handdator

Visa fullständig version : Vad för TFT-skärm?


Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:13
Tänkte inhandla en TFT (minst 20 tum), men det är en jävla jungel. Hjelp!
Vad är det egentligen som avgör bildkvaliten mest? D.v.s. i vilken ordning ska man prioritera:

Kontrast
Responstid
Ljusstyrka
Betraktningsvinkel


Finns det andra saker man ska tänka på också?
:confused: *gah!*

tp_88
2007-12-29, 15:14
Finns det andra saker man ska tänka på också?
Hur skärmen verkligen ser ut. Siffror i all ära, men det är inte dom du ska sitta och kolla på.

hultman
2007-12-29, 15:24
Vad kommer du att använda den till? Om du inte tänker sitta och spela så kan du nästan köpa första bästa budgetskärm.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:28
Jag är rätt petig med bildkvaliten, t.ex. när det gäller film o dyl. Skarpa och färgrika skärmar ftw. Jag föredrar oftast t.ex. glossy skärmar framför matta. Jobbar dock inte med grafik så jag behöver en exakt återgivning av färger (även om det inte skadar). Sen har jag varit ute och kollat, men det är fan svårt att bedöma. Man skulle behöva fippla med inställningarna på alla så de har ungefär samma, för att kunna bedöma ordentligt.

hultman
2007-12-29, 15:29
Jag är rätt petig med bildkvaliten, t.ex. när det gäller film o dyl. Skarpa och färgrika skärmar ftw. Jag föredrar oftast t.ex. glossy skärmar framför matta. Sen har jag varit ute och kollat, men det är fan svårt att bedöma. Man skulle behöva fippla med inställningarna på alla så de har ungefär samma, för att kunna bedöma ordentligt.

Varför är du så intresserad av all data isf? Det är ingen sensationell skillnad mellan en dyr och en medeldyr tft-skärm, och det är knappast den avgörande faktorn i fallet bildkvalitet vid filmuppspelning.

King Grub
2007-12-29, 15:33
Eizo har just sänkt priset på sina.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NEWS=1826

Och där är det skillnad, jämfört med en standard Samsung eller vad det nu kan tänkas vara.

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:35
Eizo har just sänkt priset på sina.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NEWS=1826

Och där är det skillnad, jämfört med en standard Samsung eller vad det nu kan tänkas vara.


Jag har en känsla av att du besöker sweclockers eller så har du sett det på annat håll. ;)


Skillnad mot Samsung, jo visst är det ofta en klar skillnad, men de använder samma typ av paneler, Eizo ska plocka bättre exemplar ur Samsung produktion.

hultman
2007-12-29, 15:35
Eizo har just sänkt priset på sina.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NEWS=1826

Och där är det skillnad, jämfört med en standard Samsung eller vad det nu kan tänkas vara.

Det är möjligt. Köper människor skärmar för 5200 spänn?

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:36
Varför är du så intresserad av all data isf? Det är ingen sensationell skillnad mellan en dyr och en medeldyr tft-skärm, och det är knappast den avgörande faktorn i fallet bildkvalitet vid filmuppspelning.

Ja, det är väl det jag frågar efter. Men jag har inget att gå efter annat än datan just nu.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:37
Hur är det med LG skärmar då? De har typ den högsta kontrast-ration iaf. Är det overkill efter en viss nivå eller?

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:38
Av de där tre skärmarna som dyker upp på prissänkningssidan så är det bara 2431 som är något att ha, de andra är TN-skärmar och ja, det skulle jag iaf inte köpa.
Har en polare som just köpte 2431an efter att jag tipsat honom när den var ytterligare en tusenlapp billigare, han är mycket nöjd men visst har skärmen brister.
Betraktningsvinkeln är precis i nivå med merparten av alla andra PVA/MVA-skärmar, med andra ord inte alltför bra.
Mycket bättre än en TN, men klar nackdel mot IPS-paneler som överlag är den bästa paneltypen.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:41
Av de där tre skärmarna som dyker upp på prissänkningssidan så är det bara 2431 som är något att ha, de andra är TN-skärmar och ja, det skulle jag iaf inte köpa.
Har en polare som just köpte 2431an efter att jag tipsat honom när den var ytterligare en tusenlapp billigare, han är mycket nöjd men visst har skärmen brister.
Betraktningsvinkeln är precis i nivå med merparten av alla andra PVA/MVA-skärmar, med andra ord inte alltför bra.
Mycket bättre än en TN, men klar nackdel mot IPS-paneler som överlag är den bästa paneltypen.

Vad är det för skillnad mellan TN, PVA/MVA och IPS då?

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:41
Hur är det med LG skärmar då? De har typ den högsta kontrast-ration iaf. Är det overkill efter en viss nivå eller?


Du ska inte gå på det alls, det är mest siffror, även om kontrasten skulle vara jättebra på en TN-skärm så suger den på det mesta annat. :) Men LG.Philips tillverkar många paneler tillsammans, dock går de till största delen till andra företag då de själva är för snåla och bara säljer billigt skräp.

Fanns en fin 20"are från LG förut men den har tyvärr utgått.
Philips har dock kvar sin 200P7 som är en riktigt bra skärm.

shut teh face
2007-12-29, 15:42
LG har väl minst döda pixlar iaf.

Eller nej förresten de har lägst antal döda pixlar som gräns för att få byta in skärmen. Kör du nåt skitmärke så får du ingen ny skärm om du har 9 döda pixlar och gränsen är 10. Tror LG ligger på 2-3 bara.

Jag har en LG iaf och de är schyssta

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:43
Vad är det för skillnad mellan TN, PVA/MVA och IPS då?



http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=665526&highlight=paneltyp

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:45
Hur är det med ljusintensitet/färgstyrka mellan de olika typerna? Är det ngn märkbar skillnad?

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:48
Det är möjligt. Köper människor skärmar för 5200 spänn?



Lite underlig inställning tycker jag, du tycker väl att det är helt normalt att lägga ner dyra pengar på ljudanläggningar?

Om man har en dator som kostat ganska mycket pengar så tycker jag man bör vara beredd lägga ner en del på skärm också. Den har man ofta betyldigt längre dessutom, till skillnad från vissa datorkomponenter som byts varje eller vartannat år om man gillar att spendera pengar.

NiXPhoenix
2007-12-29, 15:49
Hur är det med ljusintensitet/färgstyrka mellan de olika typerna? Är det ngn märkbar skillnad?


Ljusintensitet får du nog så det räcker och blir över på alla skärmar, de flesta brukar vara alldeles för ljusa från fabrik. Kanske ser imponernade ut, men blir mest tröttsamt i längden.
Färgstyrka, tja, du skrev att du gillar glossy och det ger väldigt kraftiga, överdrivna färger. Det är TN som gäller i det fallet.

hultman
2007-12-29, 15:53
Lite underlig inställning tycker jag, du tycker väl att det är helt normalt att lägga ner dyra pengar på ljudanläggningar?

Om man har en dator som kostat ganska mycket pengar så tycker jag man bör vara beredd lägga ner en del på skärm också. Den har man ofta betyldigt längre dessutom, till skillnad från vissa datorkomponenter som byts varje eller vartannat år om man gillar att spendera pengar.

Jo, visst har du väl rätt. Jag har själv en skärm som, åtminstone när jag köpte den, kostade en hel del pengar. Jag har förvisso alltid varit nöjd med den, men någon större skillnad gentemot mina polares skärmar är det definitivt inte. För övrigt kan en skräpskärm från Rusta liknas vid ett OnOff-system medan en vanlig Samsung för 3 lax kan liknas vid ett Cambridge-system med två billiga B&W-högtalare :D

Yes
2007-12-29, 15:53
Beror ju lite på vad du ska ha skärmen till, men jag skulle väl sätta det i följande ordning:

* Kontrast
* Betraktningsvinkel
* Responstid
* Ljusstyrka

Ljusstyrka känns som ett närmast meningslöst attribut. Som exempel har min skärm 450 candela, har jag för mig, och jag ser absolut ingen anledning att gö över 100 candela. Jag brukar ha ljusstyrkan satt till 25% hela tiden, vilket funkar med såväl vanlig belysning i rummet som att ha det helt släckt(om jag t.ex. ska kolla på film). Fast det är klart, jag skulle ju kunna hänga skärmen i taket och låta den stå för belysningen i rummet... rätt dyrt lysrör dock.

Responstid är väl någorlunda viktigt om man tänkt spela, men eftersom det kan mätas lite olika är det inte alltid lägst siffra som är bäst. De skärmar som har riktigt låga siffror brukar också lida av andra problem, t.ex. att det uppstår lagg mellan musrörelser och det som händer på skrämen. Här är det bäst att läsa många rescensioner och försöka bilda sig en uppfattning om hur skärmen faktiskt är att leva med på riktigt.

Betraktningsvinklar är i viss mån en smaksak. Störst du inte av att bilden ändras av att du flyttar på dig i stolen så kan du väl i princip köpa vilken skärm som helst. Kan du däremot tänka dig att det blir störande får du se till att köpa en något mer påkostad skärm som inte är av TN-paneltyp.

Bra kontrast och svärta tycker jag gör mycket för hur bilden upplevs och är något de flesta plattskärmar är riktigt dåliga på. Lite dynamik i bilden ger ju liksom rätt mycket.

Något som inte heller bör glömmas bort är färgåtergivning. Även om du inte har några speciella krav avgör ändå färgåtergivningen hur skärmen kommer upplevas. Är väl kanske inte så kul att köpa en skärm där bilden känns tråkig och urvattnad. TN-panler har cokså 6-bitars färgåtergivning vilket är en riktigt stor avsaknad av färger som kompenseras genom sk. "dithering" och ger ojämna färgövergångar.

Har du något sånär höga krav på skärmen tycker jag du ska glömma alla billiga TN-paneler och istället kika på lite mer påkostade paneltyper(som S-IPS och S-PVA). Fast det beror förstås på dina krav och din budget.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 15:54
Ljusintensitet får du nog så det räcker och blir över på alla skärmar, de flesta brukar vara alldeles för ljusa från fabrik. Kanske ser imponernade ut, men blir mest tröttsamt i längden.
Färgstyrka, tja, du skrev att du gillar glossy och det ger väldigt kraftiga, överdrivna färger. Det är TN som gäller i det fallet.

Det kan vara att jag bara jämfört glossy med budgetskärmar så jag kanske har en skev bild. Nu blir det iof moment 22, men finns det någon sida som har några generella jämförelser i bildkvalitet mellan glossy och matt?

Yes
2007-12-29, 15:59
Eizo har just sänkt priset på sina.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=146&NEWS=1826

Och där är det skillnad, jämfört med en standard Samsung eller vad det nu kan tänkas vara.
Jag hade direkt tagit en S2431W. För det priset är det inget att fundera på ens. Ta ett sms-lån om inte pengarna räcker. ;)

Doctor Snuggles
2007-12-29, 16:00
Beror ju lite på vad du ska ha skärmen till, men jag skulle väl sätta det i följande ordning:

* Kontrast
* Betraktningsvinkel
* Responstid
* Ljusstyrka

Ljusstyrka känns som ett närmast meningslöst attribut. Som exempel har min skärm 450 candela, har jag för mig, och jag ser absolut ingen anledning att gö över 100 candela. Jag brukar ha ljusstyrkan satt till 25% hela tiden, vilket funkar med såväl vanlig belysning i rummet som att ha det helt släckt(om jag t.ex. ska kolla på film). Fast det är klart, jag skulle ju kunna hänga skärmen i taket och låta den stå för belysningen i rummet... rätt dyrt lysrör dock.

Responstid är väl någorlunda viktigt om man tänkt spela, men eftersom det kan mätas lite olika är det inte alltid lägst siffra som är bäst. De skärmar som har riktigt låga siffror brukar också lida av andra problem, t.ex. att det uppstår lagg mellan musrörelser och det som händer på skrämen. Här är det bäst att läsa många rescensioner och försöka bilda sig en uppfattning om hur skärmen faktiskt är att leva med på riktigt.

Betraktningsvinklar är i viss mån en smaksak. Störst du inte av att bilden ändras av att du flyttar på dig i stolen så kan du väl i princip köpa vilken skärm som helst. Kan du däremot tänka dig att det blir störande får du se till att köpa en något mer påkostad skärm som inte är av TN-paneltyp.

Bra kontrast och svärta tycker jag gör mycket för hur bilden upplevs och är något de flesta plattskärmar är riktigt dåliga på. Lite dynamik i bilden ger ju liksom rätt mycket.

Något som inte heller bör glömmas bort är färgåtergivning. Även om du inte har några speciella krav avgör ändå färgåtergivningen hur skärmen kommer upplevas. Är väl kanske inte så kul att köpa en skärm där bilden känns tråkig och urvattnad. TN-panler har cokså 6-bitars färgåtergivning vilket är en riktigt stor avsaknad av färger som kompenseras genom sk. "dithering" och ger ojämna färgövergångar.

Har du något sånär höga krav på skärmen tycker jag du ska glömma alla billiga TN-paneler och istället kika på lite mer påkostade paneltyper(som S-IPS och S-PVA). Fast det beror förstås på dina krav och din budget.

Det viktigaste är väl isf färgåtergivningen/färgdjupet. Hatar urvattnade skärmar. Men efter hur stor kontrast blir det overkill, d.v.s man märker inte skillnaden speciellt mycket?

Min budget är väl egentligen uppmot 5000, men jag hade hoppats att komma undan med 2000-3000.
Vad brukar s-ips skärmar gå på?

NiXPhoenix
2007-12-29, 16:08
Det kan vara att jag bara jämfört glossy med budgetskärmar så jag kanske har en skev bild. Nu blir det iof moment 22, men finns det någon sida som har några generella jämförelser i bildkvalitet mellan glossy och matt?



Nja, känner inte till nån direkt. :(


NECs 20" wide med IPS-panel har tydligen glossy-yta, det är annars inte speciellt vanligt när det handlar om IPS- och även MVA-paneler.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=620894&highlight=Nec+20WGX2


http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_20wgx2_phase2.htm
En av de bättre sidorna när det recensioner och nyheter på platta skärmar.
www.flatpanels.dk är bra också.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 16:10
Tackar, nu har jag iaf fått lite kött på benen.

NiXPhoenix
2007-12-29, 16:11
Min budget är väl egentligen uppmot 5000, men jag hade hoppats att komma undan med 2000-3000.
Vad brukar s-ips skärmar gå på?


~4500 finns det ett antal 20-tummare i vanligt format för.
HP nånting, Philips 200P7 + några till.

NECen jag pratar om är rätt dyr, 5000 får du räkna med att lägga ut.
http://prisjakt.se/produkt.php?p=147220

Yes
2007-12-29, 16:13
Det kan vara att jag bara jämfört glossy med budgetskärmar så jag kanske har en skev bild. Nu blir det iof moment 22, men finns det någon sida som har några generella jämförelser i bildkvalitet mellan glossy och matt?
Det är inte riktigt sant som NiXPhoenix skriver. Glossy-ytan ger en kraftigare färgåtergivning, ja, men det behöver inte alls innebära att färgerna blir överdrivna på något sätt. Det är en fråga om kalibrering.

Eizo har t.ex. ColorEdge-skärmar med glossy-yta. Alltså, skärmar avsedda för professionellt bruk.

Det är alltså inte alls fel att välja en glossy-skärm såvida du inte störs av reflektioner. Däremot kanske du inte ska snöa in dig för mycket på det då vanliga matta skärmar kan ge en fantastisk färgåtergvingning.

Det viktigaste är väl isf färgåtergivningen/färgdjupet. Hatar urvattnade skärmar. Men efter hur stor kontrast blir det overkill, d.v.s man märker inte skillnaden speciellt mycket?

Min budget är väl egentligen uppmot 5000, men jag hade hoppats att komma undan med 2000-3000.
Vad brukar s-ips skärmar gå på?
Jag vet inte hur stort kontrastförhållande som skulle tänkas bli overkill. På min skärm kan jag få upp till 3000:1 i kontrast, men det är ett läge jag bara använder till filmtittande. Till vardags kan det vara behagligare med lite lägre kontrast, men det är väl en smaksak. Du lär hursomhelst inte hitta någon skärm med för högt kontrastförhållande. Däremot lär det finnas många skärmar med hög kontrast på bekostnad av färgåtergivning, för att dölja sina brister genom en mer dynamisk bild.

Yes
2007-12-29, 16:17
NEC-skärmen är ett bra val för din budget. Den saknar lite i just kontrast och svärta men allt som allt är det ett bra val, speciellt eftersom du gillar glossy. Gillar du att spela är det också en av de bästa skärmarna du kan hitta.

Det är helt enkelt ett bra val som verkar passa din budget och dina preferenser rätt bra.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 16:19
Haha, fan nu lyckades du förvirra mig igen.
Förresten, om man går o kikar i affärer, borde man fippla med inställningarna för att få ngt slags "default"-läge... eller borde man kolla den bästa möjliga bilden man kan få, och jämföra efter det?

Yes
2007-12-29, 17:59
Det närmaste ett "default"-läge du kan komma är nog att ställa in skärmen på sRGB och välja lämplig ljusstyrka. sRGB är just en förenklad standard för att underlätta visning på t.ex. interwebben(om jag nu inte minns helst tokigt...). Det kommer dock vara till viss nackdel för bättre skärmar då sRGB bygger på en något begränsad färgrymd(tappar främst i gröna nyanser).

Att fippla själv med inställningarna är dock bara att glömma direkt. Du har ju t.ex. inte en chans att se annat än förhållandevis stora färgavvikelser, och du har ju liksom ingen referens som talar om för dig vad som är rätt. Här får du nog främst lita på bra tester.

Det finns annars en bra sida du bör försöka visa på skärmarna:
http://www.lagom.nl/lcd-test/

Den lär i varje fall hjälpa dig att snabbt sortera bort vissa skärmar.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 18:44
Tyvärr verkar man oftast inte ha möjlighet att kolla specifika testsidor i affärer. Var o kollade lite för en stund sen, och försökte se skillnad mellan de få mda monitorerna och de (många) tn monitorerna de hade. (Hittade inga ips). Var svårt faktiskt. Mda skärmen (minns inte märket nu) verkade ha bättre "djup" i bilden och vara mer naturtrogen, mot den bästa tn skärmen (som var samsung eller lg). Men det var rätt liten skillnad. Det var dock bara en stillbild som testades, så nyfiken på hur det skulle vara med film.
Det verkar som kontrastration är viktig på de billigare skärmarna, då det var en tydlig skillnad mellan de flesta skärmarna och lg:s som hade 2000:1.

Glossy var för övrigt sällan speciellt mycket bättre. De enda som verkar göra bra glossy skärmar är apple. Den nya iMacen har sjukt bra skärm, en markant skillnad mot alla andra skärmar i affärn.

Nån som vet om en bra butik i stockholm med stort utbud? Kollade i pc-city och onoff (hann inte längre) idag.

NiXPhoenix
2007-12-29, 19:50
I 24-tums Imacen sitter det med största sannolikhet nån form av PVA/MVA-panel.

http://www.apple.com/se/imac/technology/display.html

Om du ska ha en liknande skärm så får du lägga ut 6-8000.
Ytskiktet vet jag dock inget om, står att Appleskärmen har glossy, det tror jag inte de flesta pc-skärmarna i den storleken har.


I deras Cinema Displays sitter det alltid IPS-paneler.
http://www.apple.com/se/displays/


Märkte du åtminstone inte hur enormt förvrängd bilden blir när man kollar minsta lilla från sidan eller inte står precis i rätt nivå framför med huvudet?
Borde ha varit en hyfsad fördel där till MVA-panelerna även om så klart även de skiftar mkt jämfört med en hederlig gammal CRT.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 20:01
Jo, mva var förstås bättre i avseendet synvinkel. Nu är just den aspekten inte så extremt relevant för mig, även om det förstås underlättar i vissa situationer.

Jo, imacen hade glossy. Finns möjligtvis med matt också, iaf finns den varianten på den dyraste macbooken. Jag sitter ju med en macbook (glossy) själv, och tycker att skärmen är rätt bra.

Hmm, hittar fan inget info om typen på apples cinema. Står iaf att de har 14 ms söktid, vilket verkar vara väldigt långsamt. Är det en typisk tid för ips?

Grejen är att jag vill gärna att skärmen kostar under 5 papp, då kan jag enklare dra av den direkt på företaget. :D

Kabuto
2007-12-29, 20:08
På imacen så är det äkta glas så ja, det är glossy :) Väldigt trevlig skärm måste jag säga..

NiXPhoenix
2007-12-29, 20:35
Ja, deras Cinema Displays har varit med ett bra tag, även om det verkar ha varit en tidigare version så är nuvarande modellerna inte heller nya.

Många IPS-skärmar h ar lite långsammare responstid ja, men utvecklingen går framåt även där. :) Sen är specifikationen inte allt, du kan se konstigheter vid snabba rörelser på TN-skärmar med 2ms spec.


Tycker du ska satsa på NECen, GX2Pro eller vad den nu heter.
6ms grey 2 grey och det är ärliga siffror. :thumbup:
Den kan mäta sig med de snabba TN-skärmarna när det gäller snabba spel, och utöver det så klår den dem på allt utom pris. Okej, svärtan kanske inte är topp heller men säg tie där.

Yes
2007-12-29, 20:57
Hmm, hittar fan inget info om typen på apples cinema. Står iaf att de har 14 ms söktid, vilket verkar vara väldigt långsamt. Är det en typisk tid för ips?

Grejen är att jag vill gärna att skärmen kostar under 5 papp, då kan jag enklare dra av den direkt på företaget. :D
Det är typiskt för skärmar utan overdrivekretsar. Panelen är dock enligt tillverkaren specad till 16ms vilket lär vara den korrekta siffran.

En kvalificerad gissning är annars att NEC-skärmen som nämts är bättre än Apples 20" Cinema Display då den använder en nyare panel från LG. Philips. Att NEC;en är billigare gör väl inte saken sämre. Jag har dock inte sett några jämförelser mellan dem så jag vet inte säkert. Däremot läste jag i någon rescension att Apple-skärmen hade något avmattade färger.

Doctor Snuggles
2007-12-29, 21:32
Hmm, ska ta å leta om nec skärmen finns i nån butik. Skulle gärna vilja se hur pass stor skillnad det blir.

blekfet2
2007-12-29, 21:57
vetefan om du bryr dig men jag fick mig en "SAMSUNG 22" Wide skärm 226BW GAMING" http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/47576?opendocument&markID= i julaklapp och är sjukt nöjd med den. Spelar, ser film samt pysslar lite smått i CS3 och har inga att gnälla över gällande skärmen.