handdator

Visa fullständig version : Starta eget - låna pengar?


Raggis
2007-12-29, 04:42
Ello!

Jo, det är så att jag länge har funderat över att starta ett företag. Idéen är egentligen väldigt simpel, men kräver ett ganska "stort" kapital (cirkus 80-100k). Fattas väl runt 40k. Jag undrar, kort och gott, om en arbetslös 20-åring får låna 40k? Kan mycket väl vara en dum fråga, men jag kör en rövare och förlitar mig på era kunskaper kring det hela! :D.

Tack på förhand!

XroW
2007-12-29, 04:45
vad hade du tänkt starta för företag?

Raggis
2007-12-29, 04:51
Om jag säger såhär: i grund och botten handlar det om att köpa och sälja "valutor", fast en aning modernare :). Därför behövs det en ganska så stor budget att jobba med.

Dav0d
2007-12-29, 04:53
Bara be någon av dina föräldrar eller någon annan närstående att gå in för dig. Att du alltså skriver in han/hon som ansvarig att du betalar tillbaka lånet.

Lättast är nog att jobba stenhårt i 6 månader, det skulle jag gjort. Har du ett eget kapital kring 100 kr istället för att låna.

XroW
2007-12-29, 04:55
Bara be någon av dina föräldrar eller någon annan närstående att gå in för dig. Att du alltså skriver in han/hon som ansvarig att du betalar tillbaka lånet.

Lättast är nog att jobba stenhårt i 6 månader, det skulle jag gjort. Har du ett eget kapital kring 100 kr istället för att låna.

+1

Raggis
2007-12-29, 04:59
Bara be någon av dina föräldrar eller någon annan närstående att gå in för dig. Att du alltså skriver in han/hon som ansvarig att du betalar tillbaka lånet.

Lättast är nog att jobba stenhårt i 6 månader, det skulle jag gjort. Har du ett eget kapital kring 100 kr istället för att låna.

Helt klart det bästa alternativet. Man är väl lite ivrig som sagt, eftersom att efterfrågan är så stor. Har inte direkt så mycket att förlora på det.

MouZe
2007-12-29, 06:43
Ello!
Jag undrar, kort och gott, om en arbetslös 20-åring får låna 40k?
Tack på förhand!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106347

:D

Jax
2007-12-29, 10:11
Har du en tillräckligt bra och genomarbetat affärsidé så kan du gå till banken och tala med dem. Jag vet inte hur svårt det är att få låna, men om du kan visa på en bra idé och har en seriös budget så kan man tycka att det inte borde vara så svårt. 40k är inte så mycket.

bubbe
2007-12-29, 10:24
Har du en tillräckligt bra och genomarbetat affärsidé så kan du gå till banken och tala med dem. Jag vet inte hur svårt det är att få låna, men om du kan visa på en bra idé och har en seriös budget så kan man tycka att det inte borde vara så svårt. 40k är inte så mycket.

Det är dock skillnad på att ha en bra affärside och att kunna presentera den.

Raggis, kan du inte använda din bra ide till att bygga upp resten av kapitalet till ditt företag då?

Jax
2007-12-29, 10:29
Det är dock skillnad på att ha en bra affärside och att kunna presentera den.
Tja, egentligen inte. Man kan tro att man har det men klarar man inte av att övertyga någon så kanske det är inte så idiotsäkert som man trodde. Sen ska man självklart inte ge upp bara för att banken inte vill lånat ut. Idéen behöver inte vara dålig för det.

bubbe
2007-12-29, 10:33
Tja, egentligen inte. Man kan tro att man har det men klarar man inte av att övertyga någon så kanske det är inte så idiotsäkert som man trodde. Sen ska man självklart inte ge upp bara för att banken inte vill lånat ut. Idéen behöver inte vara dålig för det.

Du har säkert träffat lika många restriktiva banktjänstemän som mig, det viktiga som du säjer är att inte ge upp för nästa bank kan ha en tjänsteman som förstår precis vad du vill. Men ffa börja med att sondera utlåningsmarknaden, grundförutsättningen är bankerna konkurrerar om att få låna ut pengar. Om du inte får låna av den banken som ger dig bästa vilkoren, ta den mest näst bästa vilkor osv.

skaparn
2007-12-29, 10:40
http://www.bbc.co.uk/dragonsden/

Jax
2007-12-29, 12:00
Du har säkert träffat lika många restriktiva banktjänstemän som mig, det viktiga som du säjer är att inte ge upp för nästa bank kan ha en tjänsteman som förstår precis vad du vill. Men ffa börja med att sondera utlåningsmarknaden, grundförutsättningen är bankerna konkurrerar om att få låna ut pengar. Om du inte får låna av den banken som ger dig bästa vilkoren, ta den mest näst bästa vilkor osv.
Håller med.

Egentligen borde inte trådskaparen behöva gå till banken om det "bara" gäller 40k. Börja med familjen och eventuellt nära vänner. Hade jag haft en nära polare som jag känner väl som hade en bra idé hade jag gärna hoppat på för chansen att tjäna en slant.

Muaytudd
2007-12-29, 12:09
http://www.bbc.co.uk/dragonsden/

Lugnt bästa programmet jag har sett på jag vet inte hur många år (planet earth borträknat)!!

Pecto
2007-12-29, 12:36
arbetsförmedlingen kan ge bidrag upp till 90 000 kr i startbidrag om jag inte minns helt fel!

mela
2007-12-29, 12:44
Det underlättar väl också om man har någon som går i borgen åt en.

de_dave
2007-12-29, 12:55
Om de "vanliga" bankerna inte vill låna ut pengar så finns ju alltid http://www.almi.se som du kan testa.

Sen finns det ju olika organisationer vars syfte är att främja nyföretagande som exempelvis Nutek.

Sen vet jag inte vad du har för utbildning/kompetens, men om jag förstår din affärside rätt så kommer du alltså att köpa/sälja valutor själv? Annars tänkte jag om du ska ha någon form av kundkontakt eller sälja en tjänsten bör du göra någon form av marknadsundersökning/analys.

Sen finns det en mängd hjälp på internet på olika sidor som kan hjälpa dig och ge tips om att starta ett eget företag.

Men med tanke på din affärside har du nog koll på vad som krävs, låter som du har lite koll på ekonomidelen :P

Bara lite tankar, låter jättespännande och hoppas att det löser sig :)

de_dave
2007-12-29, 12:57
Hittade denna också

http://www.ams.se/admin/Documents/faktablad/stosta.pdf

Raggis
2007-12-29, 14:27
Tack så mycket för era förslag och tankar. Idéen bygger som sagt på att man växlar valutor (vill inte gå in för specifikt på det området ;)), så riskerna är inte så stora.

Skall kika närmare på de alternativ ni har förslagit. Tackar ödmjukast.

de_dave
2007-12-29, 14:38
Lycka till! :)

Återkom gärna senare och berätta hur det går :)

Raggis
2007-12-29, 14:41
Lycka till! :)

Återkom gärna senare och berätta hur det går :)

Tackar :) Det är en självklarhet :D

Loke
2007-12-29, 15:11
Tänker du bli en gold farmer i wow? =P

Raggis
2007-12-29, 15:23
Tänker du bli en gold farmer i wow? =P

Busted :naughty:

Tricce
2007-12-29, 15:31
Busted :naughty:

Får jag bli din kines? ;)