handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni studerande som inte får bidrag/lån under Januari?


Stoltz
2007-12-25, 11:29
Jag sitter just nu med rynkade ögonbryn då jag precis insett att i och med att jag börjar min utbildning den 21:e Januari så får jag inte bidrag eller lån för den månaden, vilket blir lite problematiskt med tanke på hyra, räkningar, mat, etc.

Någon annan som sitter i samma sits?

Handcuff
2007-12-25, 11:41
Jobbat och sparat ihop pengar innan :)

Vinter
2007-12-25, 11:51
Man lär sig efter första julen, lika så första sommaren. Bäst är nog när CSN segar sig och skickar pengarna först en månad senare. Lika bra att ha en liten buffert till hyran etc....

Stoltz
2007-12-25, 11:56
Jobbat och sparat ihop pengar innan :)
Det var min plan också, men jag upptäckte att läsa arkeologi, sociologi och teologi samtidigt under en termin lämnade väldigt lite tid över till jobb :/

Man lär sig efter första julen, lika så första sommaren. Bäst är nog när CSN segar sig och skickar pengarna först en månad senare. Lika bra att ha en liten buffert till hyran etc....

Det är så alltså? Jag läste under ett program vid förra årsskiftet och fick därför CSN som vanligt. Men nu när jag helt byter inriktning så blir det annorlunda, det hade jag inte ens tänkt på förrän i förrgår, jag tog det för givet att CSN gav en pengar vid terminens början.

shut teh face
2007-12-25, 12:00
Enligt syrran så skulle man få från och med januari även fast man börjar den 21:a.

Inte mkt att göra, jag är i samma sits som dig nu men som tur är har man ju sambo.

Stoltz
2007-12-25, 13:03
Enligt syrran så skulle man få från och med januari även fast man börjar den 21:a.

Inte mkt att göra, jag är i samma sits som dig nu men som tur är har man ju sambo.

Jasså? Hm, jag har hört motsatsen. Jag har mailat CSN och frågat, men har ej fått något svar ännu.

Torwald
2007-12-25, 13:24
Skriv gärna när du får svar. Jag är också nyfiken. I vilket fall som helst blir det ju minst sagt lite knapert under januari-februari.

shut teh face
2007-12-25, 13:27
Man får nog ta och ringa. Våra kära myndigheter har inte för vana att svara på e-mail särskilt fort.

Vinter
2007-12-25, 13:29
Det är så alltså? Jag läste under ett program vid förra årsskiftet och fick därför CSN som vanligt. Men nu när jag helt byter inriktning så blir det annorlunda, det hade jag inte ens tänkt på förrän i förrgår, jag tog det för givet att CSN gav en pengar vid terminens början.

Visst gör dom det, och har blivit bättre på det. Men har man otur och någon slarvar kan det ta tid. Så det bästa man kan göra är att ha en reservkassa att ta ifrån om CSN segar sig.

Första utbetalningen brukar vara värst, sedan rullar det ofta på. Kan även bli problem när man ändrar inriktning, men då kan man skicka in ett välformulerat brev där du motiverar din nya inriktning till handledaren, om de börjar trilskas.

Men deltidsjobb är guld värt om man har tid.

Scratch89
2007-12-25, 13:38
Jag fick pengar innan jul, fick fullt studielån (7400). Kommer få 10k ungefär nästa gång. :D

Mental
2007-12-25, 14:00
Då fiskar man i sina besparingar, om man har någon form av sinne för ekonomi så har man en buffert.

Annars är det pantbank, tigga av föräldrar eller låna av polare som gäller.

Jax
2007-12-25, 14:18
Då fiskar man i sina besparingar, om man har någon form av sinne för ekonomi så har man en buffert.

Annars är det pantbank, tigga av föräldrar eller låna av polare som gäller.
What he said.

Angel
2007-12-25, 15:02
Jag gick till socialen jag en gång. Det gick fint det med.

Stoltz
2007-12-27, 12:13
Då fiskar man i sina besparingar, om man har någon form av sinne för ekonomi så har man en buffert.

Det var min planering från början också. Sen uppstod något som drog ner min ekonomi avsevärt. Sorgligt men nödvändigt, så efter det stod jag där med skägget i brevlådan.

Skriv gärna när du får svar. Jag är också nyfiken. I vilket fall som helst blir det ju minst sagt lite knapert under januari-februari.


Har nu pratat med CSN och man kan få studiebiddrag/lån från och med den ¨18:e Januari, när man än börjar.

shut teh face
2007-12-27, 12:19
Ungefär som jag trodde då. Utmärkt, då ska man bara komma in nånstans också. :laugh: Svar den 14 januari tror jag.

shut teh face
2007-12-27, 12:31
Slog en pling till antagningen, 38 min väntetid, nej tack. :laugh: