handdator

Visa fullständig version : Kombination av Omega-3 och CLA?


Haeffner
2007-12-29, 19:48
Ska lägga mig på deffen snart... Använder ett extra tillskott av Omega 3 och har även införskaffat lite CLA. Hur kan bör dessa kombineras för bästa "effekt"

Paulun trycker på att CLA ska ha en muskelbesparande funktion vilket är intressant under diet. Den påstådda fettförbrännande funktionen ifrågasätter han mer men visar på vissa lyckade studier.

Vad han dock påstår är att det teoretiskt sett skulle kunna vara till en stor fördel att använda CLA i kombination med Omega-3. Inga praktiska bevis lämnas dock.

Hur är det med detta? Finns någon studie?

Haeffner
2007-12-31, 01:33
Ingen som har någon ide eller ren gissning?
Har för mig att fettsyrorna bryts ner av samma enzym och därav rent teoretiskt skulle kunna konkurrera om detta.

Sverker
2007-12-31, 08:27
Jag gick in på AOCS hemsida www.aocs.org och gjorde en snabb sökning.

På denna sida http://www.aocs.org/archives/am2005/session.cfm?session=Health+and+Nutrition+Posters
finns ett påpekande att det är känt att CLA blockerar delta-6-desaturas
In vitro studies have shown that conjugated linoleic acid (CLA) isomers have enormous potentialto suppress the activities of Δ5 and Δ6 desaturases. Självklart är jag intresserad av vilka källor författaren hänvisar till men just nu har jag inga uppslag att söka.


Vad betyder texten praktiskt ?
Att EPA och DHA troligen behövs när man äter CLA.

Haeffner
2007-12-31, 13:14
Tackar och bugar!
Enligt denna källa är det alltså till fördel att kombinera Omega3 och CLA är också det jag tänker göra även om man måste färstå hur liten denna detalj är.