handdator

Visa fullständig version : Cola light/zero VS Coca Cola, vilket fräter mest?


Cerberus
2007-12-29, 18:05
Undrar vilken av dom som är värst mot tänderna, rent logiskt borde ju vanlig cola va snäppet värre eftersom sockret ger energi åt bakterierna(? osäker).

Eddie Vedder
2007-12-29, 18:07
Ja vanlig cola är värre, det innehåller ju socker.

Finns många komponenter i coladryck som är skadligt för tänderna, alltså är det dåligt som bara den med lightcola också. Men sockret är som sagt en faktor, så då blir ju lightvarianten lite mindre värdelös för tandhälsan.;)

C.E.J.
2007-12-29, 18:13
Man kan nästan tro att Eddie jobbar för Coca-Cola Company med tanke på hans varma ord för deras huvudprodukt :D

Cerberus
2007-12-29, 18:15
vilken av syrorna är värst i coca cola-dryckerna?

Eddie Vedder
2007-12-29, 18:18
Man kan nästan tro att Eddie jobbar för Coca-Cola Company med tanke på hans varma ord för deras huvudprodukt :D

Jag tycker snarare jag är ytterst objektiv, vem har sagt att "coladryck" är just Coca-Cola och inte Pepsi eller Apotekarnes?:D

vilken av syrorna är värst i coca cola-dryckerna?

Fosforsyran tro jag.

Morty
2007-12-30, 03:06
vilken av syrorna är värst i coca cola-dryckerna?

Fosforsyran är mycket starkare än kolsyran, men jag skulle iaf tro på kolsyran pga att det är väldigt lite fosforsyra.

Sverker
2007-12-30, 08:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2671802&postcount=39

Vad är pka för kolsyra ? Någonstans kring 4 - 4.5 tror jag.
Coladrycken har ett pH långt under 4. Alltså är fosforyran den stakaste syran.

snej
2007-12-30, 11:00
Hatar cola, men har alltid undrat en sak, vad är det igentligen för skillnad på cocoa cola light och zero? Jag trodde Zero skulle ersätta light när den kom, men båda säljs ju än, är det inte samma skit?

Eddie Vedder
2007-12-30, 11:03
Hatar cola, men har alltid undrat en sak, vad är det igentligen för skillnad på cocoa cola light och zero?

Den som idag heter light har sukralos som huvudsakligt sötningsmedel, zeros huvudsakliga sötningsmedel är aspartam.

Aspartam användes i den gamla lightcolan sedan bytte man och jag tror inte smaken blev lika uppskattad faktiskt så då skapades även zero som dessutom är mer inriktad mot män eftersom ord som "diet" och "light" tydligen inte lockar manliga konsumener på samma sätt.:)

Morty
2007-12-30, 13:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2671802&postcount=39

Vad är pka för kolsyra ? Någonstans kring 4 - 4.5 tror jag.
Coladrycken har ett pH långt under 4. Alltså är fosforyran den stakaste syran.

Fosforsyran är den starkaste, men är den boven? Om du hade tagit bort någon av dom, vilken hade då varit värst?

Sverker
2007-12-30, 14:17
Tar du bort fosforsyran så bli pH 4 eller högre och då är frätandet på emaljen många gånger mindre. Det finns ju inte mycket annat i colan som fräter.

King Grub
2007-12-30, 14:23
Citronsyran och kolsyran är inte direkt bra emaljen dom heller. Fosfor