handdator

Visa fullständig version : Aktier och fonder (kvitta vinst mot förlust)


bouxesa
2007-12-27, 10:22
Hejsan allihopa.
Finns det någon där ute som har lust/tid/ork att förklara för mig hur man ska räkna ut hur många aktier jag behöver sälja för att jag ska kvitta en försäljningsvinst mot en förlust.
Lite mer fakta nu då:
Jag sålde lite aktiefonder och fick en vinst på drygt 13 tusenlappar.
Nu så har jag även i mina ägo (tyvärr) ett antal ericssonaktier. Jag har köpt aktierna vid olika kurser så för att jag ska få mina pengar tillbaka så måste aktien gå upp till runt 50 kr/st. med tanke på att aktien är nu värd runt 15, och nu till min ursprungliga fråga, hur många aktier måste jag sälja för att kvitta vinsten på 13.000?

Jag har kollat lite på skatteverkets hemsida men har inte hittat något som gör att jag förstår det hela bättre.

Även tips då på hemsidor som förklarar hur man ska räkna är välkomna. :)

// Babbis

formula4shape
2007-12-27, 10:26
Om du gjort en förlust på 50kr / aktie hos ericsson så ska du sälja 260st för att kvitta din vinst på 13000.

bouxesa
2007-12-27, 10:28
ok så det är så pass enkelt att räkna ut. Jag trodde det skulle vara svårare än så. :P

men då tackar jag för svaret :) måste nog sälja snart, har bara idag och imorn på mig.

Jax
2007-12-27, 10:32
Du behöver inte tänka på att du har köpt Ericsson vid olika kurser utan du räknar på medelvärdet, alltså 50 kr. Säljer du på 15 så har du därmed gjort en förlust på 35 kr/aktie.

13 000/35=371

Har du några andra fonder med vinst som du är sugen på att sälja så är det ett bra tillfälle nu. I alla fall om du har hela poster i Ericsson och vill fortsätta ha det. En post är 1000 aktier. Om du säljer en hel sådan så har du en förlust på 35 000 och därmed 22 000 kvar att kvitta mot något annat. Eftersom det är Ericsson är det i och för sig inte så viktigt med hela poster men det kan vara värt att tänka på.

bouxesa
2007-12-27, 11:02
Dessvärre så har jag inga andra fonder som jag kan sälja för tillfället, men jag misstänker att ericsson-aktien inte kommer att nå några större höjder under dom närmaste åren så jag tänkte att det är bra att ha en liten buffert om man nu vill sälja något med vinst lite senare.