handdator

Visa fullständig version : Byte av schema, kom gärna med åsikter.


Muaytudd
2007-12-30, 22:00
Hej alla,

Tänkte byta schema nu i slutet av januari. Har kört ett schema nu i sex månader som fungerat jättebra. Jag ökar fortfarande i övningarna men så är det kul med lite variation. Den primära anledningen är dock att jag vill rikta lite mer fokus på armar som börjat släpa jämfört med resten av utvecklingen. Sen så skulle jag vilja lägga in lite mer bålträning. Inte för beachen 2008 utan för bålstabilitet helt enkelt. Jag har inte kört några dedikerade övningar för mage och ländrygg utan har resonerat att de får sin beskärda del under andra basövningar.

Så här har jag kört det senaste halvåret:

Dag 1. Bröst, axlar och triceps.
Sittande hantelpress framför huvudet.
Jag kör en liten specialare här då jag har lite problem med en gammal skada i axeln som kan orsaka smärtor vid olika vinklar. Därför startar jag med hantlarna mot bröstet/främre axlarna så att vikterna på ena sidan är vänt mot mig för att sedan pressa upp.
Drag till hakan med skivstång.
Baksida axlar i kabelmaskin.
Bänkpressmaskin.
Sned bänkpressmaskin.
Hantelflyes på bänk.
Liggande tricepspress med skivstång.

Dag 2. Ben.
Knäböj.
Stela marklyft.
Benspark.
Stående vadpress.
Sittande vadpress.

Dag 3. Rygg och biceps.
Framåtböjd skivstångsrodd.
Enarmshantellrodd.
Lats i maskin (ungefär som breda latsdrag fast greppet går liksom i en solfjädersbåge neråt. Skitbra maskin).
Latsdrag med smalt grepp.
Vanliga bicepscurls stående.

Dag 4.
Vila

Dag 5.
Vila


Så nu tänkte jag som sagt försöka ha mer fokus på armar och bål under nästa period, så jag tänkte kanske något sånt här:

Dag 1. Bröst, ben och axlar.
Kanske dessa övningar:
Knäböj
Liggande lårcurls
Stående vadpress.
Sittande vadpress.
Hantellpress (bröst)
Hantelflyes på bänk.
Sittande hantelpress framför huvudet.
Drag till hakan med skivstång.

Lite konservativ över axelövningarna pga. min axel. Känns som detta pass blir det tyngsta så det kanske är bättre att lägga det först.

Dag 2. Rygg och mage.
Marklyft
Enarmshantellrodd.
Lats i maskin
Ryggresningar
Mage.. vad tränar man mage med på ett gym? När jag tränade thaiboxning så gjorde man tusen armhävningar men det känns sådär effektivt..

Dag 3. Triceps och Biceps.
Ärligt talat har jag inte kunskap om olika bicepsövningar gör så stor skillnad så jag höftar här lite..
Bicepscurls
Hammarcurls
Scottcurls
Liggande tricepspress med skivstång.
Pushdowns
En tredje tricepsövning? Vet att liggande tricepspress får igång det långa huvudet mer. Behöver man mer än ovanstående eller räcker det om man fetar på mer sett?

Dag 4.
Vila

Dag 5.
Vila

Så, vad tror ni? Skulle det här bli ett någorlunda fungerande schema eller är jag helt ute och cyklar? Har ni några bra magövningar? Är bicepsövningarna åt skogen? Funkar triceps?

Tacksam för input.

Med vänlig hälsning

Christian

schabo-labo
2007-12-31, 02:10
Hej
Jag hade valt att köra benen ihop med magen och triceps i bröst och axel-passet. Fortsätt med dina stela mark på benpassen och personligen gillar jag inte benspark, utan hade valt benpress istället.

bollio
2007-12-31, 02:29
Jag saknar två av mina favoritövningar:
Chins/pullups och dips.

Muaytudd
2007-12-31, 08:24
Hej
Jag hade valt att köra benen ihop med magen och triceps i bröst och axel-passet. Fortsätt med dina stela mark på benpassen och personligen gillar jag inte benspark, utan hade valt benpress istället.

Mja men då blir det plötsligt väldigt likt mitt gamla schema. Egentligen bara att man slängt in mage på bendagen..

Dag 1.
Ben och mage.

Dag 2.
Triceps, bröst och axlar.

Dag 3.
Rygg och biceps.

Today 02:29
bollio Jag saknar två av mina favoritövningar:
Chins/pullups och dips.

Dips gillar jag också jättemycket men det vill jag inte köra med tanke på min skrangliga axel plus att den övningen känns bättre om man har ett "bröst, tri och axel-pass". Chinsen ska jag nog spara till nästa schema när jag tröttna på mina nuvarande ryggövningar.

(Hur slänger man in två quotes i ett ochsamma inlägg förresten?)


Inga tankar om mage/triceps/biceps, eller om det är ett bra upplägg överlag?

MVH

JohnRick
2007-12-31, 09:57
Jag kör just nu:

*Bröst/Rygg
*Axlar/Armar
*Ben, Vader

Under en kortare period bara, för jag upplever att armarna prioriteras en aning mer om de får lite tid för sig själva. Sedan kan det finnas åsikter om att jag kör bröst/rygg ihop, men jag har aldrig prioriterat bröstträning före rygg och ben, och detta är ju bara under sex-åtta veckors tid ungefär.

Muaytudd
2007-12-31, 10:03
Jag kör just nu:

*Bröst/Rygg
*Axlar/Armar
*Ben, Vader

Under en kortare period bara, för jag upplever att armarna prioriteras en aning mer om de får lite tid för sig själva. Sedan kan det finnas åsikter om att jag kör bröst/rygg ihop, men jag har aldrig prioriterat bröstträning före rygg och ben, och detta är ju bara under sex-åtta veckors tid ungefär.

Tjena!

Var slänger du in magen/bålen eller du tränar den indirekt genom ngn basövning?

MVH

Raschmus
2007-12-31, 10:04
Hej
personligen gillar jag inte benspark, utan hade valt benpress istället.

Jag hade absolut inte slutat köra benspark. Skönaste benövningen efter knäböj, om du frågar mig. Eller kör helt enkelt båda?

:thumbup:

JohnRick
2007-12-31, 10:06
Tjena!

Var slänger du in magen/bålen eller du tränar den indirekt genom ngn basövning?

MVH

Den tränas iofs indirekt via böjar, men annars kör jag den faktiskt hemma - varannan dag ungefär.

Muaytudd
2007-12-31, 10:12
Den tränas iofs indirekt via böjar, men annars kör jag den faktiskt hemma - varannan dag ungefär.

Ja det är så jag har tränat den tills nu (genom böj, och markövningar) men skulle vilja öka fokus lite mer på bålen. Jaja jag får hitta några bra övningar för ändamålet.

Har du ngn input för armdagen? Ngt man ska tänka på?

MVH

JohnRick
2007-12-31, 10:29
Jag hade absolut inte slutat köra benspark. Skönaste benövningen efter knäböj, om du frågar mig. Eller kör helt enkelt båda?

:thumbup:

Jag kan hålla med om att benspark känns skönt, och att det kan vara trevligt att köra som en final touch efter tyngre böjar och benpressar. Bensparkar är å andra sidan inte så bra för knäna som man skulle vilja. Tänk dig att du tejpar ihop två ölburkar på längden och utövar vinkelrät tryck mot en av dessa. Ungefär så. Benspark är en "open-chain"-övning, till skillnad från benpress och diverse böjar som är "stängda".

Guddi
2007-12-31, 11:11
Om du ska träna bålen ordentligt borde du lägga in någon typ av rotation alt en övning där du motarbetar en rotation.

När det gäller träning för rectus så är hjulet en väldigt bra övning, se till att du inte tappar ner ländryggen bara..

Muaytudd
2007-12-31, 11:52
Om du ska träna bålen ordentligt borde du lägga in någon typ av rotation alt en övning där du motarbetar en rotation.

När det gäller träning för rectus så är hjulet en väldigt bra övning, se till att du inte tappar ner ländryggen bara..

Yepp, jag läste Allans tråd och ska nog köra:


Twist

RomanChair Situps

Knäuppdragningar