handdator

Visa fullständig version : diet för idrottare


ugly_kid
2007-12-27, 20:04
Om man är idrottare på en rätt hög nivå och vill gå ner ca 6-7kg fett, hur bör man göra då för att inte träningen ska bli lidande?

L-Sami
2007-12-27, 20:08
Långsam viktnedgång som möjligt och en kolhydratrik kost är vad jag kan komma på.

Jay-Z
2007-12-27, 20:09
Idrottar är ett väldigt luddigt begrepp tycker jag. Kan du specificera idrott? Då deffen antagligen kan komma att skilja sig lite åt beroende på vad du utövar för idrott.

ugly_kid
2007-12-27, 20:14
Idrottar är ett väldigt luddigt begrepp tycker jag. Kan du specificera idrott? Då deffen antagligen kan komma att skilja sig lite åt beroende på vad du utövar för idrott.

Kanot

Sverker
2007-12-27, 20:30
Lär ju inte finnas öppet vattten innan mars månad. Dit är det över 12 veckor. Klassisk viktminskning med 0.5 kg per vecka. Kan inte vara svårt för en hårt tränande idrottsman.


Vinner man på låg kroppsvikt i kanot ?

regus
2007-12-27, 20:34
Lär ju inte finnas öppet vattten innan mars månad. Dit är det över 12 veckor. Klassisk viktminskning med 0.5 kg per vecka. Kan inte vara svårt för en hårt tränande idrottsman.


Vinner man på låg kroppsvikt i kanot ?

kanoten ligger högre i vattnet (mindre motstånd).
Skulle jag tro.

ugly_kid
2007-12-27, 20:56
Lär ju inte finnas öppet vattten innan mars månad. Dit är det över 12 veckor. Klassisk viktminskning med 0.5 kg per vecka. Kan inte vara svårt för en hårt tränande idrottsman.


Vinner man på låg kroppsvikt i kanot ?


vi har istortsett alltid öppet vatten nånstans här i karlskrona, så vi tränar ute året runt, vissa år får vi ha några veckor uppehåll.
Så det kommer att paddlas, löpas och mycket styrketräning hela vintern.
vanlig viktminskrning på 0,5kg i veckan skulle nog inte vara några problem, men vi kommer ju styrketräna myckat och paddla en del å så, vill ju inte att träningen ska bli för lidande.

Angående om man tjänar på en låg kroppsvikt så ska trycker man ju ner mer av kanoten i vattnet ju tyngre man är, altså mer vatten som ska tryckas undan för att föra kanoten framåt.

z_bumbi
2007-12-27, 21:43
Har du 6-7 kilo fett att tappa som inte påverkar prestationsförmågan?
6-7 kg på en kanotist är ganska mycket och påverkar troligen prestationen mer negativt än vad det ger positivt men har du mot förmodan så mycket att undvara så kör en snabb nedgång och stabilisera sen vikten. Träningen kommer troligen att gå mindre bra, för att inte säga dåligt, under den perioden men att ligga på energiminus under en längre period gör att en längre period av träningen spolieras.

ugly_kid
2007-12-27, 22:23
Det är inte mig det gäller, Det är en av tjejerna som jag är tränare åt. Men det finns nog ungefär 6-7kg som inte påverkar prestationsförmågan positivt.

Pepz
2007-12-27, 22:59
Det är inte mig det gäller, Det är en av tjejerna som jag är tränare åt. Men det finns nog ungefär 6-7kg som inte påverkar prestationsförmågan positivt.

tjej.......
Någon mer kritisk info du kan dela med dig?
Vikt. längd, förmodad kroppsfettsprocent. ålder. osv?
och hon vill göra detta frivilligt?
6-7kg på en normalbyggd tjej är ju 10% av kroppsvikten, tämligen mycket om det ska göras hållbart.

ugly_kid
2007-12-27, 23:07
tjej.......
Någon mer kritisk info du kan dela med dig?
Vikt. längd, förmodad kroppsfettsprocent. ålder. osv?
och hon vill göra detta frivilligt?
6-7kg på en normalbyggd tjej är ju 10% av kroppsvikten, tämligen mycket om det ska göras hållbart.


18år 183cm lång, ca82kg varav ganska mycket muskler, fettprcent kanske är 20-22.
Och ja det är hon som vill göra det.

Sverker
2007-12-28, 07:34
Låter som en tiger i kanoten:thumbup:
Tjejen måste få extremt långa paddeldrag med sin längd. Har hon kött på kroppen så lär ju hon få ut en bra kraft till vattnet. För mig låter det mer som teknikträning anpassad för tjejen och optimera de förutsättningar hon har. Intensiv träning för att bättre tåla mjölksyran så har du ju en mästare framför dig.

Hon har 3 år till innan hon är 21 år. Därefter har hon säkert 4 - 5 år till på högsta nivån.


Varför ska tjejen banta ned sig 6-7 kg:confused:

Olof
2007-12-28, 12:09
Är inte prestationen för idrottsmän under diet beronde på träningsfrekvens, intensiviteten och hur långa passen är?

På vår klubb är det flera utövare som gått ner ordentligt i vikt samtidigt som de ibland till och med förbättra sin prestation. Problemet burkar vara när de ska träna pass som överskrider en timma, då börjar orken och motivationen tryta ordentligt.

z_bumbi
2007-12-28, 12:23
Om hon tappar 6-7 kilo fett så är hon nere på 12-14 % kroppsfett vilket låter lågt för en kanotist även om hon är i toppform inför ett större mästerskap? Jag har iofs bara en visuell uppskattning om ungefär var kanotister ligger efter att ha sett landslaget på gymet några gånger så jag kan ha helt fel.

J-man
2007-12-28, 13:32
Har själv tränat kanot i många år när jag va yngre...
Tycker det verkar korkat att sätta focus på att få ner henne i vikt..

Sätt upp mål på bättre kondis bättre tider bättre styrke resultat osv..
Sen kan du ju informera henne om hur man ska äta för att snabbare nå resultaten...

Tränar man kanot seriöst och äter rätt så har man inga 10 "extra" kilo att släpa runt på...

ugly_kid
2007-12-31, 08:56
Låter som en tiger i kanoten:thumbup:
Tjejen måste få extremt långa paddeldrag med sin längd. Har hon kött på kroppen så lär ju hon få ut en bra kraft till vattnet. För mig låter det mer som teknikträning anpassad för tjejen och optimera de förutsättningar hon har. Intensiv träning för att bättre tåla mjölksyran så har du ju en mästare framför dig.

Hon har 3 år till innan hon är 21 år. Därefter har hon säkert 4 - 5 år till på högsta nivån.


Varför ska tjejen banta ned sig 6-7 kg:confused:

vi kör mycket teknikträning och mycket mjölksyraträning, eller vi kör mycket av allt så det är inga problem med det, och hon är redan en av dom bästa i sverige.
Anledningen är att hon inte har nån användning av dom kg i kanoten, och framförallt att hon själv vill.

ugly_kid
2007-12-31, 09:05
Har själv tränat kanot i många år när jag va yngre...
Tycker det verkar korkat att sätta focus på att få ner henne i vikt..

Sätt upp mål på bättre kondis bättre tider bättre styrke resultat osv..
Sen kan du ju informera henne om hur man ska äta för att snabbare nå resultaten...

Tränar man kanot seriöst och äter rätt så har man inga 10 "extra" kilo att släpa runt på...

Vi har inte satt nåt focus på att gå ner i vikt, viktiga är fortfarande att träningen funkar bra, det var därför jag skrev denna tråden.
Och nu är det så att hon tränar väldigt seriöst och äter bra, och är en av dom bästa i sverige redan och du vet nog vad för träning som krävs för det om du är gammal kanotist. Om man ändå hade några kg för mycket, kanske är närmre 5kg än dom 6-7 jag skrev, men inte 10 som du skrev så var min fråga hur man tappar dom på bästa sätt för att inte träningen ska bli lidande?

mini
2007-12-31, 09:23
Jag tror inte att det behöver vara så komplicerat om man tränar hårt och mycket. De (få) jag känner som tränar hård konditionskrävande träning har snarare det omvända problemet, att få i sig tillräckligt. Jag skulle hellre vilja att hon själv frågade, det skulle naturligtvis vara lättare att ge tips om man kunde hålla en dialog, men generellt tror jag att hon själv vet ganska väl vilka områden hon har marginal att skära ner på. Dessutom skulle man slippa misstankar om att du är en alltför krävande coach och få lite mer trygghet i att beslutet kommer från henne själv, och att hon vet vad hon gör.

Fortsätt träningen som hon gör nu, skär lite i de delar av kosten som tillför minst prestationsmässigt och välmåendemässigt. Skynda långsamt.