handdator

Visa fullständig version : Webdesign: Poll, kommentar-funktion


_Robbie_
2007-12-30, 13:44
Någon som vet hur jag kan programmera in möjlighet till poll? (Veckans fråga, osv)

och även möjlighet till besökare att kommentera en undersida typ som i youtube när man kommenterar filmer? Och finns det en ytterligare möjlighet för besökare att själv ladda upp bilder? Kanske inte nödvändigtvis så att den belastar sidan utan att den finns på imageshack eller liknande men syns helt på sidan (kanske i form av ett popup-fönster)...

Någon som vet hur man programmerar detta med poll och kommentarfunktion?

Jag arbetar i css och html

mvh

ViktorLindstrom
2007-12-30, 14:14
Du kommer inte kunna göra det med enbart html och css...

För att få det fungera så måste du lära dig något så kallat "serverside" språk. Dvs. php, asp eller liknande. Det är inte överdrivet svårt om du programerat innan. Har du aldrig gjort någon programering what so ever, så tycker i alla fall jag att det är ett bra första språk att lära sig.

Sen när det gäller poll så måste svaret sparas någonstans, och det betyder att du måste få lite koll på hur databaser fungerar, men det brukar komma automatiskt när man börjat programera lite med php. Eller, man brukar slänga med det sammtidigt, det enda som kan vara lite småkrångligt är att sätta upp servern om man aldrig gjort de förut. Men du kör kanske på ett webbhotell och då har du förmodligen phpmyadmin eller liknande. Och då är inte databaser något större problem heller.

Hehe, jag hoppas jag hjälpt mer än vad jag krånglat till det för dig...

En bra sida för att lära sig allting är annars w3schools.com

Sen föreslår jag att du fixar något program som kan hjälpa dig lite med syntaxen, det är väldigt skönt att ha faktiskt, särskillt i början, men det har du kanske redan :)

Har du fler frågor är det bara att fråga :)

Lycka till

_Robbie_
2007-12-30, 14:21
Vilket genomarbetat svar! Tack!

Jag använder mig av dreamweaver och det hjälper tack o lov en hel del!

Jag har ej fixat webbhotell ännu men funderar på www.one.com

Men för att kunna fixa fram kommentarfunktion så ska man använda sig av php?

Tack för din hjälp... Får läsa på om php!

ViktorLindstrom
2007-12-30, 14:42
Har själv haft kontakt med one.com. Trevligt webbhotell faktiskt.

Börja med att läsa på lite om php. Det är faktiskt jäkligt kul när man fått lite ordning på det och börjar göra lite saker.
Det bästa tror jag är att du börjar läsa på om php och sen kollar på databaser.

En annan sak som kan vara smart att göra är att antingen köpa en bok, eller spring iväg till biblan och låna en. Det är lite annan sak att få en bok som det står hur man ska göra i. Det brukar vara lite information på varje ställe, eller, man får ta till så många olika källor och chanen är ofta stor att använder lite olika sätt att komma fram till samma resultat. Detta kan krångla till det endel i början när man helst vill lära sig ett sätt och sen efter så kanske man kan kolla på hur man kan lösa det på ett smidigare sätt. Du förstår kanske vad jag menar. Men internet är graits, det är smidigt och du har ju allt precis framför dig. Men det är utmärkt som komplement. Men innan du springer iväg och fixar en bok så kolla igenom lite vad som finns, har vart med om slarvfel i böcker så att koden inte fungerar, och man blir bara dummare av att läsa det. Så kolla igenom så att du får en bok om rätt sak först och främst, jag skulle föreslå att du läser in dig innom php5. Det är alltid så tråkigt att lära sig en sak så är det inte det nyaste. Så tycker jag i alla fall. Det brukar finnas lite recensioner på olika siter, kolla igenom om du kan hitta några om böckerna du är sugen på... Eller kolla med någon innan du köper i alla fall. Varför inte kolla om du kan hitta några bra böcker, och sen skriva ner länkar här eller nått, det finns ju alltid någon här som läst boken, jag menar, det är rättså många som är medlemar på kollo. Chanen är väl i och försig störer ifall du kollar på tex sweclockers eller liknande ställen, men bara man gör ett försök:) Köp inte det första bästa bara. Det kan bli rätt tråkigt då. Har två tre böcker som både va dyra och är värdelösa då kodexemplen i dom inte stämmer överens med dagens sätt att koda, så de funkar inte över huvudtaget, dock är väl texten helt okej. Men det va riktigt svårt att få ordning på det när man va ny.

En annan sak jag kom att tänka på var att kopiera inte bara koden. Utan skriv av den istället. Det kanske låter löjligt att sitta och skriva av all kod. Men det är faktiskt ett väldigt bra sätt att lära sig på. Många bara kopierar och sen ändrar lite. Det är mycket lättare(i alla fall för mig) att få en förståelse för det om man skriver det själv och tänker efter lite varför ska just det här vara just här.

hehe, som sagt, får du mer problem är det bara att fråga på:)