handdator

Visa fullständig version : Ölrecensionstråden!


Fatalist
2007-12-25, 14:28
Juldagen till ära tycker jag att vi alla recenserar ölar! Man måste ha druckit ölen inom en vecka åtminstonde, så blir det lite mer spännande.

Sånt som måste vara med är;

Namn: ölets namn
Ursprung: Glasflaska, Burk, Fat, osv
Typ av öl: Ale, Stout osv
Storlek: 33cl, 50cl, en pint osv
Styrka: i procent, allt från lättöl till odrickbar jästsörja
Ursprungsland: ...
Smak: GOD! Äcklig! Alla sorters beskrivningar är tillåtna! Skriv om den är besk, söt osv och vad Du tycker om den!

L-Sami
2007-12-25, 14:47
Namn: Foster
Ursprung: Glasflaska
Typ av öl: Ljusöl
Storlek: 33cl
Styrka: 5,0%
Ursprungsland: Australien
Smak: Mild smak, lätt kolsyrad och söt. Tyckte att den var alldeles för vattnig och söt.

regus
2007-12-25, 14:58
Namn: Falcon Jul-Öl
Ursprung: Glasflaska
Typ av öl: Mörk öl
Storlek: 50cl
Styrka: 3,5
Ursprungsland: Sverige
Smak: Rätt söt för att vara en mörk öl. Påminner lite om bränt bröd i eftersmaken. Slinker ner rätt lätt. God.

hultman
2007-12-25, 15:30
Inhandlade lite (15 olika sorter) öl för några dagar sedan, vilka sedermera slank ned i magen innan kvällen var över. En favorit blev Samuel Adams, vars beskrivning följer nedan:

Namn: Samuel Adams Boston Ale
Ursprung: Glasflaska (USA)
Typ av öl: Ale (relativt ljust, men överjäst, öl)
Storlek: 355 ml
Styrka: 4,8 %
Smak: Smak av humle med litet inslag av lakrits (!) och med en lång eftersmak. Väldigt god i måttliga mängder.

Fatalist
2007-12-25, 16:11
Namn:Timmermans Kriek Retro
Ursprung: Glasflaska
Typ av öl: Mörk öl
Storlek: 33cl
Styrka: 5,0%
Ursprungsland: Belgien
Smak: Otroligt söt, med bismak av körsbär och lite fläder. Ett litet litet spår av beskhet går att finna i den sena eftersmaken.

http://img256.imageshack.us/img256/7607/timmermansqw7.jpg

PowPow
2007-12-25, 16:36
Namn: Staropramen Dark
Ursprung: Fat
Typ av öl: Mörk lager
Storlek: Det beror ju på glaset.
Styrka: 4-5
Ursprungsland: Tjeckien
Smak: Ett av mina absoluta favoritöl. Typisk mörklager-karaktär. Nästan lite choklad- och kaffeton, men inte så påtagligt att det blir jobbigt. Ganska kraftig beska. Aldrig har jag varit med om ett öl som smakar så olika på fat och i flaska. På fat är det helt underbart - få flaska sådär.

PowPow
2007-12-25, 16:45
Namn:Karlovacko
Ursprung: Flaska
Typ av öl: Ljus lager
Storlek: 50cl
Styrka: 5-6
Ursprungsland: Kroatien
Smak: Ett relativt smakrikt lageröl. Perfekt som "bruksöl", då den endast kostar 12.80kr/flaska :) Det mest prisvärda ölet på systembolaget, enligt mig.

Fatalist
2007-12-30, 20:36
Namn: Paulaner
Ursprung: Glasflaska
Typ av öl: Ljus öl
Storlek: 50cl
Styrka: 5,2%
Ursprungsland: Tyskland
Smak: Något besk smak med eftersmak av säd. Väldigt ljus i färgen, ser nästan ut som päroncider. Helt okej, något för metalligt besk smak för mig.