handdator

Visa fullständig version : Senhinneinflammation


ramagoen
2007-12-25, 12:20
Jag har senhinneinflammation i högra senan på högra hamstrings.

Vad kan jag göra för att påskynda läkningen, insett nu att tung tyngdlyftning inte gör det bättre. Vilade 1 månad efter jag vart hos läkaren och tränade lätt men latade mig för mycket vid datorn så de hände ej så mycket, medicin var uteslutet pågrundav det låga blodgenomflödet. Är det bs eller?

Nu har jag köpt omega3 men de får jag inte förns om nån dag om jag har tur.

Jag kör 3x20 med 5kgs hantlar i rakmark varje morgon och kväll å idag har jag börjat promenera igen. Crosstrainer ska jag också köra på lägsta nivån å långsamt, ska jag köra kort(5-10 minuter flera gånger) eller länge(30-40 minuter en gång) per dag?

Jag va i princip helt läkt förra veckan men ja tränade måndag & fredag vilket förstörde mig igen, efter fredagen fick jag ganska ont igen.

Läkaren sa att läketiden för mig som ungdom var 2-3 veckor å jag fick träna å göra allt som inte gjorde ont.
Vilket jag gjort men det har ju gjort ont ibland men nu ska jag låta bli OL och enbart träna överkroppen samt bålen, är det dumt?

Jag vill bara ha tips för att påskynda läkningen!!

ramagoen
2007-12-25, 13:25
Kan uppdatera med att jag hittade ett paket Voltaren Gelé, ska testa det å se om de gör nån nytta. Läkaren sa dock att Voltaren var BS och för svagt, kudne han typ inte skrivit ut nån stark gelé med antiinflammatorisk tjossan om de nu "inte va nå blodflöde där?", jag hade gärna blivit svagare för att bli frisk.

Fan va bitter jag känner mig ibland :D

ramagoen
2008-02-16, 13:22
Tjoho. Tänket säga att knät/senan mår mycket bättre och det finns en risk att jag hade en låsning i knät som orsakade inflammationen då naprapten låste upp det å det är mycket bättre nu. Men han visste ej om de var kroniskt då jag gått med det här länge..

Kan inflammation vara kronisk om smärtan förflyttar sig? I mitt fall en bit upp på senan till seninfästningen i vadmuskeln?? MVH

Martin Löwgren
2008-02-16, 14:35
Den senaste forskning tyder på att senvävnad inte kan drabbas av inflamation (finns inga inflamatoriska celler - rent histologiskt i senvävnad) så din diagnos är ju rätt rolig att höram speciellt när den kommer från en leg. läkare. Ska se om jag kan hitta studien på karolinska.

Mvh Martin

ramagoen
2008-02-16, 15:23
Den senaste forskning tyder på att senvävnad inte kan drabbas av inflamation (finns inga inflamatoriska celler - rent histologiskt i senvävnad) så din diagnos är ju rätt rolig att höram speciellt när den kommer från en leg. läkare. Ska se om jag kan hitta studien på karolinska.

Mvh Martin

lol, lite lustigt *screwy*

Men iaf. Den har ju typ försvunnit ganska bra nu, kan kroniska inflammatinoer "flytta på sig". Behandlingen har ju vart iform av el och laser + knäcka knät 2 gånger. Vadbenet som satt för löst eller va de va som irriterade senan = inflammation!

edit: så har jag kronisk inflammation? :D

grimfish
2008-02-17, 00:09
Att en inflammation är kronisk innebär att man har haft en inflammation i över 6 månader. Det är väldigt ovanligt att ha en inflammation i en muskel så länge och en inflammation brukar inte sprida sig. Däremot brukar ont sprida sig.

Jag förhåller mig lite tveksam till Martins studie, men tar väldigt gärna del av den. Det vore konstigt om det inte kunde uppstå en inflammation akut i senvävnad. Rent teoretiskt borde det även kunna bli en inflammation trots att det saknas inflammatoriska celler. Däremot tror jag man kan säga att man sällan eller aldrig får några långvariga inflammationer i senvävnad.

ramagoen
2008-02-17, 12:09
Jag har haft inflammationen i 6+ månader men den har inte vart så som den vart dom senaste månaderna, d.v.s. förut när jag hade den var den inte ens ivägen och ja, det var inte direkt va man kunde kalla en inflammation, den var i princip aldrig i vägen jag kunde gör allt jag ville utan att få ont. Ibland kände jag av lite på morgonen kanske men inget jag tänkte på. Gick till gymmet, körde tung träning, kändes inget där. En vecka kände jag lite efter ett set drag, så jag tog 2 veckor vila, kände mig lite sliten helt enkelt. De försvann efter nån dag, började som sagt träna 2 veckor efter tungt igen, slog personbästa å de gick hru bra som helst...

Fick den nån gång i mars-april på en promenad, förra året då.

Grejen är väl att en sena inte är en muskel och det är inflammationen som vart i senan inte i muskeln i sig, jag har haft ont i senan, inte muskeln. Nu har det flyttat sig till seninfästningen där det gör lite ont när jag går, samt yttre sidan på knät ibland... Smärtan när jag sitter på huk har minskat, var i princip borta i torsdags, fick behandling i fredags då han låste upp knät lite igen. Det har ju en tendens att gå tillbaks lite, kroppen e ju van. Men ska börja träna igen i morgon, lätt underkropp 15+ reps lätta vikter och ganska tung överkropp. Skulle även träna "utsidan" på låret samt insida lår höga repetitioner för han sa att problemet med vadbenet kunde va obalans mellan dom 2.

Så, om jag nu har kronisk. Vad får man göra åt det? hört från flera att kroniska inflammationer inte flyttar på sig, för jag har INTE haft ont i infästningen tidigare bara senan, längre upp alltså. Jag har ju fått upplåsning av knät 2 gånger och det har hjälpt mycket som fan samt el och laserbehandlingen.

Martin Löwgren
2008-02-17, 19:43
Att en inflammation är kronisk innebär att man har haft en inflammation i över 6 månader. Det är väldigt ovanligt att ha en inflammation i en muskel så länge och en inflammation brukar inte sprida sig. Däremot brukar ont sprida sig.

Jag förhåller mig lite tveksam till Martins studie, men tar väldigt gärna del av den. Det vore konstigt om det inte kunde uppstå en inflammation akut i senvävnad. Rent teoretiskt borde det även kunna bli en inflammation trots att det saknas inflammatoriska celler. Däremot tror jag man kan säga att man sällan eller aldrig får några långvariga inflammationer i senvävnad.

Jag ska under veckan fråga läkaren som hänvisade till studien om en länk till den.

Tror han sa att inflamatorisk verksamhet kan finnas de första 24h eller nåt men inte längre som i annan vävnad.

/Mvh Martin

Tomas W
2008-02-17, 21:11
ramagoen: Inte så mycket hjälp för din fråga men för se till att inte tappa din ryck o stöt teknik, kan du köra lätt med bara stången eller någon pinne så försök verkligen att du kör lyften så du inte tappar rörlighet o teknik-känsla.

ramagoen
2008-02-17, 21:26
ramagoen: Inte så mycket hjälp för din fråga men för se till att inte tappa din ryck o stöt teknik, kan du köra lätt med bara stången eller någon pinne så försök verkligen att du kör lyften så du inte tappar rörlighet o teknik-känsla.

Tack för tipset, ska köra det imorn! Försöker stretcha ordentligt varje dag nu för att inte tappa rörlighet i underkroppen. :) Men blir å leka lite med stången imorn då

Tomas W
2008-02-17, 22:41
Bra de!
Kör lite 5-punktare, ryck, vändning, ryck från bockar osv, bara o blanda en massa :)

ramagoen
2008-02-18, 17:27
Bra de!
Kör lite 5-punktare, ryck, vändning, ryck från bockar osv, bara o blanda en massa :)

tack för tipset, körde bara 3x3 i styrkeryck samt stöt idag, är rädd för att dra upp skiten ordentligt igen med explosiva så kör jävla lugnt nu första veckan, inte tränat ordentlig tyngdlyftning på säkert 3-4 månader :(

Martin Löwgren
2008-02-18, 19:23
Har idag pratat med min lärare. Det var tydligen Alfredsson (umeå-modellen) som tar upp detta fenomen (gällde dock endast kronisk seninflamation). Under den akuta fasen finns det inflamatoriska celler.