handdator

Visa fullständig version : Köpa Hemmabio


Carolinew
2007-12-27, 02:16
Funderar på att införskaffa en hemmabio och behöver lite tips på vad man ska titta på osv. Vill ha ett bra ljud och kunna spela CD:skivor i också. Fast det kan man kanske i alla vad vet jag...

När det gäller själva DVD:n så är det ju en kostnadsfråga men hade ju inte varit fel om det går att spela in på den. Kanske bra att ha en hårddisk med...

I alla fall, inte värsta vrålhemmabion nu, vill hålla mig i prisklassen 2000-5000 ca.

Några tips?

Catstyle
2007-12-27, 02:37
Vad inkluderar du?

Med prisgruppen 2-5000 får du knappast mer än dvdspelare och kablar. ;)

hultman
2007-12-27, 02:54
Du behöver:
Flerkanalsförstärkare (hemmabioreceiver)
Dvd-spelare
Kablar
Högtalare (förslagsvis 2 front, 1 center, 2 bak och 1 subwoofer [5.1])

Jag vill inte vara den som är den, men det är helt omöjligt att få tag på en överhuvudtaget fungerande anläggning i den prisklassen. Du bör nog multiplicera ditt pristak med 4-5 om du vill att det ska låta bra när du spelar musik. Surroundljud är inte särskilt coolt om det både låter förjävligt och ser förjävligt ut. Jag garanterar dig att en plastig skräpanläggning från SIBA är ett praktexemplar på detta.

tossefar
2007-12-27, 03:13
Surroundljud är för folk som tycker att mer ljud = bättre ljud. Nötter kallar vi dem.

Köp en sjysst stereostärkare, dvd-spelare och två stativhögtalare. Då har du bra mycket bättre ljud än hembioskräpet för folk som gillar prylar mer än ljud.

maaherra
2007-12-27, 03:15
Funderar på att införskaffa en hemmabio och behöver lite tips på vad man ska titta på osv. Vill ha ett bra ljud och kunna spela CD:skivor i också. Fast det kan man kanske i alla vad vet jag...

När det gäller själva DVD:n så är det ju en kostnadsfråga men hade ju inte varit fel om det går att spela in på den. Kanske bra att ha en hårddisk med...

I alla fall, inte värsta vrålhemmabion nu, vill hålla mig i prisklassen 2000-5000 ca.

Några tips?

För dom pengarna får du inte särskilt mycket, men å andra sidan är "bra ljud" subjektivt.

Mina föräldrar t.ex är supernöjda med det här systemet, medans jag tycker det låter anus: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000q51-Exj-?ProductID=3dLD4QFHY.QAAAET25xfZmiZ&CatalogCategoryID=NYbD4QFH_GYAAAEOrBFZtSzR

Däremot kan jag rekommendera att du köper en större sub till de hemmabiopaketen i den klassen, finns många shyssta beggade subbar på blocket.

Catstyle
2007-12-27, 03:17
Helt okej system som är jäkligt snyggt; http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/_argon_51_hoegtalarsystem_.htm

tossefar
2007-12-27, 03:18
En DVD-spelare med inspelning tar upp hela din budget, så det kan du nog glömma. Subwoofer behöver du bara om du köper skräppaket. En bra stereoanläggning kan spela all bas du behöver med marginal.

maaherra
2007-12-27, 03:23
En DVD-spelare med inspelning tar upp hela din budget, så det kan du nog glömma. Subwoofer behöver du bara om du köper skräppaket. En bra stereoanläggning kan spela all bas du behöver med marginal.

En bra stereoanläggning, ja. Men subarna i hemmabiopaket som följer med i den prisklassen hon avgav är bara skräp.

hultman
2007-12-27, 03:24
Helt okej system som är jäkligt snyggt; http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/_argon_51_hoegtalarsystem_.htm

Typiskt skräppaket. Det finns inga högtalare med den typen av design som låter bra. Inte ens kritikerrosade KEF KHT-3005 - känd för dess "innovativa design" i kombination med ett otroligt ljud - är i närheten av vanliga golvare. Plastiga paket överlag brukar låta skit, oavsett hur mycket de kostar.


En DVD-spelare med inspelning tar upp hela din budget, så det kan du nog glömma. Subwoofer behöver du bara om du köper skräppaket. En bra stereoanläggning kan spela all bas du behöver med marginal.

Jag köper inte riktigt ditt påstående om att subba är onödigt om man har en schysst anläggning, men visst är syndromet värre för billiga paket. Om jag låter mina frontar sköta subbans uppgifter så låter det betydligt sämre.

maaherra
2007-12-27, 03:29
Jag köper inte riktigt ditt påstående om att subba är onödigt om man har en schysst anläggning, men visst är syndromet värre för billiga paket. Om jag låter mina frontar sköta subbans uppgifter så låter det betydligt sämre.

Beror också mycket på vilken typ av musik man lyssnar på, om sub "krävs" eller inte. Men visst är det alltid trevligt, det blir inte direkt sämre ljud.

PowPow
2007-12-27, 03:55
Beror också mycket på vilken typ av musik man lyssnar på, om sub "krävs" eller inte. Men visst är det alltid trevligt, det blir inte direkt sämre ljud.

Om musiken kräver sub så tror jag det är en god idé att fokusera på högtalarna. Saknar man pengar till det så kan ju ett första steg vara att sälja subwoofern :) Ingen musik "kräver" sub.

PowPow
2007-12-27, 04:02
I övrigt har nog allt jag hade velat ha sagt redan sagts. Vi var inne på det lite i en tråd av hultman (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100921), och jag är fortfarande av samma åsikt: Ljudet blir inte bättre bara för att det kommer från olika håll. En stereolösning är så otroligt mycket mer ljud för pengarna, enligt mig. I så gott som alla fall. Och visst tusan kan det bli sämre ljud om man tar in en subwoofer.

maaherra
2007-12-27, 04:02
Om musiken kräver sub så tror jag det är en god idé att fokusera på högtalarna. Saknar man pengar till det så kan ju ett första steg vara att sälja subwoofern :) Ingen musik "kräver" sub.

Beror på hur man ser det, r'n'b/hiphop och house som jag brukar lyssna på tycker jag "kräver" sub, då det ger en helt annan musikupplevelse. Annan musik utan lika mycket basljud involverade blir inte bristen på bas lika akut. Men som sagt, det är subjektivt, det också.

För att veta ifall ts "behöver" sub eller ej, måste man veta lite mer vilka krav hon ställer på ljudet.

PowPow
2007-12-27, 04:07
Beror på hur man ser det, r'n'b/hiphop och house som jag brukar lyssna på tycker jag "kräver" sub, då det ger en helt annan musikupplevelse. Annan musik utan lika mycket basljud involverade blir inte bristen på bas lika akut. Men som sagt, det är subjektivt, det också.

För att veta ifall ts "behöver" sub eller ej, måste man veta lite mer vilka krav hon ställer på ljudet.

Ja, allt är självklart subjektivt. Kräver man att det ska mullra när man lyssnar på musik så är säkert en subwoofer ett bra val. Kräver man däremot att basen ska kunna vara rapp och leverera musiken på ett vettigt sätt så är antagligen ett par vettiga fronthögtalare bättre, och billigare. Mer är inte per definition bättre.

Men i ánläggningar likt tidigare omnämnda argon-system så krävs det väl en sub, men det är ju för att de högtalarna inte klarar av att leverera någon bas. Antagligen inget vidare mellanregister heller.

maaherra
2007-12-27, 04:10
Ja, allt är självklart subjektivt. Kräver man att det ska mullra när man lyssnar på musik så är säkert en subwoofer ett bra val. Kräver man däremot att basen ska kunna vara rapp och leverera musiken på ett vettigt sätt så är antagligen ett par vettiga fronthögtalare bättre, och billigare. Mer är inte per definition bättre.

Ja, men eftersom TS efterfrågade en hemmabio lösning för en penning mellan 2-5k blir det svårt att få något vettigt för de pengarna. Om man inte köper front + receiver och skiter i surroundljudet.

PowPow
2007-12-27, 04:12
Ja, men eftersom TS efterfrågade en hemmabio lösning för en penning mellan 2-5k blir det svårt att få något vettigt för de pengarna. Om man inte köper front + receiver och skiter i surroundljudet.

My point exactly :)

Problemet är bara att man då inte har en hemmabioanläggning. Och det verkar vara sjukt viktigt.

maaherra
2007-12-27, 04:17
My point exactly :)

Problemet är bara att man då inte har en hemmabioanläggning. Och det verkar vara sjukt viktigt.

Jag hade alla dagar i veckan köpt två vettiga frontar istället för ett skräpsystem för 2-5k. Visserligen får man surround, men vad spelar det för roll när det ändå låter anus när man kollar film.

Ska TS dock prompt ha surround för de pengarna är min rekommendation att köpa till en kraftigare sub, eftersom där finns den mest påtagliga bristen i de systemen.

hultman
2007-12-27, 04:34
Ja, allt är självklart subjektivt. Kräver man att det ska mullra när man lyssnar på musik så är säkert en subwoofer ett bra val. Kräver man däremot att basen ska kunna vara rapp och leverera musiken på ett vettigt sätt så är antagligen ett par vettiga fronthögtalare bättre, och billigare. Mer är inte per definition bättre.

Men i ánläggningar likt tidigare omnämnda argon-system så krävs det väl en sub, men det är ju för att de högtalarna inte klarar av att leverera någon bas. Antagligen inget vidare mellanregister heller.

Jag förstår inte riktigt varför man skulle välja bort en subwoofer ur en anläggning oavsett hur stabila stereohögtalarna är. Dina högtalare, för att exemplifiera, sköter sitt jobb betydligt bättre när de har en subba som avlastar dem från det tyngsta basljudet. För övrigt håller jag helt med dig om antalet kanaler: min stereoanläggning låter betydligt bättre än min hembioanläggning trots att den sistnämnda kostade betydligt mer. Att lyssna på musik i 5.1 låter dessutom lite knepigt.

PowPow
2007-12-27, 04:48
Jag förstår inte riktigt varför man skulle välja bort en subwoofer ur en anläggning oavsett hur stabila stereohögtalarna är. Dina högtalare, för att exemplifiera, sköter sitt jobb betydligt bättre när de har en subba som avlastar dem från det tyngsta basljudet. För övrigt håller jag helt med dig om antalet kanaler: min stereoanläggning låter betydligt bättre än min hembioanläggning trots att den sistnämnda kostade betydligt mer. Att lyssna på musik i 5.1 låter dessutom lite knepigt.

Framför allt handlar det om prisvärdhet (iaf i detta fallet). Har du en vissa summa pengar så kommer du, i alla lägen jag testat, komma längre med 2 högtalare än med 2 högtalare och en subwoofer. Helt enkelt.

Fördelen, som jag ser det, med ett 2.0-system och ett 2.1-system är att det förstnämnde ofta lefvererar betydligt rappare bas. I många fall lyckas inte subwoofern hänga med frontarna, och då blir ljudet lidande. När det kommer till musiklyssning så ser jag hellre en ljudbild där basen låter bra än där den klarar av lägre register.

Mina nuvarande frontar har jag testat med en yamaha yst 515 och en yst 1500, och i båda fallen lät det sämre, enligt mig. Förutom om jag drog delningsfiltert till lägsta, och då hörde jag inte ens suben. Och då ligger jag ändå bara inne med ett par stativhögtalare. (edit: jag snackar såklart uteslutande om musik nu. inte film).

Baha
2007-12-27, 09:46
för att koppla in tvn till en vanlig liten stereo( så man får liiite bättre ljud än tv högtalare) räcker det med en kabel från tv då?
vad skall det vara för kabel?

frågan känns väldigt nybörjare men hur gör man:em:

BigForre
2007-12-27, 09:49
Carolinew: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

The_RobRoy
2007-12-27, 10:14
Jag hade alla dagar i veckan köpt två vettiga frontar istället för ett skräpsystem för 2-5k. Visserligen får man surround, men vad spelar det för roll när det ändå låter anus när man kollar film.

Ska TS dock prompt ha surround för de pengarna är min rekommendation att köpa till en kraftigare sub, eftersom där finns den mest påtagliga bristen i de systemen.

Jag skulle vilja påstå att det första man ska köpa är två frontar som du säger, men också en center. Talet blir så sjukt mycket klarare i filmer när det inte blandas in i frontarnas ljud.

Sen kan man med tiden kompletera med surround och sub.

Ganymedes
2007-12-27, 11:44
Surroundljud är för folk som tycker att mer ljud = bättre ljud. Nötter kallar vi dem.

Köp en sjysst stereostärkare, dvd-spelare och två stativhögtalare. Då har du bra mycket bättre ljud än hembioskräpet för folk som gillar prylar mer än ljud.


Så sant som det är sagt, tossefar. Nu sitter jag iofs själv med en 5.2 anläggning och njuter av både filmljud och vanlig musik med härlig kvalitet, men då har jag å andra sidan lagt ner väldigt mycket mer pengar än trådskaparen är villig att göra. I hans fall fungerar INTE en kombo något vidare. Stereo är underskattat!

Carolinew
2007-12-27, 13:00
Hoppsan, där ser man. Då måste jag missat nåt, alltså det enda jag vet är att min kära mamma köpte en hemmabio (?) för några årsedan för ca 2500 där DVD+CD ingick samt högtalare och sånt man behöver. Jag tycker det funkar utmärkt... :Virro

Så de systemen som finns på OnOff, Siba och liknande är inget o ha? :MrT:

Trance
2007-12-27, 13:03
Hoppsan, där ser man. Då måste jag missat nåt, alltså det enda jag vet är att min kära mamma köpte en hemmabio (?) för några årsedan för ca 2500 där DVD+CD ingick samt högtalare och sånt man behöver. Jag tycker det funkar utmärkt... :Virro

Så de systemen som finns på OnOff, Siba och liknande är inget o ha? :MrT:

Det går inte att fråga "experter" på forum om saker som dessa eftersom "experterna" väldigt sällan har någon som helst koll på målgruppens behov. Det syns väldigt tydligt i denna tråden.

Har du tur så kanske någon som har koll på det du faktiskt frågar efter hittar tråden.

maaherra
2007-12-27, 13:08
Hoppsan, där ser man. Då måste jag missat nåt, alltså det enda jag vet är att min kära mamma köpte en hemmabio (?) för några årsedan för ca 2500 där DVD+CD ingick samt högtalare och sånt man behöver. Jag tycker det funkar utmärkt... :Virro

Så de systemen som finns på OnOff, Siba och liknande är inget o ha? :MrT:

Nej, inte enligt min mening.

Men det beror helt på vilka krav du själv ställer själv på ljudet? länken jag skickade tidigare, det systemet är ex. morsan och farsan supernöjda med. Är du inte kräsen med ljudet så visst, då duger det.

hultman
2007-12-27, 13:12
Carolinew: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93639

TS blir säkerligen nöjd med dessa högtalare i brist på referenser.

hultman
2007-12-27, 13:27
Om du nu ändå vill ha ett hemmabiosystem så finns det trots allt anläggningar som låter "hyfsat" jämförelsevis, även om de aldrig låter i närheten så bra som en dyrare version.

Ett alternativ vore kanske:
Cantons minsta hemmabiopaket. Dess modellbeteckning varierar kraftigt, men rent generellt kostar det mellan 3.000 och 4.000 kronor och kallas någonting med "movie". Det är antingen silverfärgat eller svart och ser ut såhär:

http://i.pricerunner.com/prod/5_1_8_12_1002098l/Canton_Movie_80-CX_Speaker_Package_Silver.png

Dessa högtalare kan kombineras med exempelvis DENON AVR-1306, som går lös på 2800 spänn på hifiklubben. Den ser ut såhär:

http://www.denon.de/site/datadir/gr/1_gr_av_AVR1306_Silver.jpg

DENON DVD-1730 är ett rimligt budgetalternativ till DVD-spelare. Kostar 1800 spänn på hifiklubben och ser ut såhär:

http://shop.brbest.nl/images/products/199510_Denon_DVD_speler_DVD_1730_Zilver.jpg

Budgeten är spräckt, men jag tror att du kommer att bli nöjd ändå.

Piranha
2007-12-27, 13:28
Hoppsan, där ser man. Då måste jag missat nåt, alltså det enda jag vet är att min kära mamma köpte en hemmabio (?) för några årsedan för ca 2500 där DVD+CD ingick samt högtalare och sånt man behöver. Jag tycker det funkar utmärkt... :Virro

Så de systemen som finns på OnOff, Siba och liknande är inget o ha? :MrT:


Det finns alltid en massa som vill göra sig märkvärdiga för de har anläggningar för mångdubbelt de pengarna du tänkt investera, och såklart vill berätta om det.


Siba onoff etc har givetvis bra saker, du får nästan sätta dig nu och bläddra igenom mellandagsreans utskick i posten och kika om du kan hitta nåt, de gör man alltid under reorna.

tntballe
2007-12-27, 13:33
Hoppsan, där ser man. Då måste jag missat nåt, alltså det enda jag vet är att min kära mamma köpte en hemmabio (?) för några årsedan för ca 2500 där DVD+CD ingick samt högtalare och sånt man behöver. Jag tycker det funkar utmärkt... :Virro

Så de systemen som finns på OnOff, Siba och liknande är inget o ha? :MrT:

Kolla efter något paketerbjudande med lösa delar. Sen är det bara att uppgradera när du känner för det.
Då har du allt du behöver och vet med tiden vad du behöver byta ut.

BigForre
2007-12-27, 13:44
TS blir säkerligen nöjd med dessa högtalare i brist på referenser.

Tyckte att det är en bra lösning på hennes önskan. Och jag tror att hon kan bli nöjd med resultatet. Kombinera med enklaste Dvd-spelare bara så landar vi omkring 3500kr. Visst är det lite trist, men tror att det är en ok lösning för de penarna och alla har inte samma önskemål här i livet.

hultman
2007-12-27, 14:04
Tyckte att det är en bra lösning på hennes önskan. Och jag tror att hon kan bli nöjd med resultatet. Kombinera med enklaste Dvd-spelare bara så landar vi omkring 3500kr. Visst är det lite trist, men tror att det är en ok lösning för de penarna och alla har inte samma önskemål här i livet.

Jag köpte ett liknande paket till min burk. Från början tyckte jag att det lät riktigt grymt, men när jag väl intresserade mig för hur det låter och jämförde med schyssta anläggningar så ändrade jag snabbt åsikt. Imo låter Cantons minsta betydligt bättre än Z-5500, även om båda alternativen fungerar någorlunda som hembiosystem. När du väl drar på lite musik så låter Z-5500 faktiskt riktigt illa vid jämförelse med Canton.

Om du använder Z-5500, eller Logitechhögtalare öht, så får du räkna med missljud som orsakas av strömstörningar.

BigForre
2007-12-27, 14:08
Jag köpte ett liknande paket till min burk. Från början tyckte jag att det lät riktigt grymt, men när jag väl intresserade mig för hur det låter och jämförde med schyssta anläggningar så ändrade jag snabbt åsikt. Imo låter Cantons minsta betydligt bättre än Z-5500, även om båda alternativen fungerar någorlunda som hembiosystem. När du väl drar på lite musik så låter Z-5500 faktiskt riktigt illa vid jämförelse med Canton.

Om du använder Z-5500, eller Logitechhögtalare öht, så får du räkna med missljud som orsakas av strömstörningar.

Du har säkert mer kött att stå på...lyssnat på systemet hos en polare där det krökades och spelades mp3or. Men tyckte då att det lät bättre än de 5.1 system jag hört för samma peng från onoff motsvarande. Dock kanske det blir lite andra krav när det ska kikas film med mycket tal och så, vilket jag inte kan uttala mig om.

Cantons blir säkert bättre (inte lyssnat, men är väl ett vettigt märke när det kommer till ljud iaf), men som sagt...det blir väl nästan dubbla priset också.

maaherra
2007-12-27, 14:18
Jag köpte ett liknande paket till min burk. Från början tyckte jag att det lät riktigt grymt, men när jag väl intresserade mig för hur det låter och jämförde med schyssta anläggningar så ändrade jag snabbt åsikt. Imo låter Cantons minsta betydligt bättre än Z-5500, även om båda alternativen fungerar någorlunda som hembiosystem. När du väl drar på lite musik så låter Z-5500 faktiskt riktigt illa vid jämförelse med Canton.

Om du använder Z-5500, eller Logitechhögtalare öht, så får du räkna med missljud som orsakas av strömstörningar.

Klart du får bra grejer ju mer du lägger ut. Men TS frågade ju efter saker i klassen 2-5k, så då är Z-5500 faktiskt ett bra köp.

hultman
2007-12-27, 14:24
Du har säkert mer kött att stå på...lyssnat på systemet hos en polare där det krökades och spelades mp3or. Men tyckte då att det lät bättre än de 5.1 system jag hört för samma peng från onoff motsvarande. Dock kanske det blir lite andra krav när det ska kikas film med mycket tal och så, vilket jag inte kan uttala mig om.

Cantons blir säkert bättre (inte lyssnat, men är väl ett vettigt märke när det kommer till ljud iaf), men som sagt...det blir väl nästan dubbla priset också.

Hehe :) Ja, allt hänger ju på vad man jämför med och är villig att betala. Cantonhögtalarna kostar ju dock bara någon hundring mer än Logitech Z-5500. Oavsett vilka du väljer så behöver du en dvd-spelare och en hembioreceiver, vilka kostar mer än högtalarna tillsammans.

maaherra:
Då måste vi ju förutsätta att hon kör genom datorn...?

tntballe
2007-12-27, 14:27
Hehe :) Ja, allt hänger ju på vad man jämför med och är villig att betala. Cantonhögtalarna kostar ju dock bara någon hundring mer än Logitech Z-5500. Oavsett vilka du väljer så behöver du en dvd-spelare och en hembioreceiver, vilka kostar mer än högtalarna tillsammans.

maaherra:
Då måste vi ju förutsätta att hon kör genom datorn...?

går att koppla z-5500 direkt till dvd:n

Ignatius72
2007-12-27, 14:27
Köpte en LG för 5 papp, eller om det var 4 (för typ två år sedan) med inspelningsbar DVD, 5.1. Helt ok men såklart något man hade fått gömma om ljudfreaksen här hade dykt upp hos mig.

maaherra
2007-12-27, 14:29
Hehe :) Ja, allt hänger ju på vad man jämför med och är villig att betala. Cantonhögtalarna kostar ju dock bara någon hundring mer än Logitech Z-5500. Oavsett vilka du väljer så behöver du en dvd-spelare och en hembioreceiver, vilka kostar mer än högtalarna tillsammans.

maaherra:
Då måste vi ju förutsätta att hon kör genom datorn...?

Har inte Z-5500 anslutningar så man kan koppla in i ex en dvd? Hade för mig det, men kan vara ute helt och cykla också :em:

Jag skulle nästan rekommendera att köpa begagnat, då får hon mer för pengarna i den prisklassen.

BigForre
2007-12-27, 14:31
Hehe :) Ja, allt hänger ju på vad man jämför med och är villig att betala. Cantonhögtalarna kostar ju dock bara någon hundring mer än Logitech Z-5500. Oavsett vilka du väljer så behöver du en dvd-spelare och en hembioreceiver, vilka kostar mer än högtalarna tillsammans.

maaherra:
Då måste vi ju förutsätta att hon kör genom datorn...?

Slipper väl receiver, vilket blir en del pengar...

hultman
2007-12-27, 14:35
Har inte Z-5500 anslutningar så man kan koppla in i ex en dvd? Hade för mig det, men kan vara ute helt och cykla också :em:

Jag skulle nästan rekommendera att köpa begagnat, då får hon mer för pengarna i den prisklassen.

Det var visst jag som var ute och cyklade. Z-5500 hade tydligen inbyggd förstärkare, men det gör mig bara än mer övertygad om Cantons suveränitet jämfört med detta paket :D Det kan väl inte vara någon vidare effekt vid en sådan lösning?

maaherra
2007-12-27, 14:39
Det var visst jag som var ute och cyklade. Z-5500 hade tydligen inbyggd förstärkare, men det gör mig bara än mer övertygad om Cantons suveränitet jämfört med detta paket :D Det kan väl inte vara någon vidare effekt vid en sådan lösning?

Det överraskar faktiskt riktigt positivt, en polare till mig har ett sånt paket och det spelar på riktigt bra för den penningen. Dock har han de kopplat till datorn.

Känns som vi inte kommer fram till något att rekommendera till TS :D

hultman
2007-12-27, 14:55
Det överraskar faktiskt riktigt positivt, en polare till mig har ett sånt paket och det spelar på riktigt bra för den penningen. Dock har han de kopplat till datorn.

Känns som vi inte kommer fram till något att rekommendera till TS :D

Hehe. I slutändan handlar ju allt om hur mycket hon är villig att betala, och det är nog mycket möjligt att hon känner sig helnöjd för stunden med Z-5500 och en skräp-dvd. Jag tänker inte hindra henne från att göra det köpet :D

Lepras
2007-12-27, 16:12
Lägg pengarna på bilen istället...

hahavaffan
2007-12-27, 18:14
Lägg pengarna på bilen istället...:D


Kära hifi-nördar. Flickan frågade efter ett hemmabiosystem för mellan 2 och 5 tusen. Då har man inte lyssnat på KEF, Denon, Dali, Martin Logan eller ens Canton. Så sluta förvirra stackarn med allt trams. Vi som är hifi-geeks, vi blir självklart äcklade av bara tanken på ett Logitech eller Sibas billigaste plastmodell med random asiatiskt namn... men har man inga tidigare referenser eller samma sjuka kräsenhet som vi, så nöjer man sig lätt med ett system komplett med 5 satelliter och en subba från t.ex. LG som hos Siba kostar runt 5-tusenlappen.

Sen är det en annan historia, om trådskaparinnan inte mååååsteeehhh ha surround, utan kan nöja sig med två kanaler. Då finns det genast lite mer att välja på med samma budget. Och framför allt kommer det låta sju resor bättre. Okej att Skywalker's neonsvärd inte kommer låta bakom soffan, men det tröttnar man ändå rätt fort på när det ändå bara låter skit.

PowPow
2007-12-27, 18:35
Vad har du för utrustning för tillfället, carolinew? Är det helt tomt?

Carolinew
2007-12-27, 18:38
Hahahahaha :laugh:

Om inte annat så är ju tråden rätt rolig att läsa i alla fall ;)

Just nu har jag bara en TV och en enkel DVD... Sämre ljud än så här går nog inte att få i alla fall. :D

hulken
2007-12-27, 18:38
Det finns alltid en massa som vill göra sig märkvärdiga för de har anläggningar för mångdubbelt de pengarna du tänkt investera, och såklart vill berätta om det.


Siba onoff etc har givetvis bra saker, du får nästan sätta dig nu och bläddra igenom mellandagsreans utskick i posten och kika om du kan hitta nåt, de gör man alltid under reorna.

Kan bara hålla med, finns för många internet experter som vill framhäva sina monster grejer:D

Klart som faan det finns grejer för 3-5000:- som låter bra, köpte själv ett till pojken för 1 månad sedan, blev ett sånt här: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=902984
Låter bra till både musik och film.

Själv så använder jag betydligt dyrare grejer till mitt tittande och lyssnande, så jag har lite att jämföra med, och helt klart låter detta samsung system mycket bra med tanke på priset.

PowPow
2007-12-27, 18:43
Hahahahaha :laugh:

Om inte annat så är ju tråden rätt rolig att läsa i alla fall ;)

Just nu har jag bara en TV och en enkel DVD... Sämre ljud än så här går nog inte att få i alla fall. :D

Ungefär lika roligt som att knuffa igång en bil, antar jag.

Hur viktigt är det att du får surroundljud?
Om du behåller DVD-spelaren och lägger pengarna på en stereoförstärkare och 2 högtalare så kommer du kunna få väldigt bra ljud för pengarna, enligt mig.

Den stora frågan är bara om det räcker med 2 högtalare, eller om du måste ha fler :)

MaW
2007-12-27, 18:43
Annars så kan du rusa till kiosken och köpa dagens aftonblad... där testade de en massa hemmabioanlägningar i just det spannet som du kollar efter... Har för mig att det var ett panasonicsystem som vann...

PowPow
2007-12-27, 18:50
Exempel:

1398:-
http://www.hifiklubben.com/image/products/ARGAMP3245BK_1_m.jpg

3996:-
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM686BK_1_b.jpg
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM686BK_2_b.jpg

Summa: 5400:-

Jag har aldrig lyssnat på argonförstärkaren, så jag vet inte hur den är. Men för några hundralappar mer får man en hyffsad denonförstärkare. NAD:s minsta modell ligger inte långt över heller.

Jag har själv ett liknande system (modellen större av B&W-högtalaren) och NAD:s minsta förstärkare, och det spelar skiten ur mina föräldrars 11000-kronors hemmabiosystem. Det håller till och med dem med om.

maaherra
2007-12-27, 19:07
Hehe. I slutändan handlar ju allt om hur mycket hon är villig att betala, och det är nog mycket möjligt att hon känner sig helnöjd för stunden med Z-5500 och en skräp-dvd. Jag tänker inte hindra henne från att göra det köpet :D

Jag skulle tippa på att det räcker, iaf vad jag förstått är hon inte lika petig med ljudet som jag själv är :D

TS: Powpows senaste post hade bra grejer.

Carolinew
2007-12-27, 19:07
Exempel:

1398:-
http://www.hifiklubben.com/image/products/ARGAMP3245BK_1_m.jpg

3996:-
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM686BK_1_b.jpg
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM686BK_2_b.jpg

Summa: 5400:-

Jag har aldrig lyssnat på argonförstärkaren, så jag vet inte hur den är. Men för några hundralappar mer får man en hyffsad denonförstärkare. NAD:s minsta modell ligger inte långt över heller.

Jag har själv ett liknande system (modellen större av B&W-högtalaren) och NAD:s minsta förstärkare, och det spelar skiten ur mina föräldrars 11000-kronors hemmabiosystem. Det håller till och med dem med om.

Vart köper man det där då? Kan man köpa till annat sen då eller?

hultman
2007-12-27, 19:36
Vart köper man det där då? Kan man köpa till annat sen då eller?

Både förstärkare och högtalare säljs på hifiklubben. Notera dock att det är en stereolösning och att du bara får tvåkanalsljud. Vad hade du förresten tänkt köpa till mer än en dvd-spelare?

Om vi tänker oss fler grejer från hifiklubben:

* Förstärkare: CAMBRIDGE Azur 340A, 2.298:-
* Dvd-spelare: CAMBRIDGE DVD86, 998:-
* Högtalare (samma som PowPow föreslog): B&W DM686, 3996:-
* Alternativa högtalare: ARGON 7240, 2696:- (golvare)

Med kablar inräknade så hamnar du på antingen runt 7500 spänn eller runt 6200 kronor. Jag har lyssnat på båda kombinationerna och de låter väldigt mycket bättre än random plastsystem från siba/onoff.

Förstärkaren:
http://www.olie-olie.nl/dbase/images/produkten34-0.jpg

Dvd:n
http://www.hifiklubben.com/image/products/CAMDVD86SI_1_m.jpg

Argonhögtalarna:
http://www.hifiklubben.com/image/products/ARG7240BK_1_b.jpg

PowPow
2007-12-27, 20:54
Vart köper man det där då? Kan man köpa till annat sen då eller?

http://hifiklubben.se/
Som hultman sa.

Vad mer vill du köpa? Ny DVD-spelare kan du såklart köpa.
Men som hultman sa så är detta förslag på stereolösningar (det vill säga 2 högtalare bara). Så du kan inte uppgradera genom att bara köpa fler högtalare sen. I så fall behöver du köpa en ny förstärkare också (en förstärkare som är gjord för att driva mer än 2 högtalare). Då blir det helt plötsligt mycket dyrare.

Einar
2007-12-27, 20:57
Powpows alternativ verkar riktigt bra. Den där nya B&W6-serien har jag själv dreglat över. Jag kommer nog slå till på två golvare och en center snart.

Carolinew
2007-12-27, 21:04
Ok vad skulle ett enligt er OK hemmabiosystem kosta då?

Kan va intressant o veta vad ni gav för era också... :)

Alltså det är möjligt att jag hakat upp mig för mycket på surround då men vill ju gärna ha det hm... sen känns det ju dumt att köpa en stereolösning om jag sedan måste kassera delar av den för att kunna uppgradera till surround.

Trance
2007-12-27, 21:06
Den stora frågan är: Hur kräsen är du med ljudet?

De flesta som inte är så kräsna/intresserade blir förmodligen mer impade av att ha riktigt surround när de kollar på film än att ha "bättre" ljud i stereo.

Pudzianovski
2007-12-27, 21:10
Jag skulle lätt satsa på stereo. Tycker bara det finns fördelar med det. Jag ogillar surround. Två bra högtalare och en bra stärkare så kommer det låta förbannat bra till både film och musik. PowPows förslag var bra.:thumbup:

PowPow
2007-12-27, 21:14
Ok vad skulle ett enligt er OK hemmabiosystem kosta då?

Kan va intressant o veta vad ni gav för era också... :)

Alltså det är möjligt att jag hakat upp mig för mycket på surround då men vill ju gärna ha det hm... sen känns det ju dumt att köpa en stereolösning om jag sedan måste kassera delar av den för att kunna uppgradera till surround.

Det är ju jättesvårt att säga. Men en generell chansning är att du får betala åtminstonde dubbelt så mycket för ett hemmabiosystem än för ett likvärdigt stereosystem. Så man ska väl ha i åtanke att hur mycket man än lägger på ett hemmabiosystem så hade man fått ett stereosystem som låter minst lika bra för halva summan :D

Med det i åtanke är det bara till att prioritera. Men vill du ha surround så tycker jag absolut att du ska fokusera på det. Att först köpa stereo och sedan "uppgradera" till surround är ju bara dumt. Och med ditt pristak så får det ju bli något av "kompaktsystemen".

Bege dig ut i butiken och testlyssna, helt enkelt. Och glöm inte att även lyssna på musik, om du nu ska ha anläggningen till det också.

hultman
2007-12-27, 21:33
Ok vad skulle ett enligt er OK hemmabiosystem kosta då?

Kan va intressant o veta vad ni gav för era också... :)

Alltså det är möjligt att jag hakat upp mig för mycket på surround då men vill ju gärna ha det hm... sen känns det ju dumt att köpa en stereolösning om jag sedan måste kassera delar av den för att kunna uppgradera till surround.

Nyligen införskaffades följande hembioanläggning:

* Harman Kardon Cinespecial 29
* Canton GLE 409
* Canton GLE 401
* Canton GLE 405 CM
* Canton AS 85 SC

Totalt kostade det över 30.000 spänn med kablar inkluderade. Det låter tyvärr betydligt sämre än min stereoanläggning ur samma prisklass som består av två stora stativare (Audio Pro S-27) och en gigantisk subwoofer (också Audio Pro) :D

Stereoanläggningen (utan högtalare :P):
http://www.geting.se/image.php/77034-anleGGning.JPG/full

Hembioanläggningen:
http://gizmologia.com/wp-content/uploads/2007/09/harman-kardon-cinespecial-29.jpg

http://www.videomag.cz/att/phpqEKer6_300.jpg

Dock inte lika djupa satelliter.
______

Surroundljudet var inte värt de extra pengarna.

maaherra
2007-12-28, 01:18
Ok vad skulle ett enligt er OK hemmabiosystem kosta då?

Kan va intressant o veta vad ni gav för era också... :)

Alltså det är möjligt att jag hakat upp mig för mycket på surround då men vill ju gärna ha det hm... sen känns det ju dumt att köpa en stereolösning om jag sedan måste kassera delar av den för att kunna uppgradera till surround.

Jag gav omkring 8k för mitt, men då var det begagnade grejar som jag dessutom fick till löjligt bra priser.

Jag tror du skulle bli väldigt nöjd med en kompaktlösning för 4-5k, för jag antar att du inte är lika kräsen med ljudet som oss ljudgheyar?

Ganymedes
2007-12-28, 08:52
Det finns alltid en massa som vill göra sig märkvärdiga för de har anläggningar för mångdubbelt de pengarna du tänkt investera, och såklart vill berätta om det.


Siba onoff etc har givetvis bra saker, du får nästan sätta dig nu och bläddra igenom mellandagsreans utskick i posten och kika om du kan hitta nåt, de gör man alltid under reorna.

Nu kanske du tycker att jag passar lite väl bra på din inledande mening för att få svara på detta :) men om någon skulle prata om att köpa en sketen volvo 240 så skulle folk här säga "nä, köp åtminstone en x, du får så mycket mer för pengarna" och andra "det räcker väl, den har ju fyra hjul och ratt".

Vad jag menar är att man ger råd baserat från ens egna erfarenheter och värderingar. I all välmening vill jag tro, inte för att glänsa. Själv önskar jag vid Gud att jag tyckte att ett super-snåljåpssystem från Siba lät "bra". Men det gör det inte. Fast det klart, har man bara ätit konserverade tomater hela livet, vet man inte hur mycket godare färska tomater är... ;)

Ett råd till trådskaparen: kräv att få lyssna på systemet du tycker verkar matcha ditt intresse och budget, och lyssna för faen inte på ett system som är "för dyrt". Du kommer ångra dig alternativt focka din budget.

hum
2007-12-28, 17:11
Köpte precis ett paket från Jamo för 5500 spänn.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=152135


Låter burkigt och trist när man spelar musik. Lämnar nog tillbaka det..

AFanatic
2007-12-28, 20:42
Hm, satsa på tvåkanals istället så kan dy lyssna på lite musik också.

Ett billigt paket.

Förstärkare:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=948708&node=49

Högtalare:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1392

Dvd:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1256679&node=1031


/Ogge från fel konto

Ganymedes
2007-12-28, 22:46
Hm, satsa på tvåkanals istället så kan dy lyssna på lite musik också.

Ett billigt paket.

Förstärkare:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=948708&node=49

Högtalare:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1392

Dvd:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1256679&node=1031


/Ogge från fel konto

Marantz gör bra grejer, så fin rekommendation där.

Johan_P
2007-12-29, 14:18
Hehe, menar ni allvar med att rekommendera B&W-högtalare åt en person som inte ens vet vad en flerkanalsförstärkare är? :Virro

Trådskaparen har inte sagt något om ljudkrav överhuvudtaget. Jag håller med om att Logitechs system kommer fungera utmärkt som 5.1-system.

Ska man ha kvalitetsgrejor vet ni mycket väl om att 10.000-gränsen så gott som måste bli sprängd, och trådskaparen pratade om budget under hälften.

hultman
2007-12-29, 15:21
Hehe, menar ni allvar med att rekommendera B&W-högtalare åt en person som inte ens vet vad en flerkanalsförstärkare är? :Virro

Trådskaparen har inte sagt något om ljudkrav överhuvudtaget. Jag håller med om att Logitechs system kommer fungera utmärkt som 5.1-system.

Ska man ha kvalitetsgrejor vet ni mycket väl om att 10.000-gränsen så gott som måste bli sprängd, och trådskaparen pratade om budget under hälften.

Öh? Jag finner inget nöje i att rekommendera skräp till en person som med största sannolikhet kommer att hålla med mig inom rimlig tid. Visst vore det bättre om hon hade en budget på flera miljoner, men det är inte orimligt att vänta någon månad och lägga lite mer pengar på en anläggning som faktiskt kan spela musik utan att det låter skit. B&W:s budgetklass är ett mycket bra alternativ för någon utan några som helst kunskaper om vad som kan tänkas låta bra. Logitechsystemen brukar dessutom ha alldeles för korta sladdar för att kunna användas som hemmabiosystem.

PowPow
2007-12-29, 15:35
Hehe, menar ni allvar med att rekommendera B&W-högtalare åt en person som inte ens vet vad en flerkanalsförstärkare är? :Virro

Trådskaparen har inte sagt något om ljudkrav överhuvudtaget. Jag håller med om att Logitechs system kommer fungera utmärkt som 5.1-system.

Ska man ha kvalitetsgrejor vet ni mycket väl om att 10.000-gränsen så gott som måste bli sprängd, och trådskaparen pratade om budget under hälften.

Systemet jag rekomenderade (i mitt stereodemonstrationståg) (med B&W-högtalarna) överskred trådskaparens budget med 400 kronor.

Ganymedes
2007-12-29, 18:23
Hehe, menar ni allvar med att rekommendera B&W-högtalare åt en person som inte ens vet vad en flerkanalsförstärkare är? :Virro

Vad dillar du om? Jag började själv min narkomankarriär med B&W 602 som frontar. Många som gillar välljud uppskattar B&W och så gott som alla som inte har någon koll, tycker att de låter absolut toppen. Tycker att det var en klockren rekommendation. :furious:

Tap3worm
2013-01-15, 20:43
Generellt sett är jag hyfsat teknisk, men när det kommer till hemmabiosystem har jag noll koll. Köpte en rätt stadig LG-TV http://www.lg.com/se/tv/lg-55LM620T för ett tag sedan.

Ljudet är inte det bästa och är nu sugen på att skaffa ett hemmabiosystem.
Jag älskar musik och lyssnar på musik i princip så fort jag får tillfälle! Så att den klarar av att leverera tugn metal, dubstep och liknande är ett stort plus! ;-)
Har inte riktigt förstått skillnaden mellan 5.1 och 2.1 förutom surround? Självklart vore det fräckt med 5.1 om ljudet håller, men tar hellre 2.1 med bättre ljud.
Jag kan inte påstå att jag är så kritisk att jag skulle vända mig till HiFi-klubben och låta dem få fria händer, men skulle aldrig köpa något "okänt" budgetmärke heller. Så vad har ni att rekommendera? Som student har jag lyckats spara undan en del, men har låååångt ifrån stor budget, så ni får gärna hålla nere kostnaden! ;-)

Tapeworm

Minimjölk
2013-01-15, 21:06
5.1= 5 högtalare(FL,C,FR,SL,SR)+ en surroundförstärkare + sub
2.1= 2högtalare (L,R) +stereoförstärkare+ sub

Du måste nog ange en budget för att få bättre hjälp. Rent allmänt så för samma pengar så låter 2.1 bättre än 2.1 så du ju kan lägga mer pengar per enhet. Jag skulle dock rekommendera dig att titta på begagnatmarknaden då du då kan få ett schysst 5.1-system till ett lägre pris än ett nytt 2.1. Normalt sett brukar man oftare ångra när man köpt något som är sämre och billigare än förväntat än när man är nöjd med prylen man köpt och kliar sig i huvudet för att plånboken är tom. Dvs, lägg gärna lite mer om du tror att du inom kort kommer bry dig om att det faktiskt låter bra. Ingen blir nöjd av kasst ljud. Dessutom ser jag att du hellre uppskattar ett välljudande 2.1 än ett sämre 5.1, det är rätt tänkt :)

Som sagt, fundera först på en budget och hur mycket plats utrustningen får ta i anspråk. Sedan är jag säker på att du kan få ett stort antal förslag att fundera över.

Tap3worm
2013-01-15, 21:24
Ok, då hade jag ungefär förstått det hela rätt! :-)

Jag var rädd för att någon skulle fråga efter budgeten ;-). Det är lite det som är kruxet, innan jag började kolla runt hade jag en förhoppning om att kunna landa runt 3000. Nu när jag börjar bli lite mer insatt verkar det vara rätt lite i denna marknad? Men säg 3000 +- några Carl von linné. Som sagt är jag inte den som är oerhört kräsen, kan ju säga att allt kommer låta guld jämfört med TV-ljudet. MEN du har ju en stor poäng i att det är riktigt surt att handla något som man sen inser inte är dugligt. Snålheten bedrar visheten brukar man ju säga...

Tap3worm
2013-01-15, 22:36
... Kikade in lite snabbt bara på prisjakt utan att leta något vidare. Hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587814
Är det verkligen ingenting att ha, eller kan det vara ok tror ni? Av omdömena att döma verkar det ju inte vara dåliga, dock inte kanske det bästa heller? Något i den prisklassen skulle vara optimalt för min del hur som helst!

Tack igen!

PS. Sorry för dubbelpost, kunde av någon anledning inte klicka på "edit" på det tidigare inlägget. Här gick det dock.

chidde
2013-01-16, 08:28
Vad tror du om Bose acoustimass 5?
2.1-ljud och kuberna är designade för att efterlikna surround då de kan vinklas åt olika håll så ljudet studsar på väggarna

Vet inte riktigt hur mycket dem kostar retail men gissar på en 5-6000 kr men man kan säkert få dem begagnade för din budget på ca 3000 kr.
Dock vet jag inte hur dem är till musik, antagligen skit. Nån som äger ett par och kan berätta lite kanske?

http://www.sonicdirect.co.uk/images/XL/1256738378.jpg

hahavaffan
2013-01-16, 08:45
BOSE = Buy Other Sound Equipment. Skrytmärke för (nyrika) personer som helt saknar intresse för ljud och musik. Imo.




Jag rekommenderar att Tap3worm införskaffar ett par schyssta små stativ/bokhylle-högtalare, en subwoofer, en hemmabioreceiver och en blurayspelare. Budgeten på 3000kr kommer att tänjas en bit, men det kommer resultera i så oändligt mycket bättre ljud och möjligheter för framtida uppgraderingar/tillköp.

Tap3worm: Har du en PS3:a, eller inte tänkt köpa film på bluray eller dvd, så slipper du köpa blurayspelare så klart. Men med en hemmabioreceiver i stället för en stereoförstärkare kan du när som helst uppgradera genom att köpa tre stativhögtalare till, och få 5.1-surround, utan att behöva byta ut någon del. Det är även enklare att koppla in dator, Apple TV, Xbox, digitaltv-mottagare osv till en receiver än till en stereoförstärkare.

chidde
2013-01-16, 09:11
BOSE = Buy Other Sound Equipment. Skrytmärke för (nyrika) personer som helt saknar intresse för ljud och musik. Imo.

:laugh:

Jag visste att den kommentaren skulle komma, därav:

Nån som äger ett par och kan berätta lite kanske?


Bose är väl antagligen ett märke som man antingen älskar eller hatar, men jag är som sagt nyfiken på vad folk har att säga, alltså de som har eller har haft ett system som bor i mindre utrymmen

Klart det inte går att jämföra med "riktiga" grejer för den som har ett genuint intresse för ljud, för 6000 kr tycker jag inte AM5 är värt men kan man få det begagnat för runt 3000 kr tycker jag det sopar mattan med många Samsung, LG och Sony-surroundljud. Man får inte glömma att det är i den ligan Bose lirar, så i hifinördens öron där man gärna lägger 6000 kr på ett par spikes och wall brackets för att få sina högtalare till att stå/hänga på ett visst sätt för det optimala ljudet kanske Bose inte har så mycket att hämta

hahavaffan
2013-01-16, 09:22
True, men det är myyyycket sällan BOSE går att jämföra med något i 3000-kronorsklassen, helt enkelt för att det kostar mycket mer. För 3000kr hos LG får du plastigt skräp, men inte helt sällan också en förstärkare i någon form samt en blurayspelare, vilket man måste addera till ett BOSE-system. Och då hamnar du ändå på samma pris som det jag föreslog, men med sämre ljud i BOSE-fallet.

Grejen med BOSE är att de alltid levt på sina små jäkla högtalar-element, och även om de förhoppningsvis forskat på området och förbättrat elementen sen början på 90-talet, så låter det inte bra. Den främsta anledningen till det mindre trevliga ljudet är att de små elementen i satelliterna inte klarar av att producera något ljud under mellanregister, vilket gör att subwoofern antingen tvingas gå onaturligt högt upp i frekvens (låter piss), eller helt enkelt skippa en del av frekvenskurvan från 20hz-20khz. Sen spelar BOSE-subben långt ifrån 20hz, och just den lägsta (i.e. sub-)basen brukar lysa med sin totala frånvaro.

Så, begagnat kanske det kan anses som prisvärt beroende på ens preferenser, men i många fall får man bättre grejer till samma eller lägre pris.

Tap3worm
2013-01-16, 12:35
Bra tips!
Har själv ingen erfarenhet av BOSE. Men vad jag hört från nära så beskriver dem det ungefär som hahavaffan.

Enda "utmaningen" som jag ser det med att köpa lösa delar själv är att då måste man väl gå ännu djupare i djungeln för att veta vad man ska ha! Blueray spelare behöver jag ej, spelar upp (HD)film via hårddisk eller plex. Så egentligen är blueray onödigt i mitt fall. Vilket kan vara ännu ett argument till att pusla ihop egna delar.

Det jag länkande (eller liknande) är med andra ord inget att satsa på låter det som?
Vad(om ni har något) har ni själva? Vad fick ni pynta för kalaset? Är ni nöjda?

Mvh

hahavaffan
2013-01-16, 13:29
Var bor du? Det är aldrig fel att köpa iaf högtalarna bättre begagnat, så jag tänkte om vi kunde hjälpt dig leta upp något gött på blocket eller liknande sidor.

Tog iaf en snabbkik på blocket och minhembio.


Komplett paket:
http://www.blocket.se/goteborg/Hemmabio_5_1_surround_44866294.htm?ca=15&w=3

Receiver:
http://www.blocket.se/kalmar/Pioneer_VSX_421_3D_receiver_i_gott_skick_44874676. htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Receiver_och_Blu_ray_spelare_44848808.htm?ca=15&w=3 (1000kr, köööööp!)

http://www.blocket.se/vastmanland/Marantz_SR6004_44838879.htm?ca=15&w=3 (över budget, men grymt bra!)

http://www.blocket.se/jonkoping/Denon_AVR_1912_44814167.htm?ca=15&w=3 (pruta nån hundring)

http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_VSX_921_7_1_Surround_Receiver_44802453.htm ?ca=15&w=3 (pruta en smula)

http://www.blocket.se/lund/Onkyo_TX_SR_608_44795860.htm?ca=15&w=3 (pruta)

http://www.blocket.se/sodermanland/Hemmabio_Forstarkare_Onkyo_TX_SR508_44761275.htm?c a=15&w=3 (pruta!)

http://www.minhembio.com/Dupppe/marknad/335147

http://www.minhembio.com/berne/marknad/335166 (pruta en smula kanske)

Högtalarpaket:
http://www.blocket.se/vastmanland/Hogtalare_Hemmabio_Audiopro_6st_hogt_ink_Sub_44859 453.htm?ca=15&w=3 (han menar nog 995kr för stativarna eller centern, men ge ett bra pris på subben och stativarna på 2000-300kr typ, så nappar han kanske om så är fallet)

http://www.blocket.se/kronoberg/Stora_XTZ_hogtalare_i_svart_pianolack_44853200.htm ?ca=15&w=3 (över budget, men värt det imho)

http://www.blocket.se/lund/Harman_kardon_HKTS30_44781893.htm?ca=15&w=3 (har fått bra recensioner vad jag kan minnas)

http://www.minhembio.com/Stimpack/marknad/334950 (stora frontar, kanske inte behövs en sub. fått bra betyg!)

Subwoofer:
http://www.blocket.se/ostergotland/Subwoofer_Dynavoice_Definition_SW_10_44854036.htm? ca=15&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Subwoofer_Audio_Pro_Ace_Bass_B1_28_44802702.htm?ca =15&w=3

http://www.minhembio.com/twebbas/marknad/334386 (stor jäkel, men bra)

Högtalare:
http://www.blocket.se/kronoberg/Dynavoice_Challenger_44848761.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Dynavoice_S5_44831807.htm?ca=15&w=3 (jättebilligt, och helt OK för priset ihop med en bra sub)

http://www.blocket.se/ostergotland/Dynaudio_Audience_42_44827518.htm?ca=15&w=3 (över budget)

http://www.blocket.se/stockholm/Polk_Audio_TSi100_surround_bokhyllehogtalare_44828 003.htm?ca=15&w=3 (poppis märke i USA. Pruta nån hundring)

http://www.blocket.se/varmland/Canton_Chrono_502_inklusive_stativ_44805666.htm?ca =15&w=3 (stiliga, BRA, högtalare... kanske pruta nån hundring om du frågar snällt)

http://www.blocket.se/vastmanland/Dynavoice_Challenger_S_5___C_5_44770350.htm?ca=15&w=3 (Samma S5 som ovan, fast här med center, kabel och stativ för knappt några pengar)

Tap3worm
2013-01-16, 14:04
Shit pommes! Tusen tack för tiden du lägger ner på att hjälpa!
Bor i Stockholm!
Sitter på en sketen matteföreläsning nu men ska kolla igenom det du länkade i lugn o ro när jag kommer hem! :-)

Mvh

hahavaffan
2013-01-16, 14:14
Sitter också och pluggar, så jag behövde en paus... så np :D

Stockholm är ju guldläge för att handla begagnat, om du nu är sugen på det! Säg till annars, så kan vi försöka skrapa ihop något nytt prisvärt.

Tap3worm
2013-01-16, 14:36
Härligt! :-)
Du får hemskt gärna ge tips på både beg och nytt :-).
Finns ju alltid en risk att bli blåst med begagnat. Men där får man väl vara noga med att kolla, lyssna och klämma! :-)

Tap3worm
2013-01-16, 18:49
Var bor du? Det är aldrig fel att köpa iaf högtalarna bättre begagnat, så jag tänkte om vi kunde hjälpt dig leta upp något gött på blocket eller liknande sidor.

Tog iaf en snabbkik på blocket och minhembio.


Komplett paket:
http://www.blocket.se/goteborg/Hemmabio_5_1_surround_44866294.htm?ca=15&w=3

Receiver:
http://www.blocket.se/kalmar/Pioneer_VSX_421_3D_receiver_i_gott_skick_44874676. htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Receiver_och_Blu_ray_spelare_44848808.htm?ca=15&w=3 (1000kr, köööööp!)

http://www.blocket.se/vastmanland/Marantz_SR6004_44838879.htm?ca=15&w=3 (över budget, men grymt bra!)

http://www.blocket.se/jonkoping/Denon_AVR_1912_44814167.htm?ca=15&w=3 (pruta nån hundring)

http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_VSX_921_7_1_Surround_Receiver_44802453.htm ?ca=15&w=3 (pruta en smula)

http://www.blocket.se/lund/Onkyo_TX_SR_608_44795860.htm?ca=15&w=3 (pruta)

http://www.blocket.se/sodermanland/Hemmabio_Forstarkare_Onkyo_TX_SR508_44761275.htm?c a=15&w=3 (pruta!)

http://www.minhembio.com/Dupppe/marknad/335147

http://www.minhembio.com/berne/marknad/335166 (pruta en smula kanske)

Högtalarpaket:
http://www.blocket.se/vastmanland/Hogtalare_Hemmabio_Audiopro_6st_hogt_ink_Sub_44859 453.htm?ca=15&w=3 (han menar nog 995kr för stativarna eller centern, men ge ett bra pris på subben och stativarna på 2000-300kr typ, så nappar han kanske om så är fallet)

http://www.blocket.se/kronoberg/Stora_XTZ_hogtalare_i_svart_pianolack_44853200.htm ?ca=15&w=3 (över budget, men värt det imho)

http://www.blocket.se/lund/Harman_kardon_HKTS30_44781893.htm?ca=15&w=3 (har fått bra recensioner vad jag kan minnas)

http://www.minhembio.com/Stimpack/marknad/334950 (stora frontar, kanske inte behövs en sub. fått bra betyg!)

Subwoofer:
http://www.blocket.se/ostergotland/Subwoofer_Dynavoice_Definition_SW_10_44854036.htm? ca=15&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Subwoofer_Audio_Pro_Ace_Bass_B1_28_44802702.htm?ca =15&w=3

http://www.minhembio.com/twebbas/marknad/334386 (stor jäkel, men bra)

Högtalare:
http://www.blocket.se/kronoberg/Dynavoice_Challenger_44848761.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Dynavoice_S5_44831807.htm?ca=15&w=3 (jättebilligt, och helt OK för priset ihop med en bra sub)

http://www.blocket.se/ostergotland/Dynaudio_Audience_42_44827518.htm?ca=15&w=3 (över budget)

http://www.blocket.se/stockholm/Polk_Audio_TSi100_surround_bokhyllehogtalare_44828 003.htm?ca=15&w=3 (poppis märke i USA. Pruta nån hundring)

http://www.blocket.se/varmland/Canton_Chrono_502_inklusive_stativ_44805666.htm?ca =15&w=3 (stiliga, BRA, högtalare... kanske pruta nån hundring om du frågar snällt)

http://www.blocket.se/vastmanland/Dynavoice_Challenger_S_5___C_5_44770350.htm?ca=15&w=3 (Samma S5 som ovan, fast här med center, kabel och stativ för knappt några pengar)


Tack än en gång för dessa tips! Har kikat igenom de lite mer noga nu. Jag börjar ju helt klart med ett bättre 2.1 än ett något sämre 5.1 system. Men hur "svårt" är det att byta upp sig på sikt om man nu så vill?
Eftersom jag bor i lägenhet så lär jag inte behöva en subwofer som är ett riktigt monster, utan klarar mig rätt bra med något som ger lite mer human bas. :-)

Ponera att jag slår till på t.ex. dessa http://www.minhembio.com/Stimpack/marknad/334950 . Vad mer behöver jag i så fall för att kicka igång det hela? Känns ju som att det lätt går att spräcka budget lite väl när man börjar plocka lösa delar. kablar, reciever etc etc...

En bra reciever och två stadiga högtalare att börja med (och eventuellt en liten basrackare)? Hur långt kommer jag med det? Kan det vara en idé att börja där för att på sikt bygga på det hela?

T.ex. detta:

Reciever:
http://www.blocket.se/stockholm/Ny_Pioneer_Forstarkare_1ars_Garanti__Billig_447222 98.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Forstarkare_hemmabio_pioneer_44455020.htm?ca=11&w=1


Högtalare:
http://www.blocket.se/stockholm/Golvhogtalare_Heco_Mythos_500_44707743.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_S_H520V_QL_Golvhogtalare_44220804.htm?ca=1 1&w=1 (dessa verkade ju rätt vassa??!)

Eller är jag helt ute och cyklar? :-)

Mvh

tp_88
2013-01-16, 19:48
Bra att hahavaffan har varit inne och styrt upp tråden. :)

Heco Mythos 500 har jag läst mycket gott om, 1100kr var ett ovanligt lågt pris. NHT 2.5i t.ex. är en något dyrare högtalare som du också kan hålla utkik efter om du inte slår till på Heco.

Om du inte behöver air-play, nyaste ljudformaten, hdmi-växlare etc så skulle jag rekommendera en lite äldre receiver av bättre sort. Pioneer 2011, AX3i, AX5i brukar gå att få väldigt billigt. Andra bra receivers men som kanske är något dyrare är t.ex. Denon 3805, 3806, 2807. Marantz 7500. En del av dessa har HDMI (alla utom 3805 tror jag). Yamaha 1XXX och 2XXX (1400 resp. 2400 och uppåt) är nog inte heller så dumma.

Lägg inte för mycket på kablar, undvik bara det allra billigaste och kör det som går digitalt. Det behöver inte kosta så många kronor att koppla in t.ex. en dator, en dvd och 2 fronthögtalare.

Med t.ex. Heco och en receiver från ovan nämnda så kommer musik låta, iförhållande till inköpssumman, mycket bra. Om du inte är basnarkoman, då kan du bli besviken. :)

Komplettera sedan med ett par dipolhögtalare som surround och en subwoofer, dessa köpes också med fördel begagnat. Begagnatmarknaden svämmer inte precis över av dipoler, så du kanske få leta ett tag. Men ska man köpa ljud "på budget", så är man rent ut sagt korkad om man inte köper högtalare begagnat.

chidde
2013-01-16, 20:01
Om du inte behöver air-play, nyaste ljudformaten, hdmi-växlare etc så skulle jag rekommendera en lite äldre receiver av bättre sort. Pioneer 2011, AX3i, AX5i brukar gå att få väldigt billigt. Andra bra receivers men som kanske är något dyrare är t.ex. Denon 3805, 3806, 2807. Marantz 7500. En del av dessa har HDMI (alla utom 3805 tror jag). Yamaha 1XXX och 2XXX (1400 resp. 2400 och uppåt) är nog inte heller så dumma.


Kul att du rekommenderar just den, såg en på blocket idag för ynka 1500 kr och tänkte att den kommer ju ryka direkt

Men annonsen är kvar :)

Marantz SR7500 (http://mobil.blocket.se/helsingborg/MARANTZ_SR_7500_Surround_Reciever___Hemmabio_44869 593.htm?ca=23_3&w=0)

Tap3worm
2013-01-16, 20:30
Bra att hahavaffan har varit inne och styrt upp tråden. :)

Heco Mythos 500 har jag läst mycket gott om, 1100kr var ett ovanligt lågt pris. NHT 2.5i t.ex. är en något dyrare högtalare som du också kan hålla utkik efter om du inte slår till på Heco.

Om du inte behöver air-play, nyaste ljudformaten, hdmi-växlare etc så skulle jag rekommendera en lite äldre receiver av bättre sort. Pioneer 2011, AX3i, AX5i brukar gå att få väldigt billigt. Andra bra receivers men som kanske är något dyrare är t.ex. Denon 3805, 3806, 2807. Marantz 7500. En del av dessa har HDMI (alla utom 3805 tror jag). Yamaha 1XXX och 2XXX (1400 resp. 2400 och uppåt) är nog inte heller så dumma.

Lägg inte för mycket på kablar, undvik bara det allra billigaste och kör det som går digitalt. Det behöver inte kosta så många kronor att koppla in t.ex. en dator, en dvd och 2 fronthögtalare.

Med t.ex. Heco och en receiver från ovan nämnda så kommer musik låta, iförhållande till inköpssumman, mycket bra. Om du inte är basnarkoman, då kan du bli besviken. :)

Komplettera sedan med ett par dipolhögtalare som surround och en subwoofer, dessa köpes också med fördel begagnat. Begagnatmarknaden svämmer inte precis över av dipoler, så du kanske få leta ett tag. Men ska man köpa ljud "på budget", så är man rent ut sagt korkad om man inte köper högtalare begagnat.


Du tror mer på Heco än de Pioneer jag länkade? :-) Fick för mig att pioneer va lite nyare och på så vis kanske lite vassare? (Enligt prisjakt låg de lite högre i pris dessutom).

Som sagt så är jag rätt lost i ljudljungeln. Har väl rätt snabbt för att lära mig och har redan börjat få ett gum om vad man ska leta efter. Dock när det kommer till air-play och olika ljudformat mm så har jag inte alls bra koll. Det viktigaste är väl att de som sagt klarar rätt skränig metal och dubstep-musik samt ge bra ljud från HD-filmer (vilka jag spelar upp via Extern hårddisk).
Men som det lutar åt nu tänkte jag väl satsa på att få ett litet "startpaket" bestående av bättre högtalare och reciever. Men på sikt köpa till fler högtalare och eventuellt en baslåda.

Tack för alla tips! Guld värt!

Tap3worm
2013-01-16, 20:32
Kul att du rekommenderar just den, såg en på blocket idag för ynka 1500 kr och tänkte att den kommer ju ryka direkt

Men annonsen är kvar :)

Marantz SR7500 (http://mobil.blocket.se/helsingborg/MARANTZ_SR_7500_Surround_Reciever___Hemmabio_44869 593.htm?ca=23_3&w=0)

Synd att den var till salu i helsingborg! Annars hade man kanske slagit till! :-)

tp_88
2013-01-16, 21:19
Produktutvecklingen när det gäller högtalare går inte precis fort, att ett par högtalare är nyare säger ingenting. Jag vet uppriktigt sagt ingenting om Pioneer-högtalarna.

Tap3worm
2013-01-21, 16:23
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=21691

Någon som vet nått om dessa? Har fått bra omdöme på prisjakt...

Mvh

Duffman
2013-01-21, 19:13
Stativare ger mycket mer för pengarna!

http://www.minhembio.com/slottsh%C3%B6jden/marknad/335091
http://www.minhembio.com/Slinger/marknad/335519
http://www.minhembio.com/twebbas/marknad/334639
http://www.minhembio.com/rikmayall/marknad/333109
http://www.minhembio.com/Slinger/marknad/335494

Tap3worm
2013-01-21, 21:54
Tack för tipsen duffman! Dock är det lite över min budget. Skulle behöva landa på ca 3000 med reciever och 2 bra högtalare!
(Till att börja med, på sikt har jag väl tänkt köpa till centerhögtalare, sub och 2 bakhögtalare).

mikaelj
2013-04-09, 08:46
Hur kommer det sig att Denon AVR-2113 slutat säljas? Från att finnas inne lite överallt före helgen finns den överhuvudtaget inte längre i Sverige.

ChrisRiddick
2013-04-09, 15:56
Tack för tipsen duffman! Dock är det lite över min budget. Skulle behöva landa på ca 3000 med reciever och 2 bra högtalare!
(Till att börja med, på sikt har jag väl tänkt köpa till centerhögtalare, sub och 2 bakhögtalare).

3000 för reciever och högtalarr blir inte mycket att hänga i julgranen.
Vänta då hellre, MINST 4000-5000 skulle jag säga.

Köpte min första förstärkare runt -07 en av pioneer budgetmodeller, tror den kostade runt 2000 strecket. Frontarna kostade lite över 2000 om jag inte minns fel. Och jag har dom än idag i mitt system. Har du aldrig haft hemmabio innan så kommer du vara jävligt nöjd med resultatet. mina frontar är budgetmärket proson från fynda.se. Bra högtalare för priset.
Köp stora modeller. Generell regel för högtalare är desto större element, desto bättre ljud. mina är med 2 10or i.

Det bästa tips jag kan ge dig är att när det är dags för baslåda, punga ut pengar på den. min kostade 5 000 när det begav sig och vi är löjligt kära :P
Se basen liten som "grunden" i hela systemet. en lite dyrare baslåda väger upp ett helt budgetpacket.

Sheogorath
2016-12-28, 14:53
Är igång och tittar på projektor till vardagsrummet. Kan vara att det blir mer prisvärt/räcker med en stor TV dock. De två alternativ till projektorer jag kokat ner det till är dessa:

Epson EH-TW6700W (W= trådlös HDMI)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3881168

För cirka 17k. Eller:

Epson PowerLite Home Cinema 5040UB Projector:

http://www.ebay.co.uk/itm/Epson-PowerLite-Home-Cinema-5040UB-Projector-BUNDLE-NEW-/322343811385?hash=item4b0d303939:g:twsAAOSw6DtYUbh 6

Som inte finns i Sverige (stort minus; garantier, returer, service mm) och kostar nästan 30k.

Jag bara antar att de båda kan funka i ett normalstort vardagsrum (rätta mig gärna). Frågan är väl om det är värt 13k för den bättre projektorn, och om mina behov kan täckas av en ännu billigare modell. Det är 270 cm i tak och preliminärt tänker jag att projektorn ska vara 3-4 m från väggen. Lagom blir nog ungefär att smälla upp cirka 70 tum.

Vad tror ni? Andra förslag?

Callek
2016-12-28, 15:07
Jag skulle ha tagit en titt på Sony VPL-HW45ES eller VPL-HW65ES.
Har aldrig sett bättre bild tidigare och ljudnivån är ruskigt låg.

Kabeldragningen gör man ju bara en gång så jag hade prioriterat ljudnivå och bildkvalité före bekvämligheten med trådlös HDMI.

Sheogorath
2016-12-28, 15:15
Hur är utgångarna på dem, d.v.s. hur kopplar man ljud till en vanlig 2.1-stereo utan HDMI-ingång?

(trådlös HDMI är bara en bonus; samma modell finns utan funktionen för ett par tusenlappar mindre)

martikainen
2016-12-28, 16:31
En sak som jag helt glömde av när jag köpte ny projektor var att kolla så den har lens shift, dvs att du kan flytta linsen via reglage, istället för att flytta hela projektorn.
Jag tror jag höll på i 2h med att ställa in projektorn i perfekt läge mot duken på grund av detta.. :(

Vad gäller kostnaden för en projektor så tycker i alla fall inte jag att man behöver passera 15k för att få riktigt trevlig bildupplevelse, sen beror det såklart på hur stort och ljust rum man har, min sitter 3,20 ifrån väggen, på 270cm höjd och kör på 108" duk, kritvita väggar men drar jag bara ner mörkläggningsgardinerna så blir det top notch, att kolla på dagen utan mörklagt är bara att glömma dock.

Sheogorath
2016-12-28, 19:51
Bra tips. Visar sig att värstingprojektorn (av de två jag nämnt) faktiskt finns att köpa men går under ett annat namn i Europa: Epson TW9300. 35k får man punga ut. Det känns som mycket pengar och frågan är hur mycket bättre den är än något för 17k, eller 22k.

bear.flowertwig
2016-12-28, 20:06
Off topic: Jag var nyligen hemma hos min lillebror som visade sig ha köpt samma projektor (Optima HD70) som jag en gång i tiden köpte ny (bäst kategorin mest prisvärd typ). Har för mig att jag betalade 8-9k. Han köpte en beg nu för 400:- som funkar utmärkt. Det var något av en välbehövlig käftsmäll i mitt ständigt researchande och jagande de senaste prylarna med specs man "absolut måste ha" och betalar jävligt dyrt för.

Spiffy
2016-12-28, 20:41
Projektor för 70 tum känns lite onödigt tycker jag. Då hade jag hellre satsat på en tv.

hahavaffan
2016-12-28, 21:24
Projektor för 70 tum känns lite onödigt tycker jag. Då hade jag hellre satsat på en tv.+1, alla dar i veckan. Så sjukt mycket smidigare.

Sheogorath
2016-12-28, 21:27
Kanske får göra det. Och vänta på att 4K-projektorerna blir lite mer prisvärda.

Callek
2016-12-28, 22:01
Projektor för 70 tum känns lite onödigt tycker jag. Då hade jag hellre satsat på en tv.

Faktiskt, hade inte reflekterat över storleken.
Men när man får en 65" Oled för runt 26 000:- hade jag helt klart kikat på det om det rör sig om ~70".

JamesD
2016-12-28, 22:30
Om du inte kan eller vill ha större i framtiden så är väl 70" ungefär gränsen för vars en tv är ett bättre val. Föredrar själv projektor alla dagar i veckan. Skillnaden mellan 70" och 100"+ är enorm http://www.displaywars.com/70-inch-16x9-vs-100-inch-16x9

Blir ju fan ingen bio på 70" :)

Hade inte spenderat på Epson TW9300 eller Sony HW65 om du inte har ett dedikerat rum. HW65 har högre kontrast än TW9300 och annars är de överlag ganska jämna. TW9300 har pixelshift 4k och hdr, men hdr fungerar dåligt och pixelshift 4k är ingenting värt i mina ögon. (vanlig 4k är knappt något värt heller, faktiskt). Den har även motoriserad lins vilket bara behövs om du vill ha 2:35:1 duk och skiftar mellan format. För vanlig 16:9 duk är det irrelevant.

HW45 är identisk med HW65 men den saknar irisen och den behöver du ändå inte i ett vardagsrum. Absolut den projektor som ger mest för pengarna i ditt fall. Kostar cirka 22k och ger enligt mig snäppet bättre bild än tw9300.

Dreas
2016-12-28, 22:51
Kanske får göra det. Och vänta på att 4K-projektorerna blir lite mer prisvärda.Jag hade nog satsat på en BenQ för en lite rimligare slant: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449264 .

Hade vi inte haft projektor så hade den varit mitt val. Kör på den tills 4k blir billigare :)

Hade samma problem som martikainen med vår projektor, skillnaden är att jag fått den 1-2cm fel med en upphängning som över tid går neråt(tung tågtrafik i närheten av huset).

Sheogorath
2016-12-28, 23:00
Sony HW45 verkar dock vara ett väldigt bra köp.

Callek
2016-12-28, 23:07
Sony HW45 verkar dock vara ett väldigt bra köp.

Nu har jag bara sett modellen innan HW45 live. Men den var imponerande och kan inte tänka mig att HW45 är sämre på något sätt.

Samtidigt som svärtan på en Oled är värd att döda för :)
Svår det där...

MasterChief
2016-12-28, 23:08
Har föregångaren till Sonyn och är extremt nöjd. Den är dock rätt stor, så du inte fått för dig att den ser ut som en kontorsprojektor. Jag har 120 tum och instämmer i kören att ska du bara köra 70 tum är en tv otroligt mycket smidigare. En projektor tar tid på sig att starta upp och med en bra duk och ett bra projektorfäste blir det ytterligare några tusenlappar.

Sheogorath
2016-12-28, 23:18
Projektor ger ju dock en klart högre mysfaktor! Bara det att höra den brumma igång och dra ner duken! 80 tum får nog plats också. Jag har bara höftat och tänkt vad som ser bra ut om man tänker min soffas storlek, att där finns en stor lampa som kanske kan vara i vägen för vissa vinklar, och sittavståndet från soffa till vägg.

En annan grej: om jag låter projektorn bara ta hand om bild och låter ljudet gå från källa till min 2.1-stereo (via antingen co-axial eller optisk), kommer det blir en delay som jag får svårt att kompensera för när jag inte har en surroundförstärkare? Upplevde det aldrig som ett problem när jag körde mediaspelare->TV:n för bild och mediaspelare->förstärkare för ljud, men nu blir ju HDMI-sladden från spelare till projektor väsentligen längre än ljudsladden från spelare till förstärkare.

MasterChief
2016-12-29, 00:57
Projektor ger ju dock en klart högre mysfaktor! Bara det att höra den brumma igång och dra ner duken! 80 tum får nog plats också. Jag har bara höftat och tänkt vad som ser bra ut om man tänker min soffas storlek, att där finns en stor lampa som kanske kan vara i vägen för vissa vinklar, och sittavståndet från soffa till vägg.



Tänkte du ha projektorn på väggen eller i taket? På väggen kommer det inte funka med Sonyn. Om du nu inte tänkte dig en väldigt djup hylla.

Jag har haft projektor sedan början av 90-talet. Både i vardagsrum och som nu i ett dedikerat rum. Visst är det mysigt men skulle jag behöva gå tillbaka till vardagsrummet skulle jag inte välja projektor. Det är omständligt att installera allt och personligen hatar jag rulldukar och sedan behöver det vara mörkt. Jag hade, efter 15 år med projektorer, lätt valt en stor fel jävla TV framför projektor i vardagsrummet, framförallt om jag inte kunde gå över 100 tum.