handdator

Visa fullständig version : Prisvärd Bärbar Dator


Exhale_
2007-12-26, 10:44
Brorsan ska köpa en bärbar dator och har frågat mig efter tips eftersom jag är familjens överhuvud när det gäller datorer.

Men nu frågar jag er om råd, det jag säker är prisvärda bärbara datorer i prisklassen 6000-9000. Han ska inte spela så många spel på den utan det är mer en dator som kommer användas till youtube, msn och forumsidor.

Jag har satt som krav att den ska ha minst 2 gig i ramminne, samt helst 17" skärm, men det är diskutabelt.

Vad har ni för tips åt mig? och varför är just den prisvärd?

Tack und bock

Nitrometan
2007-12-26, 10:52
Medison säljer väl en bärbar för 1500?

Fast jag har inte hört talas om nån som har fått den levererad.

Exhale_
2007-12-26, 11:09
Haha okej, ska tänka på det Nitro ;)

Vad tror ni om denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223631

Khyron_
2007-12-26, 11:11
Medison säljer väl en bärbar för 1500?

Fast jag har inte hört talas om nån som har fått den levererad.
Medison är en bluff.

Yankeee
2007-12-26, 11:13
http://www.e24.se/man/begar/prylar/artikel_164519.e24

pragmatist
2007-12-26, 11:17
Jag har en 17-tummare som min huvuddator just nu och jag skulle aldrig köpa en igen. Klumpig och blir varm alldeles för fort (= mkt fläktljud). Det enda jag gillar med den är den höga upplösningen.

Bättre att köpa en liten smidig rackare och koppla in en extern skärm om man vill ha större arbetsyta, tycker jag.

hahavaffan
2007-12-26, 11:30
Jag har en 17-tummare som min huvuddator just nu och jag skulle aldrig köpa en igen. Klumpig och blir varm alldeles för fort (= mkt fläktljud). Det enda jag gillar med den är den höga upplösningen.

Bättre att köpa en liten smidig rackare och koppla in en extern skärm om man vill ha större arbetsyta, tycker jag.Agreed!

Sadde
2007-12-26, 11:57
Jag hade lagt ut någon tusing mer och inhandlat en HP Pavilion, http://www.netonnet.se/item.asp?iid=99005&sid=1004525&SpaceCode=SectionRow2Left

Det är en 17tummare, 2gb ram, 250gb hårddisk, hdmi,
sen några finesser som jag ger ett stort + till är: inbyggd webkamera, fingeravtrycksläsare (ingen kan logga in på hans dator om han inte ställer in så att man kan skriva in lösenord eller något, annars är det hans fingeravtryck som gäller ;) ), sen det jag tycker om mest med den är att den har BlueTooth som är så jäkla praktiskt för min del iallfall.

Pudzianovski
2007-12-26, 11:58
http://www.idg.se/2.1085/1.131487

hasse36
2007-12-26, 12:15
Utnyttja möjligheten att handla på öppet köp hos tex PC-City och Elgiganten.

Det är näst intill omöjligt att avgöra i affären om en dator är bra om man inte har färsk erfarenhet av bärbara så att man vet vad man skall kolla på. Hur mycket fläkten väsnas går hur som helst inte att avgöra i affären.

Och väsnas gör den ofta. Det räcker med att man surfar in på aftonbladet.se för att någon Flashbaserad reklam skall dra upp CPU-användningen till sanslösa nivåer. Annars kan man belastningstesta datorn med fakultetsberäkning.
Kolla här hur man belastningstestar. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103924)

Några tips
- Är skärmen för blank? Det blir lätt irriterande reflexer.
- Acceptabla högtalare?
- Högljudd fläkt?
- Betraktningsvinkel? Kräver foto/film för att upptäcka svagheter.
- Batteritid?.

Jag köpte en Advent 1515 för just 7 000 hos Elgiganten och det tog mig inte många minuter, hemma i lugn och ro, för att konstatera att den var riktigt dålig. Den byttes mot en HP för 10 000 kr - inte heller den perfekt men den får duga.

Mitt tips på prisvärd bärbar lyder begagnad + XP.

dared
2007-12-26, 13:12
Ska köpa en ny bärbar snart jag med. Har en Dell som jag har varit riktigt nöjd med. Min datanördspolare tycker att jag ska köpa Dell igen.
Behöver vara 1920x1200 i upplösning. För kring 10k. Vad tror ni? Kan jag hitta bättre deals på andra datorer via prisjakt än på Dell via dell.se (typ inspiron 1721)??

ramagoen
2007-12-26, 17:19
Jag hade lagt ut någon tusing mer och inhandlat en HP Pavilion, http://www.netonnet.se/item.asp?iid=99005&sid=1004525&SpaceCode=SectionRow2Left

Det är en 17tummare, 2gb ram, 250gb hårddisk, hdmi,
sen några finesser som jag ger ett stort + till är: inbyggd webkamera, fingeravtrycksläsare (ingen kan logga in på hans dator om han inte ställer in så att man kan skriva in lösenord eller något, annars är det hans fingeravtryck som gäller ;) ), sen det jag tycker om mest med den är att den har BlueTooth som är så jäkla praktiskt för min del iallfall.

Sålänge fingeravtrycksläsaren inte är hårdvaruintegrerad så äre inge problem att stjäla å använda den ändå, och är den relaterad till bios vilket den borde va så kan en fiffig person öppna å köra rensa CMOS, vips så funkar den utmärkt.

Hör det till windows så formaterar man ändå bara om det.

Lite väl onödig "finess" enligt mig. :P

Nitrometan
2007-12-26, 17:21
Medison är en bluff.
Nä?

Tror du det?


:D

NuclearWinter
2007-12-26, 18:51
Med en stor skärm har du ju råd med en snygg Sony Vaio i den prisklassen. Annars ger Acer stor prestanda för pengarna och en grym batteritid på många modeller (vilket min HP Inte har -_-)

C.E.J.
2007-12-26, 18:54
Alla datorer är väl prisvärda numer? Jag köpte min laptop för flera år sen för 16 lax och den suger, nu ser jag reklam på tv för superdatorer för halva priset.

Nitrometan
2007-12-26, 19:07
Zepto och Sony har jag iaf kompisar som är nöjda med. Men om de är prisvärda? Ingen aning.

NuclearWinter
2007-12-26, 19:07
Alla datorer är väl prisvärda numer? Jag köpte min laptop för flera år sen för 16 lax och den suger, nu ser jag reklam på tv för superdatorer för halva priset.

Ja, självklart är de mer prisvärda än vad den dator du köpte Då skulle vara Idag för samma pris. Men datorer utvecklas hela tiden och ett till två år sjunker priserna på dagens datorer också och det finns nya, Betydligt bättre datorer på marknaden. Därför gäller det ju att köpa något så nytt och kraftigt som möjligt från början om att vill att det ska hålla ett tag.

Mental
2007-12-26, 19:08
Youtube, msn och forum, så billig dator som möjligt då. 2 gig ram, vad ska man med det till om man ska surfa?

Exhale_
2007-12-26, 19:49
Youtube, msn och forum, så billig dator som möjligt då. 2 gig ram, vad ska man med det till om man ska surfa?

Flera applikationer igång samtidigt samt att den håller ett par år framöver. Är inte riktigt säker på vilka program han använder sig av. Kan vara något bildredigeringsprogram å

Mental
2007-12-26, 19:51
Flera applikationer igång samtidigt samt att den håller ett par år framöver. Är inte riktigt säker på vilka program han använder sig av. Kan vara något bildredigeringsprogram å

Jo, men bygger du en surfrigg eller en photoshoprigg? det är lite olika systemkrav på de önskemålen.

Sen att den håller ett par år har ju inte med minnesmängden att göra, datorn blir ju inte långsammare med tiden direkt.

Exhale_
2007-12-26, 19:56
Jo, men bygger du en surfrigg eller en photoshoprigg? det är lite olika systemkrav på de önskemålen.

Sen att den håller ett par år har ju inte med minnesmängden att göra, datorn blir ju inte långsammare med tiden direkt.

Iofs!

Näe men när jag var datanörd så var det just ram-minnet som var flaskhalsen. Processorn stod mest och väntade på att ram-minnet skulle bli tillgängligt. Detta var dock 3-4 år sedan och sen dess lär väl lite ha hänt.

Däremot är det väl inget som säger att programmen inte kommer bli mer resurskrävande i framtiden?

Mental
2007-12-26, 20:21
Iofs!

Näe men när jag var datanörd så var det just ram-minnet som var flaskhalsen. Processorn stod mest och väntade på att ram-minnet skulle bli tillgängligt. Detta var dock 3-4 år sedan och sen dess lär väl lite ha hänt.

Däremot är det väl inget som säger att programmen inte kommer bli mer resurskrävande i framtiden?

Jo, men om man bara ska surfa och maila och msn:a och de vanliga svenssonaktiviteterna så kommer det inte ske så stora förändringar. Många sitter idag på system som är aldeles för dyra och kraftfulla för deras behov.

Men har man inget bättre att lägga pengarna på så funkar det ju.
En bärbar skaffar man enligt mig för att bära med sig, då borde prio ligga på att den skall vara liten lätt och smidig.

kspr
2007-12-26, 20:24
17" släpbara datorer är en styggelse. Då kan man lika gärna ha en stationär. Du får betydligt bättre prestanda och komfort för samma pris med en stationär, lättare att uppgradera osv.

Exhale_
2007-12-26, 20:27
17" släpbara datorer är en styggelse. Då kan man lika gärna ha en stationär. Du får betydligt bättre prestanda och komfort för samma pris med en stationär, lättare att uppgradera osv.

Jo jag vet, men samtidigt är dem hemskt mycket smidigare än en stationär. Tar inte alls upp lika mycket plats i hemmet osv.

Samtidigt kan man ta med sig den om man ska någonstans. Är väl inte direkt en vän på långresorna eller ens kortare bussresor. Men möjligheten finns.

Mental
2007-12-26, 20:28
Jo jag vet, men samtidigt är dem hemskt mycket smidigare än en stationär. Tar inte alls upp lika mycket plats i hemmet osv.

En platt skärm och en macmini eller motsvarande på PC sidan, en PC måste inte vara fulltower med 8 vrålande fläktar vet du :D

nackdelen med laptop är att det är svåruppgraderat, dyrt vid inköp, mycket sämre prestanda per krona mot stationärt.

Exhale_
2007-12-26, 20:32
En platt skärm och en macmini eller motsvarande på PC sidan, en PC måste inte vara fulltower med 8 vrålande fläktar vet du :D

nackdelen med laptop är att det är svåruppgraderat, dyrt vid inköp, mycket sämre prestanda per krona mot stationärt.

Haha :D Sant!

Men nu är det så att han har bestämt sig för en bärbar. Jag hade annars kunnat kastat ihop något från komplett.se som varit många gånger mer prisvärt.

Vad tror du Mental om denna? http://www.dustinhome.se/pd_5010126088.aspx

Mental
2007-12-26, 20:39
Haha :D Sant!
Vad tror du Mental om denna? http://www.dustinhome.se/pd_5010126088.aspx

Vikt 4kg *cry*
Helt ok om man vill surra den runt fötterna på en golare och sänka i hamnen

Men köp inte en lapp via nätet utan att ha klämt på den i butik, det skilljer mycket i byggkvalite. Jag har för dålig koll på grafikkort och processorer på bärbart tyvärr.

Jag kollar själv att den är liten, lätt, har bra batteri och många uppkopplingsmöjligheter. Så jag är nog dålig som rådgivare.

Mental
2007-12-26, 20:47
http://www.dustinhome.se/pd_5010111335.aspx

Den hade jag köpt :P

Men om jag tolkar dig rätt så vill han köpa en bärbar som skall agera stationär dator? Så han vill ha stor skärm och prestanda och vikten är inget problem?

mystic[-_-]
2007-12-26, 21:32
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASC90S-AK006C

Funderar på en sånn. Verkar vettigt? Såg ju bra ut i idgs test också

snelhest
2007-12-26, 21:35
http://www.dustinhome.se/pd_5010100273.aspx

Den här köpte jag för 2 år sen... Vet inte om den säljs fortfarande men jag är så sjukt jävla nöjd med datorn så om du hittar den slå till. Mitt definitivt bästa och mest prisvärda köp nånsin.

Exhale_
2007-12-27, 10:16
http://www.dustinhome.se/pd_5010111335.aspx

Den hade jag köpt :P

Men om jag tolkar dig rätt så vill han köpa en bärbar som skall agera stationär dator? Så han vill ha stor skärm och prestanda och vikten är inget problem?

Japp, enda gångerna han ska kånka runt på den är väl om han ska med den till tjejens lägenhet. Han kommer inte använda den "ute på fältet" eller ta med sig den på någon globetrotter-resa

LadyInsane
2008-01-23, 00:33
Bumpar denna eftersom det är dumt att skapa en ny.


Tvillingsyrran och jag ska köpa oss en varsin av denna:

Bra eller dåligt?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/55517?opendocument&markID=10-12-20


Kommer främst användas som vardagsdator. Dvs plugg, surfande, musik m.m.

PowPow
2008-01-23, 00:54
Bumpar denna eftersom det är dumt att skapa en ny.


Tvillingsyrran och jag ska köpa oss en varsin av denna:

Bra eller dåligt?

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/55517?opendocument&markID=10-12-20


Kommer främst användas som vardagsdator. Dvs plugg, surfande, musik m.m.

Förutom att det var skitful så tyckte jag den var ganska prisvärd. Asus grejer brukar vara det (på pappert iaf). Prestandan kommer ju räcker mer än väl till det du ämnar ha den till.

Den saknade s-video, om man nu fortfarande använder tjock-TV. Och kontakterna (ffa ljudet) sitter lite dumt. Jobbigt att ha dem fram om man halvligger samtidigt som man ska ha t.ex. ljudet inkopplat.

Duffman
2008-01-23, 01:51
tänk även på att kolla batteritiden. det är en ytterst viktig faktor för mig. Billiga datorer=kass batteritid men det finns säkert undantag. Jag har en knappt 2 år gammal hp nx5000 och jag får ut lite över 3 timmar vilket får anses vara sjukt bra. Detta tack vare en strömsnål centrino-processor.

LadyInsane
2008-01-23, 11:54
Förutom att det var skitful så tyckte jag den var ganska prisvärd. Asus grejer brukar vara det (på pappert iaf). Prestandan kommer ju räcker mer än väl till det du ämnar ha den till.

Den saknade s-video, om man nu fortfarande använder tjock-TV. Och kontakterna (ffa ljudet) sitter lite dumt. Jobbigt att ha dem fram om man halvligger samtidigt som man ska ha t.ex. ljudet inkopplat.

Yes, den är ful, men det är inte det viktiga. Har hellre en bra, än en snygg dator.

Vad är s-video?:em:


tänk även på att kolla batteritiden. det är en ytterst viktig faktor för mig. Billiga datorer=kass batteritid men det finns säkert undantag. Jag har en knappt 2 år gammal hp nx5000 och jag får ut lite över 3 timmar vilket får anses vara sjukt bra. Detta tack vare en strömsnål centrino-processor.

Ska kolla upp:)

Piranha
2008-01-23, 13:16
tänk även på att kolla batteritiden. det är en ytterst viktig faktor för mig. Billiga datorer=kass batteritid men det finns säkert undantag. Jag har en knappt 2 år gammal hp nx5000 och jag får ut lite över 3 timmar vilket får anses vara sjukt bra. Detta tack vare en strömsnål centrino-processor.

Mja, lcd och disk stjäl mer ström än cpu, men nog största anledningen till bra batterikapacitet är att du köpt en märkes kvalitetprodukt ( NX serien är riktigt bra ock ).

PowPow
2008-01-23, 14:56
Yes, den är ful, men det är inte det viktiga. Har hellre en bra, än en snygg dator.

Vad är s-video?:em:


S-video är den sortens kontakt man använder när man kopplar sin dator till en "tjock-TV".

gasoliner
2008-07-30, 11:22
Bumpar denna istället för att starta en ny onödig tråd..

Måste nu avyttra min stationära Pc pga, "utrymmesbrist" (småbarn)
Ska därför köpa en bärbar med 17" skärm då den eg. inte behöver vara bärbar.
måste bara kunna lägga undan den smidigt då ettåringar har vääldigt långa och nyfikna fingrar..*gah!*


Krav: Ska ha bra grafik (fotoredigering osv.) fullt tangentbord,minneskortläsare,lämpligt lagringsutrymme,
BRA skärm och hygglig batteritid.
Ska inte spela på den, däremot vill jag kunna koppla den
till TV:n och titta på film.

XP eller Vista spelar ingen roll.Prisspann upp till ~9000kr

Vill ha köpråd av någon som VET och inte TROR vad som är vettigt.
dvs, gärna av någon som jobbar i branschen.

gasoliner
2008-07-31, 14:09
*Bumpa*

Okej då, svara ni som tror o tycker också..

Denstillasittande
2008-07-31, 15:18
Tycker du ska in och titta på dells datorer, jag har nyligen köpt därifrån och jag kunde inte hitta nån mer prisvärd.

Går att beställa "företagsdatorerna" också så in titta där också.

shadowfire
2008-07-31, 15:27
Se upp med vilken processor du köper. Där kan det skilja rätt så mkt. Fina klockfrekvenser osv och så är det en celeron mobile som bara blir seg då den blir varm...

gasoliner
2008-07-31, 19:28
Tackar för åsikterna boys,har några flera frågor.

-är AMD Turion något att ha eller är Intel C2D att föredra i alla lägen?

Jag tänker på värme och batteritider främst.

Crille666
2008-07-31, 20:25
Köpte en dell i januari. Är helt sjukt nöjd med den, den va den mest prisvärda datorn på marknaden då och väldigt bra. Kan spela i princip alla spel och göra allt och har en batteritid på 5 timmar med vanligt användade. Batteritiden har kanske sänkts 10-15 min på 6 månader, då med väldigt mycket användade laddar kanske batteriet två gånger om dagen ibland och då är det utladdat jämt också. Så rekomenderar helt klart en dell dator dom är fortfarande extremt prisvärda och derar support och service är lysande.

Om Jag vore du skulle jag köpa en C2D. Jag antar att dom e dom bästa processorerna och dom är väldigt snabba också.

Ska kolla lite på dells hemsida om jag hittar nåt bra till din budget och önskemål.

gasoliner
2008-08-01, 13:03
knappat lite på DELLs sida:

vad tror ni om denna?

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska

Spring Green med finish i mikrosiden och kamera med 2 megapixlar
1 års grundläggande garanti

17-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

500 GB (5 400 v/min) dubbla SATA-hårddiskar (2x250 GB)

nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne

Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Tillbehör
Ingen bärväska
Premium ljudisolerande hörlurar
Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur

?--->Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors??

----stöder denna även "AB och G":em: ?

Kurash
2008-08-01, 13:11
Duger gott till bildhantering. Pris?
Jag skulle nog iofs köpa en mindre HD och istället satsa på extern lagring.

gasoliner
2008-08-01, 18:21
9990 pix ( tom. 13:e Augusti.)

Ja extern disk ska jag också ha en, (smidigt köra in filmer via Digitalboxen då)

fördelen med denna är att då vi är ute och reser så kan vi ladda datorn med bilderna och inte ha med den externa alls.tanken är alltså att ha det "viktiga" lagrat på den externa disken.
(skiljer inte mycket i pris på en disk med 320 GB heller.)



nån som har koll på det där med standarder för det trådlösa? A B G n?:confused:

gasoliner
2008-08-01, 19:00
drar jag nytta av processorns 800Mhz fsb om minnena ligger på 667Mhz fsb?:confused:

helskumt, något säger mig att de också borde ligga på samma frekvens?

Kurash
2008-08-01, 19:03
drar jag nytta av processorns 800Mhz fsb om minnena ligger på 667Mhz fsb?:confused:

helskumt, något säger mig att de också borde ligga på samma frekvens?

FSBn går inte i 800Mhz, det ligger en multipel på det så det ligger nog mellan 200 och 300. Minnena går inte i 667 heller eftersom det är DDR ligger dom på 333.
Minnena brukar alltid vara lite snabbare om man inte klockar FSB.

gasoliner
2008-08-01, 19:34
Okej.. nu talar du nog lite över huvet på en nOOb som jag..:em:

BTW skiljer det mycket mellan en processor på 2Ghz och 800Mhz 3mb L2
och en på 2Ghz 667Mhz och 2mb L2?

många frågor blir det...

gasoliner
2008-08-02, 11:52
Senaste setupen, fyll i om något tycks saknas eller är felaktigt...
pris för denna setup 9400sek


Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.0 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Spring Green med finish i mikrosiden och kamera med 2 megapixlar
1 års grundläggande garanti
17-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Ingen bärväska
Dell™ trådlös 355 Bluetooth + Bluetooth-mus + Bluetooth-stereohörlurar
Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)

hjälp mig nu ni som kan detta..:em:

dared
2008-08-02, 11:56
Jag skulle personligen aldrig köpa en 17 tummare om jag inte skulle ha upplösning på 1920. De är ju trots allt större och tyngre.

gasoliner
2008-08-02, 12:05
Som du läser tidigare i tråden så är detta en ersättning för min stationära pga. småbarn. därav skärmstorleken. ska inte släpa på den mellan jobb/studier osv.

ser setupen bra ut annars eller hittar jag betydligt bättre dator någon annanstans?:confused:

Tomten
2008-08-02, 13:33
Som du läser tidigare i tråden så är detta en ersättning för min stationära pga. småbarn. därav skärmstorleken. ska inte släpa på den mellan jobb/studier osv.

ser setupen bra ut annars eller hittar jag betydligt bättre dator någon annanstans?:confused:

Du ska nog inte förvänta dig att få en speldator i samma klass som en stationär. Jag är själv i jakt på en bärbar dator eftersom jag ska utomlands en längre period, men jag bestämde mig för att helt skippa spelmöjligheterna eftersom man i princip betalar flera tusen extra för ett riktigt sunkigt grafikkort som drar en jävla massa ström, lever om och fortfarande ger förbannat medelmåttig prestanda.

Hårddisk utrymme är nog inte heller så viktigt, 160 gig räcker, och sen köper man bara en extern hårddisk för lagring av media som film och mp3.

Faktum är bärbara inte passar som spelmaskiner idag. Du får så lite för pengarna du lägger ut och den ökade strömförbrukningen gör att du inte kan använda den till spel annars än när du redan laddar datorn.

Det som egentligen är viktigast av allt med en bärbar är att man får en riktigt bra skärm.

Jag skulle tro att en bärbar för kring 4000-6000:- mer än väl täcker behövet för de flesta användarna, om man nu inte envisas med att spela spel på sin bärbara..

Ditt argument om platsåtgång tycker jag är lite skitsnack. Fixa bara en mini-chassi och en TFT skärm så får du plats med datorn på en väldigt liten yta. I värsta fall så väggmonterar du bara TFT skärmen. Sätter ett par högtalare på vägen och sätter in datorn i ett litet kabinett och sätter fast en utfällbar skiva på vägen för tangentbord och mus.

gasoliner
2008-08-02, 13:41
"platsbrist"= klåfingrigt 12månader pillmonster.:D

Svar på din spelrelaterade kommentar:
Spelar gör jag aldrig då jag tycker det är kvalificerat som totalt bortkastad tid.;)

Hmm..jag tror inte du läst de tidigare inläggen jag gjort alls?

Tomten
2008-08-02, 13:48
"platsbrist"= klåfingrigt 12månader pillmonster.:D

Svar på din spelrelaterade kommentar:
Spelar gör jag aldrig då jag tycker det är kvalificerat som totalt bortkastad tid.;)

Hmm..jag tror inte du läst de tidigare inläggen jag gjort alls?

Såg att du skrev "ska ha bra grafik" och tolkade det som du ville ha ett bra grafik-kort. :/

Anyway, rekommenderar att du far in till nån lokal butik och kollar på lite olika skärmar tills du hittar nån som du gillar, sen är det ju bara att du beställer på nätet om det är billigare. TFT skärmar kan variera ganska rejält i kvalitet, speciellt betraktningsvinkeln.

Tomten
2008-08-02, 13:53
Vill du gå ner i pris så lär du inte heller märka någon direkt skillnad med 2GIG arbetsminne och en betydligt långsammare processor. Eventuellt om du mycket med bildhantering och väldigt stora filer och vill få ner väntetiderna något. Eller håller på redigera film och dylikt.

gasoliner
2008-08-02, 16:56
Åkej, du tror att jag klarar mig med en 1,83Ghz och 2Gb ram till fotoredigering samt en del Cad-arbete?

på de ändringarna kanske jag sparar 500kr?

har lite tidsbrist så därför hinns inga butiksbesök med, och butiksutbudet häromkring är föga imponerande då det gäller datorer tyvärr..

Tack för dina synpunkter och din input!
.
.
.
finns det förresten någon med ovanstående Dell 17" skärm här på forumet som kan yttra sig om bildkvaliteten?*popcorn*

Linusg
2008-08-03, 17:23
För att slippa starta upp ytterligare en Bärbar dator tråd så ställer jag mina frågor här..

Någon här på forumet som har erfarenheter av HP:s datorer?
Är som lite intresserad av en Pavillion DV av något slag.. Har dock inte riktigt beslutat mig för vilken av sorterna ännu..
Men de krav specer jag har är..

15,4" skärm (vill inte ha större då man ska bära om kring på den ibland, finns externa skärmar hemma att koppla sig till om de krävs)
Minneskort läsare,
minst 2 gb minne
Grafik kort som inte är värdelöst ialla fall, dock kommer det inte att spelas annat än harpan på den.
Svensk tg bord vilket inte verkar vara standard på alla datorer,
Batteritid på minst 3 timmar ialla fall
inbyggd webkamera är väl trevligt.
Vista eller Xp.
Storleken på hd är inte så jätte viktigt men kring 200-250 gb bör det nog vara, har extern också..
Ljudkortet ska klara av att spela upp musik ialla fall..
Pris: C:a 6-7000? men det är inga fasta siffror..

Nån som orkar hjälpa mig med förslag?

Netonnet hade en fin
HP Pavilion dv6821eo Entertainment hette den.. Den hade även HDMI anslutning vilket kan vara trevlig å ansluta mot Tv:n..
Men då vet man ju inte hur mycke den lever om å så..

Vad ska man ha för processor kärna? Amd/ Intel? Vad är att föredra?

Tack på förhand

//Linus

gasoliner
2008-08-14, 16:17
Kom igen nu datanördar!:smash:

Spott och spe, Dell eller HP eller Fujitsu Siemens?