handdator

Visa fullständig version : ABCDE Dieten. Vad tror ni?


Kovalchuq
2007-12-27, 22:43
Har läst en del om "ABCDE dieten" och jag tänkte ge den ett försök!

Hade tänkt att Bulka i 14 Dagar, kommer då ligga på 400+kcal/dag
Bulk:
Dag 1: Bröst+Axlar+Triceps
Dag 2: Biceps+Rygg+Mage
Dag 3: Ben
Dag 4: Vila
...Osv i 14Dagr.

Sen deff i 12 dagar, underskott på 500-kcal/Dag
Deff:
Dag 1: Bröst+Axlar+Triceps
Dag 2: Vila
Dag 3: Biceps+Rygg+Mage
Dag 4: Vila
Dag 5: Löpning 40min
Dag 6: vila
...Osv. i 12Dagar.

major Pectoralis
2007-12-27, 22:48
Det är nytt, det är modernt, det är fel...:D
Nja, jag är skeptisk eftersom jag tror perioderna är för korta i praktiken. När tillräckligt många seriösa broilers provat och givit ett positivt omdöme kan jag tänka mig att själv prova...

Kovalchuq
2007-12-27, 22:49
Är lite osäker på deff-uppläget.

Onödigt mycket vila kanske. Men efter allt jag läst har jag kommit fram till att man inte ska träna lika hårt under deff när man ligger på låg energi, Som annars. ?

Kanske bättre att göra om deff-uppläget till en 5-split?

Sätta in 40mins löpning under någon dag under bulk är väl inte så smart om man vill ha så mkt muskler som möjligt? (skulle isåfall också äta mer.)
Har läst både positivt och negativt med konditions träning...


kommentarer/svar/idéer tack! :D

Vetez
2007-12-27, 22:51
Är också sugen på att testa de...


jag tror inte att ett 40mins löpningpass i veckan har "nån" betydelse alls för muskelutvecklingen

major Pectoralis
2007-12-27, 22:51
Jag tycker man skall träna likadant och göra likadant (i alla fall i så stor utsträckning som det är möjligt) under deff som bulk med den skillnaden att man reglerar kosten.
Jag kan dock inte förstå varför man skall "deffa" om man inte tänkt ställa sig på en tävlingsscen.

C.E.J.
2007-12-27, 22:54
Men du har ju skrivit i flera trådar ang. "fettfri bulk" och inte fått nåt definitivt svar, så varför väljer du att hoppa på en 2 veckors "bulk"? Varför är du så rädd för fett?

Timme
2007-12-27, 22:58
Jag tycker att det är ett intressant upplägg!

Under 14 dagar med överskott så går man sakta upp i vikt och lägger på sig muskler (och fett vilket är självklart) under de 12 dagar man dietar så går man ned i vikt och bygger inga nya muskler men man behåller dem man fått under "mini bulken."

Så man kan öka i muskelmassa men ändå ha lika låg (eller lägre) fett % efter 26 dagar.

Kovalchuq
2007-12-27, 23:02
För att jag har varit fet sen jag var 12år-16år.
Idag är jag 18år, ligger på 11% BF

därför är rädd för att bli fet igen, det är andledningen till varför jag inte vågar bulka för länge. Har tränat dom 3 senaste månaderna med 0 Resultat. Har legat på kcal-underskott/jämn nivå.
Men nu har jag hittat "ABCDE" Programet! Det kanske finns hopp att få muskler till och med för mig! :D
Har läst på lite sen jag skrev dom förra posterna på "fettfri bulk" trådarna

Vetez
2007-12-27, 23:04
Frågan är hur mycket som kommer förloras under deffen.
Jag tycker du borde ta bort konditions-passet och lägga dit ett extra styrkepass istället. 2 styrkepass som du har just nu är nog för lite under deffen..

Timme
2007-12-28, 00:08
Frågan är hur mycket som kommer förloras under deffen.
Jag tycker du borde ta bort konditions-passet och lägga dit ett extra styrkepass istället. 2 styrkepass som du har just nu är nog för lite under deffen..

Inget kommer förloras under deffen (förutom fett) om man tränar lika hårt och tungt som innan och sköter kost + vila bra med.

trobban
2007-12-28, 01:02
Kör på och testa för fan....klarar du av det psykiskt så kör. Skit i alla "varför ska du deffa när du inte ska stå på scen"-folk....Man deffar för att va SNYGG :) Punkt!

z_bumbi
2007-12-28, 10:32
....Man deffar för att va SNYGG :) Punkt!

Man deffar för att få fram de muskler man har byggt upp. ABCDE har bara visat sig bra för att bygga muskler vid ett tillfälle och det var när Åkerström själv höll i experimentet. Ingen har sedan dess lyckats upprepa resultatet trots en del försök och studien är dessutom inte publicerad trots att den funnits i x antal år.
Jag säger inte att det inte går att lägga på sig muskelmassa enligt abcde men ska men ha en chans ska man kanske titta på vad som ingick i de första experimenten och då har jag t ex för mig att överskottet var betydligt större än 400 kcal.
En annan faktor som är intressant är hur vet man att man ligger på ett överskott när man variera kosten så mycket? Det skiljer kanske 1200 kcal mellan överskott och underskottsdagarna i kaloriintag och då har jag inte räknat med att man orkar träna hårdare på överskott. Mellan tummen och pekfingret så hamnar man runt 1500 kcal upp och ner och att då veta vilken nivå man har på överskott respektive underskott verkar ganska vanskligt.

Kovalchuq
2007-12-28, 13:17
Om jag lyckas räkna mina kalorier rätt.
Och jag klarar det psykiskt. SÅ är det värt ett försök i alla fall. Tycker du inte de z_bumbi?

har räknat kalorier ett bra tag nu, vet ungefär hur mycket jag behöver för att gå upp/ner vikt vid vissa aktiviteter


@trobban:
Självklart kommer jag att deffa. Ingen deff leder ju till = övervikt, tjejen gör slut, försämrad insulinkänslighet? ;)

Kovalchuq
2007-12-28, 13:31
Frågan är hur mycket som kommer förloras under deffen.
Jag tycker du borde ta bort konditions-passet och lägga dit ett extra styrkepass istället. 2 styrkepass som du har just nu är nog för lite under deffen..

Tänker göra om deff-programmet till en typ av 4-split.

Att köra igenom 3 muskler hårt samma dag med lite mat leder nog lättare till överträning/muskelförlust.
Vissa påstår också att det är bra med variation i träningen, Roligare om inte annat :)


Deff:
Dag 1. (12)Rygg+biceps(5)
Dag 2. (10)Axlar
Dag 3. Vila
Dag 4. Mage+40min löpning
Dag 5. (10)Bröst+Triceps(10)
Dag 6. Vila

= (Sets)
Med högre reps än vid bulken

edit: ska plugga på lite hur folk brukar träna under deff, har aldrig deffat så behöver veta lite mer om D ;)

Exdiaq
2007-12-28, 13:35
Om jag lyckas räkna mina kalorier rätt.
Och jag klarar det psykiskt. SÅ är det värt ett försök i alla fall. Tycker du inte de z_bumbi?

har räknat kalorier ett bra tag nu, vet ungefär hur mycket jag behöver för att gå upp/ner vikt vid vissa aktiviteter


@trobban:
Självklart kommer jag att deffa. Ingen deff leder ju till = övervikt, tjejen gör slut, försämrad insulinkänslighet? ;)


Hur definierar du övervikt? Övervikt är inte att ha 3-5kg extra kroppsfett under bulk.

Kovalchuq
2007-12-28, 13:38
Hur definierar du övervikt? Övervikt är inte att ha 3-5kg extra kroppsfett under bulk.

han skrev att deffa är för dom ska upp på scen. Om jag aldrig skulle deffa och bara bulka så leder de till övervikt till slut

z_bumbi
2007-12-28, 14:04
Tycker du inte de z_bumbi?

Ärligt talat så nej*. Du behöver hitta en nivå som du trivs med utan att försöka manipulera kosten upp och ner för att uppnå två olika mål samtidigt. När du väl har gjort det kan du bestämma dig för vilka mål du har och vad du kan tänka dig acceptera för att nå dessa i form av kroppsförändringar.

har räknat kalorier ett bra tag nu, vet ungefär hur mycket jag behöver för att gå upp/ner vikt vid vissa aktiviteter

Det är skillnad på styrketräning vid kaloriunderskott och överskott då man orkar fler reps, kan lyfta mer vikt osv på överskott så man gör av med mer energi. Även bara att ligga på överskott gör att spontanaktiviteten ökar vilket också ställer till det.
Med de snabba skiftena som sker i ABCDE så blir det ganska svårt att hålla reda på vad som är vad och jag vet inte hur de gjorde i den ursprungliga studien för att kontrollera de förhållandena.

*Baserat på samtliga trådar i samma ämne den senaste tiden.

Timme
2007-12-28, 15:20
Tänker göra om deff-programmet till en typ av 4-split.

Att köra igenom 3 muskler hårt samma dag med lite mat leder nog lättare till överträning/muskelförlust.
Vissa påstår också att det är bra med variation i träningen, Roligare om inte annat :)


Deff:
Dag 1. (12)Rygg+biceps(5)
Dag 2. (10)Axlar
Dag 3. Vila
Dag 4. Mage+40min löpning
Dag 5. (10)Bröst+Triceps(10)
Dag 6. Vila

= (Sets)
Med högre reps än vid bulken

edit: ska plugga på lite hur folk brukar träna under deff, har aldrig deffat så behöver veta lite mer om D ;)


Du bör inte köra fler reps under deff. Du ger inte kroppen någon anledning att behålla musklerna eftersom du direkt måste sänka vikterna.

Att höja antalet reps under deff är oerhört korkat. Kör på samma sätt som du gör under "bulk" eller höj vikterna och sänk repsen under deff istället.

Commando1980
2007-12-28, 16:08
Har läst en del om "ABCDE dieten" och jag tänkte ge den ett försök!

Hade tänkt att Bulka i 14 Dagar, kommer då ligga på 400+kcal/dag
Bulk:
Dag 1: Bröst+Axlar+Triceps
Dag 2: Biceps+Rygg+Mage
Dag 3: Ben
Dag 4: Vila
...Osv i 14Dagr.

Sen deff i 12 dagar, underskott på 500-kcal/Dag
Deff:
Dag 1: Bröst+Axlar+Triceps
Dag 2: Vila
Dag 3: Biceps+Rygg+Mage
Dag 4: Vila
Dag 5: Löpning 40min
Dag 6: vila
...Osv. i 12Dagar.

tror att längre cykler kan vara en ide (för vissa) om man inte gör det till för mycket hokus pokus.

dvs tex "bulka" 2-3månader, "deff" en månad...repeat

gör dock inte så själv...

Rhino
2007-12-28, 19:40
Det finns hur många trådar som helst om ABCDE-metoden. Välj och vraka:

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=262161

Kovalchuq
2007-12-28, 19:58
Det finns hur många trådar som helst om ABCDE-metoden. Välj och vraka:

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=262161

Jo jag vet de och har läst flesta av dem..

Men nu vare mitt "uppläg"/"schema" som jag ville ha lite kommentarer på :)


@Commando1980: Hur gör du då? Ligger på jämnnivå (+/-0)?Och får noll resultat? som jag gjort *grr*

Kovalchuq
2007-12-28, 20:03
Med de snabba skiftena som sker i ABCDE så blir det ganska svårt att hålla reda på vad som är vad och jag vet inte hur de gjorde i den ursprungliga studien för att kontrollera de förhållandena.

Kanske därför som dom tipsar om att ligga på riktigt högt kalori-överskott, runt 1000kcal/dag. Pågrund av de du skrev.

Hur som helst ska jag testa detta 2 månader och se om de ger nåt.
Ska bli kul att experimentera lite med mig själv :)

Commando1980
2007-12-28, 22:49
Jo jag vet de och har läst flesta av dem..

Men nu vare mitt "uppläg"/"schema" som jag ville ha lite kommentarer på :)


@Commando1980: Hur gör du då? Ligger på jämnnivå (+/-0)?Och får noll resultat? som jag gjort *grr*


nä utan ligger på ett ganska litet överskott och bygger långsamt utan allt för stor fettackumulation. sedan om det är det bästa upplägget vet jag inte, men föredrar det framför att se ut som en säl året runt, vilket ett antal permabulkare gör. (lärt mig av mina egna misstag)

trobban
2008-01-01, 11:12
Man deffar för att få fram de muskler man har byggt upp.

MMm med slutresultatet att man skall bli snygg....Känsligt det där att skriva ett ord som betraktaren kan tolka...Gud förbjude :).