handdator

Visa fullständig version : Undvika magsjuka i Asien.


Slartibartfast
2007-12-27, 11:36
På mitt nya jobb blir det te att resa en del. Bl.a. till Indien och andra delar av Asien. Detta låter inte speciellt lockande för mig som är emetofob. (http://www.emetofobi.se/?page=emetofobi) *spy*

En bekant som är anställd på samma företag berättade hur de som gör affärsresor till Indien är sjukskrivna två veckor efter varje resa pga magsjuka. Klart att han överdrev en aning, men det ligger säkert en del sanning i det också.

Har ni något bra tips på hur man kan undvika magsjuka i dessa delar av världen?

Fd_Megatuttarna
2007-12-27, 11:52
På mitt nya jobb blir det te att resa en del. Bl.a. till Indien och andra delar av Asien. Detta låter inte speciellt lockande för mig som är emetofob. (http://www.emetofobi.se/?page=emetofobi) *spy*

En bekant som är anställd på samma företag berättade hur de som gör affärsresor till Indien är sjukskrivna två veckor efter varje resa pga magsjuka. Klart att han överdrev en aning, men det ligger säkert en del sanning i det också.

Har ni något bra tips på hur man kan undvika magsjuka i dessa delar av världen?

Jag har hört någonstans att bakterier inte trivs särskilt bra i sura miljöer så ta med dig flaskor med pressad citron överallt :D

Först och främst ska du vaccinera dig mot hepatit a och b (vaccinet twinrix), därefter är det bra att äta frukt som skalas, kött som steks riktigt ordentligt och som är i så tunna skivor som möjligt samt att undvika att äta otroligt mycket på en gång.

snej
2007-12-27, 11:59
Se till att vaccinera dej mot kolera bland annat, och hepatit.

z_bumbi
2007-12-27, 12:02
Vaccinera dig mot magsjuka

Drick alkohol till alla måltider där du inte litar 100% på maten.

Caixa**
2007-12-27, 12:09
Ta med dig stora mängder alkogel (finns att köpa på apoteket). Smörj in händerna regelbundet- innan du rör dig i ansiktet och alltid innan måltid. Ät bara het mat (direkt ur kokande grytor ect.) och aldrig färdiga kalla sallader. Skala all frukt och grönsaker du köper- ät ej färdigskalat. Och kom ihåg: det finns bajsbakterier överallt!! Bläää

Slartibartfast
2007-12-27, 12:16
Vaccinera dig mot magsjuka


Finns det sånt?

Hur är det annars att köpa konserver och sånt och laga egen mat på hotellrummet?

z_bumbi
2007-12-27, 12:20
Finns det sånt?

Ja, ta upp det med den vacineringsinstansen ni har i Finland.

snej
2007-12-27, 12:23
Finns det sånt?

Hur är det annars att köpa konserver och sånt och laga egen mat på hotellrummet?


Finns inte mot vanlig magsjuka, men Dukoral är mot turistdiaré(kolera), rekomenderas att ta.

Clarkolofsson
2007-12-27, 12:24
Helt allvarligt, 1-2 whiskeyshots innan sänggående.

Pretender
2007-12-27, 12:30
Om du nu ändå skulle drabbas kan det vara bra att ha med loperamid och någon form av vätskeersättning.

/P

Alexton
2007-12-27, 12:33
tänk även på att aldrig dricka vanligt vatten. Bara i flaskor. Undvik alltid att ha is i glasen för du vet inte om det är "rent" vatten det är gjort av eller inte.
Tror tyvärr det är ganska svårt att helt undvika magsjuka. Men man kan mildra den en hel del genom att köpa mediciner som motverkar löshet i magen och dödar de bakterier som är vanligaste orsaken.

Slartibartfast
2007-12-27, 12:35
Lös mage skiter (;) ) jag fullständigt i. Det är spyandet jag vill undvika.

Jax
2007-12-27, 12:36
Som nämnts tidigare.

Prata de som har hand om vaccinationer om vad du behöver för något. Oftast behöver man ta sprutorna några veckor innan man åker och skyddet sitter i länge så det kan vara idé att göra det direkt.

Mot magsjuka är det Dukoral som gäller och det är en liten shot med 25 miljarder bakterier. Smaskens! Du ska ta två sådana med några veckors mellanrum.

Prata med företaget om de är sugna på att pröjsa. Det kan man tycka att de borde vara.

Och som Pretender sa, ta med dig någon form av vätskeersättning t.ex. Resorb om du skulle bli dålig. Det lindrar fint.

snej
2007-12-27, 12:42
Resorb är GRYMT, köpt på mej 5 paket inför min kommande Thailandsemester. Även Imodium är bra mot diaré och allmänt lös mage, gör skiten hård igen. Dukoral dricker man 2 veckor innan avfärd första dosen, andra dosen en vecka innan. Ska du ta spruta mot hepatit ska du helt göra det en månad innan (första dosen) andra dosen en månad efter första. Tar du sen den tredje påfyllningen ca 6 mån efter har du skydd i typ 20 år framöver..

Ignatius72
2007-12-27, 12:48
Jobb? Jag trodde du ville undvika sånt.

jakke
2007-12-27, 13:39
Unvik vattnet och allt som har sköjlts av med vatten.

Fd_Megatuttarna
2007-12-27, 13:48
Vaccinera dig mot magsjuka

Drick alkohol till alla måltider där du inte litar 100% på maten.

Hehe, ger det effekt att ta en snaps till maten? Alltså tar det kål på skadliga bakterier?

pilt77
2007-12-27, 14:04
Hehe, ger det effekt att ta en snaps till maten? Alltså tar det kål på skadliga bakterier?

en rejäl sup tillsammans med en näve vitpepparkorn borde ju vara en bra medicin mot magsjuka

Solros
2007-12-27, 14:09
Jag brukar köra efter en regel:
Se till att allt du äter är varmt när du får det, inga halvljumna saker, utan rykande varmt.

Det brukar räcka, har aldrig blvit magsjuk i Asien. Andra bra saker är som andra har sagt, borsta inte tänderna i lokala vattnet, ät inte glass, ha inte is i dina drinkar, och var försiktigt med sallad som kan ha blivit spolad i lokalt vatten.

z_bumbi
2007-12-27, 14:28
Hehe, ger det effekt att ta en snaps till maten? Alltså tar det kål på skadliga bakterier?

Om jag har förstått det rätt så hindrar det ytterligare tillväxt av vissa ämnen som orsakar sjukdom vilket leder till att man klarar sig, vilken form av alkhol och exakta mängder som är bäst vet jag däremot inte.
Min kunskapskälla i ämnet kommer inte heller hem på några timmar men kommer jag ihåg det kan jag fråga senare i kväll.

TcAnders
2007-12-27, 14:31
Lös mage skiter (;) ) jag fullständigt i. Det är spyandet jag vill undvika.

Otroligt, jag trodde jag var ensam om att göra allt för att inte spy!
Hoppas det går bra för dig!.. :)

// Anders

Clarkolofsson
2007-12-27, 15:34
Jag brukar köra efter en regel:
Se till att allt du äter är varmt när du får det, inga halvljumna saker, utan rykande varmt.

Det brukar räcka, har aldrig blvit magsjuk i Asien. Andra bra saker är som andra har sagt, borsta inte tänderna i lokala vattnet, ät inte glass, ha inte is i dina drinkar, och var försiktigt med sallad som kan ha blivit spolad i lokalt vatten.

Ja då kan man ju skita i att åka till Asien och va hemma och käka prottedrink :smash:

Slartibartfast
2007-12-27, 19:21
Bra tips! :thumbup:

Otroligt, jag trodde jag var ensam om att göra allt för att inte spy!


Nej, det är du absolut inte. Emetofobi är väldigt vanligt. Jag har inte spytt på åtta år. Det finns en massa forum, men jag håller mig borta från dem, för de gör sällan saken bättre. Iofs ser man att det finns folk som är mera fucked up än man sjäv. ;)

snej
2007-12-27, 19:25
Har aldrig spytt av att vara magsjuk, adlrig varit magsjuk, men en rejäl spya när man e riktigt apfull brukar vara riktigt skönt =) efteråt iaf

Solros
2007-12-27, 23:24
Ja då kan man ju skita i att åka till Asien och va hemma och käka prottedrink :smash:

Men du, tänk innan du skriver förihelv...
Nej, jag orkar inte ens.

Clarkolofsson
2007-12-28, 13:43
Men du, tänk innan du skriver förihelv...
Nej, jag orkar inte ens.

Du har det inte lätt du :/