handdator

Visa fullständig version : hantelträning ineffektiv?


jontee_
2007-12-28, 02:58
tjo! :D
Jo, det är så att jag är ny inom träning, och hade tänkt börja med lite hantelträning! Men jag snackade med en polare som gymmar, och han sa att hans tränare hade sagt att hantelträning inte alls var effektiv.. Att man inte byggde muskler, utan att det blev luft istället. (?) :confused:
Jag blev väldigt skeptisk till det här, men som jag skrev så är jag en total nybörjare när det gäller träning, så jag skulle vilja höra vad ni hade att säga också! Så.. Är det han säger sant, delvis sant, eller är det totalt skitsnack?? *whistle*

Caboose
2007-12-28, 03:09
luft? HAHHA, hälsa din kompis att hans tränare är dum i huvudet.

jontee_
2007-12-28, 03:25
hehe tänkte väl att han var lite korkad :smash:

Men så hantlar bygger muskler lika bra som en maskin? (syftar inte på hur snabbt det går att bygga) :)

Degpekka
2007-12-28, 03:55
hehe tänkte väl att han var lite korkad :smash:

Men så hantlar bygger muskler lika bra som en maskin? (syftar inte på hur snabbt det går att bygga) :)

Japp, sen går det förmodligen snabbare med hantlar än med maskiner också! :)

Emil_Larsson
2007-12-28, 06:56
Hantelcurls is the shit

Whistler
2007-12-28, 07:53
Kroppen bryr sig inte om motståndet en muskelkontraktion utsätts för kommer från en maskin baserad på vikter, tryckluft, vatten eller om det kommer från en skivstång eller hantel med vikter på. Motstånd är motstånd. Det som skiljer är hanteringen, det krävs mer av kroppen att hantera fria vikter, eftersom du inte har en fastslagen rörelsebana utan måste skapa en själv och då aktiveras fler muskler i kroppen (vilket ger effektivare träning).

Maskiner har dock sin plats som komplement till fria vikter och som inledande träning för nybörjare.

Till sist... Välkommen till Kolozzeum! Läs runt i de olika forumsdelarna, det finns oändligt mycket att lära sig! :)

Här är bra trådar att börja med:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Stoltz
2007-12-28, 08:30
Jag blir väldigt nyfiken på hur din kompis tränare försvarar att det skulle byggas bättre muskler med maskiner än med hantlar, och vari skillnaden av uppbyggandet av musklerna skulle ligga.

Får du chansen kan du kanske fråga honom?

Sverker
2007-12-28, 08:50
Jag kan tänka mig följande motiveringar från tränaren

- Maskiner ger rätt rörelsebana redan från första reppet. Helt omöjligt att missa en muskel. Enkelt för nybörjaren.

- Svårt att överbelasta och skada musklerna i en maskin. Det går inte att koppla in andra, starkare, muskler än de som ska tränas.

- Maskinen följer muskelns styrkebana. Belastningen är tyngst där muskeln är starkast och lättare där muskeln pga mekaniken inte kan utveckla lika mycket kraft.

Jorgen
2007-12-28, 10:17
Jag ser absolut inget fel i att en total nybörjare börjar med maskiner för att vänja kroppen vid styrketräning.
Det är kanske tom så att det är effektivare med maskiner än hantelträning i början.

bubbe
2007-12-28, 10:24
Sen kan man ställa frågan om vilken typ av hantelträning trådskaparen menar, att harva med 8kgs hantlar i bicepssving 4 ggr i veckan eller att byta från maskinträning på vissa övningar till hantlar istället.

Så som jag anar så är frågan ställd som att trådskaparen vill börja styrketräna och har ett par hantlar hemma, varvid kompisens tränare drog till med något bs för att få honom att träna på gym istället. Vilket så klart jag också hade manat till för att hjälpa honom till bästa möjliga utveckling, hade nog skippat den biten med luft i musklerna.....

pragmatist
2007-12-28, 10:52
Vad är han tränare i? Många tränare har fördomar mot viktträning i största allmänhet och tror att övningar med bra kroppsvikten som motstånd av någon anledning är mycket bättre.

Stoltz
2007-12-28, 11:19
Jag ser absolut inget fel i att en total nybörjare börjar med maskiner för att vänja kroppen vid styrketräning.
Det är kanske tom så att det är effektivare med maskiner än hantelträning i början.

Det är nog ingen som sagt att maskiner skulle vara dåligt i sammanhanget, men snarare att påstå att uppbyggnaden av muskelvävnadens ämnen ser annorlunda ut beroende på om man lyfter vikten genom maskin eller fri vikt.

jontee_
2007-12-28, 17:56
Tack för alla svar! ^^
Jag har själv aldrig snackat med min kompis tränare, som förresten är personlig tränare på ett gym. Har ej råd med gym, så jag antar att jag får träna med hantlar, och försöka lära mig övningarna så gott det går :)

Allan
2007-12-28, 18:03
Du kan komplettera med en massa annan träning som inte kräver utrustning

jontee_
2007-12-28, 18:12
okey! förslag på bra träning?

Dan S
2007-12-28, 19:20
Kul med personliga tränare som säger att hantlar bygger luft, och inte muskler. Skulle ju nästan förtjäna en liten *slap* på kinden. *grr*

Raschmus
2008-01-01, 13:06
Jag kan tänka mig följande motiveringar från tränaren

- Maskiner ger rätt rörelsebana redan från första reppet. Helt omöjligt att missa en muskel. Enkelt för nybörjaren.

- Svårt att överbelasta och skada musklerna i en maskin. Det går inte att koppla in andra, starkare, muskler än de som ska tränas.

- Maskinen följer muskelns styrkebana. Belastningen är tyngst där muskeln är starkast och lättare där muskeln pga mekaniken inte kan utveckla lika mycket kraft.


Möjligt, men vart kommer luftbiten in? Vad menar han med att det 'bygger' luft?

:Virro

Sverker
2008-01-01, 13:37
Möjligt, men vart kommer luftbiten in? Vad menar han med att det 'bygger' luft?

:Virro


Hur ska vi kunna veta hur personer tänker med luft.

Jag kan ju gissa att kroppsbyggare i allmänhet inte kan prestera styrkeuppvisningar som motsvarar intrycket av muskelmassan.

En maskin är enkel. Spänn fast personeren och personen utför en strikt rörelse och det är lätt att avläsa värdet med vilken kraft personen utför rörelse. Det är bara till att kontrollera hur många plattor som går upp och ned.

Sätt vilken hantellyftare som helst i en maskin och personen lyfter betydligt mindre än tränaren på maskingymmet. Tränaren har under månader och år banat in en specifik rörelse och kan följdakligen lyfta fler plattror i rörelsen.

Alltidxx
2008-01-01, 13:42
Kul med personliga tränare som säger att hantlar bygger luft, och inte muskler. Skulle ju nästan förtjäna en liten *slap* på kinden. *grr*Utan att veta någonting om vem tränaren är eller dennes bakgrund så är känns sannolikheten extremt låg att han skulle sagt att hantlar "bara bygger luft". Det låter snarare som en vrängning från kompisen. Eller om kompisen ens hört det direkt från tränaren. Chinese whispers om du vill.

Mushan
2008-01-01, 14:30
Här finns lite övningar, bara till att söka bodyweight exercises på google typ. http://www.beastskills.com/tutorials.htm

Dem kanske är lite extrema, men som sagt.. ett exempel.

Kolla även i Övningsbanken! Där hittar du lite du kan göra med hantlar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Lycka till.

RanShi
2008-01-01, 14:39
OP: Det är väl bättre med maskiner i början, som många andra konstaterat..men jag tycker det är ganska värdefullt att börja träna med hantlar om man lär sig teknikerna rätt; och jämför med hur det känns i maskin. Prova dig fram med tillgångarna du har =)

Lucipha
2008-01-01, 16:36
OP: Det är väl bättre med maskiner i början, som många andra konstaterat

Har du någon typ av skada eller missbildning som gör att du inte har full styrka och rörlighet? Annars skulle jag skippa maskinerna. Uttrycket "allt som är värt att göras är värt att göras ordentligt" känns ganska passande.

Commando1980
2008-01-01, 16:47
tjo! :D
Jo, det är så att jag är ny inom träning, och hade tänkt börja med lite hantelträning! Men jag snackade med en polare som gymmar, och han sa att hans tränare hade sagt att hantelträning inte alls var effektiv.. Att man inte byggde muskler, utan att det blev luft istället. (?) :confused:
Jag blev väldigt skeptisk till det här, men som jag skrev så är jag en total nybörjare när det gäller träning, så jag skulle vilja höra vad ni hade att säga också! Så.. Är det han säger sant, delvis sant, eller är det totalt skitsnack?? *whistle*


det sistnämnda.

RanShi
2008-01-01, 16:48
Har du någon typ av skada eller missbildning som gör att du inte har full styrka och rörlighet? Annars skulle jag skippa maskinerna. Uttrycket "allt som är värt att göras är värt att göras ordentligt" känns ganska passande.

..har du ens läst igenom tråden? För annars kan jag nog ta och ställa dig samma fråga som du ställde mig; fast då menar jag mentalt istället för fysiskt.

Jag menade att det kanske är bättre med maskiner i början om du tex läser Sverkers punkter, det kanske gör det mycket lättare att förstå hur det ska kännas i musklerna när man sedan ska köra med fria vikter. Kör nästan aldrig i maskiner; och eftersom trådskaparen inte verkar ha någon vidare koll på styrketräning och olika övningar tänkte jag att det kanske är ett bättre alternativ att träna i maskiner för att se vad som "känns" rätt.

RanShi
2008-01-01, 17:14
Sedan förstår jag inte varför full rörlighet och styrka är ett krav för att kunna använda hantlar; det kan ju lika gärna vara ett krav för att använda maskiner.

Som om maskiner skulle vara säkrare att träna med; jag känner många som fått mer problem med leder osv. när de tränat med maskiner än fria vikter.

Edit: Blev en dubbelpost eftersom det förra inlägget inte har någon editknapp!