handdator

Visa fullständig version : Deff först och sen bulk eller bulk först och sen deff?


Fredfraud
2007-12-27, 10:31
Har funderat på det här länge, jag har lite fett runt magen och nedre ryggen jag skulle vilja bli av med (säg kanske 6-10kg kroppsfett); och jag har nu gymmat 4 veckor stenhårt, alltså för första gången. Jag är 17 och ganska ny till gymmandet så har inte direkt hunnit bygga mycket, men har en del muskler nu under fettet.

Så min fråga är, borde jag deffa nu och sen bulka? För jag vill ju först och främst ha en snygg kropp och sedan bygga styrka, för jag räknar med att fortsätta bygga i dom kommande kanske 4-5 åren iaf, så kanske bäst att deffa innan jag börjar bygga som bara fan? :smash:

Eller? Vad tycker ni?

Sniggel
2007-12-27, 14:04
Du kan säkerligen få en snygg kropp bara genom att träna på, äta bra och strunta i att tänka i termer som "deff" eller "bulk". Speciellt som du är nybörjare OCH tonåring. Dessa två saker i kombination kommer säkerligen göra att du kommer att bli av med fett successivt samtidigt som du får muskelmassa (ja du har förutsättningarna för det).
Dessutom är det inte bra för en växande tonåring att köra en deff då du håller på att utvecklas till en vuxen person just nu och därför inte bör hindra ditt näringsintag.

Morty
2007-12-27, 14:14
Om du kör hårt till på sommaren och inte tänkte på maten, så kommer du få en snygg beachkropp utan deff-bulk-deff eller hur du ville köra :p

C.E.J.
2007-12-27, 16:35
Har du 6-10kg kroppsfett och du är normallång så är du i ok form, ingen idé att deffa då inte.

Fredfraud
2007-12-27, 21:43
Tack så hemskt mycket för svar!

Det är just det att det känns alltid som att jag har lite för mkt fett på nedre magen och nedre ryggen (enda ställena jag har fett), så ni kan tänka er att det är lite "hängigt" då det är fast överallt annars.. men då kör jag bara på då och tränar med en bra kost. :)

Tack!
Har ni några fler tips så tackar jag för dom också..
Grym sida det här förresten, ni kan verkligen detta!

C.E.J.
2007-12-27, 21:47
Du är man, fettet sätter sig just på de områdena du nämner, hate it or love it :Virro

Fredfraud
2007-12-27, 22:21
Det e fan drygt det. :S Aja ok, då kör jag väl på! :D

Wilden
2007-12-27, 23:46
Lovehandles är ju bara gosigt, sånna har jag också. Jag skulle välja bulk före deff any day, träna bara och ät mat så kommer det gå vägen! :thumbup:

ChrisDEFC
2008-01-01, 02:47
köra lite cardioträning(nån långpromenad el löpning varje vecka typ 1-2ggr) kanske? btw så välkommen hit och stor lycka till!