handdator

Visa fullständig version : Alternativ till MSN Messenger?


skaparn
2007-12-29, 20:36
Problem: MSN Messenger från Microsoft fungerar inte

Lösning: Jag vill ha ett program som klarar biffen istället. Vad änvänder Linux-folket för IM om man vill kunna chatta med Messenger-användare?

Loke
2007-12-29, 20:40
aMSN

Jax
2007-12-29, 20:41
Problemet är att du måste använda msn-protokollet om du ska tala med andra på msn. Tänk om bara folk kunde börja använda icq igen.
Jag kör för övrigt adium, men det strular som sagt likt förbannat ibland på grund av just msn-protokollet.

MikaelEricsson
2007-12-29, 20:42
T.ex.
Pidgin (gamla gaim) - http://www.pidgin.im/
Miranda - http://www.miranda-im.org/

von huff
2007-12-29, 20:43
ebuddy

C.E.J.
2007-12-29, 20:43
Problemet är att du måste använda msn-protokollet om du ska tala med andra på msn. Tänk om bara folk kunde börja använda icq igen.
Jag kör för övrigt adium, men det strular som sagt likt förbannat ibland på grund av just msn-protokollet.

Vad hände med icq egentligen? Vips så var det msn som gällde.

Jax
2007-12-29, 20:45
Vad hände med icq egentligen? Vips så var det msn som gällde.
MSN var säkert först med animerade smilies eller något annat livsviktigt.

NiXPhoenix
2007-12-29, 20:49
Vad hände med icq egentligen? Vips så var det msn som gällde.


Använder fortfarnade icq i min närmaste bekantskapskrets. Mest datanördar.



OT så säger jag Trillian, pallar inte Mirandas fula utseende.

NiXPhoenix
2007-12-29, 20:56
Vad hände med icq egentligen? Vips så var det msn som gällde.


forts. 3 min edit heja *gah!*

Kan tänka mig att det var så att många tjejer var lite senare med att börja använda datorer, när de väl började hänga vid datorn fanns MSN integrerat i windows och de körde helt enkelt på det... Efter ett tag nappade vissa pojkar som bara är tvungna att ta varje tillfälle som ges att prata med tjejer, och skaffade msn istället för att försöka övertala tjejerna att byta till icq som de redan hade.
Deras inte fullt lika tjejkåta vänner blev lämnade kvar på icq och såg sig efter en tid tvingade att byta när en efter en i bekantskapskretsen föll bort. Kedjeeffekt.

jakke
2007-12-29, 20:56
Vad hände med icq egentligen? Vips så var det msn som gällde.

Micrsoft började leverar windows med messenger förinstallerat...
edit; pucktvåa

C.E.J.
2007-12-29, 21:17
forts. 3 min edit heja *gah!*

Kan tänka mig att det var så att många tjejer var lite senare med att börja använda datorer, när de väl började hänga vid datorn fanns MSN integrerat i windows och de körde helt enkelt på det... Efter ett tag nappade vissa pojkar som bara är tvungna att ta varje tillfälle som ges att prata med tjejer, och skaffade msn istället för att försöka övertala tjejerna att byta till icq som de redan hade.
Deras inte fullt lika tjejkåta vänner blev lämnade kvar på icq och såg sig efter en tid tvingade att byta när en efter en i bekantskapskretsen föll bort. Kedjeeffekt.

Din analys låter tillräckligt bra för att vara sann :cool:

n1tro
2007-12-29, 21:25
kör med windows messenger bara, enkelt, drar inte lika mkt som msn messenger.. det windows messenger som följer med xp regerar, ifall detfinns en avskalad likadan till linux så vore ju det klockrent

Rahf
2007-12-29, 21:28
Aim. Både mer kul och mindre kul än MSN.

skaparn
2007-12-29, 21:56
Tackar för alla tips. Jag avvärjde den akuta krisen som hade uppstått inte hos mig, utan min syster, men det kroniska problemet MSN Messenger ska jag se om några av de alternativa program ni nämnde kan avhjälpa.

Albatross
2007-12-30, 09:53
Miranda är klart bästa alternativet på Windowsplattformen.

Du kan ha det på USB-minne så man slipper installera. Finns hur många plugins som helst, och utseendet kan man snygga till om man nu känner för det.

Är väl typ Miranda och foobar2k man saknar på Linux :|

lovejude
2007-12-30, 11:30
Man ska ha Windows Live Messenger 9.0 med Msn plus! Kör själv med det, skulle varmt rekommendera det!

Trance
2007-12-30, 11:42
Det har redan nämnts. Men Pidgin är en höjdare tycker jag, det har verkligen fixat till sig. Miranda har alltid haft problem med msn-protokollet, eller hade på min tid i alla fall.

http://www.pidgin.im/

raZmus
2007-12-30, 21:56
AdiumX

-squat-
2007-12-30, 22:05
AdiumX

Håller med!

Creole
2007-12-30, 22:12
Är det någon som vet om man kan ha igång två användare samtidgt på samma dator? Alltså typ en jobbmail och en privat. Är Pidgin kompatibelt med Msn? Alltså om man kan chatta med Msn-användare. Om inte, finns det något som är det?

tuben
2007-12-30, 22:33
Är det någon som vet om man kan ha igång två användare samtidgt på samma dator? Alltså typ en jobbmail och en privat. Är Pidgin kompatibelt med Msn? Alltså om man kan chatta med Msn-användare. Om inte, finns det något som är det?

Går med Trillian iaf vet jag för det är det jag använder och kan inte tala för dom andra programmen som nämnts.

Creole
2007-12-30, 22:39
Går med Trillian iaf vet jag för det är det jag använder och kan inte tala för dom andra programmen som nämnts.

Vad är fördelar/nackdelar med det programmet jämfört med MSN?

NiXPhoenix
2007-12-30, 23:11
Vad är fördelar/nackdelar med det programmet jämfört med MSN?


Använder inte Trillian själv nu utan bara icq men men...

Du slipper all onödig skitreklam som MSN har.
Tar inte alls lika mkt systemresurser.
Du kan skaffa välja mellan många olika skins ("skal") för att få just det utseende du vill ha.

kelk
2007-12-30, 23:17
Jag använder aMSN, det är en mycket trevlig IM-klient!

Doctor Snuggles
2007-12-30, 23:25
Samtal.

Kurash
2007-12-30, 23:43
Plusettar Trillian. Knepigt i början, men de senare versionerna är mycket funktionabla och stiliga till utseendet.

lovejude
2007-12-30, 23:50
Är det någon som vet om man kan ha igång två användare samtidgt på samma dator? Alltså typ en jobbmail och en privat. Är Pidgin kompatibelt med Msn? Alltså om man kan chatta med Msn-användare. Om inte, finns det något som är det?


Man kan köra flera användare samtidigt med MSN PLUS (som finns att ladda hem ifrån internet*whistle* )

Mvh, Johan - The best Runner in the world*flex*

Creole
2007-12-31, 00:05
Samtal.

Hur för man ett samtal med två stycken samtidigt, om helt olika ämnen, och där dom befinner sig i olika delar geografiskt?

Man kan köra flera användare samtidigt med MSN PLUS (som finns att ladda hem ifrån internet*whistle* )


Hur gör man det där då?

Kurash
2007-12-31, 00:11
Hur för man ett samtal med två stycken samtidigt, om helt olika ämnen, och där dom befinner sig i olika delar geografiskt?



Kör 2 instanser av Ventrilo (olika versioner måste man nog köra), sen använder du olika push-to-talk-knappar på dem. Sen bjuder du bara in respektive vän till respektive server/rum du är inne på.

Tricce
2007-12-31, 00:13
Kör 2 instanser av Ventrilo (olika versioner måste man nog köra), sen använder du olika push-to-talk-knappar på dem. Sen bjuder du bara in respektive vän till respektive server/rum du är inne på.

Går inte att ha 2 vent igång samtidigt inte olika versioner heller. Kan ha en vent och en teamspeak dock :)

Creole
2007-12-31, 00:14
Kör 2 instanser av Ventrilo (olika versioner måste man nog köra), sen använder du olika push-to-talk-knappar på dem. Sen bjuder du bara in respektive vän till respektive server/rum du är inne på.

Han sa samtal, som att prata, och det var därför jag sa det sådär. Det du sa kan man ju göra med MSN med, om jag tolkade dig rätt. Det jag menar är att jag ibland behöver ha igång två olika mail/messenger samtidigt, så att jag inte bara låser mig med den ena och inte kan vara ajour med den andra.

skaparn
2007-12-31, 00:24
Samtal.

Ja, och sällskapsspel och bli stark genom grovarbete och livslånga äktenskap och digerdöden och så vidare. Kandiderar du till Sverkers plats som Mr. Förnumstig?

NiXPhoenix
2007-12-31, 01:12
På tal om Ventrilo

http://www.stage6.com/user/svean89/video/1288748/Basshunter---Vi-sitter-i-Ventrilo-och-spelar-DotA

Ja, ja gör allt för att hypa Stage6. Se min signatur. ;)

Mighty
2009-09-28, 18:32
Bump!

Tråden är nästan 2 år gammal, så har det kommit några nya alternativ?

Baan
2009-09-28, 18:36
Bump!

Tråden är nästan 2 år gammal, så har det kommit några nya alternativ?

Det finns inga alternativ!!!!11 ACCEPT NO SUBSTITUTE.

Trance
2009-09-28, 18:39
Kör fortfarande pidgin men på grund av open source-drama så kan de fortfarande inte köra direct file transfers över msn vettigt.

Shakemynuts
2009-09-28, 18:39
Nytt tror jag inte, men jag använder Pidgin, diggar det verkligen och så använder jag bara Skype om jag behöver föra över nå filer eller så, eller vanliga msn ibland eftersom inte alla har Skype. Det är tyvärr rätt segt på överföringar, annars är det smdigt tycker jag.

Kryss
2009-09-28, 19:19
Jag gillar Digsby (http://www.digsby.com/). Fräsht interface och stöd för det jag behöver (icq/msn).

Albatross
2009-09-28, 21:02
Jag har gått över till finch (libpurple) så kan man köra MSN i screen iaf :)

emesene är dock trevligt om man vill ha ett gui. Fast trevligast vore såklart om alla körde IRC :D

Kimball
2009-09-28, 21:09
Lekt med Emesene sedan MS tvingade på uppdateringen trots crackad 7.5 exe :(