handdator

Visa fullständig version : Fettmätningsvåg farlig för gravid?


PommesLOL
2007-12-26, 22:41
Har köpt en TANITA SEGMENTAL BC545 och för ett tag sen så var vi några kompisar som mätte kroppsfett mest för skojs skull. Sen var det en kompis flickvän som var där som också ville testa den, tror hon var nån månad gravid då. I alla fall så tänkte inte jag så mycket på det just då. Har sedan efter detta läst igenom manualen till vågen igen och jag såg att man inte skulle använda den om man hade pacemaker eller var gravid.

Så nu undrar jag om en sån här våg skulle kunna vara farlig och ge skador på barnet? Eller är det bara så att man inte ska använda en sådan våg vid graviditet för att det kommer bli felaktig fettprocent?

Har sökt en del men inte kunnat hitta något svar på denna frågan.

Jax
2007-12-26, 22:42
Ring tillverkaren och fråga

XroW
2007-12-26, 22:43
Ring tillverkaren och fråga

Dom lär ju märka på några månader annars.

Frida.B
2007-12-26, 22:45
Jag kan se varför man inte ska om man har pacemaker, men ett barn borde ju inte ta skada av det. Det enda är väl att vågen inte visar rätt på fettprocenten om man har en unge i magen... dock är ju inte sådana vågar korrekta ändå... men varför skulle det vara farligt om det inte är farligt för någon annan utan pacemaker? Man tycker ju att det borde stå varför det är farligt... Men bästa är väl att fråga tillverkaren

Jax
2007-12-26, 22:48
Jag kan se varför man inte ska om man har pacemaker, men ett barn borde ju inte ta skada av det. Det enda är väl att vågen inte visar rätt på fettprocenten om man har en unge i magen... dock är ju inte sådana vågar korrekta ändå... men varför skulle det vara farligt om det inte är farligt för någon annan utan pacemaker? Man tycker ju att det borde stå varför det är farligt... Men bästa är väl att fråga tillverkaren
Antar att ett foster är känsligare för elektricitet än en vuxen person, precis som en person med pacemaker men att tillverkarna mest har skrivit dit det för att ha ryggen fri. Hur som helst så skadar det inte att ringa och fråga om man är orolig.

Musselbank
2007-12-26, 22:50
Det är långsökt att det skulla vara riskabelt. Varken pacemaker eller foster borde vara så känsliga för de obetydliga strömstyrkor det handlar om. Jag skulle inte vara orolig.

Daniel Mattusch
2007-12-26, 23:16
Rätta mig om jag har fel men mycket som står i varningstexter är garderingar av företagen för att de inte skall bli stämda. I Amerikansk domstol kan man förlora och vinna oavsett om man har "bevisen" med sig eller inte.

Scenariot skulle kunna va följande: Mamma X föder ett skadat barn och säger att hon använt en produkt som sänder ut ström och påstår att de är produktens fel att barnet är skadat. Hon stämmer företaget för att de inte står något om att man inte får använda produkten vid gravitet. I rätten vinner hon även fast de är en promille teortetisk chans att de är produkten som skadat barnet och att de inte är av naturliga skäl.

Min personliga tanke är att företaget betalar 1/100 öre för att printa ut varningstexten och därmed frånskriver sig ansvaret oavsett om de gjort tester eller inte på hurvida produkten påverkar ett barn.


Detta är bara mina funderingar rent generellt men just denna produkt kan jag inte uttala mig om. Drog bara barnet som ett exempel då du frågade.

Mental
2007-12-26, 23:19
varför chansa? du kommer ju inte få något vettigt ur vågen i alla fall, men å andra sidan så tror jag att en vanlig zapp av statisk elekrisitet är värre.

jontet
2007-12-26, 23:20
Rätta mig om jag har fel men mycket som står i varningstexter är garderingar av företagen för att de inte skall bli stämda. I Amerikansk domstol kan man förlora och vinna oavsett om man har "bevisen" med sig eller inte.

Scenariot skulle kunna va följande: Mamma X föder ett skadat barn och säger att hon använt en produkt som sänder ut ström och påstår att de är produktens fel att barnet är skadat. Hon stämmer företaget för att de inte står något om att man inte får använda produkten vid gravitet. I rätten vinner hon även fast de är en promille teortetisk chans att de är produkten som skadat barnet och att de inte är av naturliga skäl.

Min personliga tanke är att företaget betalar 1/100 öre för att printa ut varningstexten och därmed frånskriver sig ansvaret oavsett om de gjort tester eller inte på hurvida produkten påverkar ett barn.


Detta är bara mina funderingar rent generellt men just denna produkt kan jag inte uttala mig om. Drog bara barnet som ett exempel då du frågade.

vi förstod iofs vad jax menade med ryggen fri men fin utläggning none the less

Daniel Mattusch
2007-12-26, 23:21
vi förstod iofs vad jax menade med ryggen fri men fin utläggning none the less

Haha jag missade den, bra jobb Jax!

Stupid me

Tolkia
2007-12-27, 10:18
Har köpt en TANITA SEGMENTAL BC545 och för ett tag sen så var vi några kompisar som mätte kroppsfett mest för skojs skull. Sen var det en kompis flickvän som var där som också ville testa den, tror hon var nån månad gravid då. I alla fall så tänkte inte jag så mycket på det just då. Har sedan efter detta läst igenom manualen till vågen igen och jag såg att man inte skulle använda den om man hade pacemaker eller var gravid.

Så nu undrar jag om en sån här våg skulle kunna vara farlig och ge skador på barnet? Eller är det bara så att man inte ska använda en sådan våg vid graviditet för att det kommer bli felaktig fettprocent?

Har sökt en del men inte kunnat hitta något svar på denna frågan.
Som flera redan skrivit så handlar varningen mer om tillverkarens säkerhet (mot eventuell stämning) än om användarens. Man kan förstås aldrig säga att en risk är obefintlig, men jag är ändå starkt frestad att använda just det ordet. Det är inte fråga om någon jättestöt, direkt, och för pacemakerbärarens säkerhet är dagens pacemakers mycket störkänsliga (man exponeras oftast betydligt mer i sitt dagliga liv), för fostrets säkerhet så skulle jag tro att moderns kropp tar upp största delen (vilket inte lämnar så mycket kvar, eftersom det hela var ganska litet från början).

Som gravid är det bästa naturligtvis att undvika onödig exponering, så jag kan tycka att det är rätt onödigt att väga sig på den här typen av våg - på vilket sätt är det intressant att veta sin fettprocent när man är gravid? Man kan ju lätt räkna ut att den kommer att diffa en hel del från den man normalt har eftersom man lägger på sig, och inte minst eftersom brösten (som mest består av fett) ofta växer rätt rejält. Dessutom tror jag att det är bra att undvika alla källor till onödig ORO; känner man sig osäker på om en sak är skadlig att göra eller inte tycker jag att man skall låta bli att göra det, om det inte är absolut livsviktigt. Helt enkelt för att sedan slippa plåga sig med tankar på om det kan ha varit farligt.

Summa summarum: Jag skulle (med rätt så mycket på fötterna) säga att din kompis inte har någon anledning till oro, men hon kan ju undvika att göra om det, så slipper hon eller någon annan oroa sig mer.