handdator

Visa fullständig version : Jobba inom kost/träning?


Pirken
2007-12-25, 20:57
Hej! Jag tar studenten nu i vår, och har en jäävla beslutsångest angående fortsatta studier...

Jag har gått en teknisk friskola, där jag kommer att sluta på cirka 3300 päng, vilket b.la. inkluderar 200p styrketräning (teorin ingick såklart också), naturkunskap A, biologi A samt kemi A (inte klar än). Lyckades få mvg i alla dessa kurser, till skillnad från mina medelmåttiga betyg i el- och mattekurserna, vilket fick mig att tänka att jag kanske inte ska bli ingenjör eller ekonom ändå.

Jag tycker att kost/träning är bra mycket mer intressant, men penigarna och andra saker spelar ju såklart in!

Ni som nu orkat läsa här långt, vad tjänar man som exempelvis dietist, personlig tränare/instruktör eller sjukgymnast?
Måste man starta eget företag?
Hur många timmar måste man arbeta i veckan?
Hur utbildar man sig till pt?

Tack på förhand!

Mental
2007-12-26, 01:09
Dietist tjänar man kasst som, och det är svårt att få jobb, men om man väl lyckas så tror jag det är ett mycket givande jobb, och utbildningen är jävligt givande.

hahavaffan
2007-12-26, 10:00
Utbilda dig, och dra till USA och tjäna miljoner på att vara superstjärnornas personliga träningswhatever.

Shajjn
2007-12-26, 10:48
Man tjänar ungefär lika mycket som dietist och sjukgymnast.
Om jag ska gissa, så skulle jag säga att medianen är 21500kr.
(Annat för de privatanställda, med lång erfarenhet)

Scratch89
2007-12-26, 12:19
Om du ska bli något inom det nämnda området måste du utbilda dig på högskolenivå, tyvärr. Jag tror inte att det är många som anser att t.ex PT-Schools tvåveckors utbildning är mycket att ha när det kommer en nyexaminerad student från Kost- och friskvårdsprogrammet och har en examen i kostvetenskap.
Bra utbildningar;
Kostvetare, kostekonom, dietist, kost- och friskvårdare, hälsovetare
I fallande ordning.