handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen och svårt att ta djupa andetag, varför?


ViktorLindstrom
2007-12-25, 20:33
Tjenare...

Tidigare idag gick jag ut och gick en sväng(1,5mil kanske) med en väska på ryggen fylld med lite sand och några böcker.

Men efter ett tag(~2,5km) så fick jag lite ont i ryggen, närmare bestämt runt mellersta delen av trapezius. Detta i sin tur gjorde att det va svårt att ta djupa andetag. När jag gått ungefär en mil så försvann det nästan helt.
Men man blir lite nyfiken om varför man får ont där överhuvudtaget? Det hamnar väl inte så mycket belastning där? Jag fick för mig att mellersta delen av ryggen och axlarna får största smällen? Och varför får jag svårt att ta djupa andetag tror ni?

He-man
2007-12-26, 01:00
Kanske något som kommit ikläm mellan revbenen eller någon kota. Jag har i och för sig aldrig fått så i ryggen, men ibland kan man ju känna att det hugger till i bröstkorgen och det gör ondare när man försöker andas in.

Martin Löwgren
2007-12-26, 11:37
Kan vara en revbenslåsning.

Guddi
2007-12-26, 14:19
Kan vara en revbenslåsning.+1

Solve
2007-12-26, 14:30
de hände mej också en gång i sommras gjorde jävligt ont någon timme efteråt men bara en gång... varför händer de? överanstränging typ?

Martin Löwgren
2007-12-26, 21:19
de hände mej också en gång i sommras gjorde jävligt ont någon timme efteråt men bara en gång... varför händer de? överanstränging typ?

Av samma anledning som ryggradens kotor "låser" sig. Man tar enkelt bort dessa låsningar hos leg. naprapat/sjukgymnast med OMT.