handdator

Visa fullständig version : Axel, smärta i vissa lägen.


Dan S
2007-12-28, 00:36
Tjenare, jag har börjat känna en smärta i axeln, om jag rör den på ett visst sätt, men jag kan inte göra rörelsen och känna, utan det kommer lite då och då, det är inte en bestämd rörelse, det känns som en liten tråd som ilar genom axeln, och byter plats. *snap* notis: trådfin, men ont gör det. Vad kan detta vara, och hur ska jag fixa till det?

Känner inte efter något då jag tränar pressar eller hantellyft. Men jag låg i sängen, så roterade jag axeln så snapp det till och ilande som satan. dock bara trådfint.

innuti där mitt-axel partiet börjar längst upp, strålar längs mittaxel muskeln.

Methone
2008-01-28, 20:56
Har nog liknande försöker hitta svar =/. Fick ont vid lats/chins övningar i vänster axel. Kan känna smärtan om jag lyster armen upp åt sidan. Gör liksom ont på framsidan av axeln på något sätt.

obesogen
2008-01-28, 23:48
Tjenare, jag har börjat känna en smärta i axeln, om jag rör den på ett visst sätt, men jag kan inte göra rörelsen och känna, utan det kommer lite då och då, det är inte en bestämd rörelse, det känns som en liten tråd som ilar genom axeln, och byter plats. *snap* notis: trådfin, men ont gör det. Vad kan detta vara, och hur ska jag fixa till det?

Känner inte efter något då jag tränar pressar eller hantellyft. Men jag låg i sängen, så roterade jag axeln så snapp det till och ilande som satan. dock bara trådfint.

innuti där mitt-axel partiet börjar längst upp, strålar längs mittaxel muskeln.

Svårt att säga då det inte gör ont i någon speciell rörelse. Ta kontakt med sjukgymnast och få det undersökt.

Har nog liknande försöker hitta svar =/. Fick ont vid lats/chins övningar i vänster axel. Kan känna smärtan om jag lyster armen upp åt sidan. Gör liksom ont på framsidan av axeln på något sätt.

Ditt problem låter mer som ett impingement. (http://fightermag.se/images/artikel_fighter_001_Axelbesvar%20-%20impingement%20del%20I.pdf)
Du skulle också vara hjälpt av att gå och få axeln undersökt.

tobbo
2008-01-29, 00:20
Vid en failure i axelpress så kände jag hur något gick fel med vänsteraxel. Jag kan göra alla sorts rörelser förutom sidolyft, det gör inte speciellt ont när jag gör rörelsen men efter övningen så kommer det känningar som kanske går över efter en halvtimme.. Någon ide vad som är fel?

birra_peroni
2008-02-07, 10:00
Ditt problem låter mer som ett impingement. (http://fightermag.se/images/artikel_...%20del%20I.pdf)
Du skulle också vara hjälpt av att gå och få axeln undersökt.


Om lider av impingement kan man även få smärtor i utförande av bänkpress?

obesogen
2008-02-07, 10:11
Ditt problem låter mer som ett impingement. (http://fightermag.se/images/artikel_...%20del%20I.pdf)
Du skulle också vara hjälpt av att gå och få axeln undersökt.


Om lider av impingement kan man även få smärtor i utförande av bänkpress?

Ja.

birra_peroni
2008-02-07, 10:14
Ok, har nämligen en polare som klagade på att han hade ont i axeln, han kan inte köra axellyft åt sidan, chins/latsdrag eller bänkpress utan att det gör ont. Med hans beskrivning blev det att axeln klickade.. och efter att ha läst det där så borde det stämma? Han sa även att han va och "kollade" axeln, frågade aldrig vart, men då sa dom att hans axlar va framåtskjutna, om det nu spelar in?

obesogen
2008-02-07, 10:43
Ok, har nämligen en polare som klagade på att han hade ont i axeln, han kan inte köra axellyft åt sidan, chins/latsdrag eller bänkpress utan att det gör ont. Med hans beskrivning blev det att axeln klickade.. och efter att ha läst det där så borde det stämma? Han sa även att han va och "kollade" axeln, frågade aldrig vart, men då sa dom att hans axlar va framåtskjutna, om det nu spelar in?

Om axlarna är framåtställda ökar det risken för inklämning. Säg åt honom att boka tid hos sjukgymnast eller naprapat för vidare bedömning.

Damien Thorne
2008-02-07, 11:09
Har nog liknande försöker hitta svar =/. Fick ont vid lats/chins övningar i vänster axel. Kan känna smärtan om jag lyster armen upp åt sidan. Gör liksom ont på framsidan av axeln på något sätt.

Svårt att säga då det inte gör ont i någon speciell rörelse. Ta kontakt med sjukgymnast och få det undersökt.


Ditt problem låter mer som ett impingement. (http://fightermag.se/images/artikel_fighter_001_Axelbesvar%20-%20impingement%20del%20I.pdf)
Du skulle också vara hjälpt av att gå och få axeln undersökt.

Ahh... Exakt det problemet har jag (på varenda punkt som Methone skriver). Jag var till naprapaten igår och han sa att jag mest troligt hade inklämningssyndrom. Detta berodde förmodligen på obalans i axelleden pga att jag har framåtroterande axlar. Jag är för svag i baksida axel jämfört med framsidan.

Han rekomenderade att jag skulle träna rotatorcuff (utåtrotation) samt stretcha bröst och framsida axel. Det är nog även bra att träna baksida axlar.

Angående rotatorcuffövningarna så sa han att stående med hantlar var bra samt liggande med hantlar.

Här är en bra artikel om rotatorcuffträning.
http://familydoctor.org/online/famdocen/home/healthy/physical/injuries/265.html

Med liggande menar jag övning nr 2.
Det var övning 1 han rekomenderade också fast stående. Men jag tror att det är bättre att ligga på en bänk som på bilden. Om man står blir det en brytning av axelleden i bottenläget. De gånger jag kör stående så brukar jag vara framåtlutat kanske 45 grader med ena benet framför det andra. Då slipper man brytningen.

obesogen
2008-02-07, 12:06
Ahh... Exakt det problemet har jag (på varenda punkt som Methone skriver). Jag var till naprapaten igår och han sa att jag mest troligt hade inklämningssyndrom. Detta berodde förmodligen på obalans i axelleden pga att jag har framåtroterande axlar. Jag är för svag i baksida axel jämfört med framsidan.

Han rekomenderade att jag skulle träna rotatorcuff (utåtrotation) samt stretcha bröst och framsida axel. Det är nog även bra att träna baksida axlar.

Angående rotatorcuffövningarna så sa han att stående med hantlar var bra samt liggande med hantlar.

Här är en bra artikel om rotatorcuffträning.
http://familydoctor.org/online/famdocen/home/healthy/physical/injuries/265.html

Med liggande menar jag övning nr 2.
Det var övning 1 han rekomenderade också fast stående. Men jag tror att det är bättre att ligga på en bänk som på bilden. Om man står blir det en brytning av axelleden i bottenläget. De gånger jag kör stående så brukar jag vara framåtlutat kanske 45 grader med ena benet framför det andra. Då slipper man brytningen.


Hur gjorde han den bedömningen? Att du var svagare i framsidan kontra baksidan? Träning ståendes med hantlar är ett helt idiotiskt tips vid tecken på impingement. Att överhuvudtaget göra en utåtrotation med axeln i 90 utan stöd för armen är inte att rekommendera.
Jag måste säga att jag blir lite besvärad när jag hör att så många med legitimation ger ut rotatorcuffövningar så fort ett impingement upptäcks. Upplever att var och varannan rekommenderar träning av cuffen som första åtgärd. Den åtgärden kanske hjälper (till viss del) på gruppen över 40 med ett primärt impingement som är strukturellt orsakat. För oss andra som tränar och är yngre gäller inte samma upplägg.
Har man hängt med i utvecklingen av rehabiliteringen vid impingement är man väl medveten om att rotatorcuffövningar kommer längre ner på listan i rehabiliteringsfasen.
Jag skriver lite kortfattat om vad som visat sig ge absolut bäst effekt:
1. Träning av skulderbladstablistatorer
2. Bröstryggsrörlighet
3. Bakre kapselrörlighet

När man sen kollat rörlighet i motsatt höft och motsatt fot kan man börja fokusera på cuffövningar.
Många är som sagt av åsikten att cuffen är svag, detta stämmer tyvärr delvis. Att den är svag beror ofta på hur axeln är ställd. Har man en anteriort (framåtställd) axel kommer man inte kunna utveckla lika mycket kraft i cuffen. Får man bak axeln (detta görs inte genom cuffträning) kommer man ofta få större styrkeökningar av detta än den isolerade cuffträningen.

Damien Thorne
2008-02-07, 12:12
Hur gjorde han den bedömningen? Att du var svagare i framsidan kontra baksidan?

Tack för ett lång och läsvärt inlägg.

Han kollade visuellt och såg att jag hade framåtroterande axlar. Det var väl pga att jag sa att jag tränar styrkelyft (mest bänkpress) som han tog för givet att var svagare i baksidan.

Damien Thorne
2008-02-07, 12:14
Jag skriver lite kortfattat om vad som visat sig ge absolut bäst effekt:
1. Träning av skulderbladstablistatorer
2. Bröstryggsrörlighet
3. Bakre kapselrörlighet


Orkar du förklara vad det är för övninger man ska köra på de olika punkterna?

Jag har inte läst länken du la in än. Bäst att jag gör det nu, kanske det står lösningen där.

Damien Thorne
2008-02-07, 12:23
Har du någon länk till fortsättningen på artikeln?

Det är i nr7/2002

Damien Thorne
2008-02-07, 12:31
Har du någon länk till fortsättningen på artikeln?

Det är i nr7/2002

Hittade en senare artikel

http://www.fightermag.se/images/artikel_fighter_001_Axelbesvar%20-%20impingement%20del%20II.pdf

obesogen
2008-02-07, 13:43
Har du någon länk till fortsättningen på artikeln?

Det är i nr7/2002

Jag klistrade in artikeln för att den beskriver vad ett impingement är så jag skulle slippa skriva ihop en artikel själv ;) Det var mest av lathet från min sida. Uppföljaren är helt okey men inte på något sätt heltäckande. Axelproblematik är något som är väldigt vanligt i USA då de har många utövare inom baseball. Det har gjort att dom har blivit väldigt duktiga på just axlar och mycket av det man använder sig av i rehabiliteringen kommer från USA.
Orkar du förklara vad det är för övninger man ska köra på de olika punkterna?

Jag har inte läst länken du la in än. Bäst att jag gör det nu, kanske det står lösningen där.

Jag har skrivit en del om skulderbladstabilitet, bröstryggsrörlighet i den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=108273
De sista två filmerna jag la med får du nog dock skippa.
Det finns såklart massor med övningar man kan göra utöver dessa.
Ett tillägg till inlägget jag gjorde tidigare i tråden är att de muskler som oftast blir inhiberade vid axelproblematik är serratus anterior och nedre trapezius. De är viktiga för att hjälpa skulderbladet vid rotation i en abduktion och således viktiga för den glenohumerala rytmen. Serratus får en del träning i filmerna som är i den andra tråden, nedre trapezius tränas mycket effektivt vid "dip-shrugs". Jag och sheo diskuterade just den övningen i någon tråd för ett tag sen, leta upp den.
Nu ska jag rusa, men jag kollar in i tråden senare ikväll så får vi se om jag kan svara på ytterligare frågor.

Damien Thorne
2008-02-07, 13:56
Jag klistrade in artikeln för att den beskriver vad ett impingement är så jag skulle slippa skriva ihop en artikel själv ;) Det var mest av lathet från min sida. Uppföljaren är helt okey men inte på något sätt heltäckande. Axelproblematik är något som är väldigt vanligt i USA då de har många utövare inom baseball. Det har gjort att dom har blivit väldigt duktiga på just axlar och mycket av det man använder sig av i rehabiliteringen kommer från USA.


Jag har skrivit en del om skulderbladstabilitet, bröstryggsrörlighet i den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=108273
De sista två filmerna jag la med får du nog dock skippa.
Det finns såklart massor med övningar man kan göra utöver dessa.
Ett tillägg till inlägget jag gjorde tidigare i tråden är att de muskler som oftast blir inhiberade vid axelproblematik är serratus anterior och nedre trapezius. De är viktiga för att hjälpa skulderbladet vid rotation i en abduktion och således viktiga för den glenohumerala rytmen. Serratus får en del träning i filmerna som är i den andra tråden, nedre trapezius tränas mycket effektivt vid "dip-shrugs". Jag och sheo diskuterade just den övningen i någon tråd för ett tag sen, leta upp den.
Nu ska jag rusa, men jag kollar in i tråden senare ikväll så får vi se om jag kan svara på ytterligare frågor.

Tack än en gång.

Jag ska läsa igenom tråden senare.