handdator

Visa fullständig version : Marklyft som enda ryggövning


Animalistic
2007-12-30, 16:58
funderar nu starkt på att ha marklyft som min enda ryggövning. och köra den medeltungt 1 gång i veckan.

finns det några nackdelar med detta? eller något som särskilt behövs kompleteras?

mvh

Doris
2007-12-30, 17:04
kan ju komplettera med stångroddar, men annars så tycker jag att mark duger fin fint som enda övning.

Mapa
2007-12-30, 17:08
de räcker imo inte om du kör "medeltungt"... annars kan de räcka..

timme t.ex. säger att hans rygg är hans bästa muskelgrupp och han kör bara mark för den (?)

Eddie Vedder
2007-12-30, 17:08
Nej jag skulle inte kunna tänka mig marklyft som den enda, men ett pass baserat på marklyft behöver inte så mycket mer för ryggen känner jag.

Marklyft
Chins
Skivstångsrodd och/eller hantelrodd.

Där tycker iaf jag man har ett väldigt bra pass för ryggen.

Martin Löwgren
2007-12-30, 17:12
Marklyft plus nån ren latsövning såsom rodd eller latsdrag räcker gott.

Nimille
2007-12-30, 17:13
Nej, däremot tillsamans med en annan övning, exempelvis rodd eller chins.

Animalistic
2007-12-30, 17:27
så, marklyft+viddövning med andra ord?

tjabon
2007-12-30, 17:30
så, marklyft+viddövning med andra ord?

marklyft, lite roddövningar och lats.
Så kör fitness-Martin i JKPG med utmärkta resultat.
Bevis på att man inte behöver krångla till det.

Julan79
2007-12-30, 17:41
marklyft, lite roddövningar och lats.
Så kör fitness-Martin i JKPG med utmärkta resultat.
Bevis på att man inte behöver krångla till det.

Kanske därför han bara är fitness Martin :)

Gpajpen
2007-12-30, 17:42
Enbart marklyft räcker gott och väl för god styrke/volym utveckling i ryggen, men inte om du ska köra den "medeltungt" 1 gång /vecka.
Jag säger mest arbete på rygg och ben per vecka, jämfört med andra muskelgrupper. Uppfyller du det DÅ räcker det med bara marklyft tycker jag.

Märker man att latsen utvecklas dåligt så visst släng in några set lats (typ stångrodd eller chins, enda övningarna värda namnet), men det behövs inte per automatik.

Rahf
2007-12-30, 17:45
Jag vill ha tre övningar rygg annars känns det som om någonting saknats. Spelar ingen roll om man har kört fem råtunga set marklyft, fler övningar vill jag ha.

Eldhroka
2007-12-30, 17:50
Röstade nej.. därför att jag sjkulle bli uttråkad av att bara köra en enda övning för rygg...

Animalistic
2007-12-30, 17:51
med medeltungt menar jag tungt, men inte maxning. att köra tungt för mig = maxa.

så jag kör på 80-90% av max när jag säger medeltungt

Vetez
2007-12-30, 18:00
Om man bara kör marklyft så missar man väl en del av det övre-ryggpartiet.?

Martin Löwgren
2007-12-30, 18:12
Kanske därför han bara är fitness Martin :)

Hahahaahaha skönt inlägg :thumbup:

Martin Löwgren
2007-12-30, 18:13
Om man bara kör marklyft så missar man väl en del av det övre-ryggpartiet.?

Nej. Körde mark i fredags och har fortfarande grym smärta i övre trapz området.

tjabon
2007-12-30, 18:15
Kanske därför han bara är fitness Martin :)

Klart korkad kommentar.
Ta reda på fakta innan du yttrar dej!
Martin är 20 år, 182 cm och väger lite över 90kg nu i bra form
och är grymt stark!
För mer info, kolla in hans journal på Body:
http://forum.body.se/showthread.php?t=17558
Om jag inte minns fel, så har Martin för tillfället inga planer
på att tävla i byggning.
Annars kan du ju PM:a honom själv!

regus
2007-12-30, 18:15
Nej därför att jag vill ha en roddövning också.

tntballe
2007-12-30, 18:25
Röstade nej.. därför att jag sjkulle bli uttråkad av att bara köra en enda övning för rygg...

+1

Sheogorath
2007-12-30, 18:31
Nej, därför att marklyft bara tränar ryggen isometriskt, och även om det inte är "bara" med så förhållandevis mycket vikt som i marklyft, så vill jag ha med dynamisk ryggträning; Då f.f.a. av latsen.

Johan_P
2007-12-30, 18:34
Jag skulle haft med en viddövning såsom latsdrag i sådana fall :) Kanske köra en sådan period (marklyft+latsdrag) i x antal veckor, kör ett par veckor med valfria övningar, sen på samma period i x antal veckor igen.

Timme
2007-12-30, 18:45
Ja självklart! Jag har det i princip nu och jag har näst intill endast marklyft att tacka för min rygg nu (som är min bästa muskelgrupp).

Marklyft är i stort sett det ända som behövs.

martin86
2007-12-30, 18:51
Nej, det räcker ej. Något drag uppifrån (chins, latsdrag), samt någon roddövning skulle jag vilja komplettera med. Mark är dock en utmärkt övning i allmänhet. :)

bubbe
2007-12-30, 18:53
Beror väl iofs på målsättning, men marklyft är till trots en ruskigt bra övning. Själv kör jag mycket sporadiskt latsdrag, rodd mm men inte tycker jag att det saknas något.

Om man tycker det blir tråkigt med bara marklyft så kan man ju också lägga till tex sumomark, kronlyft, djupa mark, raka mark (och dess varianter), lockouts mm. Sen kan man tänka sig styrkevändningar, stötdrag mm.

Knäböj och marklyft är ju kung av övningar, kan ju liksom inte gå fel om man prioriterar det bästa.

Timme
2007-12-30, 19:01
de räcker imo inte om du kör "medeltungt"... annars kan de räcka..

timme t.ex. säger att hans rygg är hans bästa muskelgrupp och han kör bara mark för den (?)

Precis, jag har nästan enbart tränat marklyft. Har tränat medelltunga stångroddar lite sporadiskt men de han inte gett så mycket. Jag gillar dock strikt stångrodd med bred fattning (bänkpress bredd) där man drar stången till samma plats som man sänker stången i bänkpress. Som honung är för ett bi är denna övning för axlarna :D Tränar baksida axel bra.

Så dessa övningar räcker definitivt som ryggövning:

1. Marklyft
2. Stångrodd med bänkpress grepp och drag till nedre bröst.

pragmatist
2007-12-30, 19:01
En motiverad fråga är ju varför man skulle vilja köra bara en övning för ryggen? Verkar ju helt poänglöst.

bubbe
2007-12-30, 19:07
En motiverad fråga är ju varför man skulle vilja köra bara en övning för ryggen? Verkar ju helt poänglöst.

Kanske kan vara något eller några av:

1. Få mer tid/fokus att lära sig bättre teknik på den kungligaste övningen
2. Fokusera på en av dom övningar som ger mycket utdelning på kroppen
3. Vila från andra övningar och ge mycket återhämtning för att kunna nå 1 och 2
4. Bygga upp en riktigt bra styrka i korsrygg/bål
5. Rotera träningsmodell för vanlig byggträning är så jävla tråkig och ger dåligt resultat
6. Träna på ett funktionellt sätt att lyfta saker från golvet

Kan säkert sitta halva natten och skriva punkter till ditt poänglösa inlägg.

Jorgen
2007-12-30, 19:07
Nej.

Jag hade kompletterat med både roddövningar och någon övning för bredden, typ chins/latsdrag.

Marklyft är imo inte heller en övning som man måste köra för att bygga en bra rygg.

Animalistic
2007-12-30, 19:08
Kanske kan vara något eller några av:

1. Få mer tid/fokus att lära sig bättre teknik på den kungligaste övningen
2. Fokusera på en av dom övningar som ger mycket utdelning på kroppen
3. Vila från andra övningar och ge mycket återhämtning för att kunna nå 1 och 2
4. Bygga upp en riktigt bra styrka i korsrygg/bål
5. Rotera träningsmodell för vanlig byggträning är så jävla tråkig och ger dåligt resultat
6. Träna på ett funktionellt sätt att lyfta saker från golvet

Kan säkert sitta halva natten och skriva punkter till ditt poänglösa inlägg.

+100
marklyft är en riktig höjdarövning och tränar mycket.

tp_88
2007-12-30, 19:10
Marklyft är imo inte heller en övning som man måste köra för att bygga en bra rygg.
Inte svära i kyrkan. På kolo är allt utom basövningarna med stort B fullkomligt värdelöst. :/

OT: Nu kan jag inte ens köra marklyft, men även om jag skulle kunnat skulle det aldrig falla mig in att begränsa mig till en enda övning, oavsett vilken.

pragmatist
2007-12-30, 19:14
Kanske kan vara något eller några av:

1. Få mer tid/fokus att lära sig bättre teknik på den kungligaste övningen
2. Fokusera på en av dom övningar som ger mycket utdelning på kroppen
3. Vila från andra övningar och ge mycket återhämtning för att kunna nå 1 och 2
4. Bygga upp en riktigt bra styrka i korsrygg/bål
5. Rotera träningsmodell för vanlig byggträning är så jävla tråkig och ger dåligt resultat
6. Träna på ett funktionellt sätt att lyfta saker från golvet

Kan säkert sitta halva natten och skriva punkter till ditt poänglösa inlägg.

Om du läste hans ursprungliga inlägg så sa han att han skulle träna "medeltungt en gång i veckan". Det låter ju inte direkt som han hårdsatsar på just marklyft. Därmed faller de flesta av de skäl du uppger.

Det låter snarare som om han inte tycker om att träna ryggen av någon anledning och försöker komma enkelt undan.

bubbe
2007-12-30, 19:18
Om du läste hans ursprungliga inlägg så sa han att han skulle träna "medeltungt en gång i veckan". Det låter ju inte direkt som han hårdsatsar på just marklyft. Därmed faller de flesta av de skäl du uppger.

Det låter snarare som om han inte tycker om att träna ryggen av någon anledning och försöker komma enkelt undan.

Om du läser tråden lite längre ner så ser du att medeltungt är ca 80-90% av 1rm, jag skulle då aldrig få för mig att träna på högre intensitet än så på den frekvensen i marklyft.

Fö har du kanske rätt, ingen aning om varför trådskaparen frågar. Men då är det ju också utmärkt att köra med marklyft ett tag för att dels nå ett par av nämnda punkter men även hålla uppe motivationen att träna ordentligt. Marklyft är en bra övning att lära sig verkligen ta i och lyfta tungt.

Sheogorath
2007-12-30, 19:54
Nej.

Jag hade kompletterat med både roddövningar och någon övning för bredden, typ chins/latsdrag.

Marklyft är imo inte heller en övning som man måste köra för att bygga en bra rygg.

Jag är med Jörgen här.

Kör man andra basövingar för benen samt roddar, så förstår jag inte riktigt vilken del av ryggen man skulle missa. Så det blir roddar som jag skulle sätta som "enda ryggövning" om jag tvingades välja. Nu kör jag:

3 x Skivstångsrodd
3 x Kabelrodd
3 x Latsdrag

Sen blir det ytterligare isometrisk ryggträning i andra benövningar förutom knäböj/mark, och då tänker jag på goodmornings, sumomark och stelbenta marklyft, vilka jag kör varje vecka.

Jag har alltså med marklyft med väldigt låg frekvens. Jag roterar den med knäböj där jag kör fyra veckor böj och sedan två veckor mark. Just därför att jag anser att rodd, latsdrag tillsammans med traditionella basövningar för benövningar ersätter mark, tja, helt och hållet faktiskt.

Jag har med mark för att jag inte vill tappa teknik och för att den förflyttar belastningen lite annorlunda från böjen, vilket ju säkert inte är fel iallafall.

Timme
2007-12-30, 20:09
Nej.

Jag hade kompletterat med både roddövningar och någon övning för bredden, typ chins/latsdrag.

Marklyft är imo inte heller en övning som man måste köra för att bygga en bra rygg.

Stångrodd/hantelrodd räcker alldeles utmärkt för vidd på ryggen. Tränar latsen oerhört bra. Det är ju bullcrapp att roddövningar är "tjockleksövningar" tycker jag. Roddövnigar är ju om något "viddövningar".

Roddövningar tränar inte erector spinae nämnvärt och det är framförallt erector spinae som bidrar till tjocklek. Roddövningar aktiverar framförallt latsen.

Timme
2007-12-30, 20:16
Jag är med Jörgen här.

Kör man andra basövingar för benen samt roddar, så förstår jag inte riktigt vilken del av ryggen man skulle missa. Så det blir roddar som jag skulle sätta som "enda ryggövning" om jag tvingades välja. Nu kör jag:

3 x Skivstångsrodd
3 x Kabelrodd
3 x Latsdrag

Sen blir det ytterligare isometrisk ryggträning i andra benövningar förutom knäböj/mark, och då tänker jag på goodmornings, sumomark och stelbenta marklyft, vilka jag kör varje vecka.

Jag har alltså med marklyft med väldigt låg frekvens. Jag roterar den med knäböj där jag kör fyra veckor böj och sedan två veckor mark. Just därför att jag anser att rodd, latsdrag tillsammans med traditionella basövningar för benövningar ersätter mark, tja, helt och hållet faktiskt.

Jag har med mark för att jag inte vill tappa teknik och för att den förflyttar belastningen lite annorlunda från böjen, vilket ju säkert inte är fel iallafall.

Fördelen med marklyft är att det är lättare att totalt slakta ryggens muskler. Det är väl endast latsen som tränas bättre med stångrodd (även om latsen växer bra av marklyft).

Sedan finns det ingen övning som bygger tjocklek så bra som marklyft. Traps och erectro spinae växer oerhört bra av markträning. Något som knäböj inte är fullt lika bra på att utveckla. Marklyft och knäböj tillsammans = Mycket muskelökning *cupid*

major Pectoralis
2007-12-30, 21:10
funderar nu starkt på att ha marklyft som min enda ryggövning. och köra den medeltungt 1 gång i veckan.

finns det några nackdelar med detta? eller något som särskilt behövs kompleteras?

mvh

Det beror ju på "målsättningen och förutsättningen".
Jag tycker som flera här att en rodd- eller vertikaldragsövning krävs för att stimulera latsen och för dragstyrkan (dvs. i det här fallet inte detsamma som "lyftstyrkan").
Därutöver upplever jag att komplementsövningar ofta är av godo t.o.m. -och kanske speciellt - om de är snarlika basrörelsen (t.ex. bänkpress kompletterat av bänkpress med fötterna lyfta eller chins kompletterat med latsdrag). Härom råder dock delad uppfattning. Är man storväxt och behöver mycket soppa för återhämtning är det troligen väldigt klokt att reducera antalet övningar i största möjliga mån.
Är man byggare (eller har motsvarande målsättning) tycker jag även man skall tänka över hur marklyft påverkar symmetrin; har man redan stor midja och brett höftparti gör inte marklyft förhållandena bättre.
Inget tvivel dock om att marklyft är en bra grundrörelse, väl värd att bygga upp ett träningsprogram kring.

Sheogorath
2007-12-30, 21:14
Fördelen med marklyft är att det är lättare att totalt slakta ryggens muskler. Det är väl endast latsen som tränas bättre med stångrodd (även om latsen växer bra av marklyft).

Sedan finns det ingen övning som bygger tjocklek så bra som marklyft. Traps och erectro spinae växer oerhört bra av markträning. Något som knäböj inte är fullt lika bra på att utveckla. Marklyft och knäböj tillsammans = Mycket muskelökning *cupid*

Fast eftersom min benträning är centrerad kring knäböj, sumomark, GM:s och SLDL:s får ryggen totalt sett väldigt mycket pisk när jag kör ben. Därför skulle jag välja en latsdominant ryggövning som "enda ryggövning", och jag skulle nog välja någon slags rodd. Men jag tycker mest att tråden är löjlig. Varför välja en enda övning? :)

Dreas
2007-12-30, 21:16
Chins som många innan mig sagt kan du nog också ta med:)

Animalistic
2007-12-30, 21:16
Fast eftersom min benträning är centrerad kring knäböj, sumomark, GM:s och SLDL:s får ryggen totalt sett väldigt mycket pisk när jag kör ben. Därför skulle jag välja en latsdominant ryggövning som "enda ryggövning", och jag skulle nog välja någon slags rodd. Men jag tycker mest att tråden är löjlig. Varför välja en enda övning? :)

jag tycker det är väldigt smidigt. och jag älskar övningen och vill bli mycket starkare i den. är inte så vidare intresserad utav vidd eller sådant heller. utan bålstabilitet och styrka.

Mirre
2007-12-30, 21:18
Variation ger mer på sikt, är jag övertygad om. Marklyft i all ära men jag kör ofta latsdrag/chins, patiella marklyft samt dragövningar från oiika vinklar. Säg vad ni vill men det gör att min träning är roligare och det ger mig mer mental glädje som i sin tur ger mig mer styrka!

Sheogorath
2007-12-30, 21:22
jag tycker det är väldigt smidigt. och jag älskar övningen och vill bli mycket starkare i den. är inte så vidare intresserad utav vidd eller sådant heller. utan bålstabilitet och styrka.

Om det handlar om att "centrera hela din träning kring" marklyft blir det hela väldigt mycket bättre, eftersom du då kommer att köra en massa komplementsövningar också och få en total sett väldigt bra ryggträning. Men att harva marklyft utan komplement (lång mark, kronlyft, stelbenta osv.), tror jag inte på.

Timme
2007-12-30, 21:32
Fast eftersom min benträning är centrerad kring knäböj, sumomark, GM:s och SLDL:s får ryggen totalt sett väldigt mycket pisk när jag kör ben. Därför skulle jag välja en latsdominant ryggövning som "enda ryggövning", och jag skulle nog välja någon slags rodd. Men jag tycker mest att tråden är löjlig. Varför välja en enda övning? :)

Ah men sumomark är ju marklyft :D För mig i alla fall.

Jag tränar både sumo och smalmark. Ny favorit = Halvbred (smalben mot ringarna) sumo *cupid*

Animalistic
2007-12-30, 21:33
Om det handlar om att "centrera hela din träning kring" marklyft blir det hela väldigt mycket bättre, eftersom du då kommer att köra en massa komplementsövningar också och få en total sett väldigt bra ryggträning. Men att harva marklyft utan komplement (lång mark, kronlyft, stelbenta osv.), tror jag inte på.

känner tyvärr inte till många olika sorter, t ex kronlyft??, lång mark??, stelbent??. sumo har jag dock provat på någon enstaka gång. men ska jag isf köra alla dessa övningar på samma dag? tyvärr är mitt gym väldigt konditionsinriktat och har inget powerrack eller liknande

Sheogorath
2007-12-30, 21:36
känner tyvärr inte till många olika sorter, t ex kronlyft??, lång mark??, stelbent??. sumo har jag dock provat på någon enstaka gång. men ska jag isf köra alla dessa övningar på samma dag? tyvärr är mitt gym väldigt konditionsinriktat och har inget powerrack eller liknande

Långa mark innebär att du ställer dig på en liten upphöjning, kanske en internationell 10:a, och drar därifrån. Du måste ner djupare för att få ryggen rak. Kronlyft innebär att du pallar upp stången så att du drar med stången från en högre höjd. Stelbenta marklyft är en övning för baksida lår. Det finns nog en hel del styrkelyftarprogram där ute som skulle passa om du vill inrikta dig på mark. Detta är inte min expertis. :)

Fråga Timme! :thumbup:

Timme
2007-12-30, 21:36
jag tycker det är väldigt smidigt. och jag älskar övningen och vill bli mycket starkare i den. är inte så vidare intresserad utav vidd eller sådant heller. utan bålstabilitet och styrka.

Då räcker marklyft + varianter av marklyft. (Rumänska mark, partiella mark, 3cm djupare mark)

Magnus Önerud (21år, 106, 340kg lätt i marklyft) tränar bara marklyft som ryggövning och har helt okej vidd. Så, du kommer nog få lite vidd på köpet ändå.

Timme
2007-12-30, 21:39
Långa mark innebär att du ställer dig på en liten upphöjning, kanske en internationell 10:a, och drar därifrån. Du måste ner djupare för att få ryggen rak. Kronlyft innebär att du pallar upp stången så att du drar med stången från en högre höjd. Stelbenta marklyft är en övning för baksida lår. Det finns nog en hel del styrkelyftarprogram där ute som skulle passa om du vill inrikta dig på mark. Detta är inte min expertis. :)

Fråga Timme! :thumbup:

Sheo fröklarade det hela bra. Djupa mark är ett bra komplement. En internationell 10a räcker bra. Man bör inte köra djupare än 5cm för annars så blir övningen på tok för olik vanliga marklyft.

Animalistic
2007-12-30, 21:40
Då räcker marklyft + varianter av marklyft. (Rumänska mark, partiella mark, 3cm djupare mark)

Magnus Önerud (21år, 106, 340kg lätt i marklyft) tränar bara marklyft som ryggövning och har helt okej vidd. Så, du kommer nog få lite vidd på köpet ändå.

ska kolla in på youtube om jag ser dessa, men just partiella mark. skulle du kunna förklara?

och som tidigare frågat, tycker ni jag ska köra alla marklyftsövningar på samma dag? eller sprida ut det

mvh & tack så hjärtligt för alla svar

L-Sami
2007-12-30, 21:47
Nej, att köra marklyft är bara tråkigt och sen vill jag ha några övningar som aktiverar latsen också.

Martin Löwgren
2007-12-30, 21:49
Stångrodd/hantelrodd räcker alldeles utmärkt för vidd på ryggen. Tränar latsen oerhört bra. Det är ju bullcrapp att roddövningar är "tjockleksövningar" tycker jag. Roddövnigar är ju om något "viddövningar".

Roddövningar tränar inte erector spinae nämnvärt och det är framförallt erector spinae som bidrar till tjocklek. Roddövningar aktiverar framförallt latsen.

Utför du skivstångsrodd som jag och för all del arne förespråkar så tränas erector spinae dynamiskt och bra.

Dreas
2007-12-30, 22:14
Utför du skivstångsrodd som jag och för all del arne förespråkar så tränas erector spinae dynamiskt och bra.
Någon bra film på hur ett sådant utförande ser ut?

Andreas

Animalistic
2007-12-30, 22:39
ska kolla in på youtube om jag ser dessa, men just partiella mark. skulle du kunna förklara?

och som tidigare frågat, tycker ni jag ska köra alla marklyftsövningar på samma dag? eller sprida ut det

mvh & tack så hjärtligt för alla svar

bump :em:

Martin Löwgren
2007-12-31, 11:33
Någon bra film på hur ett sådant utförande ser ut?

Andreas

PM a arne, han har om jag ej missminner mig en film.

Timme
2007-12-31, 11:35
Utför du skivstångsrodd som jag och för all del arne förespråkar så tränas erector spinae dynamiskt och bra.

Jo det gör den nog men inte sjutton får erector spinae lika mycket pisk som i några set hyffsat tunga 5or i marklyft? Stångrodd för mig är primärt en latsövning.

Timme
2007-12-31, 11:50
ska kolla in på youtube om jag ser dessa, men just partiella mark. skulle du kunna förklara?

och som tidigare frågat, tycker ni jag ska köra alla marklyftsövningar på samma dag? eller sprida ut det

mvh & tack så hjärtligt för alla svar

Marklyftsövningarna kan du antingen köra på samma dag (det gör de flesta) eller dela upp det så du kör mark på en dag sedan kör du några varianter på tex böjdagen.


Partiella mark är kortare marklyft. Man höjer upp stången så att den är precis under knäna. Man kan ha mer vikt då än i vanliga mark och det är en bra övning.


Så här ser korrekta partiella marklyft utföras
360kg
baU1yT5PH8c - Det är Olof Wiklund. Grym styrkelyftare.

Så här bör inte partiella marklyft se ut
307kg
NIjMEX9R7J4

Killen studsar upp vikten från pinnarna. Man bör inte göra så. Stången ska vila på pinnarna mellan varje repetition. Ett annat stort fel han gör är att han har en liten flexion i armbågsleden, dvs han böjer på armarna något. Tyvärr så kommer killen antagligen slita av ett bicepsfästa pga detta förr eller senare.

Animalistic
2007-12-31, 11:59
Marklyftsövningarna kan du antingen köra på samma dag (det gör de flesta) eller dela upp det så du kör mark på en dag sedan kör du några varianter på tex böjdagen.


Partiella mark är kortare marklyft. Man höjer upp stången så att den är precis under knäna. Man kan ha mer vikt då än i vanliga mark och det är en bra övning.


Så här ser korrekta partiella marklyft utföras
360kg
baU1yT5PH8c - Det är Olof Wiklund. Grym styrkelyftare.

Så här bör inte partiella marklyft se ut
307kg
NIjMEX9R7J4

Killen studsar upp vikten från pinnarna. Man bör inte göra så. Stången ska vila på pinnarna mellan varje repetition. Ett annat stort fel han gör är att han har en liten flexion i armbågsleden, dvs han böjer på armarna något. Tyvärr så kommer killen antagligen slita av ett bicepsfästa pga detta förr eller senare.

tack så mycket :) har dock ingen aning om vad jag ska ha för att lyfta upp den. använder jag vikter kommer typ alla plattor gå åt. vi har jäkligt tunna plattor :/

Timme
2007-12-31, 12:02
Kanske du kan fixa två klossar som killen i första filmen har?

Timme
2007-12-31, 12:08
Här är Rumänska marklyft
OEFel8edzgE

Killen har helt okej form enligt mig. Det blir en liten böjning på nedre ryggen men det är endast marginellt och inte så farligt.

Scratch89
2007-12-31, 12:51
Vad är skillnaden mellan rumänska och vanliga, förutom att han inte går hela vägen ner?

Animalistic
2007-12-31, 12:55
Vad är skillnaden mellan rumänska och vanliga, förutom att han inte går hela vägen ner?

ser ut som om han böjer benen också, eller iaf knät


Tack för film timme *kissass*

Sheogorath
2007-12-31, 13:03
Vad är skillnaden mellan rumänska och vanliga, förutom att han inte går hela vägen ner?

Jag måste säga att det där var dåliga rumänska mark Timme postade. De ska starta och gå ner till marken; Skillnaden är att man börjar med parallell rygg och alltså drar mer med baksidan. Men det är fortfarande inte ett stelbent marklyft där man drar allt med baksidan. Här är korrekta rumänska.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/RomanianDeadlift.gif

joriice
2007-12-31, 13:08
Nej! därför att... Humm.... för att det jag kör nu räcker, behöver inte en monstertjock rygg.

Olof
2007-12-31, 13:09
Nej, därför att jag tycker konventionella marklyft är överskattade.

Timme
2007-12-31, 13:15
ser ut som om han böjer benen också, eller iaf knät


Tack för film timme *kissass*

Ja man ska böja på benen.

Timme
2007-12-31, 13:16
Jag måste säga att det där var dåliga rumänska mark Timme postade. De ska starta och gå ner till marken; Skillnaden är att man börjar med parallell rygg och alltså drar mer med baksidan. Men det är fortfarande inte ett stelbent marklyft där man drar allt med baksidan. Här är korrekta rumänska.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/RomanianDeadlift.gif


Du har uppfattat övningen helt fel sheo. Du måste läsa Fred Hatfields förklaring för "keystonedeadlifts/romanian deadlifts. Ska se om jag hittar den.

Timme
2007-12-31, 13:17
Nej! därför att... Humm.... för att det jag kör nu räcker, behöver inte en monstertjock rygg.

Det behöver jag och det vill jag ha :)

Timme
2007-12-31, 13:24
Här är beskrivning av "keystone deadlifts" som är rumänska marklyft.

Stiff Legged Deadlifts

A lot of powerlifters ill-advisedly use stiff legged deadlifts to exercise their lower back. Because your lower back is more efficiently and effectively developed with back extensions, there is no need to do any other off-season exercise for your lower back, and ESPECIALLY not stiff legged deadlifts!
However, stiff legged deadlifts are particularly effective for developing your hamstrings (the back of your upper legs). The traditional way of performing this exercise is to lower the weighted bar all the way down to your bootstraps while standing on a platform or bench with stiff legs (or knees slightly bent). In this way, it's believed, you'll get maximum effect on your hams. This may be true to a degree, but you're also going to unnecessarily expose your lumbar spine to injury. Those intervertebral discs down there come loose all too easily!

I submit that there's a better way. With barbell in hand, poke both your butt and belly outward. In this position, you look kinda like one of the "Keystone Cops" you see in the 1920s movies. This variation of stiff legged deadlifts has thus become known as

"Keystone Deadlifts."

This seemingly strange position will prestretch your hamstrings because of the forward tilt of your pelvis the position entails. Then, while maintaining this position, slowly lower the barbell to around your knees, keeping the bar close to your legs during the descent and ascent.

You must NOT go more than an inch or two below your knees. By the time you reach your (slightly unlocked) knees, your hip joints have fully flexed, and any further lowering of the bar is accomplished ONLY through eccentric hyperflexion of your spine -- a NO-NO!

You will feel a decided "burn" in your hams and glutes when keystones are done correctly. You should feel virtually no discomfort or stress in your lower back. If you do, experiment with the movement until you feel no discomfort at all. Invariably, a slight adjustment in your position will correct the problem.

The nice thing about doing stiff legged deadlifts this way is that you can use a far heavier weight, thereby getting better adaptive stress applied to the targeted hamstring muscles. All without any low back trauma at all!

One more important caution: NEVER do this exercise explosively! You'll risk pulling a hamstring or blowing out a lumbar disc.

http://www.geocities.com/~slopitch/drsquat/fredsq.htm

Timme
2007-12-31, 13:32
En till länk om rumänska marklyft (även kallade keystone deadlifts)
http://www.weightliftingdiscussion.com/keystone.html

Sheogorath
2007-12-31, 13:36
Keystone deadlifts är det jag skulle kalla raka marklyft. Man sätter stretch i hamstrings och vänder när man tagit ut full flexion i höften. Stelbenta marklyft tillåter flexion även av lumbalen.

Timme
2007-12-31, 14:21
Keystone deadlifts är det jag skulle kalla raka marklyft. Man sätter stretch i hamstrings och vänder när man tagit ut full flexion i höften. Stelbenta marklyft tillåter flexion även av lumbalen.

Precis! Och det är ju det du beskriv nu som är Rumänska marklyft. Exrx har tyvärr inte alltid rätt.

Googla "keystone deadlifts" så ser du att de också har benämningen "Romanian deadlifts"

Keystone deadlifts är samma sak som romanian deadlifts.

manipulerade_mongon
2008-01-02, 14:51
Kör en pyramid på marklyft, typ: 1*12 1*8 2*6 3*3 1*8 1*20
Sen kanske man känner sig lagomt mör.

major Pectoralis
2008-01-02, 15:17
Kör en pyramid på marklyft, typ: 1*12 1*8 2*6 3*3 1*8 1*20
Sen kanske man känner sig lagomt mör.

Om man vill bli "mör" är det nog bra men om man vill bygga upp sig eller bli starkare så är det upplägget dumt, dumt, dumt.

manipulerade_mongon
2008-01-02, 20:00
För dig kanske men för mig fungerar det alldeles utmärkt.
Kan du berätta varför du inte håller med mig?

major Pectoralis
2008-01-02, 20:08
För dig kanske men för mig fungerar det alldeles utmärkt.
Kan du berätta varför du inte håller med mig?

Tja, det beror ju visserligen på hur tungt man går i de olika seten men om det är närma RM-vikter för respektive repsintervall så har jag upplevt att den typen av träning mest är bra på att bryta ner. Marklyft är en mycket utmattande övning eftersom den belastar hela kroppen med stora vikter. Pumpar man på med 15-20 RM blir man rejält utmattad - för utmattad enligt min mening.
Jag förespråkar en SL-liknande träning för denna övning - om man nu inte bara vill bryta ner.

Erik__
2008-01-02, 20:10
Jag körde bara marklyft första tiden jag tränade, tog 2år innan jag började med andra övningar seriöst. Märkte då att jag hade rätt kass styrka i lats osv men framförallt var jag stel som en pinne med armarna ovanför huvudet =(

Balken
2008-01-02, 20:25
Jag tycker att ryggen är den roligaste att träna därför skulle jag aldrig kapa ner den till endast 1 övning, men om man bara satsade på råstyrka i just marklyft så antar jag att det skulle fungera fint med endast det som träning.

Matsa
2008-01-03, 04:21
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha marklyft som enda ryggövning. Jag tror att kroppen mår bäst om den får dra och pressa i alla plan, och jag tror att det är ett bra sätt att undvika skador på. Däremot kan jag tänka mig att ha den som min huvudövning.

PM a arne, han har om jag ej missminner mig en film.

Denna låg uppe på Arnes Youtube konto. Det var föresten lätt att hitta hans konto, bara att söka på "plate curl"!

t-Uk8AACWng

Stångrodd/hantelrodd räcker alldeles utmärkt för vidd på ryggen. Tränar latsen oerhört bra. Det är ju bullcrapp att roddövningar är "tjockleksövningar" tycker jag. Roddövnigar är ju om något "viddövningar".

Roddövningar tränar inte erector spinae nämnvärt och det är framförallt erector spinae som bidrar till tjocklek. Roddövningar aktiverar framförallt latsen.

Det beror som sagt på hur man utför dem. När jag tränar skivstångsrodd eller hantelrodd är det bröstryggen, nedre/mellersta trapezius och baksida axlar jag främst vill åt. Latsen är en biprodukt även om det är en mycket trevlig sådan. Om man känner den mycket mer i latsen än resten så kan det vara så att man behöver sänka vikten för att orka klämma ihop skuldrorna i toppläget. Så var det i alla fall för mig.

När det gäller erector spinae håller jag med dig, men kommer du ihåg när du kommenterade på "Nicke Biffs" ryggdjup (på Body) och frågade vad han tog i mark? Han svarade att han inte körde mycket mark men däremot hade han rott en jäkla massa i ett par decenier. Finns fler sätt att flå en katt. ;) Och ja, jag kommer ihåg den tråden för att jag är en stalker... *whistle*

...eller kanske för att jag precis läste igenom den tråden, vem vet?!

z_bumbi
2008-01-03, 06:46
För att bli bra i mark behöver nog de flesta även köra en roddövning eller två för att få tillräcklig stadga och styrka i övre delen av ryggen. Att sen kompletera med en övning specifkt för länd och korsrygg är inte heller fel t ex ryggresningar, omvända ryggresningar, rövgunga (reverse hyper i maskin), good mornings etc.