handdator

Visa fullständig version : Vettigt eller bara en vanvettig missuppfattning ;)


Xerxex
2007-12-26, 22:59
Är rätt ny på detta så har inte så mycket att jämföra med.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att träna varje muskelgrupp var 5dag istället för var 7de som är så omåttligt populärt.

Hade tänkt mig ett upplägg på:

pass 1 : bröst/triceps
vila
pass 2: biceps/ben
vila
pass 3: Rygg/axlar

och sen börjar det om.

Muaytudd
2007-12-26, 23:07
Inte bättre och köra:

pass 1
Ben och vader

pass 2
Bröst, triceps och axlar

pass 3
Rygg och biceps


När det gäller 5 vs 7 får ngn annan svara.

C.E.J.
2007-12-26, 23:11
Är rätt ny på detta så har inte så mycket att jämföra med.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att träna varje muskelgrupp var 5dag istället för var 7de som är så omåttligt populärt.

Hade tänkt mig ett upplägg på:

pass 1 : bröst/triceps
vila
pass 2: biceps/ben
vila
pass 3: Rygg/axlar

och sen börjar det om.

Vad är det för "erfarenhet" du menar att man skulle ha? Om du undrar om det "funkar" så är svaret ja.

snelhest
2007-12-26, 23:11
Jag skulle kört så här

Ben
Bröst/axlar/triceps
Rygg/biceps
Vila
Vila
Ben
Bröst/axlar/triceps
Rygg/biceps

Sen inte köra knäböj och marklyft för tätt inpå varandra utan variera.

ChrisDEFC
2007-12-26, 23:19
kan inte säga nu att det kommer funka men ska själv köra så hela januari så får väl återkomma med facit =) hehe men självklart funkar det, men glöm inte magen! tänkte köra träning varannandag ungefär, bröst axlar(mitt) samt triceps pass 1, ben mage pass 2 och rygg biceps och ev traps pass3. ska nog sätta mig ner nu och tänka ut övningar å sånt!

Xerxex
2007-12-26, 23:28
bröst axlar och triceps samma pass blir det inte lite väl mycket?

Baksida axlar är ganska mycket åt rygghållet, mer än vad främre axlar är gentemot bröst.. Borde inte risken för överträning just av bakre axlar och mellersta trapparna bli större? För mig att vissa som kör max-ot kör liknande upplägg

ChrisDEFC
2007-12-26, 23:35
jag kommer enbart träna mitten av axlarna kommer antagligen enbart köra hantellyft i sidled och militärpress(tar en aning på framsidan axlar åxå). framsida får jag av bänkpress och baksida av marklyft och roddövningar. då blir det inte så blodigt mycke axelträning utan med bröst triceps med lite krydda av axlar =) sen kan man ju alltid träna dom i olika ordning, så man tröttar ut triceps före bröst och axlar, visst får man köra med lägre vikter men tror det kan va bra för då orkar du inte hjälpa till med trickan så mycket i typ bänkpress och får jobba mer med bröstet.

Muaytudd
2007-12-27, 09:03
bröst axlar och triceps samma pass blir det inte lite väl mycket?

Baksida axlar är ganska mycket åt rygghållet, mer än vad främre axlar är gentemot bröst.. Borde inte risken för överträning just av bakre axlar och mellersta trapparna bli större? För mig att vissa som kör max-ot kör liknande upplägg

Personligen tycker jag de muskelgrupperna passar bra tillsammans i ett pass då de ofta sammarbetar i olika "push"-övningar. Sen kan man spexa till det om man vill fokusera på ngn spec. muskelgrupp men det var ju inte med som en konstant i formuleringen. Men som sagt; smaken är som baken :)

MVH