsar som faen över light-läsk, som om det vore från Gudar sänt - en dryck som är helt energilös.

Att dricka något smaskigt är ju alltid välkommet - men varför inte byta ut sin Cola Zero mot den riktiga grejen. Det gör garanterat ingen skillnad i långa loppet.

För övrigt började dessa tankegångar gå igång rejält idag när jag stod på macken och hade beställt en korv&mos-meny med gratis dricka. Bland drickan låg det ENBART light-läskar. Lyckades rota fram en gammal hederlig Sprite längre bak i affären, till min lycka! Beställer man 2 korvar med en slev mos med bostongurka och rostad lök är det väl knappast väsentligt att ens ha alternativet till en light-läsk därtill?

:cool:
Jag har för vana att dricka läsk till mina måltider och då dricker jag hellre coca cola zero en än 10% sockerlösning utan någon som helst näring.

KaptenKnäsvag
2007-12-31, 16:11
Jag klarade mig på mjölk och vatten ;)

Raggis
2007-12-31, 16:14
Jag klarade mig på mjölk och vatten ;)

Ok? Lol.

mela
2007-12-31, 16:22
Varför dricker ni 1,5-2 _LITER_ läsk om dagen? O_O

För att det är gott. För att jag alltid har ett glas bredvid mig när jag sitter ner. Dricker alltid cola light när jag jobbar också, mindre bra då iofs eftersom det är vätskedrivande som f*n på mig.

KaptenKnäsvag
2007-12-31, 16:32
För att det är gott. För att jag alltid har ett glas bredvid mig när jag sitter ner. Dricker alltid cola light när jag jobbar också, mindre bra då iofs eftersom det är vätskedrivande som f*n på mig.

Ja, det är nog någon ingrediens som gör att du måste kissa när du dricker stora mängder av det ;)

Mescreant
2007-12-31, 16:33
För det är godare än vatten. Sen gillar jag den långsamma, konstanta tillförseln av koffein.

skaparn
2007-12-31, 16:37
Jag klarade mig på mjölk och vatten ;)

Du på avataren?

mela
2007-12-31, 16:37
Ja, det är nog någon ingrediens som gör att du måste kissa när du dricker stora mängder av det ;)

Typ koffein. Och just att det blir mycket vätska.

Sparrisen
2007-12-31, 16:38
Inte bra för tänderna denna storkonsumtion gott folk! *slap* Det kan smälla till när som helst och räkningen skjuter i höjden...

Men så är inte alla lika fattiga som jag (får man hoppas)...

mela
2007-12-31, 16:40
Inte bra för tänderna denna storkonsumtion gott folk! *slap* Det kan smälla till när som helst och räkningen skjuter i höjden...

Men så är inte alla lika fattiga som jag (får man hoppas)...

Tur att regeringen inför ett högkostnadsskydd på tandvården *whistle*

Koloftw
2007-12-31, 17:52
Skulle aldrig klara en deff utan lightläsk.

:thumbup:



Tycker i princip tvärt emot vad trådskaparen säger ... jag deffar för tillfället (kommentarer på det undanbedes) och drack idag 2l cola light, hade jag druckit den sockersötade varianten skulle det ha varit 800 kcal extra! Ungefär hälften av vad jag äter på en hel dag.

Och då var det stor skillnad, på en dag dessutom ... slå ut det på ett år. Yikes.