handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrketräning med kickboxning


skyler
2007-12-27, 21:25
Hej på er!
Jag vet att det funnits trådar om detta tidigare men kan inte hitta en ända när jag behöver det:smash:

Ska göra ett träningsschema till en kompis som för tillfället tränar kickboxning 3-4 ggr i veckan. Han vill börja träna styrka nu, ca 3 ggr/v, och då är frågan om han bör köra split eller hel/halvkropp? Om han kör kickboxning mån, ons, tors och ev. en gång under helgen bör han enligt mig köra styrka på de andra dagarna.

Vad tror ni om detta schema?

Dag1:Bröst,triceps, axlar

Dag2:Ben, mage

Dag3:rygg,biceps

Vad säger ni som är kunniga? Ni får gärna komma med tips och förslag eller länka till tidigare trådar.

Tack på förhand!!

Olof
2007-12-28, 12:14
Vad är ditt mål med träningen?

Här har du några stycken trådar:
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=260831

krellik
2007-12-28, 15:18
Om man är seriös kickboxare så vill man med störst sanolikhet köra kompleterande konditionsträning vid sidan av kickboxningen och då kommer det ta för mkt energi att köra splittad träning. Medans det kommer att gå utmärkt att göra styrke framsteg på 1-2-3 helkroppspass i veckan.

Medans ifall man bara kör kickboxning för att det är kul kan man splitta sin styrketräning hur man vill i precis. Så poängen är att det är skillnad på att köra styrketräning för att primärt bli en bättre kickboxare och på att bara försöka få två jobbiga hobbies att gå ihop.

Commando1980
2007-12-28, 15:20
Hej på er!
Jag vet att det funnits trådar om detta tidigare men kan inte hitta en ända när jag behöver det:smash:

Ska göra ett träningsschema till en kompis som för tillfället tränar kickboxning 3-4 ggr i veckan. Han vill börja träna styrka nu, ca 3 ggr/v, och då är frågan om han bör köra split eller hel/halvkropp? Om han kör kickboxning mån, ons, tors och ev. en gång under helgen bör han enligt mig köra styrka på de andra dagarna.

Vad tror ni om detta schema?

Dag1:Bröst,triceps, axlar

Dag2:Ben, mage

Dag3:rygg,biceps

Vad säger ni som är kunniga? Ni får gärna komma med tips och förslag eller länka till tidigare trådar.

Tack på förhand!!

2 helkroppspass i veckan på lämpliga dagar.

skyler
2007-12-28, 22:07
Tack för era svar!

Tycker att 2 ggr i veckan låter ganska lite. Å andra sidan har han lätt att tappa motivationen så det kan nog vara bra att "mjukstarta" lite.

Anser ni att man behöver komplettera kampsport med styrketräning? Hur gör ni?

Commando1980
2007-12-28, 22:52
Tack för era svar!

Tycker att 2 ggr i veckan låter ganska lite. Å andra sidan har han lätt att tappa motivationen så det kan nog vara bra att "mjukstarta" lite.

Anser ni att man behöver komplettera kampsport med styrketräning? Hur gör ni?

kan ju öka till 3 helkroppspass om energi och motivation finns. dock bättre att börja försiktigt...(dvs börja med två helkroppspass). Rekommenderar ingen split förutom möjligtvis halvkroppssplit.

krellik
2007-12-29, 12:50
Tack för era svar!

Tycker att 2 ggr i veckan låter ganska lite. Å andra sidan har han lätt att tappa motivationen så det kan nog vara bra att "mjukstarta" lite.

Anser ni att man behöver komplettera kampsport med styrketräning? Hur gör ni?

Frågan är lite "fel" stäld så att säga. Man måste inte köra något annat än kickboxning för att bli en bra kickboxare eftersom det är den bästa träningen för detta.
-Men- styrketräning är ett bra komplement.

I ärlighetens namn är nog kompleterande konditionsträning viktigare än styrketräning. Så hierarkin för att bli bra kickboxare är först och främst att lägga mest krut på själva kickboxnings träningen, sen på konditionsträning och sist på styrketräning. Så du kan köra hur mkt styrketräning som helst så länge det inte går ut över kvalliteten på kampsports passen eller konditionspassen.

rolf
2007-12-29, 13:52
Tack för era svar!

Tycker att 2 ggr i veckan låter ganska lite. Å andra sidan har han lätt att tappa motivationen så det kan nog vara bra att "mjukstarta" lite.

Anser ni att man behöver komplettera kampsport med styrketräning? Hur gör ni?

Ja, det anser jag och det gör jag. Jag kör 3 helkroppspass förutom boxningen, då är ett tungt, ett medeltungt och ett lätt eftersom jag helt enkelt inte skulle hinna återhämta mig om alla var tunga. Jag anser att man får all den konditionsträning och mjölksyretåligheten man behöver av kampsporten i sig (inklusive cardio och skuggboxning och så), så det man behöver fokusera på är explosiv styrka. Basövningar med låga reps och så snabbt (men ändå korrekt) utförande som möjligt alltså. Det återstår att se om jag utvecklas eller om min teori är åt helvete. :D

Olof
2007-12-29, 15:06
Nu tänker jag svära i krykan men jag anser inte att kondition är första handsvalet om man söker komplettera sin träning. Många utövare får tillräckerligt bra kondition av ordinarie träning för att orka 2-3 ronder (beroende på tävlingsform). Därför bör utövaren ifråga fundera på vad som den tjänar mest på att förbättra:

Kondition
Styrka
Explosivitet
Teknik

De flesta svenska kickboxare skulle nog må gott av mer teknikträning snarare än styrke- och konditionsträning. Efter teknik skulle jag tro att svenska kickboxare behöver mer explosivitet och/eller explosiv uthållighet. Du måste inte ha kondition som en häst för att gå två ronder på två minuter (vilket är vanligt i svensk kickboxning).

skyler
2007-12-29, 20:34
Som sagt så gällde frågan en killkompis till mig;)

Själv har jag inte tränat kampsport på länge men när jag gjorde det så ansåg jag att den träning jag fick genom thaiboxning (4ggr/v) tillsammans med cardio räckte gott och väl.
Dessutom hade jag rätt bra grundform när jag började köra thaiboxning.
Denna kille har inte någon tidigare erfarenhet av träning och vill därför börja bygga lite för att öka i både volym och styrka.

Stort tack för era tips och råd!