handdator

Visa fullständig version : Hur ofta ska man öka vikt i övningar?


Mushan
2007-12-27, 17:38
Tjo, som topic.. Hur ofta brukar ni öka om ni står still i nån övning? Behöver tips, hur många reps/set sänker ni? Och hur mycket ökar ni då? Kg, dvs. Och ja, hur länge kan man "stå still" i en övning och fortsätta lägga på sig? För till slut blir väl kroppen van?

En fråga till, nån här som brukar köra 6 reps? Funkar det bra att "bygga" med så låga reps? Tack på förhand.

Haeffner
2007-12-27, 20:31
Att vara progressiv i sin träning är A och O. Jag ökaar vikten när jag klarar av att utföra reps till min maxgräns i given träningsperiod. Ex. höjjer jag när jag klarar 12 reps när jag ligger på 8-12 eller när jag klarar en 6a när jag ligger runt 4-6reps. Gör jag ingen förändring i vikt eller reps på 2-3 träningspass så byter jag ut övningen eller gör nån förändring ex. byter period.

Kroppen är smart och anpassar sig relativt snabbt till rådande krav därav måste träningen förändras allt eftersom. Du ska aldrig behöva stå still utan hela tiden utmana kroppen.

Visst funkar det att bygga på 6or, sen om det är mest effektivt för muskelhypotrofi eller inte kan man disskutera. 8-15reps är vad som brukar rekommenderas för volym

-S-T-
2007-12-30, 16:02
Hur ofta brukar ni öka om ni står still i nån övning?

:confused:

Solve
2007-12-30, 16:19
jag ökar när jag klarar en vikt mellan 5-9gånget beroende på övning... gillar lågreps

DonAlonzo
2008-01-02, 23:06
Att vara progressiv i sin träning är A och O. Jag ökaar vikten när jag klarar av att utföra reps till min maxgräns i given träningsperiod. Ex. höjjer jag när jag klarar 12 reps när jag ligger på 8-12 eller när jag klarar en 6a när jag ligger runt 4-6reps. Gör jag ingen förändring i vikt eller reps på 2-3 träningspass så byter jag ut övningen eller gör nån förändring ex. byter period.

Kroppen är smart och anpassar sig relativt snabbt till rådande krav därav måste träningen förändras allt eftersom. Du ska aldrig behöva stå still utan hela tiden utmana kroppen.

Visst funkar det att bygga på 6or, sen om det är mest effektivt för muskelhypotrofi eller inte kan man disskutera. 8-15reps är vad som brukar rekommenderas för volym

Jag har hört att 4-8 rekommenderas för volym, så det där går väl att diskutera hur länge som helst. Runt 6 reps ger bra styrka och med styrka kommer volym.
De som är ofta här på forumet har väl diskuterat det här tusentals gånger.

Ganymedes
2008-01-02, 23:19
Jag har hört att 4-8 rekommenderas för volym, så det där går väl att diskutera hur länge som helst. Runt 6 reps ger bra styrka och med styrka kommer volym.
De som är ofta här på forumet har väl diskuterat det här tusentals gånger.

Tänkte just säga att du hört fel. Lågreps är styrka, "mellanreps" för volym och högreps för uthållighet. Om man nu kan dra så pass tydliga gränser.. Men det kanske finns många skolor där, vad vet jag. Så här har jag fått lära mig iaf.

krellik
2008-01-02, 23:40
Om min träning går produktivt föredrar jag att antingen öka ett rep eller 2, öka vikten med micro plattor (0,25kg, 0.5kg) alternativt förbättra mitt rörelseutförande varje pass.

Mushan
2008-01-02, 23:56
Tackar för alla svar.

Har en fråga till! Hur ofta tar ni en viloecka?

Rahf
2008-01-03, 00:08
Tackar för alla svar.

Har en fråga till! Hur ofta tar ni en viloecka?

När en skada inträffar.

Mapa
2008-01-03, 00:19
Tackar för alla svar.

Har en fråga till! Hur ofta tar ni en viloecka?

var 6-10e vecka är de 2 veckors lätt träning/vila

när jag inte kan öka varje pass och/eller känner mig sliten är de dags

Mushan
2008-01-03, 00:40
var 6-10e vecka är de 2 veckors lätt träning/vila

när jag inte kan öka varje pass och/eller känner mig sliten är de dags

Okej, jag kör var åttonde, en veckas vila, tar då vila från all styrketräning. Funkar nog bra. :)

Mushan
2008-01-03, 00:42
När en skada inträffar.

Så om du inte "skadar" dig på 4 månader, tar du då ingen vila alls mellan all den träningen/perioden?

Ganymedes
2008-01-03, 08:39
Tackar för alla svar.

Har en fråga till! Hur ofta tar ni en viloecka?

Jag schemalägger inte det. Det blir när man känner att det är dags helt enkelt. 2-3 gånger om året. Lagom till semesterresan på sommaren och julstängt på gymmet under jul/nyår. Så det sköter sig per automatik mao. :)

När en skada inträffar.
Fast att rehabilitera/vila upp sig från en skada eller sjukdom, är ju inte riktigt samma sak som en regelrätt vilovecka... :)

Alfred Nobel
2008-01-03, 10:04
Jag tar vilan som den kommer och får anpassa mig för situationen. Blir det sent och jag inte orkar träna, tar jag en ledig dag och kör vidare dagen efter. Det är skönt med tanke på att jag inte har några fasta tidpunkter/dagar som jag "slaviskt" följer med mitt träningsuplägg. Hela veckor förekommer också, t.ex. nu över jul tränade jag mycket sällan, dels för att gymmet var stängt men även för att jag prioriterade andra saker. Så som de sista inför skolan och försöka umgås så mycket jag bara kunnde med familj och vänner.

Om 1-2månader blir nog nästa träningsfria vecka, i slutet på februari, då jag har en del party-party inväntat och då orkar jag inte träna :thumbup:

Rahf
2008-01-03, 13:37
Så om du inte "skadar" dig på 4 månader, tar du då ingen vila alls mellan all den träningen/perioden?

Nej, däremot lättare träningsveckor

Jag schemalägger inte det. Det blir när man känner att det är dags helt enkelt. 2-3 gånger om året. Lagom till semesterresan på sommaren och julstängt på gymmet under jul/nyår. Så det sköter sig per automatik mao. :)


Fast att rehabilitera/vila upp sig från en skada eller sjukdom, är ju inte riktigt samma sak som en regelrätt vilovecka... :)

Eftersom jag inte har regelrätta viloveckor så blir det så. Känner jag mig sliten så tar jag det lugnare och slänger in lite mera rehab.

Betar
2008-01-03, 16:45
Tackar för alla svar.

Har en fråga till! Hur ofta tar ni en viloecka?

Ungefär var 9e vecka!