handdator

Visa fullständig version : Varm choklad vs Grönt te?


gnagaren
2007-12-28, 13:29
Om någon har märkt det så brukar det i Metro varje torsdag finnas en halv sida om träning där någn PT/journalist skriver om träning. Brukar stå en del intressanta saker (hur fel han är brukar ha i vissa påståenden). Igår t.ex, fanns det en liten notis som sade:

"Visste du att.... Kakao innehåller fler antioxidanter än grönt te. Att dricka varm choklad en kall vinterdag är alltså inte bara gott utan även nytigt".

Så, stämmer detta?

King Grub
2007-12-28, 13:34
The total antioxidant capacities from ABTS and DPPH assays were highly correlated with phenolic content (r2 = 0.981 and 0.967, respectively) and flavonoid content (r2 = 0.949 and 0.915). These results suggest that cocoa is more beneficial to health than teas and red wine in terms of its higher antioxidant capacity.

J Agric Food Chem. 2003 Dec 3;51(25):7292-5. Cocoa has more phenolic phytochemicals and a higher antioxidant capacity than teas and red wine.

Sedan kan det skilja sig markant vad gäller polyfenolmängd från choklad till choklad.

gnagaren
2007-12-28, 13:38
J Agric Food Chem. 2003 Dec 3;51(25):7292-5. Cocoa has more phenolic phytochemicals and a higher antioxidant capacity than teas and red wine.

Sedan kan det skilja sig markant vad gäller polyfenolmängd från choklad till choklad.



Ett snabbt och bra svar (som vanligt), tack så mycket :bow:

Cohen
2007-12-28, 21:21
Sedan kan man ju dock ifrågasätta vad han menar med "nyttigt". I avseende av antioxidanter så är som sagt choklad "nyttigare", men för någon som försöker gå ner i vikt är den ju ett klart sämre val än teet.

NuclearWinter
2007-12-28, 21:43
Sedan kan det skilja sig markant vad gäller polyfenolmängd från choklad till choklad.


Och mellan O'boy och Ögon Cacao.

Acquiescence
2007-12-28, 21:52
J Agric Food Chem. 2003 Dec 3;51(25):7292-5. Cocoa has more phenolic phytochemicals and a higher antioxidant capacity than teas and red wine.

Sedan kan det skilja sig markant vad gäller polyfenolmängd från choklad till choklad.

Innehåller det samma antioxidant? Annars skulle jag valt grönt té som innehåller catechin vilket sänker risken för hjärtattack eller andra hjärtsjukdomar då catechin är en antioxidant som sänker lipider och LDL-C vilka spelar stor roll i ateroskleros.

Alfred Nobel
2007-12-28, 22:43
Så att pudra kakao över sin gröt är inte alls dumt?

Jag tog mig en titt i skafferiet och blev chokad över den höga proteinhalten kakao låg på.

Protein: 23.5g
Fett: 21.5g (varav mättat: 12.6g, enkelomättat: 7.12g, fleromättat: 0.61g)
kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 11g, varav sockerarter: 0g

Eddie Vedder
2007-12-28, 22:49
Sedan kan man ju dock ifrågasätta vad han menar med "nyttigt". I avseende av antioxidanter så är som sagt choklad "nyttigare", men för någon som försöker gå ner i vikt är den ju ett klart sämre val än teet.

Det som bidrar med mest energi i en chokladdryck gjord på äkta kakao är snarare mjölken i såna fall.

Det handlar inte om några jättemängder kakao för att få god chokladsmak och en hyfsad mängd flavanoider och polyfenoler. Där fick för övrigt Acquiescence svar på sin fråga.:)

C.E.J.
2007-12-28, 22:52
Så att pudra kakao över sin gröt är inte alls dumt?

Jag tog mig en titt i skafferiet och blev chokad över den höga proteinhalten kakao låg på.

Protein: 23.5g
Fett: 21.5g (varav mättat: 12.6g, enkelomättat: 7.12g, fleromättat: 0.61g)
kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 11g, varav sockerarter: 0g

Vad det nu har för betydelse med tanke på att man har typ ett par teskedar pulver i varje glas.

Alfred Nobel
2007-12-28, 23:01
Vad det nu har för betydelse med tanke på att man har typ ett par teskedar pulver i varje glas.

Det är iofs sant, men väldigt relativt från person till person. Fast rent generellt, utifrån näringsinnehållet, är det nyttigt så att säga.

Rahf
2007-12-29, 00:27
Vad det nu har för betydelse med tanke på att man har typ ett par teskedar pulver i varje glas.

Många bäckar små :D

Eddie Vedder
2007-12-29, 08:43
Vad det nu har för betydelse med tanke på att man har typ ett par teskedar pulver i varje glas.

Doseringen av EsaPro är väl 6 gram om jag inte minns fel? Litegrann med jämna mellanrum blir ju mycket, "många bäckar små" som Rahf så pedagogiskt uttryckte sig.;)

C.E.J.
2007-12-29, 15:46
Doseringen av EsaPro är väl 6 gram om jag inte minns fel? Litegrann med jämna mellanrum blir ju mycket, "många bäckar små" som Rahf så pedagogiskt uttryckte sig.;)

Mjo förvisso, men inte är väl kakaos proteinmängd EAA och dessutom samma ratio av dem som EsaPro?

Eddie Vedder
2007-12-29, 15:51
Mjo förvisso, men inte är väl kakaos proteinmängd EAA och dessutom samma ratio av dem som EsaPro?

Min poäng var snarare att små mängder inte nödvändigtvis måste betyda att det är helt oväsentligt.

Men jag får be om ursäkt litegrann för jag uppfattade inte förrän nu att Niklas syftade på proteinmängden i kakaon.:Virro Jag tolkade det först som antioxidantinnehållet eftersom tråden trots allt handlar om det.

Proteinmängden man får i sig från kakao kan ju förstås inte jämföras med EAA, min poäng var mer att den fördelen du kan få i et långt perspektiv av så lite EAA som 6 gram per dos är säkert jämförbar med den hälsopåverkan som någon någon matsked antioxidantrik kakao om dagen kan ge.:)

C.E.J.
2007-12-29, 15:53
Gotcha ;)

Cohen
2007-12-29, 19:49
Det som bidrar med mest energi i en chokladdryck gjord på äkta kakao är snarare mjölken i såna fall.

Det handlar inte om några jättemängder kakao för att få god chokladsmak och en hyfsad mängd flavanoider och polyfenoler. Där fick för övrigt Acquiescence svar på sin fråga.:)

Visst är det mjölken/sockret som ger de flesta kaloirerna i en kopp choklad, men de måste ju också räknas in i sammmanhanget.

Känns lite som att rådet att ta en kopp choklad efter promenaden kan missuppfattas av många som eftersträvar viktnedgång men inte har så stor koll på kost och kalorier. Att först i viktminskningssyfte ta en långpromenad och sedan välja en kopp choklad istället för en kopp te är ju ingen höjdare (även om man får i sig en större dos antioxidanter)!

Doctor Snuggles
2007-12-29, 20:14
Innehåller det samma antioxidant? Annars skulle jag valt grönt té som innehåller catechin vilket sänker risken för hjärtattack eller andra hjärtsjukdomar då catechin är en antioxidant som sänker lipider och LDL-C vilka spelar stor roll i ateroskleros.

Grönt te innehåller fler slags fytokemikalier. Enligt http://www.phytochemicals.info/ innehåller allt te:

Epigallocatechin gallate, Flavonoids, Tannins, Caffeine, Polyphenols, Boheic acid, Theophylline, Theobromine, Anthocyanins, Gallic acid

Edit: Green tea flavonoids are potent antioxidant compounds, thought to reduce incidence of cancer and heart disease. The major flavonoids in green tea are the catechins (catechin, epicatechin, epicatechin gallate, and epigallocatechin gallate (EGCG)).
In producing teas such as oolong tea and black tea, the leaves are allowed to oxidize, during which enzymes present in the tea convert some or all of the catechins to larger molecules. White tea is the least processed of teas and is shown to present the highest amount of catechins known to occur in camellia sinensis.However, green tea is produced by steaming the fresh-cut leaf, which inactivates these enzymes, and oxidation does not significantl