handdator

Visa fullständig version : Ta ut sig till max?


prinsesson
2007-12-25, 12:01
Hej!

Ni som har ett någolunda strukturerat schema och träningsliv, hur gör ni på era pass?

Tar ni skiten ur er varje gång (och då menar jag både vid styrka och/eller kondition) eller tar ni det lugnare någon gång osv.?

Jag tar oftast ut mig till max och sen tänker jag att jag måste toppa det på nåt sätt till nästa gång eftersom jag annars kommer tappa kondition/styrka osv. Detta gör att träningen ibland känns jobbig och påtvingad och enda gången man verkligen njuter är efter passet då man vanligtvis är helt slutkörd. Men inte ens detta varar länge eftersom redan då börjar jag planera nästa pass och hur jag ska toppa det jag just klarat av.

Nån med samma problem eller nån med goda råd?

Slartibartfast
2007-12-25, 12:04
Jag har samma problem. Jag har bara en växel.

Jorgen
2007-12-25, 12:05
Tar ut mig som i att köra till failure gör jag väldigt sällan.
Jag har kört så tidigare, med resultatet att jag blev väldigt sliten, trött, övertränad och skadad.

Edit: Nuförtiden kör jag lite "klokare" och lyssnar på kroppen mer.

Janitorr
2007-12-25, 12:18
Samma som jorgen. Man måste nog lära sig att lyssna på kroppen bättre, det är den som bestämmer, inte huvudet.....ja ni fattar...

ChrisDEFC
2007-12-25, 12:27
jepp på samma sätt som man måste lyssna på kroppen och ibland köra lite lugnare måste man samtidigt lyssna på kroppen när man är utvilad och verkligen ge allt. har insett på äldre dar att man måste både kunna lyssna på kroppen samt hela tiden försöka öka på nått sätt.

NuclearWinter
2007-12-25, 15:06
Jag tar aldrig ut mig fullständigt i styrketräningen eftersom jag måste vänja mina leder. Hjärtat sparar jag däremot aldrig på, om jag inte Vet att jag har ett virus i kroppen och inte borde träna alls egentligen.

Chrillee
2007-12-25, 15:50
På senare tiden har jag tagit ur mig rejält, kör verkligen till failure, hamnar under bänken flera gånger själv på gymmet nu haha. :P

Annars tänker jag efteråt; "Jaha varför gav jag inte allt när jag nu var här?"
Sen är det skönt på nåt vis, men jag har börjat få lite skador, buuh. :(

Sen är det klassiska ivrigheten, vill få muggler för fort. :(

afireinside
2007-12-25, 18:08
Så länge din kropp klarar av att träna tills du stupar så är det nog inga problem.
men va lite uppmärksam på om du börjar få ont i leder osv när du styrketränar.
själv tycker jag det är lite för psykiskt påfrestande att ta ut sej så in i hlvete, allafall när jag kör cardio

Muskelbyggaren
2007-12-25, 18:09
Beror på humör, ibland känns det som man kommer till gymmet med brinnande eld i kroppen och då är det bara att satsa stenhårt. Men oftast blir det lite lagomtempo, kör till en bit från failure på de flesta set och når failure på ett fåtal. Marklyften är härliga när man känner att orken är slut men ändå inte ger sig och uppbådar allt adrenalin för att fyra av några extra repetitioner!

major Pectoralis
2007-12-25, 20:17
Hej!

Ni som har ett någolunda strukturerat schema och träningsliv, hur gör ni på era pass?

Tar ni skiten ur er varje gång (och då menar jag både vid styrka och/eller kondition) eller tar ni det lugnare någon gång osv.?

Jag tar oftast ut mig till max och sen tänker jag att jag måste toppa det på nåt sätt till nästa gång eftersom jag annars kommer tappa kondition/styrka osv. Detta gör att träningen ibland känns jobbig och påtvingad och enda gången man verkligen njuter är efter passet då man vanligtvis är helt slutkörd. Men inte ens detta varar länge eftersom redan då börjar jag planera nästa pass och hur jag ska toppa det jag just klarat av.

Nån med samma problem eller nån med goda råd?

Jag tar nästan alltid i men det är ytterst sällan jag "maxar" i ordets rätta bemärkelse (dessutom behöver jag en tävling för att överhuvudtaget kunna ta ut mig). Tar jag ut mig gör jag därtill det på ett sätt som inte ens känns mentalt belastande.
Jag tycker du själv beskriver problemet med att ta ut varje pass på ett förtjänstfullt sätt: risken är att man bränner ut sig mentalt (a.k.a "övertränad"). Teoretiskt skulle det kanske vara produktivt att gå för fullt men i praktiken fungerar det inte eftersom den mentala belastningen blir för stor. Träningen skall vara så pass jobbig att den känns stimulerande men den skall inte vara avskräckande. Det vanligaste nybörjarfelet för motionstänande är att de jagar sig illamående i spåret, på aerobicspasset etc. De känner sig sedan tillfredstälda efteråt men de orkar inte i längden skapa vanan att träna regelbundet och det är precis den skillnaden som gör resultat: man måste träna regelbundet. Kort sagt: träna på en nivå som känns stimulerande men överdriv inte. Sträva efter att hitta den positiva känslan inför och efter passen. Efterhand kommer du att kunna träna hårdare och hårdare utan att det känns mentalt besvärande.
Tränar man för ren maxstyrka eller explosivitet skall man därtill alltid lämna gymmet med en "lätt och pigg" känsla i kroppen (det skall alltså inte svida/värka i musklerna).

Zibbe
2007-12-25, 20:44
Jag har blivit ilurad att man ska ta ut sig så mycket man bara kan på varje pass. Själv tycker jag det funkar bra :) Jag trivs med resultaten och känner mig inte sliten efteråt.

Jorgen
2007-12-25, 20:59
Jag har blivit ilurad att man ska ta ut sig så mycket man bara kan på varje pass. Själv tycker jag det funkar bra :) Jag trivs med resultaten och känner mig inte sliten efteråt.

Hur länge har du tränat?

L-Sami
2007-12-25, 21:14
Tar aldrig ut mig till max när jag tränar, sliter bara på nervsystemet och fördröjer återhämtningen till nästa pass.

tntballe
2007-12-25, 21:40
har börjat ta det lugnare, tidigare var det bara max som gällde.

Olsson
2007-12-26, 01:11
Tar nästan aldrig ut mig till max på träning varken i styrka eller kondition. Det spar jag till tävling.

Frågan
2007-12-27, 11:35
Jag måste ta ut mig till max för att inte känna att träningspasset var helt värdelöst även fast det kanske inte är det.

Om jag är mätt så kan jag maxa annars går det inte.

Ganymedes
2007-12-27, 11:38
Jag håller mig också en bit ifrån max. Men samtidigt så är jag noga med att inte "fega ur", det ska vara jobbigt och tungt men inte totalt förödande. Och med denna inställningen har jag både förbättrat min fysik och hållit uppe motivationen på topp för träningen.

Frågan
2007-12-27, 11:40
Men är det inte bevisat att träning till failure ger mer än motsattsen?

Så länge kroppen hänger med och man mår bra och sköter sig borde failure vara det ultimata?

Ganymedes
2007-12-27, 11:46
Men är det inte bevisat att träning till failure ger mer än motsattsen?

Så länge kroppen hänger med och man mår bra och sköter sig borde failure vara det ultimata?

Har jag iofs inte sett något om, men failure sliter enormt på CNS. Men visst kan det ge en skjuts för tillväxten en början. Men muskler är inget man skaffar fort. Man måste hålla på länge och kontinuerligt, och ju mer man då smiskar upp nervsystemet desto större risk för överträning, skador, trötthet och dålig (för att inte säga obefintlig) motivation.

major Pectoralis
2007-12-27, 11:47
Om man bör träna till "Failure eller inte" beror uteslutande på träningsmålet, övning, träningsbakgrund och kanske t.o.m. genetik/muskelfibersammansättning.
Utan att fördjupa sig i det ytterligare skulle jag dock vilja påpeka att jag i min tidigare post syftade på att "maxa att träningspass". Att köra några fåtal set chins, bikepscurl eller omvänd pec-dec till fail på vikter motsvarande 8-30RM är inte detsamma som att man maxar ett träningspass (dvs. är helt färdig då man lämnar gymmet).

Frågan
2007-12-27, 11:51
Jag kör nästan alltid till failure eller strax under kanske kör 3 övningar på biceps på de 2 första lägger jag mig precis under max sen maxar jag till failure på 3dje övningen. Det funkar bra har en axelskada men det är sedan tidigare mindre erfarna dar :)

Var sjuk i 2 veckor tappade 3 kg tog upp dem igen på 2 veckor så det verkar funka rätt bra tycker jag.

Ganymedes
2007-12-27, 11:57
Jag kör nästan alltid till failure eller strax under kanske kör 3 övningar på biceps på de 2 första lägger jag mig precis under max sen maxar jag till failure på 3dje övningen. Det funkar bra har en axelskada men det är sedan tidigare mindre erfarna dar :)

Var sjuk i 2 veckor tappade 3 kg tog upp dem igen på 2 veckor så det verkar funka rätt bra tycker jag.

Hur länge har du tränat så då?

major Pectoralis
2007-12-27, 11:57
Jag kör nästan alltid till failure eller strax under kanske kör 3 övningar på biceps på de 2 första lägger jag mig precis under max sen maxar jag till failure på 3dje övningen. Det funkar bra har en axelskada men det är sedan tidigare mindre erfarna dar :)

Var sjuk i 2 veckor tappade 3 kg tog upp dem igen på 2 veckor så det verkar funka rätt bra tycker jag.

Ja, det kan det fungera att träna till fail. Det känner vi alla till, speciellt om man är relativt liten/oexplosiv/nybörjare och speciellt om man vilar länge mellan träningspassen.
Frågan är bara om det är det effektivaste sättet att träna i längden, vilket flera kommit fram till att det inte är. Dessa empiriska erfarenheter har även även en hel del stöd i träningsteoretin och fysiologin (dvs. "vad det rimligen skulle kunna bero på")

Frågan
2007-12-27, 12:59
Ja, det kan det fungera att träna till fail. Det känner vi alla till, speciellt om man är relativt liten/oexplosiv/nybörjare och speciellt om man vilar länge mellan träningspassen.
Frågan är bara om det är det effektivaste sättet att träna i längden, vilket flera kommit fram till att det inte är. Dessa empiriska erfarenheter har även även en hel del stöd i träningsteoretin och fysiologin (dvs. "vad det rimligen skulle kunna bero på")

Jag är explosiv och inte nybörjare och jag är relativt stor och för mig fungerar det
I längden förmodligen inte men vissa dagar blir det ju inte till fail eftersom man inte har fått i sig rätt energi.

major Pectoralis
2007-12-27, 15:14
Jag är explosiv och inte nybörjare och jag är relativt stor och för mig fungerar det
I längden förmodligen inte men vissa dagar blir det ju inte till fail eftersom man inte har fått i sig rätt energi.

hm, nu skall jag erkänna att jag inte läste exakt vad du skrev i den posten jag tidigare quotade och därför gör jag ett litet förtydligande.
Jag tror inte att det är några problem att köra till fail i några ensaka sätt eller att göra det i mindre övningar som bikepscurl. Det är stor skillnad på övningar och övningar. Dessutom beror det på hur tungt man tränar. För att förtydliga min inställning så bör man undvika fail i stora övningar och på stora vikter. Därtill bör man undvika att köra så jobbiga träningspass totalt sett att det blir en mental belastning som medför att man inte orkar tränar regelbundet.