handdator

Visa fullständig version : sms:a lån, sms:a lån


Jax
2007-12-28, 16:41
Är det fler än jag som får lite blandade känslor när jag hör den reklamen. Dels så är den hysteriskt rolig, särskilt med tanke på hur patetiska villkor det är, men samtidigt så tragisk eftersom man vet att folk går på det.

Enligt en undersökning så säger hälften av de som har tagit sms-lån att det inte skulle gjort det om det hade funnit en fördröjning. Därmed kan man dra slutsatsen att en stor del av de som tar lånen ångrar sig eller kommer på bättre tankar ganska kvickt efteråt.

Bara under de tre första kvartalen så har fogden fått in 13 337 ansökningar p.g.a. obetalada sms-lån. En fjärdedel av de som tar lånen finns redan i fogdens register. Som en del av er vet så har jag en hel säck med fördomar och drar därmed genast slutsatsen att en hel del av den här fjärdedelen inte har någon som helst koll på sin ekonomi och att smslånsföretagen utnyttjar det.

Sökte lite snabbt på google och den första träffen jag fick lovade mig 1000 kronor räntefritt på 15 minuter. Enda kostnaden var 300 kronor i uppläggningsavgift och lite senare såg jag att det kostade ytterligare 25 kronor i undersökningsavgift också. Efter en stunds letande hittade jag att återbetalningstiden var 30 dagar. Med andra ord var månadsräntan 32,5%, dvs en effektiv ränta på 2828% (!!!etta11!!). Uträkning för det är för övrigt (1,325*12)-1.

Passade på att söka lite till när jag ändå var igång:
Ocker, i svensk rätt ett brott som innebär att någon utnyttjat någon annans nödsituation eller oförstånd för att få till stånd oskäliga ekonomiska avtal, till exempel lån med oskäligt hög ränta.

I 9 kap 5 § brottsbalken föreskrivs:

"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

Utöver detta vill polisen (nåja en polis) att sms-lån borde förbjudas p.g.a. att det enda man behöver veta för att låna i någon annan namn är dennes personnummer och det är en offentlig uppgift.

Så vad tycker ni?

Är sms-lån ett ofog som borde förbjudas?
Ett smidigt lån som lider av barnsjukdomar?
Eller helt underbart?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=728485
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2007%255c12% 255c27%255c263246%26SectionId%3DEttan%26menusectio n%3DStartsidan%3BHuvudnyheter%26o%3Dsp4

vesterberg
2007-12-28, 16:43
sms:a låna säger de i reklamen. det är viktigt.
och ja, det borde förbjudas.

MasterChief
2007-12-28, 16:46
Enda kända sättet i universum som skaparn kan finansiera sitt behov av cykeldelar. Så det för ju något gott med sig.

Allvarligt. Jag har inga som helst problem med detta. Folk måste växa upp och lära sig att man inte kan äta kakan och samtidigt ha den kvar i kylskåpet. Vuxna människor borde fatta bättre. För oss som kan hantera vår privatekonomi kan ju faktiskt dessa lån vara till godo i vissa situationer. Då pratar jag inte om att klara av champagnebehovet på Spy Bar 02.00 åt Stekargroupies.

C.E.J.
2007-12-28, 16:47
Älskar sån där skit, och när 14-åringar får megaskulder pga sina mobiler. löl!

Creole
2007-12-28, 16:53
Dom har hittat ett smart sätt att tjäna pengar.

mela
2007-12-28, 16:54
Tycker att det är onödigt egentligen. Kan man sköta sin ekonomi kan man också planera den. Behöver man ta ett lån vet man oftast det i förväg om man inte impulsshoppar (vilket aldrig är bra). Hittar man något man verkligen måste ha, kan det säkert vänta några dagar också. Jag tror att SMS-lån kan hjälpa missbrukare av alla sorter. Shoppare, alkoholister, knarkare, spelare..ja. Allt.

Har svårt att formulera hur jag tycker men ja. Det var ett försök iaf.

Jax
2007-12-28, 16:55
sms:a låna säger de i reklamen. det är viktigt.
och ja, det borde förbjudas.
Hm, ja folk säger det men jag hör alltid bara lån och inte låna. Måste anstränga mig mer nästa gång.
Enda kända sättet i universum som skaparn kan finansiera sitt behov av cykeldelar. Så det för ju något gott med sig.

Allvarligt. Jag har inga som helst problem med detta. Folk måste växa upp och lära sig att man inte kan äta kakan och samtidigt ha den kvar i kylskåpet. Vuxna människor borde fatta bättre. För oss som kan hantera vår privatekonomi kan ju faktiskt dessa lån vara till godo i vissa situationer. Då pratar jag inte om att klara av champagnebehovet på Spy Bar 02.00 åt Stekargroupies.
Ungefär så jag tänker också, att det kan vara bra att ha ibland om man vet vad man ger sig in på. Men jag tycker att det känns som att många som inte har tillräckligt kunnande är de som står för stor del av lånandet så jag är kluven.

XroW
2007-12-28, 16:57
Dom har hittat ett smart sätt att tjäna pengar.

+1 Jag är avundsjuk.

Klart man måste få låna ut pengar via sms, så länge men kan se till så rätt människa får pengarna osv.

hultman
2007-12-28, 16:59
Idioter förblir idioter oavsett om det finns sms-lån eller inte.

dice
2007-12-28, 17:04
Humor var ju killen lånade och fick 81xxx kr på kontot. Han fick en chock när banken ville ha tillbaka pengarna, de var redan spenderade. :Virro

Källa
aftonblaskan.se

Bronkitkorv
2007-12-28, 17:05
bla bla bla text text... För oss som kan hantera vår privatekonomi kan ju faktiskt dessa lån vara till godo i vissa situationer. Då pratar jag inte om att klara av champagnebehovet på Spy Bar 02.00 åt Stekargroupies.

Nej du för såna nödsituationer finns kreditkort med mycket mycket lägre ränta, jag kan då inte komma på en enda jävla situation som jag skulle lösa nåt med ett sånt dyrt lån..
Förbjud, det ÄR ocker...

hultman
2007-12-28, 17:10
Nej du för såna nödsituationer finns kreditkort med mycket mycket lägre ränta, jag kan då inte komma på en enda jävla situation som jag skulle lösa nåt med ett sånt dyrt lån..
Förbjud, det ÄR ocker...

Det är inte ocker, men väl ett enkelt sätt att tjäna pengar på idioter utan något som helst sinne för privatekonomi. Dessa har inte sällan svårt att få lån eller beviljad kredit.

Creole
2007-12-28, 17:11
Det är inte ocker, men väl ett enkelt sätt att tjäna pengar på idioter utan något som helst sinne för privatekonomi. Dessa har inte sällan svårt att få lån eller beviljad kredit.

Om detta inte är ocker, vad är då ocker?

Bronkitkorv
2007-12-28, 17:42
Om detta inte är ocker, vad är då ocker?

Just det och ge gärna ett exempel på då ett smslån skulle vara nödvändigt med, du ivrige försvarare av ocker....

Creole
2007-12-28, 17:47
ge gärna ett exempel på då ett smslån skulle vara nödvändigt

Om någon är i behov av väldigt snabba pengar?

mela
2007-12-28, 17:53
Om någon är i behov av väldigt snabba pengar?

När skulle någon vara det?

XroW
2007-12-28, 17:55
När skulle någon vara det?

Blivit strul på banken och du har inte fått din lön och du måste hämta barnen på dagis men du har inte bensin i bilen.

Creole
2007-12-28, 17:56
När skulle någon vara det?

Uppenbarligen är väldigt många det annars skulle det inte gå så bra.

mela
2007-12-28, 17:58
Uppenbarligen är väldigt många det annars skulle det inte gå så bra.

När behöver man verkligen mer pengar?
Du måste inte shoppa akut. Du måste inte spela poker akut. Du måste inte dricka alkohol akut. Du måste inte ta heroin akut.

XroWs exempel är väl ett exempel som skulle kunna funka. men jag tycker att det var ett ganska så dåligt exempel :P

XroW
2007-12-28, 18:00
XroWs exempel är väl ett exempel som skulle kunna funka. men jag tycker att det var ett ganska så dåligt exempel :P

Hehehe problemet är väl att det inte är så många andra än studenter som har slut pengar innan löningen.

Lån är förövrigt ett stort djävulskap!

mela
2007-12-28, 18:02
Hehehe problemet är väl att det inte är så många andra än studenter som har slut pengar innan löningen.

Lån är förövrigt ett stort djävulskap!

Det är inte lån jag är emot. Det är sådana akuta lån som jag inte kan se att de behövs förutom vid någon form av missbruk. Det mesta går att planera och det går att låna på annat håll även om det tar lite längre tid.

Creole
2007-12-28, 18:05
När behöver man verkligen mer pengar?
Du måste inte shoppa akut. Du måste inte spela poker akut. Du måste inte dricka alkohol akut. Du måste inte ta heroin akut.

XroWs exempel är väl ett exempel som skulle kunna funka. men jag tycker att det var ett ganska så dåligt exempel :P

Jag förstår inte hur du kan tala för varför och när andra skulle vara i behov av pengar. Folk lånar uppenbarligen pengar och till något ska det användas.

mela
2007-12-28, 18:07
Jag förstår inte hur du kan tala för varför och när andra skulle vara i behov av pengar. Folk lånar uppenbarligen pengar och till något ska det användas.

Folk lånar pengar utan att veta villkoren. Det är lätt att få tag på och lika lätt att bränna. Jag tror att det är väldigt sällan folk som sms-lånar är i extremt stort behov av pengar. Vilka tror du egentligen det är som sms-lånar?

Creole
2007-12-28, 18:09
Folk lånar pengar utan att veta villkoren. Det är lätt att få tag på och lika lätt att bränna. Jag tror att det är väldigt sällan folk som sms-lånar är i extremt stort behov av pengar. Vilka tror du egentligen det är som sms-lånar?

Okej att dom inte riktigt känner till villkoren, men det är ju en annan fråga. Dom lånar ju ändå för att det finns ett behov.

XroW
2007-12-28, 18:09
Folk lånar pengar utan att veta villkoren. Det är lätt att få tag på och lika lätt att bränna. Jag tror att det är väldigt sällan folk som sms-lånar är i extremt stort behov av pengar. Vilka tror du egentligen det är som sms-lånar?

Man ska helt enkelt förbjuda det eftersom det finns idioter i världen?

Jax
2007-12-28, 19:10
Ungefär så jag tänker också, att det kan vara bra att ha ibland om man vet vad man ger sig in på. Men jag tycker att det känns som att många som inte har tillräckligt kunnande är de som står för stor del av lånandet så jag är kluven.
Vid närmare eftertanke så kommer jag faktiskt inte på ett enda tillfälle jag personligen skulle kunnas tänka vara i behov av sms-lån. Hade jag varit sugen på att spendera över mina tillgångar så är kreditkort ett betydligt bättre alternativ, vilket Bronkitkorv påpekade. Det vågar jag påstå gäller för alla med tillstymmelse till uppstyrd ekonomi. Dessutom är det smidigare att betala på kredit med kortet än att ta ett sms-lån. Därmed känns dessa lån ännu mer inriktat på de med trasslig ekonomi.

Å andra sidan gillar jag inte förbud och folk borde få göra som de vill. Kan vi inte förbjuda idioter istället?

*edit*
Men med tanke på vilka kravs som ställs på banker vid t.ex. handel med värdepapper (de har stramats åt ännu mer i år) så kan man tycka att kraven på företagen som lånar ut pengar via sms är obefintliga. Men folk är i och för sig inte så intresserade av att veta vilka skyldigheter de har, bara de får sina pengar snabbt så tror de att de kan lösa resten sen.

Bubban
2007-12-28, 19:14
Till exempel då.. ?

Yes
2007-12-28, 19:47
Dom lånar ju ändå för att det finns ett behov.
De lånar snarare för att finansiera någon form av missbruk, typ shopping, spel, festande etc. Sansade människor har ju ytterst sällan behov av pengar så snabbt, och då kan man lika gärna ha ett kreditkort.

Jag håller dock med MasterChief om att puckona får skylla sig själva. En anledning till att sådana här lån över huvud taget skapar problem är just för att staten alltid ska förbjuda och skydda.

Låt sms-lånarna hamna hos Kronofogden om de inte kan betala. Där kommer de nog tas väl om hand och får säkert prata med någon som förklarar saker och ting på ett vänligt och pedagogiskt sätt.

Mental
2007-12-28, 19:49
Jag tog ett SMS lån, hade missat tåget och pengarna var slut. betalade tillbaka det när jag hade pengar igen, smidigt och bra.

XroW
2007-12-28, 19:50
Jag tog ett SMS lån, hade missat tåget och pengarna var slut. betalade tillbaka det när jag hade pengar igen, smidigt och bra.

Du får sluta knarka !
Eftersom tidigare talande har konstaterat att bara knarkare behöver låna pengar på kortvarsel!
:smash:

Creole
2007-12-28, 19:52
De lånar snarare för att finansiera någon form av missbruk, typ shopping, spel, festande etc.

Då är ju det deras behov. Men det blir bara löjligt att säga att dom flesta sms-lånarna är missbrukare. Missbrukare brukar nästan alltid ha anmärkningar så den tesen håller inte.

NiXPhoenix
2007-12-28, 19:55
Jag tycker de borde förbjudas, även om det nu bara är "idioter" som går på det och sen inte kan betala tillbaka så tycker jag man bör skydda dem.
Kan till viss del slå tillbaka på samhället i stort när en del ungdomar har svårt att få lån en stor del av livet framöver.




*edit*
Men med tanke på vilka kravs som ställs på banker vid t.ex. handel med värdepapper (de har stramats åt ännu mer i år) så kan man tycka att kraven på företagen som lånar ut pengar via sms är obefintliga. Men folk är i och för sig inte så intresserade av att veta vilka skyldigheter de har, bara de får sina pengar snabbt så tror de att de kan lösa resten sen.


Kanske är höga krav på bankerna, men knappast på alla företag man kan köpa på de olika börserna.
Finns väldigt många blufföretag och myndigheterna ser mest på. Några borgerliga politiker har tom talat om att lägga ner ekobrottsmyndigheten.

zanzi
2007-12-28, 20:01
Allvarligt. Jag har inga som helst problem med detta. Folk måste växa upp och lära sig att man inte kan äta kakan och samtidigt ha den kvar i kylskåpet.

Jag ser ett väldigt stort problem med detta, nämligen att det påverkar dig och mig. Håller med om att folk lära sig att hantera pengar men det måste finnas bättre sätt. Inte låter du väl t.ex. dina barn springa omkring med vassa saxar? Antingen försöker man förklara konsekvenserna för dom (utbildning) eller om det omöjligt går att få dom att förstå, förbjuder beteendet och ser till att ansvaret hamnar hos en själv som förälder istället (lagar, idag något dåligt utformade) eller så gör man vad mina föräldrar gjorde, köper en sak som består av två blad som är allt annat än vassa, inslutna nästan helt i illröd plast som såg till att det var näst intill omöjligt att pressa ihop bladen. I princip en CoC 3 för en femåring. Fem minuter och man hade kramp i varenda muskel i armen. :)

Historiskt har dessutom problem med kredit och utlåning av pengar upprepat sig antalet ggr. Vi lär oss inte som det är nu då vi generation efter generation plockar upp den blodiga saxen och börjar springa runt för glada livet.

XroW
2007-12-28, 20:03
Jag tycker de borde förbjudas, även om det nu bara är "idioter" som går på det och sen inte kan betala tillbaka så tycker jag man bör skydda dem.
Kan till viss del slå tillbaka på samhället i stort när en del ungdomar har svårt att få lån en stor del av livet framöver.


Tycker det är tragiskt att lösningen blir ett förbud eftersom somliga inte klarar av att ta hand om sig själv och sin ekonomi. För att skydda de individer som uppenbarligen behöver någon form av utbildning. förbjuder vi hela samhället att nyttja en tjänst och på så vis även gör en hel del människor arbetslösa.
Tex mental fick åka tåg vilket kanske besparade honom en heldel problem.

Fan vad svenskt! :thumbup:

Yes
2007-12-28, 20:07
Du får sluta knarka !
Eftersom tidigare talande har konstaterat att bara knarkare behöver låna pengar på kortvarsel!
:smash:
Vart nämnde jag knark?

Då är ju det deras behov. Men det blir bara löjligt att säga att dom flesta sms-lånarna är missbrukare. Missbrukare brukar nästan alltid ha anmärkningar så den tesen håller inte.
Deras upplevda behov.

Vad jag syftar på är folk som ständigt lever över sina tillgångar och saknar förmåga att hantera pengar. De har säkert redan massor av skulder för att klara av att bibehålla sin livsstil och SMS-lånen är ytterligare ett sätt tillfälligt dryga ut kassan, utan någon som helst tanke på framtiden.

Sådana människor är det främst som attraheras av SMS-lån. Sen finns det förstås undantag, men knappast tillräckligt många för att göra det till en lönsam affärsidé - det borde vem som helst kunna inse.

Jag vill dock återigen poängtera att SMS-lånen är utomordentligt bra och jag hoppas verkligen att de får fortsätta(tyvär lär reglerna ändras inom kort). Här har vi liksom folk som kommit på en affärsidé för att sko sig på ansvarslösa människor, vilka i sin tur snart får sig en kalldusch av verkligheten. Det är faktiskt hur bra som helst!

XroW
2007-12-28, 20:10
Vart nämnde jag knark?


Om du känner dig träffad förstår du säkert även att när man nämner missbruk är drogmissbruk något mång brukar tänka på. Fast nu generaliserar jag bara, det har du säkert inget emot? :)

Creole
2007-12-28, 20:11
Vart nämnde jag knark?


Deras upplevda behov.

Vad jag syftar på är folk som ständigt lever över sina tillgångar och saknar förmåga att hantera pengar. De har säkert redan massor av skulder för att klara av att bibehålla sin livsstil och SMS-lånen är ytterligare ett sätt tillfälligt dryga ut kassan, utan någon som helst tanke på framtiden.

Sådana människor är det främst som attraheras av SMS-lån. Sen finns det förstås undantag, men knappast tillräckligt många för att göra det till en lönsam affärsidé - det borde vem som helst kunna inse.

Jag vill dock återigen poängtera att SMS-lånen är utomordentligt bra och jag hoppas verkligen att de får fortsätta(tyvär lär reglerna ändras inom kort). Här har vi liksom folk som kommit på en affärsidé för att sko sig på ansvarslösa människor, vilka i sin tur snart får sig en kalldusch av verkligheten. Det är faktiskt hur bra som helst!

Det är oftast spontana som förmodligen inte tänkt till och till 100% funderat över sin ekonomi. Men det blir som sagt komiskt om du säger att dom flesta sms-lånarna är missbrukare av något av slag. För ett sådant bisarrt påstående så får du hosta upp en källa.

Yes
2007-12-28, 20:16
Jag ser ett väldigt stort problem med detta, nämligen att det påverkar dig och mig. Håller med om att folk lära sig att hantera pengar men det måste finnas bättre sätt. Inte låter du väl t.ex. dina barn springa omkring med vassa saxar? Antingen försöker man förklara konsekvenserna för dom (utbildning) eller om det omöjligt går att få dom att förstå, förbjuder beteendet och ser till att ansvaret hamnar hos en själv som förälder istället (lagar, idag något dåligt utformade) eller så gör man vad mina föräldrar gjorde, köper en sak som består av två blad som är allt annat än vassa, inslutna nästan helt i illröd plast som såg till att det var näst intill omöjligt att pressa ihop bladen. I princip en CoC 3 för en femåring. Fem minuter och man hade kramp i varenda muskel i armen. :)

Historiskt har dessutom problem med kredit och utlåning av pengar upprepat sig antalet ggr. Vi lär oss inte som det är nu då vi generation efter generation plockar upp den blodiga saxen och börjar springa runt för glada livet.
På vilket sätt påverkar det dig och mig(negativt)?

Koronfogden är väl den enda myndigheten som bär sina egna kostnader, så där förlorar vi i varje fall ingenting. Det skulle väl kanske vara om gäldenären redan lever på skattepengar som det kan bli en extra kostnad för det lilla arbete som läggs ned för att driva in skulden, men jag tvivlar på att man lånar ut pengar till folk som lever på socialbidrag.

Vad som kommer hända är alltså att ungen klipper sig i fingrarna och tvingas gråtandes och skrikandes fixa sitt eget jäkla plåster.

Jax
2007-12-28, 20:22
Fan vad svenskt! :thumbup:
Hur menar du? Jag tycker vi är ganska liberala i jämförelse med andra länder.

Yes
2007-12-28, 20:32
Om du känner dig träffad förstår du säkert även att när man nämner missbruk är drogmissbruk något mång brukar tänka på. Fast nu generaliserar jag bara, det har du säkert inget emot? :)
Visst, men jag förtydligade faktiskt genom att lägga till "shopping, spel, festande".

Det är oftast spontana som förmodligen inte tänkt till och till 100% funderat över sin ekonomi. Men det blir som sagt komiskt om du säger att dom flesta sms-lånarna är missbrukare av något av slag. För ett sådant bisarrt påstående så får du hosta upp en källa.
Det är knappast ett bizarrt påstående och inte direkt taget ur luften. SMS-lån tilltalar alldeles uppenbart folk som gillar att leva för stunden utan att tänka för mycket på konskevenserna. Dessa är dock mer än bara spontana, de är "spontana" beträffande sin egen konsumption(annars hade de ju inte behövt pengar, eller hur?).

Här har vi alltså grundpremissen - folk som inte tänker sig för, med väldigt lite tanke på konsekvenserna och uppenbart i behov av snabba pengar. Vilken typ av konsumption tror du det kan vara frågan om för sådana personer? Det kan väl inte vara direkt långsökt att peka på t.ex. spelmissbruk eller shoppingberoende?

Kommer du på något annat som kan utgöra en stor kundgrupp?

Creole
2007-12-28, 20:47
Vi snackar om lån där den största summan är 3000. Sen vill Du få det till att det är folk med spelberoende och shoppingsmissbrukare. På vilka grunder gör du det? Vi kan spekulera i oändlighet på varför dom lånar. Det du verkar glömma är att nästan alla som lånar även betalar tillbaka.

scum
2007-12-28, 20:57
xrow äger rätt hårt i tråden.. dock inte så svårt att äga i ämnet :)

Yes
2007-12-28, 21:09
Jag skrev ju vilka premisser jag utgår ifrån. Vilka brister ser du i resonemanget och har du själv någon bättre förklaring?

Att de fleta betalar tillbaka säger inte emot mitt resonemang. Jag talar om en viss typ av betéende, eller vissa typer av personer. Både du och jag kan säkert komma på personer i våra bekantskapskretsar som helt saknar förmåga att hålla i pengar. Det kanske sups alldeles för mycket på helgerna och när ölen är uppdrucken finns det knappt pengar till hyra, eller så är det någon som tvångsmässigt shoppar upp alla sina pengar. Annars kanske det just är Skaparn som köper cykeldelar(fast den tesen spricker på att största summan är 3000Kr).

Är det inte ganska uppenbart den mentaliteten som är den vanligaste bland sms-lånarna? Jag kan som sagt inte komma på något bättre alternativ som huvudsaklig målgrupp för lånen. De allra flesta skulle ju inte ta sms-lån annat än i nödfall eller under väldigt speciella omständigheter och det tror jag liksom inte affärsidén går runt på.

XroW
2007-12-28, 21:16
xrow äger rätt hårt i tråden.. dock inte så svårt att äga i ämnet :)

Sluta håna mig *cry*

Creole
2007-12-28, 21:20
Jag skrev ju vilka premisser jag utgår ifrån. Vilka brister ser du i resonemanget och har du själv någon bättre förklaring?

Att de fleta betalar tillbaka säger inte emot mitt resonemang. Jag talar om en viss typ av betéende, eller vissa typer av personer. Både du och jag kan säkert komma på personer i våra bekantskapskretsar som helt saknar förmåga att hålla i pengar. Det kanske sups alldeles för mycket på helgerna och när ölen är uppdrucken finns det knappt pengar till hyra, eller så är det någon som tvångsmässigt shoppar upp alla sina pengar. Annars kanske det just är Skaparn som köper cykeldelar(fast den tesen spricker på att största summan är 3000Kr).

Är det inte ganska uppenbart den mentaliteten som är den vanligaste bland sms-lånarna? Jag kan som sagt inte komma på något bättre alternativ som huvudsaklig målgrupp för lånen. De allra flesta skulle ju inte ta sms-lån annat än i nödfall eller under väldigt speciella omständigheter och det tror jag liksom inte affärsidén går runt på.

Det är inget märkligt alls med det här. Dom flesta som lånar betalar tillbaka. Är dom också missbrukare? Vad dom andra är som inte betalar kan vi som sagt spekulera om. Jag tror inte att det är i huvudsak missbrukare då vi pratar om 3000 kr på sin höjd. Jag tror det är många unga som inte har tänkt till ordentligt och säkerligen är många av dom över-spontana. Och av dom som jag känner till som spenderar alla sina pengar eller super för mycket, alltså folk som på något sätt misssköter sig, så brukar många av dom ha betlaningsanmärkningar.
Hur tänker du för att komma fram till slutsatsen att man behöver vara någon form av missbrukare för att vilja låna 3000?

tossefar
2007-12-28, 21:21
Man är en idiot om man lånar till den räntan. Är det något man verkligen behöver så kan man väl köpa på kredit? Vilken vuxen människa har inte kort 2007?

Sen är det kanske inte särskilt smart att inte ha en buffert för nödfall...
Jag har då aldrig varit i en situation där jag behöver 3000 kr inom 15 minuter. Klart att det bara är missbrukare som tar sms-lån. Om det inte är att missbruka sin ekonomi så vet jag inte vad som är...

XroW
2007-12-28, 21:22
Det är inget märkligt alls med det här. Dom flesta som lånar betalar tillbaka. Är dom också missbrukare? Vad dom andra är som inte betalar kan vi som sagt spekulera om. Jag tror inte att det är i huvudsak missbrukare då vi pratar om 3000 kr på sin höjd. Jag tror det är många unga som inte har tänkt till ordentligt och säkerligen är många av dom över-spontana. Och av dom som jag känner till som spenderar alla sina pengar eller super för mycket, alltså folk som på något sätt misssköter sig, så brukar många av dom ha betlaningsanmärkningar.
Hur tänker du för att komma fram till slutsatsen att man behöver vara någon form av missbrukare för att vilja låna 3000?

Dom bygger hela sitt resonemang på fördommar och annat inövat som man skall tycka.

Ni som tror att shopping missbrukarna kommer låna sig till graven med smslån har ni nått konkret som stödjer det?

Yes
2007-12-28, 22:06
Det är inget märkligt alls med det här. Dom flesta som lånar betalar tillbaka. Är dom också missbrukare? Vad dom andra är som inte betalar kan vi som sagt spekulera om. Jag tror inte att det är i huvudsak missbrukare då vi pratar om 3000 kr på sin höjd. Jag tror det är många unga som inte har tänkt till ordentligt och säkerligen är många av dom över-spontana. Och av dom som jag känner till som spenderar alla sina pengar eller super för mycket, alltså folk som på något sätt misssköter sig, så brukar många av dom ha betlaningsanmärkningar.
Hur tänker du för att komma fram till slutsatsen att man behöver vara någon form av missbrukare för att vilja låna 3000?
Har jag inte skrivit flera gånger om hur jag kommit fram till slutsatsen? Eller är det att jag använder just ordet "missbrukare" du hänger upp dig på?

Att de flesta som lånar betalar tillbaka är inget konstigt alls. Jag hade blivit rätt förvånad om det varit annorlunda. Det är dock inget argument emot att lånen ofta går till att finansiera ett stört betéende. Kan du ge exempel på motsatsen och som dessutom kan tänkas utgöra en stor kundgrupp så är jag beredd att ändra uppfattning men just nu ser jag inget annat alternativ till vad lånen avänds för.

Det finns annars gott om folk som missköter sig som inte har några betalningsanmärkningar, ännu. När det gäller just sms-lån befarar dock Kronofogden att det kan komma att bli stora problem med det framöver, varför man också dragit igång upplysningskampanjer. SMS-lånen har inte funnits så länge att det hunnit bli problem än men det kan komma.

Dom bygger hela sitt resonemang på fördommar och annat inövat som man skall tycka.

Ni som tror att shopping missbrukarna kommer låna sig till graven med smslån har ni nått konkret som stödjer det?
Jag bygger iaf mitt resonemang på att jag inte ser någon annan användning för lånen. Gör du det? Ge gärna ett tänkbart exempel på vad som kan locka ett stort antal människor, annat än idiotkonsumption?

För övrigt är det ingen som tror att någon kommer låna sig till graven. Många lär dock hamna hos fogden där skulden antagligen blir betald inom några månader. Det kanske bör nämnas att vid det laget när skulden hamnar hos fogden så är den något större än 3000Kr. Först har du ju räntan, sen inkassokrav och till sist en grundavgift för indrivningen. Sen finns det inget som säger att skulden begränsas till ett lån utan det finns dom som tar ytterligare lån i försök att undvika indrivning.

XroW
2007-12-28, 22:13
Jag bygger iaf mitt resonemang på att jag inte ser någon annan användning för lånen. Gör du det? Ge gärna ett tänkbart exempel på vad som kan locka ett stort antal människor, annat än idiotkonsumption?

För övrigt är det ingen som tror att någon kommer låna sig till graven. Många lär dock hamna hos fogden där skulden antagligen blir betald inom några månader. Det kanske bör nämnas att vid det laget när skulden hamnar hos fogden så är den något större än 3000Kr. Först har du ju räntan, sen inkassokrav och till sist en grundavgift för indrivningen. Sen finns det inget som säger att skulden begränsas till ett lån utan det finns dom som tar ytterligare lån i försök att undvika indrivning.

Så eftersom du inte finner någonanvänding för lånen, tycker du helt enkelt att man ska förbjuda dem eftersom man kan idiotkonusmera saker?

Mycket i vårt samhälle bygger väl på idiotkonsumption? Köpa överflödiga lyxprylar för att vi har råd, sen kan jag hålla med om att ett sånt här lån är hemskt onödigt att ta men förden delen så tycker jag inte att man behöver förbjuda det.

Mental hade ju ett bra exempel där ett snabbt lån var väldigt användbart och bra för honom så han valde att använda den möjligheten.

tossefar
2007-12-28, 22:22
Mental hade ju ett bra exempel där ett snabbt lån var väldigt användbart och bra för honom så han valde att använda den möjligheten.

Varför inte använda bankens kredit istället? Otroligt mycket bättre villkor än sms-lån. Känner man någon med samma bank som en själv så kan överföringar göras på direkten. Det finns hundra alternativ jag skulle testa innan jag tog ett sms-lån. Allt som är smidigt är inte bra.

XroW
2007-12-28, 22:24
Varför inte använda bankens kredit istället? Otroligt mycket bättre villkor än sms-lån. Känner man någon med samma bank som en själv så kan överföringar göras på direkten. Det finns hundra alternativ jag skulle testa innan jag tog ett sms-lån. Allt som är smidigt är inte bra.

klart att man hade undersökt andra alternativ före men vi vet ju inte hela historien så att säga, men bara för att en tjänst inte är bra betyder det att man skall förbjuda den? Ska man då förbjuda Telia's grundpriser som är rena ockerpriserna på förvals sidan?

Yes
2007-12-28, 22:24
Så eftersom du inte finner någonanvänding för lånen, tycker du helt enkelt att man ska förbjuda dem eftersom man kan idiotkonusmera saker?

Mycket i vårt samhälle bygger väl på idiotkonsumption? Köpa överflödiga lyxprylar för att vi har råd, sen kan jag hålla med om att ett sånt här lån är hemskt onödigt att ta men förden delen så tycker jag inte att man behöver förbjuda det.

Mental hade ju ett bra exempel där ett snabbt lån var väldigt användbart och bra för honom så han valde att använda den möjligheten.
Nej, jag har t.om. skrivit att jag tycker lånen är bra. Det är ju inget problem för de som kan betala dem, och de som inte kan lär sig förhoppningsvis en läxa. Jag är över huvud taget inte mycket för förbud, folk måste ju på nått sätt ta konsekvenserna för sina beslut.

Mental hade ett exempel på en mycket ovanlig situation. Min poäng har liksom varit den att dylika situationer inte gärna kan göra sms-lånen till en lönsam affärsidé. Därav frågan vilka som är den huvudsakliga målgruppen?. Jag har skrivit vad som för mig framstår som det enda rimliga, och trots det bizarra( ;) ) i min tes så är det ju hittils ingen som kommit med en bättre förklaring...

Creole
2007-12-28, 22:25
Varför inte använda bankens kredit istället? Otroligt mycket bättre villkor än sms-lån. Känner man någon med samma bank som en själv så kan överföringar göras på direkten. Det finns hundra alternativ jag skulle testa innan jag tog ett sms-lån. Allt som är smidigt är inte bra.

Smart resonemang. Jag håller med om att det finns många andra och betydligt bättre alternativ. Som är smidiga. Men din sista fras vad lite skojig.

XroW
2007-12-28, 22:27
Nej, jag har t.om. skrivit att jag tycker lånen är bra. Det är ju inget problem för de som kan betala dem, och de som inte kan lär sig förhoppningsvis en läxa. Jag är över huvud taget inte mycket för förbud, folk måste ju på nått sätt ta konsekvenserna för sina beslut.

Mental hade ett exempel på en mycket ovanlig situation. Min poäng har liksom varit den att dylika situationer inte gärna kan göra sms-lånen till en lönsam affärsidé. Därav frågan vilka som är den huvudsakliga målgruppen?. Jag har skrivit vad som för mig framstår som det enda rimliga, och trots det bizarra( ;) ) i min tes så är det ju hittils ingen som kommit med en bättre förklaring...

Okej, tanken med tråden var ju att vi skulle argumentera för och emot, missförstog väl dig då :)

Jag tror din tes stämmer.

tossefar
2007-12-28, 22:27
klart att man hade undersökt andra alternativ före men vi vet ju inte hela historien så att säga, men bara för att en tjänst inte är bra betyder det att man skall förbjuda den? Ska man då förbjuda Telia's grundpriser som är rena ockerpriserna på förvals sidan?

Nja, anledningen till förbudet var väl något helt annat?

"Utöver detta vill polisen (nåja en polis) att sms-lån borde förbjudas p.g.a. att det enda man behöver veta för att låna i någon annan namn är dennes personnummer och det är en offentlig uppgift."

XroW
2007-12-28, 22:29
Nja, anledningen till förbudet var väl något helt annat?

"Utöver detta vill polisen (nåja en polis) att sms-lån borde förbjudas p.g.a. att det enda man behöver veta för att låna i någon annan namn är dennes personnummer och det är en offentlig uppgift."

Jo, men kan man lösa det borde dom få låna ut hur mycket dom vill :)

tossefar
2007-12-28, 22:30
Smart resonemang. Jag håller med om att det finns många andra och betydligt bättre alternativ. Som är smidiga. Men din sista fras vad lite skojig.

Jag förstår inte :(

Allt som är smidigt är inte bra.
Det är smidigt att hoppa över spärrarna i t-banan. Det är smidigt att gå bland folk i mjukisbyxor. Det är smidigt att ****** utan kondom, köpa mat på mcdonalds, gena med bilen på cykelväg och strunta i byxor när det är varmt ute.

Finns en massa som är väldigt smidigt men kasst :)

Creole
2007-12-28, 22:34
Jag förstår inte :(

Allt som är smidigt är inte bra.
Det är smidigt att hoppa över spärrarna i t-banan. Det är smidigt att gå bland folk i mjukisbyxor. Det är smidigt att ****** utan kondom, köpa mat på mcdonalds, gena med bilen på cykelväg och strunta i byxor när det är varmt ute.

Finns en massa som är väldigt smidigt men kasst :)

Finns en massa saker som är smidigt och som är hur bra som helst. Du behöver inte dra upp massa saker som är smidiga men inte bra, för att försöka stödja din lilla tes om att allt smidigt inte är bra. Lånet är smidigt och bra för väldigt många. Även om vi inte tycker att det är bra för oss.

tossefar
2007-12-28, 22:41
Klart att det finns saker som är smidiga och bra, när sa jag något annat??

Hur är det läskunnigheten på kvällskvisten? :)

Att allt smidigt inte är bra är inte lika med att allt smidigt är dåligt. (Läs den meningen snabbt!)

Bronkitkorv
2007-12-28, 23:26
Blivit strul på banken och du har inte fått din lön och du måste hämta barnen på dagis men du har inte bensin i bilen.

Då använder man kredit eller cyklar eller ber en polare om hjälp...

Yes
2007-12-28, 23:29
Då använder man kredit eller cyklar eller ber en polare om hjälp...
Alternativt ringer mamman och säger att det är hennes jävla ungar... *whistle*

:D

bubbe
2007-12-29, 11:10
Att kraven på sms-utlåning måste göras om är väl rätt klart, det kanske inte måste förbjudas men att unga sätter sig i skuldfälla så lätt är inte bra, varken för samhälle eller individen. Jävla köpsamhälle vi lever i :smash:

Länk till lite fakta:
http://www.kronofogden.se/download/18.383cc9f31134f01c98a80008761/Obetalda+sms-l%E5n+rapport.pdf

Jax
2007-12-29, 12:02
"I Jönköpings län är antalet unga som inte kunnat betala sina sms-lån betydligt högre än i riket i sin helhet"

...och så klagar folk på att vi smålänningar är snåla.

Mirre
2007-12-29, 13:31
"I Jönköpings län är antalet unga som inte kunnat betala sina sms-lån betydligt högre än i riket i sin helhet"

...och så klagar folk på att vi smålänningar är snåla.

Ja, ungjäklarna har fått nog av päronens snålhet. ;)
/Född och uppvuxen i Småland



Jag är emot förbud av sms-lån men däremot för en skärpning av villkoren och framförallt för införande av information i skolor samt till föräldrar. Privatekonomi stället/i kombination med hemkunskapen kanske...

EDIT: Skulle aldrig personligen använda mig av sms-lån.

Yes
2007-12-29, 14:09
Att kraven på sms-utlåning måste göras om är väl rätt klart, det kanske inte måste förbjudas men att unga sätter sig i skuldfälla så lätt är inte bra, varken för samhälle eller individen. Jävla köpsamhälle vi lever i :smash:

Länk till lite fakta:
http://www.kronofogden.se/download/18.383cc9f31134f01c98a80008761/Obetalda+sms-l%E5n+rapport.pdf
Ofan, de lånar visst även ut till folk som redan har obetalda skulder. Det stärker väl min tes om vilken sorts personer det är som tar sms-lån...

Jag ser dock inte det dåliga med att ungdomar kan sätta sig i skuldfällor så lätt. Visst, det lär ju vara riktigt pissigt att sitta där, men vad får vi egentligen för samhälle om människor inte tillåts sätta sig själva i knipa? Jag tror främsta orsaken till att sms-lånen över huvud taget är ett problem är att den stora majoriteten, i typ min ålder och nedåt, växer upp med att allt fixar sig och går det åt helvete får man alltid hjälp.

Ett rätt talande exempel är att förvånansvärt många tycks tro att hamnar de hos Kronofogden så är det bara att söka skuldsanering. Typ som att någon snäll gubbe eller gumma ska klappa dem på axeln och säga; "ja, jag ser ju att du haft lite svårt att betala dina skulder, så det är väl lika bra att vi stryker dem. Varsågod och välkommen åter!".

Nä, jag hade haft mycket större problem med sms-lånen om de gått ut på att luras eller liknande. Sånt ska ju givetvis vara olagligt. I det här fallet är det ju dock helt uppenbart frågan om snabba lån till skyhög ränta. Vem som helst förstår ju det, men vissa väljer ändå att låna till de villkoren. Jag tycker liksom det är helt okej.

NiXPhoenix
2007-12-29, 14:51
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_168981.e24

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_722311.svd

"I en ny gemensam rapport från dem uppger var tredje ungdom mellan 18 och 25 år som tagit ett sms-lån att pengarna gått till att betala hyra eller andra räkningar.
"

Stabilt =/

Creole
2007-12-29, 15:30
"I Jönköpings län är antalet unga som inte kunnat betala sina sms-lån betydligt högre än i riket i sin helhet"

...och så klagar folk på att vi smålänningar är snåla.

Det verkar stämma. Ni betalar ju inte ens av era lån.

PowPow
2007-12-29, 15:44
När jag först hörde reklamen tyckte jag mig höra "SMS:a låda". Hajjade ingenting.

Jax
2007-12-29, 16:13
När jag först hörde reklamen tyckte jag mig höra "SMS:a låda". Hajjade ingenting.
Nu har jag i alla fall lyckats håra sms:a lånA. Synd bara att det låter som att personen har talfel.

Mirre: I alla fall min far har uppfostrat mig i låt-pengarna-rulla-andan. Kanske därför jag är så snå...hrmp...ekonomisk.

Creole: Vi försöker betala med smör istället.

Lord_Real
2007-12-29, 16:32
Problemet med SMS-lån är ju att villkoren är hutlösa. Inte SMS lånen självt. Om polisen fäller SMS-företag för ocker på löpande band tills de stabiliserar sig kring "vettiga" (de kommer ju ALLTID vara sämre än andra lån pga snabbhet och osäkerhet) villkor så har jag inga problem med dem.

För enligt lagens mening så anser jag också att SMS lån ÄR ocker.

Jag tycker att personer som använder SMSlån för konsumtion ÄR idioter.
Jag kan förstå att man tvingas använda sms lån för att klara en tågbiljett eller i panik tanka bilen eller liknande. Men personligen så skulle jag använda mitt VISA-kort för det (kredit upp till 40 tusen, totalt räntefritt om jag betalar inom 30 dagar annars 10% OCH jag tycker detta OCKÅ är sugiga villkor). Det visakortet är inte det minsta svårt att skaffa om man har en inkomst.
Men SMS-lånen riktar sig främst till folk som antingen saknar planerande och är av den oförmögen att skaffa (eller behålla) kreditkort med sådana avtal eller så riktar de sig till folk som inte har någon koll alls på pengar och därför löser fasta kostnader med krediter med ockerränta.
Minns till min fasa en konversation mellan två 18åringar på bussen där de diskuterade exakt vilket SMSlån de skulle ta för att kunna supa i helgen. Hur idiotiskt kortsiktig får man vara då (och NEJ det var inte nyår de pratade om, men ja om de inte lagt undan pengar för att kunna festa på nyår så skulle jag fortfarande tycka de var idioter om festandet var så viktigt för dem).

/me köper aldrig saker på avbetalning, undviker att använda krediten på kortet. Har enbart skulder i vettiga saker som studielån och bostad och betalar av dessa lungt och stabilt.

Spene
2007-12-29, 16:53
Problemet med SMS-lån är ju att villkoren är hutlösa. Inte SMS lånen självt. Om polisen fäller SMS-företag för ocker på löpande band tills de stabiliserar sig kring "vettiga" (de kommer ju ALLTID vara sämre än andra lån pga snabbhet och osäkerhet) villkor så har jag inga problem med dem.

För enligt lagens mening så anser jag också att SMS lån ÄR ocker.
Att villkoren är hutlösa är inte heller ett argument för att förbjuda, däremot kan det betraktas ocker att företagen utnyttjar personer som inte har någon koll på villkoren samt är "nödställda". Skulle de bara nämna räntan i reklamen så skulle jag inte ha några som helst problem med det, varken rättsligt eller moraliskt. Jag delar även Jax dilemma som han beskriver i förstaposten, det är både kul och tragiskt på samma gång.

Edit: Jag förstår mycket väl att företagen som tillhandahåller dessa lån inte har lust att berätta för allmänheten hur kassa deras villkor är men det är en annan femma.

objet trouvé
2007-12-29, 17:11
Såg på plus (eller kan de ha varit uppdrag granskning?) tror jag om några som hade sms låna, bland annat en ung tjej som lånade pengar för att köpa kläder till sina barn, och en som var arbetslös. Gemensamt för båda var väl att de kände att det var en snabb lösning. Jag blev otroligt irriterad på tjejen med barnen för hon var så himla barnslig, man går inte ut i tv och säger att man har dåligt med pengar och visar sedan upp sina barn med märkes kläder. Hon hade nyklippt hår, snygga kläder, tatueringar, piercingar. Nu vet ju inte jag när hon tatuerade sig och så men har man inga pengar så spenderar man inte det man kan få tag i på märkeskläder eller frisörbesök, du köper bara det nödvändigaste. Folk som hon verkar sakna sinne för ekonomi och då är det inte konstigt att skulderna blir höga.

Jag tror att det är väldigt lätt för många att så här i efterhand säga att folk som lånade var dumma och att de borde fattat bättre, och jag håller med. Men jag tror också att dessa lån har varit till hjälp. Ni som säger att ni aldrig skulle låna har ni någon gång varit utan pengar? och nu menar jag inte att ni inte har råd att köpa en tidning, gå ut eller måste spara till ett par nya jeans trots att du redan har det. Utan nu menar jag verkligen varit utan och knappt haft råd med mat?

Visst det finns alternativ, kreditkort som ni nämnt men det låter kanske bättre med sms lån? jag vet inte...

jag vet inte riktigt vart jag står i den här frågan, de finns de som beter sig väldigt oansvarigt när de lånar, men de finns nog också de som VERKLIGEN behöver pengarna och då är det inte rätt att säga att de är dumma som inte läst villkoren, kanske de har det men gör det ändå.

ang. företagen, tycker inte alls att det de gör är rätt det är oetiskt, men är det verkligen olagligt? för i så fall skulle de väl inte finnas? jag har inte läst juridik och är inte så insatt men jag tror det är lagligt, det verkar ju finnas ett kryphål om inte annat.

Spene: ang din edit: det är självklart varför de inte berättar, de tjänar ju mer pengar så. och eftersom de ändå nämner det någonstans bland villkoren så har de ryggen fri.

men jag vet inte riktigt hur det funkar...när man smsar får man villkoren i telefonen då? för annars är det ju falsk marknadsföring, (eller?) och kan man frågasätta ipren gubben för det så borde väl detta vara desamma?

Jax
2007-12-29, 18:25
Jag tror att det är väldigt lätt för många att så här i efterhand säga att folk som lånade var dumma och att de borde fattat bättre, och jag håller med. Men jag tror också att dessa lån har varit till hjälp. Ni som säger att ni aldrig skulle låna har ni någon gång varit utan pengar? och nu menar jag inte att ni inte har råd att köpa en tidning, gå ut eller måste spara till ett par nya jeans trots att du redan har det. Utan nu menar jag verkligen varit utan och knappt haft råd med mat?
Personer med sådana problem löser det knappast genom ett SMS.

XroW
2007-12-29, 19:50
Privatekonomi stället/i kombination med hemkunskapen kanske...


Det här är nog den bästa idé jag någonsin läst!
Finns ju uppenbarligen en heldel människor som har 0koll på sin ekonomi, lära sig laga mat gör man ju hur som helst och hemkunskapen är ju bara ett svammel!
:thumbup:

objet trouvé
2007-12-29, 20:01
Personer med sådana problem löser det knappast genom ett SMS.

tillfälligt gör det det, och har det gått så långt är det det enda man bryr sig om.

Jax
2007-12-29, 20:08
Har man så lite pengar ser jag inte hur ett dyrt lån gör saken bättre. Det enda skulle vara om man fick en oväntad kostnad på en redan ansträngd ekonomi, men då lär man behöver mer än en månad på sig att betala tillbaka och skulle därmed vara tvungen att ta ett annat (bättre lån).

objet trouvé
2007-12-29, 20:13
jo kanske men skillnaden med ett sådant här lån jämfört med många andra är att ingen undersökning av låntagaren görs. du kanske inte får ta ett lån som har bättre ränta och villkor.

Creole
2007-12-29, 20:19
Har man så lite pengar ser jag inte hur ett dyrt lån gör saken bättre. Det enda skulle vara om man fick en oväntad kostnad på en redan ansträngd ekonomi, men då lär man behöver mer än en månad på sig att betala tillbaka och skulle därmed vara tvungen att ta ett annat (bättre lån).

Vad har du för teori om alla dom som betalar tillbaka lånet då?

Och en sak som många inte verkar ha tänkt på, detta kanske är den enda chansen för dessa att få långa pengar.

Jax
2007-12-29, 20:28
Vad har du för teori om alla dom som betalar tillbaka lånet då?

Och en sak som många inte verkar ha tänkt på, detta kanske är den enda chansen för dessa att få långa pengar.
Jag tror inte att de flesta som lånar pengar har så stora problem med sin ekonomi. Många har det men majoriteten har det inte. De är bara så onödiga att de lånar pengar via sms när det kan få betydligt bättre vilkor på andra sätt.

Och hur länge har sms-lånen funnits. Några år? Jag har då inte hört någon säga att "Oj vad mycket bättre det har blivit sen vi fick sms-lån". Snarare så hamnar fler djupare i skuldfällan.

Missuppfatta mig inte nu, jag vill inte förbjuda det. Jag vill bara att folk ska sluta använda det, så att företagen tvingas ge bättre och mer rimliga villkor.

Tuniz
2007-12-30, 03:52
bah, jag tycker SMS-lån är bra (om man nu kan betala tillbaka lånet efter 30 dagar...)

Har hänt mig allt för många gånger att polare vill ut och festa veckan innan löning, jag vill ha något kul spel eller kanske bara rent av ha god mat att äta sista veckan innan lönen kommer som dessa lån funkar bra för mig :D.


Ja, jag suger på planera ekonomin, jag är impulsiv och ser jag något jag vill ha så köper jag det!

med det sagt, då är jag villig att betala dessa 2-300 kr för att få 1-2000 kr rätt i fickan innom 15 minuter.

Vill man inte betala denna snuskigt dyra ränta så är det bara att skita att ta det jäkla lånet! *gah!*

Sen att det finns idioter som inte tänker längre än näsan och lånar 3000 kr för att köpa 2 helrör "till dom snygga blondinerna" kan inte jag rå för. Dom får skylla sig själva.

jakke
2007-12-30, 05:03
bah, jag tycker SMS-lån är bra (om man nu kan betala tillbaka lånet efter 30 dagar...)

Har hänt mig allt för många gånger att polare vill ut och festa veckan innan löning, jag vill ha något kul spel eller kanske bara rent av ha god mat att äta sista veckan innan lönen kommer som dessa lån funkar bra för mig :D.


Ja, jag suger på planera ekonomin, jag är impulsiv och ser jag något jag vill ha så köper jag det!

med det sagt, då är jag villig att betala dessa 2-300 kr för att få 1-2000 kr rätt i fickan innom 15 minuter.

Vill man inte betala denna snuskigt dyra ränta så är det bara att skita att ta det jäkla lånet! *gah!*

Sen att det finns idioter som inte tänker längre än näsan och lånar 3000 kr för att köpa 2 helrör "till dom snygga blondinerna" kan inte jag rå för. Dom får skylla sig själva.

Fast du som jobbar skulle kunna ha ett kreditkort och slippa dom där 200-300 kr varje månad.

PowPow
2007-12-30, 13:24
bah, jag tycker SMS-lån är bra (om man nu kan betala tillbaka lånet efter 30 dagar...)

Har hänt mig allt för många gånger att polare vill ut och festa veckan innan löning, jag vill ha något kul spel eller kanske bara rent av ha god mat att äta sista veckan innan lönen kommer som dessa lån funkar bra för mig :D.


Ja, jag suger på planera ekonomin, jag är impulsiv och ser jag något jag vill ha så köper jag det!

med det sagt, då är jag villig att betala dessa 2-300 kr för att få 1-2000 kr rätt i fickan innom 15 minuter.

Vill man inte betala denna snuskigt dyra ränta så är det bara att skita att ta det jäkla lånet! *gah!*

Sen att det finns idioter som inte tänker längre än näsan och lånar 3000 kr för att köpa 2 helrör "till dom snygga blondinerna" kan inte jag rå för. Dom får skylla sig själva.

Vad är skillnaden på de idioterna som lånar pengar till helrör åt blondiner och dig själv? Förutom att ni prioriterar olika saker, såklart.

Creole
2008-01-13, 17:15
Här ser man att det är rika rackare som ligger bakom låneföretagen och som tjänat pengar som fan på denna smarta idé.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1002010/miljonarer-pa-sms-lan

tossefar
2008-01-13, 17:38
Här ser man att det är rika rackare som ligger bakom låneföretagen och som tjänat pengar som fan på denna smarta idé.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1002010/miljonarer-pa-sms-lan

http://workfarce.files.wordpress.com/2007/10/captainobvious.jpg

Vilka skulle annars låna ut pengar? Fattiga människor?

Frida.B
2008-01-13, 17:39
kan inte folk få ta ansvar för sina egna handlingar. Vill du inte stå för konsekvenserna låna inte via sms annars får du ju vad du bad om. Men förståndshandikappade ska ju inte få göra det då det inte förstår så bort med skiten... sms lån alltså...

shut teh face
2008-01-13, 17:40
lolz.

jag tycker det är en smart idé och det är säkert bra för många människor.

jag ser inga som helst problem med att folk har tjänat pengar på att vissa har hamnat på kronofodgen, det är inget fel än deras eget att de hamnat där.

Creole
2008-01-13, 17:45
Vilka skulle annars låna ut pengar? Fattiga människor?

Fan vad gott, det är andra gången jag får din eftertraktade sten. Är folk som jobbar på banken rika?