handdator

Visa fullständig version : Ryggont med svårt att ta djupa andetag


fabiansthlm
2007-12-28, 23:26
Ja jag såg tråden inunder men min är nog lite annrolunda.

Har "alltid" haft strul med ryggen. får då och då "ryggskott" med smärta som känns som jag fått en hård hockeytackling, har dåsvårt att ta djupa andetag, tänk känslan som att du tappat luften, så känns det ungefär.

Min smärta sitter i övergången ländrygg till bröstrygg, runt kota TH12. Mina erector spinae känns som spända fiolsträngar men om jag ligger på en tennisboll som trycker på detta område ungeäfr så kan jag andas lättare. (Ngn triggerpunkt som fungerar?!)

Får ryggont om jag försöker stretcha Quadratus lumborum i detta nämnda område ovan, och svårt med andningen kommer direkt då.

Tips på vad jag kan göra o träna?
Dock svårt att träna musklerna när jag är så förbaskat spänd i dem redan.

Har gått till naprapater men blir dyrt i längden och ville mest höra om hur eventuellt spända muskler som erector spinae o eventuellt quadratus lumb. o kanske även ilipsoas(som jag har extremt korta) och andning kan höra ihop?

Martin Löwgren
2007-12-29, 13:14
Ja jag såg tråden inunder men min är nog lite annrolunda.

Har "alltid" haft strul med ryggen. får då och då "ryggskott" med smärta som känns som jag fått en hård hockeytackling, har dåsvårt att ta djupa andetag, tänk känslan som att du tappat luften, så känns det ungefär.

Min smärta sitter i övergången ländrygg till bröstrygg, runt kota TH12. Mina erector spinae känns som spända fiolsträngar men om jag ligger på en tennisboll som trycker på detta område ungeäfr så kan jag andas lättare. (Ngn triggerpunkt som fungerar?!)

MFår ryggont om jag försöker stretcha Quadratus lumborum i detta nämnda område ovan, och svårt med andningen kommer direkt då.

Tips på vad jag kan göra o träna?
Dock svårt att träna musklerna när jag är så förbaskat spänd i dem redan.

Har gått till naprapater men blir dyrt i längden och ville mest höra om hur eventuellt spända muskler som erector spinae o eventuellt quadratus lumb. o kanske även ilipsoas(som jag har extremt korta) och andning kan höra ihop?

M. quadratus lumborum pars costalis fäster in bland annat på tolfte revbenet (Thoracalkota 12) och är muskeln spänd eller förkortad så håller den i revbenet när de försöker höja sig vid inandning varpå smärta uppstår.

Mvh Martin

NoSugarcoating
2007-12-29, 14:44
Har likadant + en massa annat. För mig hjälper det (iaf för stunden) att bli varm tex, bada, vetevärmare etc sen massage och eller stretcha. Mina muskler blir sämre av ansträngning, spec styrketräning.
För mig kommer det med stor sanolikhet vara så hela livet, dock gå i skov (det gör det redan) med perioder som är bättre men aldrig helt bra. kanske hjälp av ortoped kan hjälpa? Kommer själv få kontinuelig hjälp av ortopeder, naprapater samt sjukgymnaster.
Förhoppningsvis är det något som går att fixa till hyfsat bra hos dig! Gå och kolla!!

Martin Löwgren
2007-12-29, 15:00
Har likadant + en massa annat. För mig hjälper det (iaf för stunden) att bli varm tex, bada, vetevärmare etc sen massage och eller stretcha. Mina muskler blir sämre av ansträngning, spec styrketräning.
För mig kommer det med stor sanolikhet vara så hela livet, dock gå i skov (det gör det redan) med perioder som är bättre men aldrig helt bra. kanske hjälp av ortoped kan hjälpa? Kommer själv få kontinuelig hjälp av ortopeder, naprapater samt sjukgymnaster.
Förhoppningsvis är det något som går att fixa till hyfsat bra hos dig! Gå och kolla!!

Alla muskelsymptom som går i skov ska noga utredas utav läkare (myopatier, ms,
myositer osv)

NoSugarcoating
2007-12-29, 21:35
Alla muskelsymptom som går i skov ska noga utredas utav läkare (myopatier, ms,
myositer osv)

Yess, me know. Håller på med utredningar, ser inte alltför ljust ut...:cryout:

C.E.J.
2007-12-29, 21:43
Alla muskelsymptom som går i skov ska noga utredas utav läkare (myopatier, ms,
myositer osv)

Vad är "gå i skov" för nåt? :em:

Martin Löwgren
2007-12-29, 21:45
Yess, me know. Håller på med utredningar, ser inte alltför ljust ut...:cryout:

Vad lutar de åt? Myopati?

Martin Löwgren
2007-12-29, 21:46
Vad är "gå i skov" för nåt? :em:

Att en sjukdom kommer och går i perioder. Mellan skoven är personen i stort sett symptomfri men när skoven kommer, ja då är det inge roligt.......

C.E.J.
2007-12-29, 21:50
Att en sjukdom kommer och går i perioder. Mellan skoven är personen i stort sett symptomfri men när skoven kommer, ja då är det inge roligt.......

OK, för jag har skit i hela kroppen som "går i skov", kanske ska ta upp dessa "problem" med läkarn nu om nån vecka då? Eller?

Martin Löwgren
2007-12-29, 21:53
OK, för jag har skit i hela kroppen som "går i skov", kanske ska ta upp dessa "problem" med läkarn nu om nån vecka då? Eller?

Beror på vad du menar med "skit". Har du flera utav dessa symptom så skulle jag uppsöka läkare:


Domningar
Stickningar
Brännande känsla
Smärta
Funktionsnedsättningar
Rizopatier (rotsyndrom)
Synpåverkan
Balanspåverkan
Motorikpåverkan
Feber flera gånger i veckan


Lite ont i musklerna har vi som tränar flera dagar i veckan :thumbup:

C.E.J.
2007-12-29, 22:27
Nja det hugger mest till här och där, då och då. Aldrig som att jag grinar illa pga intensiv smärta och/eller blir begränsad av det.

Martin Löwgren
2007-12-29, 22:29
Nja det hugger mest till här och där, då och då. Aldrig som att jag grinar illa pga intensiv smärta och/eller blir begränsad av det.
Då kan du slappna av min vän, det är nog inget allvarligt.

C.E.J.
2007-12-29, 22:33
Sicken tur.

NoSugarcoating
2007-12-30, 11:09
Vad lutar de åt? Myopati?

Vill helst inte skriva för mycket om det här, känns lite för privat. PM isf.

fabiansthlm
2007-12-30, 11:11
M. quadratus lumborum pars costalis fäster in bland annat på tolfte revbenet (Thoracalkota 12) och är muskeln spänd eller förkortad så håller den i revbenet när de försöker höja sig vid inandning varpå smärta uppstår.

Mvh Martin

Kan du hänvisa till ngn bra stretch av Quadr Lum? Mkt svår att få till tycker jag.
Hörde av en kiropraktor att den ej "anses som en vanliga källa till ryggskott" men alla är ju olika dock o vad som är primört resp sekundära symptom/orsaker hos mig vet jag ju inte än. Jag har dock en liten eller snarare kort svank (kort område ej ngn fin kurvatur om ni hajjar), rak bröstrygg o tar ut all röresle i ländryggens lilla svank.

Tomas W
2007-12-30, 16:36
Här finns lite stretchingstips länk (http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472) , Quadratus finns lite längre ner på sidan.