handdator

Visa fullständig version : Kan insekter frodas i maltodextrin?


Mescreant
2007-12-26, 20:18
Har inte tränat på ca 1 år och mina påsar med tillskott har stått i garderoben under tiden. Tog fram dom nu och hittade en (levande) insekt på locket till min maltodextrinburk.

Det är en 4kgs-burk som tidigare innehållt proteintillskott och ovanpå denna stod en halvfull påse med proteintillskott.

Har röjt runt i både maltoburken och proteinpåsen men har inte hittat några fler. Har hänt att jag har hittat dessa insekter i proteinpåsar förut - tränar ganska..sporadiskt ( :D ) och påsarna/burkarna står ofta dåligt tillslutna i garderoben under längre tid. Insekterna påminner om silverfiskar men är svarta och långsamma. Låter ju konstigt att de lever på ren kolhydrat? Antagligen är det lite som har sipprat ut från proteinpåsen och lagt sig på locket till maltodextrinburken?

Sverker
2007-12-26, 20:26
Har du en bild på krypet ?
Silverfisk fast svart ger inte mycket tips. Rent maltodextrin är för torrt som enda näringskälla. Finns det lite brödsmulor mm. i närheten så är risken större att insekterna knallar runt och äter det som passar.



Så här kanske :
http://www.uku.fi/~holopain/stt/apellio2.jpg

Mescreant
2007-12-26, 20:36
Dödade tyvärr krypet innan jag hann ta någon bild. Men jag är säker att det var precis samma sorts kryp som levde i min dåligt tillslutna proteinburk för några år sedan. Den hade många sådana kryp i sig så jag slängde den.
Brödsmulor låter inte särskilt troligt eftersom den stod högt upp i en avskild garderob som bara innehåller kläder och bråte.


--

http://www.uku.fi/~holopain/stt/apellio2.jpg

Ja precis den där. Skulle sätta mig och rita i photoshop så tack för att jag slapp det besväret. :)

Mescreant
2007-12-26, 20:41
Helvete, den där saken äter ju kläder. *grr*

Men jag kan alltså räkna med att mitt maltodextrin är fritt från ohyra? Proteinet skulle slängas ändå så det gör inget.

Bonusfråga, hållbarheten på maltodextrin är väldigt lång om det står svalt och torrt eller hur?

Corpobal
2007-12-26, 20:59
Jag har en säck på 20 kg malto stående i köket och har hittat några kryp i den, framför allt under sommarmånaderna. Har varit ett par silverfiskar och faktiskt en enstaka spindel som virrat sig in, dom har alltid varit överst dock och har inte hittat nånting när jag grävt igenom säcken. Man kan ju alltid se det som lite gratis fullvärdigt protein om dom slinker ner i shakern sen. :thumbup:

Sverker
2007-12-26, 21:01
Har du larver av pälsänger i garderoben så bör du nog göra någonting åt det. Kontrollera alla kläder, sängkläder, gamla väskor osv. Släng det som är trasigt och tvätta det du vill behålla varmt. Det går att frysa känsliga kläder en vecka eller så för att döda larver och ägg.

Pälsänger är van att leva på en snål kost. Bjuder du på kosttillskott äter de säkert gärna det också. Det går att frysa proteinpulver och maltodextrin också en vecka.

Mescreant
2007-12-26, 21:08
Mysteriet är löst nu. Hittade en gammal ullfilt uppe i garderoben och från det jag nu lärt mig om dessa djur så är det favoritfödan. Skakade den och 3-4 stycken trillade ut.
Jobbiga är att jag har mina vanliga smutskläder på golvet i garderoben men dessa tvättar jag ju så gott som varje vecka så det borde väl vara lugnt? Ska tvätta allt imorgon inklusive gästsängkläderna som står i påsar på golvet.
Samt slänga filten och proteinet. Hoppas jag blir av med eländet då.

Maltodextrinet får slinka ner ändå.


Man kan ju alltid se det som lite gratis fullvärdigt protein om dom slinker ner i shakern sen
Anade att den kommentaren skulle komma rätt fort. :D


Tack för hjälpen.

swanstah
2007-12-26, 21:08
Jag har en säck på 20 kg malto stående i köket och har hittat några kryp i den, framför allt under sommarmånaderna. Har varit ett par silverfiskar och faktiskt en enstaka spindel som virrat sig in, dom har alltid varit överst dock och har inte hittat nånting när jag grävt igenom säcken. Man kan ju alltid se det som lite gratis fullvärdigt protein om dom slinker ner i shakern sen. :thumbup:

Haha, det lät bara äckligt, haha!

swanstah
2007-12-26, 21:09
Jag hittade samma insekt/kryp i mitt paket med pulvermos som hade varit dåligt tillslutet under några månader. Så det är nog inget ovanligt, och pulvermos är också väldigt torrt.

Mescreant
2007-12-26, 21:09
Vill inte veta vad som lever i min maltosäck som står i källaren.*spy*

swanstah
2007-12-26, 21:25
Vill inte veta vad som lever i min maltosäck som står i källaren.*spy*

Bara undersök saken så får du reda på ett. ;)

Sverker
2007-12-27, 07:34
Jag rekomenderar dig att kontakta fastighetsägaren, eller kontrollera din hemförsökring, vilket skadedjursskydd du har.
De krävs inte många innan de får fäste i garderoben ordentligt.

MrCool
2008-01-01, 21:45
Hade 1 påse gainer och 1 påse whey-80 i köksskåpet i ett år ungefär. Nu när jag har börjat träna igen så märkte jag att det var små svarta djur i.

He-man
2008-01-01, 21:52
WTF!! Just de där har jag i min garderob där jag förvarar mina kosttillskott. Har även sett några på toaletten. Dock ser jag dem inte lika ofta som jag gjorde för nått år sedan, törs jag hoppas på att de håller på att självutrotas? :D

swanstah
2008-01-01, 22:31
WTF!! Just de där har jag i min garderob där jag förvarar mina kosttillskott. Har även sett några på toaletten. Dock ser jag dem inte lika ofta som jag gjorde för nått år sedan, törs jag hoppas på att de håller på att självutrotas? :D

Tror inte dem självutrotas, såvida du inte har en helt steril miljö i din garderob, vilket jag tvivlar på.

bergelin
2008-01-01, 23:00
Hade 1 påse gainer och 1 påse whey-80 i köksskåpet i ett år ungefär. Nu när jag har börjat träna igen så märkte jag att det var små svarta djur i.
Hade du förslutit förpackningen?

Nimille
2008-01-01, 23:07
Helvete vad jag blir orolig över mina kosttillskott nu, det är ingen fara sålänge de är oöppnade förpackningar hoppas jag??

Sverker
2008-01-02, 07:40
Hade 1 påse gainer och 1 påse whey-80 i köksskåpet i ett år ungefär. Nu när jag har börjat träna igen så märkte jag att det var små svarta djur i.

Du får gärna lägga upp bilder på de små grabbarna. Jag är rätt nyfiken på vilka grabbar som trivs i proteinpulver och gainers:em:


Nimille !
Insekterna saknar käftar för att tugga sig igenom tjocka plastpåsar eller påsar med aluminiumfolie.
Tunna påsar av papper är inget hinder för de hungriga djuren.