handdator

Visa fullständig version : Söker info om kaloribehov vid gravidiet


mysassygirl
2007-12-29, 01:47
Är gravid nu i v 28. Jag tränar på som vanligt men har ändrat träningen radikalt. Hursom håller jag benkoll på vikökningen etc. Har noterat stora problem med att få vettig information från både barnmorska o läkare. Ingen verkar veta ngnting när man vill hålla nere vikten o träna. Jag löptränade in i v. 23 o fick hela tiden rådet att sluta. Nu har jag slutat o behöver få hjälp med att hålla reda på kosten för att inte sluta som en strandad val o behöva banta i åratal för att tappa vikten. Det är alltför många gravida som blir allt för feta.

TIll saken jag behöver få välgrndad info om kaloribehov under gravidiet o hur ett lägre kaloriintag påverkar graviditeten. Är det ngn som kan rekommendera vettig info så tar jag tacksamt emot den!

tntballe
2007-12-29, 03:03
det jag läst om ökade behoven är
0-100 kalorier första perioden
0-300 kalorier mellersta perioden
200-500 kalorier sista perioden

här står det lite
http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/diethealthypregnancy/

Eddie Vedder
2007-12-29, 08:50
Att banta under både graviditeten och amningen är mycket dumt. En kvinna bör lägga på sig extra fett under graviditeten, inte hetsäta sig upp i vikt med choklad men äta mer av hälsosam mat som både hon (d.v.s. du) och barnet mår bra av.

Jag vet ju inte ditt BMI men har man 19.8-26 är rekommenderad viktökning 11.5-16kg under graviditeten, då är fostret, moderkakan, bröstmjölken o.s.v. medräknat men även en viktig ökning av kroppsfettet.

Tolkia
2007-12-29, 10:51
Är gravid nu i v 28. Jag tränar på som vanligt men har ändrat träningen radikalt. Hursom håller jag benkoll på vikökningen etc. Har noterat stora problem med att få vettig information från både barnmorska o läkare. Ingen verkar veta ngnting när man vill hålla nere vikten o träna. Jag löptränade in i v. 23 o fick hela tiden rådet att sluta. Nu har jag slutat o behöver få hjälp med att hålla reda på kosten för att inte sluta som en strandad val o behöva banta i åratal för att tappa vikten. Det är alltför många gravida som blir allt för feta.

TIll saken jag behöver få välgrndad info om kaloribehov under gravidiet o hur ett lägre kaloriintag påverkar graviditeten. Är det ngn som kan rekommendera vettig info så tar jag tacksamt emot den!
Faktum är att du inte behöver så mycket "hjälp" som du tror. Det är inte SÅ vanligt att man förvandlas till en strandad val under/efter graviditet, och det beror ännu mer sällan på graviditeten i sig. Däremot är det inte helt ovanligt att man tror att man kan och skall äta för två från vecka ettt - och DÅ kommer vikten att sticka iväg. De flesta som har problem med att de är svårt överviktiga efter graviditet hade detta problem redan innan. Jag citerar något som ofta brukar skrivas här i deffsammanhang: "Du vaknar inte en morgon och ser en sumobrottare i spegeln." För en normal viktökning (en viss viktökning som inte är barnets/moderkakans vikt skall och bör ske; det skulle förvåna mig mycket om inte din barnmorska kunde svara på hur mycket det är normalt att gå upp under graviditeten) behövs varken "benkoll" massor med träning eller diet; det räcker att man undviker att tokäta.

Att banta under graviditeten är däremot tveksamt, särskilt om man inte är tjock. Vad väger du och hur lång är du nu?

Sverker
2007-12-29, 10:59
Jag reagerade på den smalt tilltagna kaloribehovet vid graviditet som tntballe skrev och var bara tvungen att söka.
För amning var det lättare. Bröstmjölken ger barnet 550 - 700 kcal och det motsvarar 700 - 800 kcal för mamman. Men kaloribehov för graviditet hittar jag inte i siffror. SLV har givetvis rekomendationer för gravida:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV


Min bild av gravida kvinnor är perioder av enorm aptit och perioder av kräkningar och illamående. På slutet är aptiten stor men barnet blockerar effektivt ätandet genom att trycka och sparka på magsäcken*spy*

Acquiescence
2007-12-29, 13:57
Att banta under både graviditeten och amningen är mycket dumt. En kvinna bör lägga på sig extra fett under graviditeten, inte hetsäta sig upp i vikt med choklad men äta mer av hälsosam mat som både hon (d.v.s. du) och barnet mår bra av.

Jag vet ju inte ditt BMI men har man 19.8-26 är rekommenderad viktökning 11.5-16kg under graviditeten, då är fostret, moderkakan, bröstmjölken o.s.v. medräknat men även en viktig ökning av kroppsfettet.

Håller med Eddie, är helt naturligt att gå upp i vikt i samband med graviditet. Vet ett kommunity (stavning på svenska?) för gravida som vill vara hälsosamma under graviditeten och dela med sig av sina erfarenheter om annat som rör graviditet; babyfit (http://www.babyfit.com/), kanske finns där mer information än vad vi kan erbjuda. Kan dock inte säga mycket mer då jag är man och har aldrig känt för att testa applikationen.

Ha dock i åtanke att det är amerikanare och dom kan ha lite andra regler och synpunkter på "hälsosamt".

Stort grattis och lycka till!

Eddie Vedder
2007-12-29, 14:52
Angående energiintaget under graviditet så är en generell ökning under första trimesten 0.5MJoule/dag, 1.2MJ/dag under den andra samt 1.5MJ/dag under den tredje trimestern.

Hur mycket en kvinna bör gå upp i vikt och hur mycket fett hon behöver lägga på sig beror helt på utgångsläget, en mager kvinna behöver mer fettökning än vad en kvinna som redan har ett högre BMI kräver. Även siffrorna för ökat energibehov varierar förstås.

En uträknad total ökning av energibehovet under en graviditet, alltså inte per dag utan under hela perioden:
-36MJ går åt till utveckling av foster, moderkakan och fostervattnet.
-13MJ för tillväxt av bröst, livmoder och blodvolym
-125MJ för inlagring av fett i moderns kropp
-150MJ För ökat BMR
Referenskvinnan som i det här fallet användes ökar 12.5kg, 3-4kg fett samt föder ett barn på 3.3kg.

Alla siffror jag nämnt i inlägget är tagna från Näringslära för högskolan, femte upplagan. Det står i kapitel 15 på s.361.:)