handdator

Visa fullständig version : Vad får man importera?


kalle_banan
2007-12-26, 21:53
Om man vill importera kosttillskott och liknande varor, vart vänder man sig för att få reda på om substansen är laglig att föra in i landet? En lista online vore smidigt, är det tullen man vänder sig till?

C.E.J.
2007-12-26, 21:56
Undvik prohormoner så är det nog lugna puckar.

z_bumbi
2007-12-26, 22:00
Undvik prohormoner så är det nog lugna puckar.

Nope, det finns massor som man inte får importera som inte är prohormoner.

kalle_banan
2007-12-26, 22:04
Undvik prohormoner så är det nog lugna puckar.

Det värsta med internet är att man antas vara en idiot tills man bevisat motsatsen... No offence.
Det handlar inte om prohormoner, utan _bland annat_ l-carnitine aka ALC, finns ngn sån lista jag söker?

Mescreant
2007-12-26, 22:13
Kolla på tullverkets hemsida. Dom har en del PDF-filer om läkemedel och liknande. Eller ring/maila för att fråga om de specifika ämnen du söker. Det finns hur mycket som helst man inte får ta in.

Har beställt läkemedel från utlandet två gånger. Inte narkotikaklassade droger utan riktig medicin, fast sådan som kräver recept som jag inte beviljats och båda gångerna har paketen gått igenom tullen.
För övrigt tror jag inte tullen har full koll själva på vad som är lagligt och olagligt men jag skulle tro att så länge substansen är laglig och ej narkotikaklassad så krävs det en god portion otur för att den ska genomsökas och ännu mer för att den ska konfiskeras/beskattas och en jävla massa för att något värre ska hända. Men det är bara spekulationer.

C.E.J.
2007-12-26, 23:15
Nope, det finns massor som man inte får importera som inte är prohormoner.

Som vadå? :em:

C.E.J.
2007-12-26, 23:16
Det värsta med internet är att man antas vara en idiot tills man bevisat motsatsen... No offence.

Va, nu hänger jag inte med. Alltså, jag sa inte att du hade tänkt importera prohormoner, bara att det är skit de plockar.

KniveN
2007-12-27, 03:02
Står det att produkten har en effekt av något slag så är den läkemedelsklassad. Och får då inte tas in.

kalle_banan
2007-12-27, 21:04
Står det att produkten har en effekt av något slag så är den läkemedelsklassad. Och får då inte tas in.

Det låter drastiskt, kreatin har effekt men inte måste man ha särskilt tillstånd som vid tex piracetam om man ska importera det?
Jag har letat lite på livsmedelsverkets sida och tullens men jag har inte hittat ngn lista som säger "du får inte importera följande: XXXX", finns det sånna listor?

C.E.J.
2007-12-27, 21:39
Det låter drastiskt, kreatin har effekt men inte måste man ha särskilt tillstånd som vid tex piracetam om man ska importera det?
Jag har letat lite på livsmedelsverkets sida och tullens men jag har inte hittat ngn lista som säger "du får inte importera följande: XXXX", finns det sånna listor?

Jag minns inte vilket "verk" som har hand om det där, men vilket det nu är så är de väldigt tillgängliga på telefon, så det bästa är nog att ringa.

KniveN
2007-12-27, 23:39
Det låter drastiskt, kreatin har effekt men inte måste man ha särskilt tillstånd som vid tex piracetam om man ska importera det?
Jag har letat lite på livsmedelsverkets sida och tullens men jag har inte hittat ngn lista som säger "du får inte importera följande: XXXX", finns det sånna listor?

Var någon har på kolo som hade åkt fast i tullen och när hon (tror iaf att det var en hon) ringde tullverket så fick hon de som svar. Sen så tror jag knappast att dom skulle stoppa kreatin.
Det handlade tydligen inte om att det gav någon effekt eller inte, det räckte med att dom påstod att det hade effekt på burken. *screwy*