handdator

Visa fullständig version : Tano's SL-journal


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7

tano
2007-12-24, 02:00
Ja jäklar skapa en journal på julaftonsnatten! :)
Men har några minuter över efter uppesittar kvällen innan sängdags.

Jag har i början av hösten flyttat till Umeå och gått med i SL klubben Umeå Power.
Gått bra med både träning och skola, men blev direkt skadad i höften så benböj har jag knappt kunnat köra till för en månad sedan.

I veckan var jag med i en liten klubbtävling. Är nöjd, och känner mig ännu mer taggad inför vårens träning.
Resultatet blev(bara bälte):

145 kg benböj
100 kg bänkpress
205 kg marklyft

Vägde in på 79.6 kg.

Har kört linjär periodisation på 6 veckor, med 6 reppare i alla övningar.
Inte fört någon bra träningsdagbok, vilket det ska bli ordning på med denna dagbok.

Börjar först följa nytt schema efter nyår, men blir kanske något pass med polarna här hemma i Luleå/Boden över jullovet.

God Jul på er alla!

tano
2007-12-26, 00:13
Ett skojj pass med bästisen idag.

Körde för fullt med reps i biceps, axlar, och underarmar.
Körde tandem träning då båda höll i stången, skit kul :D

Fy tusan vilken pump i underarmarna, aldrig känt liknande. Som om de skulle sprängas, haha! Blir helt klart en uppföljare under lovet.
Inte är man van vid mjölksyra direkt...

God fortsättning på julen!

tano
2007-12-28, 07:00
Jaha då har man varit med om det märkligaste hittils.

La mig kl 01 inatt lagom sömnig. Låg där två timmar i mörkret, nej det gick bara inte att somna. Gick tillslut upp och satt vid datorn en 25 minuter. Kände mig sömnig, gick och la mig. Efter ytterliggare en timme var det störtomöjligt att somna. Jag tog med vemod upp en mattebok och började läsa. Efter en halvtimme stod jag inte ut och ögonen höll på att falla igen. Försökte sova, men efter 2 timmar till så stod det klart, en hel natt utan att kunna sova.
Steg upp nu 5-6 timmar efter sängdags utan en minuts sömn.

Ska på stan och julhandla med flickvännen, tänkte att det skulle bli jättekul, men nu undrar man ju hur trött man kommer vara.

Har aldrig haft problem somna förut, brukar somna inom några minuter då jag lagt mig. Så detta var verkligen något hel skumt.

Annars så fortsätter jag med min lilla hemmaträning under jullovet. Ganska kul, köra lite med kroppen, lite teknik och annars bara vila upp sig inför nästa träningsperiod.

Exdiaq
2007-12-28, 07:10
Jaha då har man varit med om det märkligaste hittils.

La mig kl 01 inatt lagom sömnig. Låg där två timmar i mörkret, nej det gick bara inte att somna. Gick tillslut upp och satt vid datorn en 25 minuter. Kände mig sömnig, gick och la mig. Efter ytterliggare en timme var det störtomöjligt att somna. Jag tog med vemod upp en mattebok och började läsa. Efter en halvtimme stod jag inte ut och ögonen höll på att falla igen. Försökte sova, men efter 2 timmar till så stod det klart, en hel natt utan att kunna sova.
Steg upp nu 5-6 timmar efter sängdags utan en minuts sömn.



Välkommen till klubben! :hbang:

Damien Thorne
2007-12-28, 09:46
Roligt att du startat en journal :thumbup:

Den ska jag följa.

Vad är det för tävling som är i Februari? Är den i Umeå?

Damien Thorne
2007-12-28, 09:50
Vad blir det för schema framöver?

tano
2007-12-29, 02:23
Kul att få någon som följer journalen :)

Ja vad skulle man göra om man inte kan somna, planera träningen kanske?
Han tänka en hel del...

Det kommer fortsätta vara linjär periodisation hela våren, fortsätta med 6 repetitioner schemat två perioder till. Sedan testa på en period med 3 repetitioner. Ingen utrustningen under våren. Möjligt att man testar på utrustning nästa höst.

Första perioden blir fram till tävlingen i februari. Väldigt likt höstens träning, men ska byta ut dagarna och vissa övningar.

Måndag - Bänk
Tisdag - Böj
Onsdag - Vila
Torsdag - Axlar/böj
Fredag - Vila
Lördag - Mark
Söndag - Vila

Framförallt på torsdags passet och mark passet som övningarna kommer ändras på.

Ska äta bra så kommer kanske nå viktgränsen till sommaren (82.5 kg).
Kommer nog sluta i 90 kg klassen, är ju 1,80 så hamnar nog automatiskt där när man får lite mer muskler. Fast i slutändan inget jag tänker fundera på. Satsar på styrkan så ser man vars vikten hamnar.

Damien Thorne
2007-12-29, 22:48
Måndag - Bänk
Tisdag - Böj
Onsdag - Vila
Torsdag - Axlar/böj
Fredag - Vila
Lördag - Mark
Söndag - Vila



Några frågor...

Vilka övningar kommer du att köra på de olika dagarna?

Bänk en dag och axlar en dag. Kommer det att bli lutande bänk på axeldagen?

Du har två böjdagar. Är en av dom lätt? Hur lätt isåfall?

Vilken tid brukar du träna på Lördagar?

Damien Thorne
2007-12-29, 22:49
Ska äta bra så kommer kanske nå viktgränsen till sommaren (82.5 kg).
Kommer nog sluta i 90 kg klassen, är ju 1,80 så hamnar nog automatiskt där när man får lite mer muskler. Fast i slutändan inget jag tänker fundera på. Satsar på styrkan så ser man vars vikten hamnar.

Bra inställning :D

tano
2007-12-30, 01:22
Några frågor...

Vilka övningar kommer du att köra på de olika dagarna?

Bänk en dag och axlar en dag. Kommer det att bli lutande bänk på axeldagen?

Du har två böjdagar. Är en av dom lätt? Hur lätt isåfall?

Vilken tid brukar du träna på Lördagar?

Bänkpasset som i höstas:
Bänk
Klossbänk
Smalbänk
Nedåtlutande bänk
Dips
Mage

Benböjspasset också som i höstas:
Benböj
Sumo böj
Omvänd hack böj
Benpress
Benspark
Bencurl
Biceps

Axlar/böj:
Snedbänkpress
Militärpress
Benböj - lätt
Hopp
Good morning

Marklyft:
Mark
Sumo mark
Kronlyft
Raka mark
Stång rodd
Chins
Latsdrag bakom

Så inte så stora förändringar mot i höstas.

Japp benböj lätt ena dagen, teknik och explosivitet. Vill helt enkelt ha mer volym på benböjen eftersom jag knappt fick köra något i höstas. Bana in tekniken bättre. Av min erfarenhet klarar benen mer än ett böjpass + markpass. Samt att det är ett lätt pass för explosivitet. Tar bort smalbänken från torsdagspasset. Tycker det blev för mycket med smalbänk två dagar i veckan.

Har inte tränat lördagar tidigare, kommer nog bli lite varierande tider, men säkert oftast inom spannet 12-16.

tano
2008-01-02, 13:30
Biceps och underarms pump igår, plus reppning i armhävningar! Mycket kul :D

50 + 50 armhävningar.
50 bicepscurls
50 underarmscurls ...

Damien Thorne
2008-01-02, 14:28
Tack för svaret.

Då kanske vi syns någon Lördag framöver. Jag brukar träna ungefär kl 12 på Lördagar.

Jag tycker att erat upplägg verkade mycket bra, så jag har stulet en del av det :thumbup:

Möjligen att jag stjäl ännu mer av upplägget ;)
Problemet är bara att jag kan träna 3 dagar/vecka, annars skulle jag nog köra exakt samma split.

Just nu kör en 4-split rullande på 3 dagar/vecka, ungefär samma split som du kör. Men jag kör lite extra ben på markdagen istället för axeldagen.

Det kanske blir för långt mellan tex markpassen (9-10 dagar). Samma sak med de tunga knäböjen.

Jag funderar på om jag kanske skulle slå ihop markpasset med lutande bänk och axlar, så det blir en 3-split men det kanske blir för mycket på markdagen då? Samt att det blir tungt att köra lutande bänk + axlar 2 dagar efter den tunga bänken.

Så här :

Lördag
Böj

Måndag
Bänk, Triceps

Onsdag
Mark, Lutande bänk, Axlar


Vad tror du?

Damien Thorne
2008-01-02, 16:00
Eller...

Lördag
Mark

Måndag
Bänk, Triceps

Onsdag
Böj, Lutande bänk, Axlar

tano
2008-01-02, 16:01
Det är inget som säger att det inte skulle gå att köra både mark och lutande bänk, men något kommer bli lidande. Så för mig tror jag inte det skulle fungera. Markpasset är redan ett av de längsta passen, eftersom det innehåller både mark och alla andra dragövningar.
Det bästa sättet skulle väl vara att träna lite lättare bänk efter marken och sedan köra dragövningarna.

Vad tänkte du köra för benen på markdagen? Bara några sett benböj eller något annat?

edit: okej nu han du skriva ett till inlägg medan jag skrev. Tror det är ett bättre uplägg att lägga lutande bänk med böjen. Ska nog gå bra med bara en dags vila, men det är ju ganska individuellt.

Damien Thorne
2008-01-02, 16:10
Det är inget som säger att det inte skulle gå att köra både mark och lutande bänk, men något kommer bli lidande. Så för mig tror jag inte det skulle fungera. Markpasset är redan ett av de längsta passen, eftersom det innehåller både mark och alla andra dragövningar.
Det bästa sättet skulle väl vara att träna lite lättare bänk efter marken och sedan köra dragövningarna.

Vad tänkte du köra för benen på markdagen? Bara några sett benböj eller något annat?

edit: okej nu han du skriva ett till inlägg medan jag skrev. Tror det är ett bättre uplägg att lägga lutande bänk med böjen. Ska nog gå bra med bara en dags vila, men det är ju ganska individuellt.

Ja, efter jag skrivit inlägget och stängt av datorn så funderade jag att det blir nog för tungt att köra lutande bänk efter några dragövningar.

På markdagen hade jag bara tänkt köra lite lätt sumoböj som uppvärmning för sumomarken, sen i slutet kör jag bara benspark och bencurl (lite byggarträning).

Det känns som det står mellan (tre-splitten på 3 dagar/vecka)

Lördag
Mark, lätt ben

Måndag
Bänk, Triceps

Onsdag
Böj, Lutande bänk, Axlar
(Möjligen Böj, Lätt explosiv FU bänk med stopp (eller explosiv lutande bänk), Axlar)

och (4-splitten på 3 dagar/vecka)

Lördag
Mark

Måndag
Bänk, Triceps

Onsdag
Böj

Lördag
Lutande bänk, Axlar

Måndag
Mark

Onsdag
Bänk, Triceps

Lördag
Böj

osv...



Tror du att det kan blir för lång vila mellan de likadana passen om man kör 4-splitten?

tano
2008-01-02, 17:03
Hinner bara skriva snabbt men jag tror mer på 3-splitten.
Fysiskt och psykiskt...

Damien Thorne
2008-01-02, 17:37
Hinner bara skriva snabbt men jag tror mer på 3-splitten.
Fysiskt och psykiskt...

Då blir det att testa det :D

tano
2008-01-04, 00:23
Ja igår fyllde jag då år. Det firade jag med en rejäl vinterkräksjuka.

Hela natten har gått åt till att gå på toa och spy. Efter första 3 spyorna kändes det som att det inte fanns något mer bara luft spyor, men jag lyckades ändå med tiotalet till spyor! Det är dessa spyor som är jobbiga, de som kommer från avgrunden, tarmarna?? Klargult flytande slem typ... Skulle lätt ta flera vanliga kräkattacker istället för dessa monster...

Mår lite bättre nu, varit illamående hela dagen och inte ätit något men inte spytt sedan 09.00.

En sådan här magsjuka är bland det värsta jag vet, men man överlever ju alltid! :)

Damien Thorne
2008-01-04, 06:50
Ja igår fyllde jag då år. Det firade jag med en rejäl vinterkräksjuka.

Hela natten har gått åt till att gå på toa och spy. Efter första 3 spyorna kändes det som att det inte fanns något mer bara luft spyor, men jag lyckades ändå med tiotalet till spyor! Det är dessa spyor som är jobbiga, de som kommer från avgrunden, tarmarna?? Klargult flytande slem typ... Skulle lätt ta flera vanliga kräkattacker istället för dessa monster...

Mår lite bättre nu, varit illamående hela dagen och inte ätit något men inte spytt sedan 09.00.

En sådan här magsjuka är bland det värsta jag vet, men man överlever ju alltid! :)

Grattis :hbang:

Inte roligt med vinterkräksjukan. Jag var själv med om det för en månad sedan. Jag sket vatten och kräktes mellan 10 och 20 gånger från 10 eller 11 på kvällen tills på morgonen någon gång.

Sedan mådde jag dåligt i några dagar. Sjuk på Fredagkväll, mådde bra på Onsdag, jobbade på Torsdag, tränade på Fredag.

Det gick riktigt bra att träna. (Bänkpress 125kg*3, 2 / 135kg*1, 1 / 155kg*Negativ)

Det kanske hade varit värre att börja med knäböj eller marklyft efter en magsjuka...

Bara så att du vet vad du har att förvänta dig :D

tano
2008-01-04, 15:15
Haha okej ;)

Känns mycket bättre idag efter en riktig natts sömn. Ätit en macka och fil.

På måndag blir det bänkpress, ska nog bli bra. :)

tano
2008-01-08, 00:39
Bänkpress, måndag 8 januari


Bänk, brygga och stopp - 80 kg * 6 reps * 2 set
Band bänk - 60 kg * 5 * 2
Smalbänk in - 55 kg * 6 * 2
Smalbänk ut - 65 kg * 6 * 2
Dips - 6 * kv + 20 kg , 5 * kv + 20 kg.
Mage
Handleder
Biceps omvänd

Passet blev inte helt som tänkt då jag körde oassisterat, därav ingen klossbänk.
Kändes sliten i triceps!? (miss i dips och bandbänk. Körde 4-5a i dips med 40 kg extra förra perioden.) Har iofs kört på med armhävningar och plojj men trodde verkligen inte det skulle påverka. Hoppas det är ovana (eller magsjukan ...), känns nog bättre nästa vecka.

Taggad på träningen, så skönt att vara igång igen :thumbup:

simpan
2008-01-08, 00:57
Hoho! Äntligen får jag veta att du startat journal! :D

Böja jävel imorn då!

Damien Thorne
2008-01-08, 11:06
Hoho! Äntligen får jag veta att du startat journal! :D

Böja jävel imorn då!

Jag tror inte du läste hela Tano´s långa inlägg som han skrev den 28/12 i din journal riktigt ;)

Detta är de första raderna...

Inatt (då jag inte sovit någonting, kolla min journal) så tänkte jag lite på träningen. De mer intrikata delarna kan jag dra när jag kommer tillbaka till umeå, men ska nog skriva upp schemat i min journal.

simpan
2008-01-08, 13:19
Jag tror inte du läste hela Tano´s långa inlägg som han skrev den 28/12 i din journal riktigt ;)

Detta är de första raderna...

Haha :D Bra man har koll! :smash: . Fått magsjuka nu, jävla typiskt att när Richard blir frisk blir jag sjuk. *gah!*

tano
2008-01-08, 19:50
Haha nej du har ingen koll Simon ;) Bli frisk snabbt nu! :)

Benböj, tisdag 9 januari

Benböj - 110 kg * 6 * 2
Sumoböj - 70 kg * 6 * 2
Omvänd hacklift - 120 * 6 * 2
Benpress - 150 * 6 * 2
Benspark - 40 * 6 * 2
Bencurl - 35 * 6, 40 * 6
Mage sned
Tåhävningar i hackliften

Lite segt idag med. Klarade allt men hade tänkt det skulle vara lite snabbare lyft. Körde utan bälte, kanske tar bälte nästa vecka på 120 kg i böjjen, eller så väntar jag en vecka till.
Rejält mör i benen blev jag hursomhelst, det känns att det inte blev många benpass under hösten.
Har planerat att öka 10 kg/vecka i alla övningar förutom benspark och bencurl.

simpan
2008-01-08, 21:04
Fint pass!
Rädd att skada dig i sumoböjen eller vill du bara köra lätt i den?

Spytt 6ggr imorse typ, verkar dock ha gott över nu... Blir spännande när jag ska äta.

tano
2008-01-08, 21:18
Fint pass!
Rädd att skada dig i sumoböjen eller vill du bara köra lätt i den?

Spytt 6ggr imorse typ, verkar dock ha gott över nu... Blir spännande när jag ska äta.

Aaa precis, Kör den mer som rehab, rörlighetsträning, eftersom den fortfarande gör lite ont i höften. Men kommer ju höjja 10 kg per vecka också.

Usch ja, dåliga minnen :). Ta det bara lungt så ska det gå bra. När du vaknar imorgon känner du dig nog pigg igen. :thumbup:

tano
2008-01-10, 20:27
Axlar o ben, torsdag 10 januari.

Uppåtlutande bänk - 55 * 6 * 2
Militärpress ut - 45 * 6 * 2
Militärpress in - 45 * 6 * 2
Benböj explosivt - 60 * 6 * 2
Good morning explosivt - 60 * 6 * 2
OAP - 3 * 2
Enbensböj - 4 * 2
Biceps
Prehab

Okej pass. Försökte vara fokuserad men gick väl sådär. Mycket i skolan nu så det kan påverka.
Avslutade förra perioden på 55 kg i militärpressen, hade tänkt se om det går att komma till 60 kg. Men militärpressen känns svår att öka i. Vet inte om min teknik är dålig men får inte riktigt bra kraft i lyftet.

tano
2008-01-13, 01:27
Marklyft, Lördag 12 januari

Smalmark utan bälte, 150 kg * 6 * 2
Sumomark utan och med bälte, 160 * 5,1/2 * 2
Kronlyft sumo, 180 * 4 * 2
Rakmark, 90 * 6 * 2
Stångrodd, 60 * 6 * 2
Latsdrag bakom, 50 * 6 * 2
Chins kv * 4 * 2
Hantelrodd

Hade fortfarande grym träningsvärk i rumpan efter tisdagens benpass. Gick lätt i smalmarken, men efter det var rumpan förstörd, musklerna brände under resten av passet. Sumomarken var lätta till utlåsningen, har svårare med utlåsningen i sumomarken. Det hjälpte ju inte att rumpmusklerna var slut. Missade utlåsningen på sista reppsen i båda setten.
Kronlyft testade jag en ny varaint, sumo style. Hittade nog tekniken tillslut, men det var för trött i rumpan för att det skulle bli riktigt bra.

Slutet av passet präglades av brist på energi, hade bara ätit frukost trots att jag började träna kl 15.30. Inte så bra uppladdning, ärenden på skolan tog tid före passet. Märks dessutom att man inte kört chins på ett halvår, inte bra resultat även om jag alltid gillat pullups bättre. :)

tano
2008-01-17, 01:24
Bänkpress, måndag 14 januari

Bänkpress - 90 kg * 6 * 2
Klossbänk 9 cm - 100 * 6 * 2
Smalbänk in - 65 * 6 * 2
Smalbänk ut - 70 * 6 * 2
Nedåtlutande bänk - 90 * 5 * 2
Dips - kv + 30 kg * 5 * 2
Mage - 4 set

Kändes rätt bra, bänken gick lätt. Klossbänken också, ganska lätt vikt där men ny kloss (gjorde jag på julen) som jag skulle testa.
Lite trött i nedåtlutande bänken och dipsen, så ingen sjätte repetition där.

tano
2008-01-17, 01:31
Benböj, tisdag 15 januari

Benböj - 120 * typ 3-4 * 2 + tjaffs
Sumoböj - 80 * 5 * 2
Omvänd hacklift - 130 * 6 * 2
Benpress - 160 * 6 * 2
Benspark - 45 * 6 * 2
Bencurl - 45 * 6 * 2
Biceps

Skadad i axeln. Känt sedan tävlingen före jul, och fortfarande ont, nu så ont att jag knappt kunde köra böjen. Skadade mig nog i uppvärmningen på tävlingen, kändes förra veckan men då mest under uppvärmningen.

Testade dock en hel del olika böjar och kom fram till hur jag ska hålla för att det ska göra mindre ont. Om jag trycker bak armbågaran känns det mycket bättre, men nu är den så överansträngd att det gjorde för ont för att böja bra ändå. Förhoppningsvis läker det till nästa vecka, kanske med lite zon salva, och så med nya sättet att hålla i stången så ska det gå att böja. Om inte så får jag ta det lungt ett längre tag. Ingen ide skada sig allvarligt.
Kunde knappt lyfta armen efter passet :(...

Övriga passet var helt okej.

Damien Thorne
2008-01-17, 10:26
Ajaj... Det låter inte bra :(

Hoppas det inte ställer till det inför tävlingen den 2 Februari.

tano
2008-01-19, 22:37
Marklyft, lördagen 19 januari

Allt utan bälte
Smalmark - 160*6*2
Sumomark - 170*4 + 160*6
Sumo kronlyft - 180*4 + 170*6
Chins - kv*6*2
Skivstångsrodd - 60*6*2
Raka mark - 100*6*2
Latsdrag bakom - 6*40 (Kändes i axeln här)
Rotation

Hel dag på stan före och glömde packa ner bältet i väskan på morgonen. Blev även så att jag käkade buffe en timme före träningen, kände mig lite full och lätt illamående :)
Men passet gick ändå bra, smalmarken kädnes hyffsatt lätt. I sumomarken var jag slut i ryggen så 170 kg orkade jag inte köra sexor på. Kronlyften i sumo kändes även de bättre än förra veckan.
Väldigt väldigt skönt att denna vecka är över, har haft fullt upp i skolan. Nya kurser på måndag, och det känns så roligt :)

tano
2008-01-21, 21:37
Bänkpress, måndag 21 januari

Bänkpress - 100 * 5 * 2
Bänkpress med 9 cm kloss - 110 * 6 * 2
Nedåtlutande bänk - 100 * 6 + 5
Dips - kv + 40 kg * 3 + 4
Smalbänk in - 70 * 6 + 4
Smalbänk ut - 75 * 4
Mage 4 set

Kändes hyffsat men lite svårt koncentrera mig. Skola hela dagen kan vara bidragande, rätt tom i huvudet. Lite osäker på om det var en femma eller fyra i andra settet på normala bänkpressen. Första settet dips missnöjd, fick framåtrotation. Nästa set testade jag att ha vikten mellan benen, mycket lättare. Efter det var jag riktigt trött i armarna, så slutet med smalbänken kördes inte helt ut. Inte värt att pressa sig för mycket då det började göra ont i axeln också.
Heldag imorgon också.

tano
2008-01-22, 22:24
Benböj, tisdag 22 januari

Testade knälindor så passet blev mer typen teknik pass. Tog väldigt lång tid ed allt, och många som skulle köra med utrustning. Drygt 3 timmars träning resulterade i ungefär 5+ set knäböj och inget mer.
Blir att träna knäböj även på torsdag, dagens pass kan inte direkt räknas som träning för benen.

Knälindor, ja det var inte skönt direkt :) . Fick ont i vaden också efter, tror det blev lite överansträngt eller nå. Men det var ju en upplevelse, man vänjer sig väl.
Hade ont i axeln så det gick inte så bra under själva knälindor setten. Men efteråt körde jag lite teknik för att hitta ett bra sätt att hålla stången, och tror jag lyckades till slut. Kändes mycket bättre i axeln. Det var väldigt positivt.

160 kg * 1 tyngsta settet
Intressant att se hur mycket det kan bli, en hel del när man vant sig tror jag. Är nog god för minst 150 utan knälindor ändå.

Damien Thorne
2008-01-22, 23:59
Benböj, tisdag 22 januari

Testade knälindor så passet blev mer typen teknik pass. Tog väldigt lång tid ed allt, och många som skulle köra med utrustning. Drygt 3 timmars träning resulterade i ungefär 5+ set knäböj och inget mer.
Blir att träna knäböj även på torsdag, dagens pass kan inte direkt räknas som träning för benen.

Knälindor, ja det var inte skönt direkt :) . Fick ont i vaden också efter, tror det blev lite överansträngt eller nå. Men det var ju en upplevelse, man vänjer sig väl.
Hade ont i axeln så det gick inte så bra under själva knälindor setten. Men efteråt körde jag lite teknik för att hitta ett bra sätt att hålla stången, och tror jag lyckades till slut. Kändes mycket bättre i axeln. Det var väldigt positivt.

160 kg * 1 tyngsta settet
Intressant att se hur mycket det kan bli, en hel del när man vant sig tror jag. Är nog god för minst 150 utan knälindor ändå.

Det är det som är nackdelen när många kör efter Jannes rekommendationer. Många kör bänk på Måndag och knäböj på Tisdag. Och om de dessutom ska köra med utrustning så tar det lång tid tills alla ha kört en runda.

Bra att du har en backupdag på Torsdag för benen :thumbup:

Hur har du gjort illa dig i axeln?

Imponerande att du klarar 150kg utan utrustning. Dröjer nog inte länge tills det är 200kg med utrustning.

Ajaj... knälindor verkar inte skönt.

tano
2008-01-25, 00:43
Benböj axlar, torsdag 24 januari

Lutandebänk - 70 * 6 * 2
Benböj utan bälte - 120 * 5 + 110 * 6
Militärpress ut - 50 * 6 * 2
Militärpress in - 50 * 5 * 2
Sumoböj - 90 * 6 * 2
Hacksquat - 140 * 6 + 150 * 6
Benpress - 180 * 6 * 2

Axel ont! Annars bra pass, men som sagt kändes i axeln både böj och pressar.
Ska se om man ska ta kontakt med en sjukgymnast och kolla upp det. Känns inte helt kul att böjjen ska bli förstörd för att man har ont i axeln. Plus skadan kan ju bli värre om man inte försöker göra något åt det. Inget bälte idag då Simon glömde det ;).

tano
2008-01-25, 00:47
Det är det som är nackdelen när många kör efter Jannes rekommendationer. Många kör bänk på Måndag och knäböj på Tisdag. Och om de dessutom ska köra med utrustning så tar det lång tid tills alla ha kört en runda.

Bra att du har en backupdag på Torsdag för benen :thumbup:

Hur har du gjort illa dig i axeln?

Imponerande att du klarar 150kg utan utrustning. Dröjer nog inte länge tills det är 200kg med utrustning.

Ajaj... knälindor verkar inte skönt.

Nje inte skönt men axeln är värre.... :(

Skadade mig när jag körde böj, höll kanske för långt bak blev för stor belastning på axlarna. Har inte tryckt bak armbågarna utan haft dem rakt ner, kan vara det som ställde till. Konstigt nog kom det i uppvärmningen på tävlingen före jul, inte när jag körde som tyngst.

tano
2008-01-26, 19:02
Marklyft, Lördag 26 januari

Med bälte:

Sumomark - 170 * 6 * 2
Smalmark - 160 * 6 * 2
Sumomark - 180 * 4
Kronlyft sumo - 180 * 2, 190 * 5
Kronlyft smal utan bälte - 150 * 3
Chins - kv * 6 * 2
Sittande rodd - 60 * 6 * 2
Latsdrag bakom - 50 * 6
Biceps hantel

Bra pass, men ahde tänkt köra tyngre på 180 kg i sumo nu när jag hade bälte! Vi räknade dock fel på vikterna så det blev 10 kg mindre än tänkt. Därför det var så lätt... Märkte först efter sista settet smalmark. Så jag drog på ett sett till sumomark på 180, men var lite för trött att orka köra 6 där. Kronlyften sumo stil känns bättre och 180 var för lätt.
Märker att om utlåsningen ska gå bra måste ryggen hållas, släpps ryggen blir utlåsningen tung. Därför det är lättare när man har bälte.

Överhuvudtaget är jag osäker om jag är bättre i sumo än vanlig, känns ungefär lika lätt/tungt i båda, fast utlåsningen brukar aldrig vara problem i vanlig.

simpan
2008-01-31, 00:33
Tja, har vi licens för att tävla? :S

tano
2008-02-05, 10:59
En veckas händelser att skriva upp....


Bänkpres måndag, 28 januari

Bänkpress med stopp - 90, 100, 102.5
Bänkpress - 95*5*2
Smalbänk in - 70*6*2
Smalbänk ut - 70*5*2
Dips - kv+20 kg*6*2

Körde med stopp i början gick bra, klarade 102.5 en gång och missade en gång. Simpan sa stoppen så blev väl lite varierande, men rätt långa.

tano
2008-02-05, 11:07
Benböj tisdag januari 29

benböj uppvärmning till 135 kg.
Benböj med lindor - 160*1, 170*1*3
Hacklift - 140*6*2
Benpress - 185*6*2

Kändes bra, klarade alla lyften på 170, vissa lätt men lite lite grunda.
Går in på 140 kg på tävlingen utan lindor för att vara säker på att få ett lyft, sedan höjja till 170 och på med lindor.

pe11e
2008-02-05, 11:07
Här hittar jag en till umeålyftare. Gick med klubben själv igår, verkar va en hel del som har journal på kollo.

Väl utförd tävling i helgen. 200kg måste ha suttit fint :)

tano
2008-02-05, 11:16
Tävling lördag 2 januari

Benböj

140 kg bara bälte - lätt, kan nog ta över 150 med bara bälte
170 kg lindor - framåtvikt kändes fel direkt tror jag hade stången för högt upp.
170 kg lindor - Kom ner men gick segt, lite dålig balans. Kändes dock som jag skulle just få till att kunna trycka på så tog dem stången. Han skrika nej innan ^^

Resultat 140 kg. Får jag till tekniken med lindor kan det bli mycket mer.

Bänkpress

90 kg
102.5 kg - personligt rekord. Gick rätt bra fast jag inte lyckades få till bryggan
105 - misslyckades

Resultat 102.5 nöjd med personligt rekord.

Marklyft, bälte

200 kg - Kändes lätt, dock lite seg start.
215 kg - Kom upp över knäna men lyckades inte låsa ut
215 kg - Igen över knäna men ännu närmare denna gången. Lyckades inte låsa ut.

Resultat 200. Inte direkt nöjd, hade hoppats på mer. Känns som jag har mer i kroppen i marken men har problem med utlåsningen/tekniken. Blir att träna mer tunga lyft för att få till tekniken.

Nöjd med tävlingen då jag fick ett kvitto på att jag har mer i kroppen. Vikterna kommer att öka :) Tekniken behöver bara förbättras.

tano
2008-02-05, 11:20
Här hittar jag en till umeålyftare. Gick med klubben själv igår, verkar va en hel del som har journal på kollo.

Väl utförd tävling i helgen. 200kg måste ha suttit fint :)

Kul då syns vi kanske ikväll.

Är som sagt rätt nöjd med tävlingen, men 200 är inte max ;)

pe11e
2008-02-05, 11:32
Kul då syns vi kanske ikväll.

Är som sagt rätt nöjd med tävlingen, men 200 är inte max ;)
Inte? det var som rackarns :) vad har du för pb i mark?

Damien Thorne
2008-02-05, 11:46
Inte? det var som rackarns :) vad har du för pb i mark?

205kg utan utrustning på tävling i December.

pe11e
2008-02-05, 12:09
Grymt!

SweLabs
2008-02-05, 13:02
Så där då har man hittat åt dig också :thumbup:

tano
2008-02-05, 13:46
Glömde visst skriva upp träningen igår

Bänkpress, måndag 4 januari

Bänkpress med tröjja
110 kg - inte nära komma ner till bröstet
130 kg - inte riktigt ner till bröstet men lätt att trycka ut.
140 kg - kom ner till bröstet, och höll länge, lyckades inte riktigt låsa ut.
140 kg - sämre än förra försöket, vinglade en del på nervägen.

Bänkpress - 80*6
Smalbänk in - 60*6*2
Smalbänk ut - 65*6*2
Dips kv+25 kg * 6 * 2
Nedåtlutande bänk - 90*6 + 90*4

Första passet med bänktröjja. Var kul att testa. Gick rätt bra också, i början blev jag strypt men efter att ha dragit ner tröjjan mer gick det bättre. Nära klara 140, med bra träff går det upp hela vägen.

Damien Thorne
2008-02-05, 13:57
Otroligt att tröjan gav så mycket redan första passet :thumbup:

tano
2008-02-05, 21:00
Otroligt att tröjan gav så mycket redan första passet :thumbup:

aa det var kul :)

Benböj, tisdag 5 februari

Benböj utan bälte - 110*6 + 115*7
Zombieböj - 80*6*2
Sumoböj - 90*6*2
Omvänd hacklift - 150*6*2
Benpress - 190*1 + 185*3 + 185*4
Bencurl - 40*6*2
Benspark - 40*6

Passet gick bra. Benböjen var lätt. I benpressen var jag dock trött så det blev bara fyror.

tano
2008-02-07, 23:28
Axlar, ben torsdag 7 februari

Benböj lätt - 60*6*2
Lutande bänkpress - 60*6*2
Militärpress ut - 40*6*2
Militärpress in - 40*6*2
Skivstångscurl - 40*6 + 40*8
Omvänd curl - 30*6*2
hantellyft sida - 7*10*2
Hängande benlyft - 6*2
Plankan fram - 1 min * 2
Plankan sida - 1 min per sida
Mage i latsdrag - 30*10*2
Crunches
Rotatorkuffar
Hopp

Lätt pass, försökte vara explosiv. Lite övrig prehab etc.

tano
2008-02-09, 19:44
Marklyft, lördag 9 februari

Utan bälte idag:
Smala marklyft - 160*6*2
Sumomarklyft - 160*6*2
Sumokronlyft - 170*6 + 180*6
Chins - kv*6*2
Skivstångsrodd - 60*5*2
Rodd i maskin - 60*6*2
Latsdrag bakom - 50*6*2
Hantelrodd - 35*6*2
Hantellyft baksida axlar - 7*6

Kändes helt okej.

simpan
2008-02-10, 23:52
Hur kändes marklyften i förhållande till varandra? Kanske lite låga vikter för att känna det?

Bänk imorgon på kvällen va?

Btw hittade du igår till Kim? Blev han glad av biljetten? :D

tano
2008-02-11, 10:38
Kändes ungefär lika lätta, ryggen hålls bättre i sumon men det är ändå lättare låsa ut i smal.

Är lite nyfiken vad man kan göra i smal. Som det kändes nu kan det tom gå att göra sexa på 170 utan bälte, med lite tappad rygg då. Med bälte blir det ju definitivt mer. Om det känns bra nästa lördag ska jag testa 200 i smal och se hur det känns.

Jo tror janne blev glad över biljetten, hade tydligen inte varit på bio på fem år eller så...

Precis bänk ikväll. Vore rätt kul testa bänktröjja igen men vi får väl se vad som finns, inte värt att köra i en fel storlek iaf.

tano
2008-02-11, 21:45
Bänkpress, måndag 11 februari

Bänkpress - 100*3*2
Bänkpress med kloss 13 cm - 110*3, 120*3, 130*3
Smalbänk in - 70*3*2
Smalbänk ut - 75*3
Nedåtlutande bänk - 100*3*2
Dips - kv+50*2 + kv+50*1 + kv*6

Gick bra idag, förutom lite seg i bänken. Dipsen riktigt kul att testa köra tungt en gång. Trots att jag var rätt trött i triceps så gick 50 upp utan problem. Helt okej djup också, speciellt reppen i andra settet, den var djup.

Knälindor imorgon. Undrar om man ska testa låna någon mer bänktröjja, kanske onödigt när man inte har någon att tävla i...

tano
2008-02-12, 22:56
Jag skulle bli rejält lack om jag blir skadad på grund av knälindor... Har redan allvarliga problem att gå efter dagens träning och börjar bli rejält svullen om knäna, speciellt på baksidan. Nog gjorde det jävligt ont idag, men det enda vi får höra är ju att så det ska vara. Svårt för oss nybörjare att veta något annat...
Får väl se hur det ser ut imorgon. Förhoppningsvis kan jag cykla till skolan iaf ^^
Någon som har erfarenhet, brukar det bli såhär? Verkar ju som att Simons knä också blivit svullet och hållt i sig någon vecka. Hoppas jag inte får samma nu...

Benböj, tisdag 12 februari

Benböj bälte - 150 kg *1
Benböj knälindor - 170*2*2 + 170*1+1
Hacklift - 180*3*2
Benpress - 240*2 + 1 , 240*1+1 , 220*3
Mage - 30*10*2
Biceps hantelcurl - 2 set

Bra pass ändå. Kul att ta 150, men inte överdrivet tungt, finns nog mer. Bra djup också. Lindorna gick väl inte så bra. Svinigt ont, en ovan lindare på första settet, ajaj. Svårt att komma ner, lätt att falla bak eller fram. Mer träning behövs om man ska bli bra på det här, nu känns det inte som det ger särskilt mycket att köra med lindorna.
Förövrigt riktigt kul att gå ner i reps och köra tyngre i övriga övningar. :)

Damien Thorne
2008-02-13, 07:00
Jag har ingen erfarenhet alls av lindor.

Jag tycker inte att det låter nyttigt att det sväller upp.
Men eftersom det är hur många som helst som kör med lindor så borde väl dom haft det problemet från början de med.

pe11e
2008-02-13, 14:47
Jag skulle bli rejält lack om jag blir skadad på grund av knälindor... Har redan allvarliga problem att gå efter dagens träning och börjar bli rejält svullen om knäna, speciellt på baksidan. Nog gjorde det jävligt ont idag, men det enda vi får höra är ju att så det ska vara. Svårt för oss nybörjare att veta något annat...
Jag förstår din skepsism. Ifall ni inte vill dra på lindorna borde ni säga det. Ni blir väl inte tvingade hoppas jag? :)

simpan
2008-02-13, 15:19
Jag förstår din skepsism. Ifall ni inte vill dra på lindorna borde ni säga det. Ni blir väl inte tvingade hoppas jag? :)

Haha, nä tvingad blir man inte. Men om man ska ha chans på nån bra placering på jsm så är det bara att använda dom. Man tappar ju ganska många kilon genom att inte använder dom.

tano
2008-02-13, 18:44
Jag har ingen erfarenhet alls av lindor.

Jag tycker inte att det låter nyttigt att det sväller upp.
Men eftersom det är hur många som helst som kör med lindor så borde väl dom haft det problemet från början de med.

Mycket bättre idag, gick ner sig över natten. Tror säkert att det inte är särskilt bra för knäna i det långa loppet om man kör på stenhårt hela tiden. Men det är säkerligen inte farligt om man inte förhastar sig och kör smart. Om man har tränignsperioder då man vilar från utrustningen. Det jag däremot blev lite rädd för igår var att det skulle ha varit för hårt eller kanske lite för mycket lindat just i knävecken då det svullnade efteråt. Men det är nog kroppen, liksom huvudet, som behöver vänja sig. Som sagt många som kör med lindor så jag är inte speciellt orolig.

Jag förstår din skepsism. Ifall ni inte vill dra på lindorna borde ni säga det. Ni blir väl inte tvingade hoppas jag? :)

Nej ingen som tvingar mig till någonting :) Men det är väl som Simpan säger. Ett ont måste, säkert blir det roligare när man lärt sig hantera utrustningen och får ut mer av den.

Är ju så förbannat kul med styrkelyft. Själva grundiden med bänk, benböj och marklyft är skit bra. Att sedan sätta in utrustning som egentligen inte har något med styrkelyft att göra, är ganska onödigt. Men styrkelyft är fortfarande roligt.

Bänktröjja tycker jag faktiskt var kul första gången jag testade förra veckan. Men det var säkert bara för att den gav så mycket direkt :)

tano
2008-02-16, 18:20
Bänk axlar , fredag 15 februari

Bänkpress med tröjja - Testade 3 tröjjor, helt omöjligt få ner, ens på 160 kg. Ingen kändes ens nära som förra gången. Ska dock få testa Lars gamla tröjja på måndag. Den kan vara lite stor men kommer definitivt fungera, eftersom den är samma typ som den nya jag lånade förra veckan.

Bänkpress explosivt - 80*3*2
Militärpress ut - 50*6*2
Militärpress in - 55*3 + 50*6
Axel lyft sida - 9*10*2

Annars inte mycket att säga om resten. Blev lite axlar och bänk.

tano
2008-02-16, 18:30
Marklyft, lördag 16 februari

Smalmark - 180*1, 200*1, 210*1 !
Smalmark - 180*3*2
Sumomark - 180*3*3
Kronlyft smal - 180*3, 170*3
Chins - kv*6*2
Kabelrodd - 60*6, 70*6*2
Latsdrag bakom - 55*6*2
Baksida axellyft - 7*10, 8*10
Mage i kabel - 30*10*2
Handleds curl
Hängande benlyft - 5
Bicepscurl - 40*6, 40*5

Första gången maxning i smalmark, personbästa direkt! Är nog minst lika stark i smalmark som i sumomark. Frågan är vad jag ska köra på tävling. Ska testa några dräkter från Lars till veckan och se vad jag kan få ut av dräkt. Kanske får jag ut mer av dräkt i sumo, annars lutar det åt smal.

Mitt lyft på 210 kg filmades, om filmen finns kvar kanske den kan postas här?

Övriga passet gick bra det med.

monstermatte
2008-02-16, 19:11
Marklyft, lördag 16 februari

Smalmark - 180*1, 200*1, 210*1 !
Smalmark - 180*3*2
Sumomark - 180*3*3
Kronlyft smal - 180*3, 170*3
Chins - kv*6*2
Kabelrodd - 60*6, 70*6*2
Latsdrag bakom - 55*6*2
Baksida axellyft - 7*10, 8*10
Mage i kabel - 30*10*2
Handleds curl
Hängande benlyft - 5
Bicepscurl - 40*6, 40*5

Första gången maxning i smalmark, personbästa direkt! Är nog minst lika stark i smalmark som i sumomark. Frågan är vad jag ska köra på tävling. Ska testa några dräkter från Lars till veckan och se vad jag kan få ut av dräkt. Kanske får jag ut mer av dräkt i sumo, annars lutar det åt smal.

Mitt lyft på 210 kg filmades, om filmen finns kvar kanske den kan postas här?

Övriga passet gick bra det med.

Bra kört i marken idag! :thumbup:

tano
2008-02-16, 19:36
Bra kört i marken idag! :thumbup:

Tack :) Dina böjjar såg också lätta och snabba ut, bara någon cm djupare så :thumbup:

Damien Thorne
2008-02-16, 22:33
Imponerande styrka i smalmarken :naughty:

Det ska bli intressant att se vad du får ut av dräkten i de båda stilarna.

SweLabs
2008-02-17, 02:48
210kg Marklyft:

7EL06Lx4t3Q

simpan
2008-02-17, 03:48
Jävlar va bra! :) Lite otippat att du drar till med pb första gången du maxar i smalmark. Starten såg ju mycket lättare ut nu än när du kör sumo iaf. Sen va ju även utlåsningen lättare.

tano
2008-02-17, 11:34
210kg Marklyft:

7EL06Lx4t3Q

Tackar kul med en film i journalen :thumbup:

Jävlar va bra! :) Lite otippat att du drar till med pb första gången du maxar i smalmark. Starten såg ju mycket lättare ut nu än när du kör sumo iaf. Sen va ju även utlåsningen lättare.

Tack! Fast jag har känt på mig att det skulle gå bra i smalmarken, som du hört! ;) Rörelsen känns mer naturlig faktiskt. Dock som du såg lite långsam utlåsning här med. Lite lättare kanske det blir med glattare byxor.

Damien Thorne
2008-02-17, 15:18
Filmtaim *popcorn*

Så där stark vill jag också vara :naughty:

Det såg lätt ut i början och tyngre i slutet.
Vad är det tyngsta du kört kronlyft på?

pe11e
2008-02-17, 17:30
Det finns kraft i den ryggen!

tano
2008-02-17, 18:28
Filmtaim *popcorn*

Så där stark vill jag också vara :naughty:

Det såg lätt ut i början och tyngre i slutet.
Vad är det tyngsta du kört kronlyft på?

haha :cool: Du drar snart 200 om du kör på kontinuerligt!
Tyngsta kronlyften är nog på 180. Inte blivit tyngre, men det kommer det bli i framtiden.

Det finns kraft i den ryggen!

Haha tack, lite finns det kanske :em:

simpan
2008-02-17, 19:57
När ska du träna imorgon?

tano
2008-02-17, 21:00
När ska du träna imorgon?

Blir på kvällen, typ 18. På tisdag har jag inte kollat schemat ännu så får se. Fast det är klart, ska väl köra lindor och då måste det ju bli på kvällen då med.

tano
2008-02-17, 21:18
Läste nyss det som står i länken från den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109065

bra att bli påmind om saker man nästan glömt bort. Helt klart ska jag när det passar börja köra explosivare och färre reps. Det är något jag inte gjort hittils i karriären, och är det som dem skriver så kan sådan omläggning leda till stora ökningar. Det är ju som sagt bra att bygag en grund dock, men jag börjar känna mig färdig med den totala grunden nu.

Jag undrar ju hur mycket långsamma muskelfibrer jag egentligen har. Med en karriär som medeldistanslöpare med mycket konditionsträning bakom mig. Och därefter styrketräning i 6+ reps intervallet.

tano
2008-02-18, 21:47
Bänkpress, måndag 18 februari

Vanlig bänkpress -105*2 +105*2+1 med hjälp
Klossbänk 13 cm - 130*3*2
Smalbänk in - 75*3*2
Smalbänk ut - 60*5 65*5
Bicepscurl - 40*7-8*2

Kunde inte låna tröjja idag, men blir nog på torsdag.
Hade ont i axeln hela dagen idag, konstigt ont, kändes när man rörde armen. I slutet av passet började det göra mer ont att pressa så då vilade jag resten och hoppas det bara är något lätt som går över på någon dag.
Annars gick det väl lite segt också på vanliga bänken. Borde väl klara 3or på 105 när man klarar 5or på 100 men får väl bli nästa gång.

simpan
2008-02-19, 00:36
Synd att du inte fick låna tröja, blir det markdräkt för dig imorn? Jag körde bara på 90kg i bänk idag då jag inte hade någon passare...

Vill ha mitt bälte imorgon!! :P Du är ju starkare i ryggen så du behöver det inte lika mycket som jag! Sen kan du ju låna Tors ;)

Damien Thorne
2008-02-19, 09:02
Bänkpress, måndag 18 februari

Vanlig bänkpress -105*2 +105*2+1 med hjälp
Klossbänk 13 cm - 130*3*2
Smalbänk in - 75*3*2
Smalbänk ut - 60*5 65*5
Bicepscurl - 40*7-8*2

Kunde inte låna tröjja idag, men blir nog på torsdag.
Hade ont i axeln hela dagen idag, konstigt ont, kändes när man rörde armen. I slutet av passet började det göra mer ont att pressa så då vilade jag resten och hoppas det bara är något lätt som går över på någon dag.
Annars gick det väl lite segt också på vanliga bänken. Borde väl klara 3or på 105 när man klarar 5or på 100 men får väl bli nästa gång.

Var i axeln har du ont?

Har du varit till nån och kollat upp axeln?
Jag hade ont i axeln och gick till naprapaten på Teg (Bredvid Robertos pizzeria, Solariet Suntan).

Jag hade inflammation samt inklämningssyndrom.

tano
2008-02-19, 11:26
Synd att du inte fick låna tröja, blir det markdräkt för dig imorn? Jag körde bara på 90kg i bänk idag då jag inte hade någon passare...

Vill ha mitt bälte imorgon!! :P Du är ju starkare i ryggen så du behöver det inte lika mycket som jag! Sen kan du ju låna Tors ;)

Jovisst! Men när/var ska vi lämna över det?? Jag har möjlighet egentligen att träna nu på dagen men om man ska köra med lindor så ...

tano
2008-02-19, 11:28
Var i axeln har du ont?

Har du varit till nån och kollat upp axeln?
Jag hade ont i axeln och gick till naprapaten på Teg (Bredvid Robertos pizzeria, Solariet Suntan).

Jag hade inflammation samt inklämningssyndrom.

Är nog inte så allvarligt, bara något som spökade igår kanske kom från lördagen. Känns bättre idag, kommer gå över helt till torsdagens bänkpass.

tano
2008-02-20, 10:58
Benböj, tisdag 19 februari

Benböj med lindor - 160*2 , 170*2, 170*1
Benböj - 120*3*6
Hacklift - 170*3*2

Ett pass som började dåligt men slutade okej. Kändes ont i höften i början (och efter passet) typ som det gjorde i höstas men i andra höften. Efter lite velande testade jag ändå göra en etta på 155 men så gick det som det gick med den laddningen. Skulle sedan köra med lindor men var väl inte alls på humör, började dock linda löst och sedan hårdare, som jag planerat. Det gick rätt bra ändå. På sista var det nog godkänt djup om jag tolkar Janne rätt. Det var bättre djup än på andra settet, och de var bara några cm grunda.
Sedan körde jag flera sett med böjjar för att försöka hitta tekniken, går att göra många justeringar tror jag. Det blir att träna på för att hitta det bästa, så man kanske kan hålla sig upprätt bättre.

Damien Thorne
2008-02-20, 14:41
Bra vikter på böjen.

Ska du köra med utrustning på tävlingen?
Hur som helst så ska det bli intressant att se vad det blir för vikter i alla tre grenar.

Mark med dräkt har du väl inte testat än?
Jag läste att du funderade om du ska köra sumo eller smalmark på tävlingen.
Jag har hört att av flera att man får ut mer av dräkten i sumomarken.
Så det ska bli skoj att se vad skillnaden blir för dig som är jämnstark i de båda stilarna.

tano
2008-02-21, 22:49
Bänkpress, torsdag 21 februari

Bänkpress med tröjja - 120*1 Konstig nedtagning lyckades inte trycka ut
120*1 ingen bra nedtagning heller, men tryckte ut efter lång tid
130*1 Lätt! Gick mycket lättare med högre vikt, nedtagningen mycket bättre
140*1 Miss, kom halvvägs men där tog det stopp.
130*1 Miss, lyckades inte trycka ut, kom typ halvvägs, kanske lite dålig nedtagning
130*1 Miss, fick stången lite långt ner på bröstet och inte ut armbågarna så lyckades inte trycka ut hela vägen

Detta var med Lars gamla tröjja. Den var lite för stor, tog rätt lätt på den själv. Gav inte lika mycket som Lars nya tröjja jag testade första gången, men helt okej för att vara så stor som sagt. Första lyftet på 130 var riktigt lätt. Mer träning på nedtagning och att hålla ut armbågarna så kommer den ge helt okej. Lars tröjjor passar min nuvarande förmåga mycket bättre. Kul att det fungerar :)

Avslutade passet med lite explosiva bänkpressar. Plus lite mage hemma.

På lördag marklyft, hoppas någon med nyckel till förrådet tränar så man kan få chansen att testa marklyftsdräkter.

simpan
2008-02-22, 00:47
Bänkpress, torsdag 21 februari

Bänkpress med tröjja - 120*1 Konstig nedtagning lyckades inte trycka ut
120*1 ingen bra nedtagning heller, men tryckte ut efter lång tid
130*1 Lätt! Gick mycket lättare med högre vikt, nedtagningen mycket bättre
140*1 Miss, kom halvvägs men där tog det stopp.
130*1 Miss, lyckades inte trycka ut, kom typ halvvägs, kanske lite dålig nedtagning
130*1 Miss, fick stången lite långt ner på bröstet och inte ut armbågarna så lyckades inte trycka ut hela vägen

Detta var med Lars gamla tröjja. Den var lite för stor, tog rätt lätt på den själv. Gav inte lika mycket som Lars nya tröjja jag testade första gången, men helt okej för att vara så stor som sagt. Första lyftet på 130 var riktigt lätt. Mer träning på nedtagning och att hålla ut armbågarna så kommer den ge helt okej. Lars tröjjor passar min nuvarande förmåga mycket bättre. Kul att det fungerar :)

Avslutade passet med lite explosiva bänkpressar. Plus lite mage hemma.

På lördag marklyft, hoppas någon med nyckel till förrådet tränar så man kan få chansen att testa marklyftsdräkter.

Snyggt pass! :)

Men jag är inte bara glad... Nu har du ju högre PB i ALLA tre lyften *mini* ;)
Det var inte med stopp va? Ska du använda den tröjan på SM?

tano
2008-02-22, 11:45
Snyggt pass! :)

Men jag är inte bara glad... Nu har du ju högre PB i ALLA tre lyften *mini* ;)
Det var inte med stopp va? Ska du använda den tröjan på SM?

:) Om du får till din tröjja vet du ju inte vars det slutar! Den kan nog ge ganska mycket så tight som den är.

Jo alla lyften var med stopp. Om jag får använder jag den tröjjan på sm.

Ska du träna marklyftet imorgon?

simpan
2008-02-22, 14:27
:) Om du får till din tröjja vet du ju inte vars det slutar! Den kan nog ge ganska mycket så tight som den är.

Jo alla lyften var med stopp. Om jag får använder jag den tröjjan på sm.

Ska du träna marklyftet imorgon?

Mjo... Vilken tid ska du köra? Vi kan ju köra tillsammans iaf!

tano
2008-02-22, 18:29
Mjo... Vilken tid ska du köra? Vi kan ju köra tillsammans iaf!

A det bör vi göra. Undrar om Lars ska träna på lördag får fråga Janne om nummret. Skulle liksom vara positivt om man kan komma åt dräkterna. Är ju perfekt dag att testa imorgon när det är marklyftsdag. :)

Så kanske får bestämma tid senare, men som sagt stänger de rätt tidigt så bäst att vara i tid.

simpan
2008-02-22, 19:18
A det bör vi göra. Undrar om Lars ska träna på lördag får fråga Janne om nummret. Skulle liksom vara positivt om man kan komma åt dräkterna. Är ju perfekt dag att testa imorgon när det är marklyftsdag. :)

Så kanske får bestämma tid senare, men som sagt stänger de rätt tidigt så bäst att vara i tid.

Mm. Inte lika sent som när jag brukar komma dit på Lördagar. Jag är jävligt sugen på testa markdräkt! Då ska fan minst 210kg komma upp! *flex*

Klenmenren
2008-02-22, 21:17
Tja

Jag är hemma i Sollefteå i helgen men hör med Big Mac eller Monstermatte, de brukar ju träna på lördagar, eller Swelabs. Eller Janne för den delen =). Kör hårt

tano
2008-02-23, 19:39
Marklyft, lördag 23 februari

Marklyft med dräkt - 4 lyft på vikt kring 150
Marklyft bälte - 180*1, 180*2, 170*1
Marklyft utan bälte - 150*4, 120*8

Pullups - kv*3, kv+15*3, kv+20*3
Latsdrag bakom - 50*6
Latsdrag framför - 50*3+60*5
Skivstångsrodd - 50*6

Ja då har man testat marklyftsdräkt. Det var inte i närheten av vad jag förväntat mig. Man ska väl aldrig sluta förvånas. Vilken smärta....
Vet inte vad jag ska likna det med, som att man var hos tandläkaren och de borra i tanden men tanden var i benet och det slutade inte ^^ Flera gånger värre än knälindor...
Janne trodde det var för att det blev fel först, när den var insydd. Men det var andra gången som det var totalt värst, skar in något ofantligt i låret... Tror det beror lite på hur den sitter, kanske inte behöver skära in så om man får på den lite lägre ner...

Nog pratat om det. Ska testa den något lätt nästa lördag och ta med dräkten till tävling men först om det är läge använda den i tredje lyftet. Kan fungera om man får till den rätt.
Tog väldigt lång tid med allt säkert 3 timmar. Så blev inte mycket annan träning.

Damien Thorne
2008-02-23, 19:50
Ja då har man testat marklyftsdräkt.
Det var inte i närheten av vad jag förväntat mig. Man ska väl aldrig sluta förvånas. Vilken smärta....
Vet inte vad jag ska likna det med, som att man var hos tandläkaren och de borra i tanden men tanden var i benet och det slutade inte ^^ Flera gånger värre än knälindor...

Det var en bra liknelse. Då förstår man hur smärtan *cry*

Janne trodde det var för att det blev fel först, när den var insydd. Men det var andra gången som det var totalt värst, skar in något ofantligt i låret... Tror det beror lite på hur den sitter, kanske inte behöver skära in så om man får på den lite lägre ner...

Jag vet vad det beror på.
Det är för att du har så gigantiskt grova lår :naughty:

Nog pratat om det. Ska testa den något lätt nästa lördag och ta med dräkten till tävling men först om det är läge använda den i tredje lyftet. Kan fungera om man får till den rätt.
Tog väldigt lång tid med allt säkert 3 timmar. Så blev inte mycket annan träning.[/QUOTE]

Var den inte för liten då? Kanske måste du ha en större dräkt?

Eller var det en ny modell som är stenhårt? (Jag såg Monstermatte och Emil ha en sån). Kanske ska du testa en äldre mjukare modell?

När du kör böj... Har du endast hunnit testat med lindor, ej med dräkt + lindor?

tano
2008-02-23, 23:34
Det var en bra liknelse. Då förstår man hur smärtan *cry*

Jag vet vad det beror på.
Det är för att du har så gigantiskt grova lår :naughty:


Var den inte för liten då? Kanske måste du ha en större dräkt?

Eller var det en ny modell som är stenhårt? (Jag såg Monstermatte och Emil ha en sån). Kanske ska du testa en äldre mjukare modell?

När du kör böj... Har du endast hunnit testat med lindor, ej med dräkt + lindor?


Haha ja jag verkar ha rätt stora lår, nu gäller det bara att få ut någon kraft från dem också *rolleyes*

Alltså den var en metal deadlifter, tror de är av den hårdare modellen? Och alltså ja den kändes ju inte bra, även om Janne tyckte det! Och jag kan förstå att den i teorin verkar vara bra, men lite lösare hade den nog fungerat bra också. För den ska väl sitta tight för att ge något, men kan man inte tänka på något annat än smärtan etc...:confused:
alltså som i slutet då det verkligen exploderade innan jag ens skulle lyfta... (Tror den hamnade illa där, för långt upp på något sätt). Som sagt möjligt att man kan få det att fungera, kanske värt en satsning som Janne sa. Men det får bli på sista lyftet i så fall. Nu böjjde jag ryggen bara för att komma ner till stången fast jag med alla medel försökte böjja benen och hålla ryggen rak... Och har man böjjd rygg i början av lyftet brukar ju resten av lyftet inte bli så bra...

Bara lindor i böjjen. När det blir dags att testa dräkt hoppas jag det blir någon som passar bättre än det här. Ajja vi ser väl. Men experimentet med bänktröjjor visar ju hur det ligger till. Några tröjjor verkade passa jätte bra, men var helt omöjliga för mig att använda. Den här tröjjan från Lars är stor men ger mycket ändå...
Man får väl experimentera för att hitta rätt. :)

tano
2008-02-25, 23:22
Bänkpress, måndag 25 februari

Bänkpress med tröjja - 120*1*8

Bänkpress explosivt, stopp till kort stopp - 60*3*4

Kändes bra. Var lätta lyft på 120 kg, som får bli ingångsvikt på tävlingen. Maria påpekade att stången kanske hamnade för långt ner ibland, så det kunde bli maglyft. Ska titta på det nästa gång, bara ta ner den lite högre om det behövs.
Känns ganska säkert på att ta 130 också, men det kanske är smart att köra lite säkrare lyft på tävlingen. Sista lyftet kan man ju chansa på 135-140 kg.

Damien Thorne
2008-02-26, 09:16
Kändes bra. Var lätta lyft på 120 kg, som får bli ingångsvikt på tävlingen.
Känns ganska säkert på att ta 130 också, men det kanske är smart att köra lite säkrare lyft på tävlingen. Sista lyftet kan man ju chansa på 135-140 kg.

Låter som en bra plan.

z_bumbi
2008-02-26, 09:49
Bara lindor i böjjen. När det blir dags att testa dräkt hoppas jag det blir någon som passar bättre än det här. Ajja vi ser väl. Men experimentet med bänktröjjor visar ju hur det ligger till. Några tröjjor verkade passa jätte bra, men var helt omöjliga för mig att använda. Den här tröjjan från Lars är stor men ger mycket ändå...
Man får väl experimentera för att hitta rätt. :)

Generellt med utrustning så börja stort och sen antingen sy in eller köp in mindre, målet med tränngen är ju dessutom att du ska öka i muskler så om du köper in en mindre storlek är det ju bra att ha en reserv när du ökat i vikt. Eller så kör du den större utrustningen på vanliga träningar och spar tävlingsutrustningen till passen inför tävling.

tano
2008-02-26, 21:53
Generellt med utrustning så börja stort och sen antingen sy in eller köp in mindre, målet med tränngen är ju dessutom att du ska öka i muskler så om du köper in en mindre storlek är det ju bra att ha en reserv när du ökat i vikt. Eller så kör du den större utrustningen på vanliga träningar och spar tävlingsutrustningen till passen inför tävling.

Progressivst öka svårighetsgraden med utrustningen, som med träningen. Det är väl det bästa. Gillar den här bänktröjjan, känns som med mer teknik träning kan man få ut mer, fast den är stor. Utrustningen ger ju ändå en hel del fast man inte tar det värsta. Man kan ju säkert också få hjälp med att sy in om det skulle behövas.

Lars hade visst en större gammal marklyftsdräkt som jag kunde testa. Den kommer säkert fungera bättre.

tano
2008-02-26, 22:02
Benböj, 26 tisdag februari

Så värst mycket benböj blev det inte. Hade ont i höften hela dagen. Blivit värre fast jag inte gjort något på några dagar?? Svårt koncentrera sig i skolan när det värker av att bara sitta...
Kom med Jannes hjälp iaf fram till slutsatsen att det är stelhet i höften som gett problemet. Hade ju liknande i andra höften i höstas, även om det kom mer direkt pang bom, och detta mer har smygit sig på.
Ska fortsätta stretcha (dock kändes det lite som det blev värre av stretchandet förra veckan, får väl inte göra för mycket direkt). Vet inte om det hjälper men ska väl fortsätta klart med smörjandet av antiinflammatoriskt.

Benböj - 60*6*4

Rodd i kabel - 65-75*6*4
Skivstångsrodd - 60*6*2, 70*6, 80*4*2
Latsdrag - 65*6, 75*6*2
Bicepscurl - 50*2*2, 40*5-6*2
Mage sneda - 10*8*2 per sida
Mage i kabel - 30*10*2
Omvänd bicepscurl - 20*10
Hantelyft baksida - 7.5*10

Och en massa stretching för framsida lår och höftböjjare.

Damien Thorne
2008-03-04, 08:25
Har du fortfarande ont?

Tävling i helgen?

tano
2008-03-10, 19:46
Bänkpress torsdag 28 februari

Explosiva bänkpressar, på 70 kg
Lite axlar

Marklyft lördag 1 mars

Explosiva marklyft på 150 och 120 kg
Lite roddar och övrigt

Böj och bänk måndag 3 mars

Böj 3 lyft med lindor på 170 kg gick lätt.
Bänkpressade efteråt på 120 kg blev lite konstigt och missade 2 lyft men fick upp sista. Var lite seg och trött kan vara orsaken.

tano
2008-03-10, 19:58
Tävling J-sm kiruna, lördag 8 mars

Vägde in på 82.2 kg
Kändes bra inför böjjen, gjorde nästan inget ont i höften och som sagt ännu mindre med lindor.
Gick in på 170 kg och fick godkänt.
Höjjde till 180, men missade. Kom nästan upp men det kände mig säker på att klara i sista.
Klarade sista på 180 men nöp av för tidigt och fick underkänt på djupet.

Bänken gick katastrof. Blev plötsligt väldigt ont med tid i uppvärmningen och han knappt få på tröjjan, han göra ett lyft på 120 som gick hyffsat, fick iaf upp den.
Någon minut senare gick jag in på 125 kg men lyckades inte. Tröjjan satt inte bra.
Till nästa försök drog vi ner tröjjan mer den hade hamnat så högt upp. Men nej det gick inte igen. Den satt inte tight, så vi drog om den och satte sömmen högre upp.
Då satt den bättre, så kändes ändå hyffsat bra inför sista lyftet. Men det tog bara någon sekund och poff låg stången över huvudet. Hade knappt börjat sänka ner stången, han inte alls med i vad som hände... Tror det var ovana vid att den plötlsigt var så tight.

Så 3 bom där...

Tråkigt att inte få köra mark och kanske testa markdräkt men.

Nya tag till nästa tävling, kul var det hursomhelst. Gick bra för övriga lyftare från klubben.
Synd på Mattias bortdömning av guldet i sin klass, men kul att Lars fick till det och tog ett brons!

Nästa tävling lär bli raw på nordiska. Bara börja äta och träna tungt nu. Så får vi se vars det slutar.

SweLabs
2008-03-10, 21:41
Tävling J-sm kiruna, lördag 8 mars

Vägde in på 82.2 kg
Kändes bra inför böjjen, gjorde nästan inget ont i höften och som sagt ännu mindre med lindor.
Gick in på 170 kg och fick godkänt.
Höjjde till 180, men missade. Kom nästan upp men det kände mig säker på att klara i sista.
Klarade sista på 180 men nöp av för tidigt och fick underkänt på djupet.

Bänken gick katastrof. Blev plötsligt väldigt ont med tid i uppvärmningen och han knappt få på tröjjan, han göra ett lyft på 120 som gick hyffsat, fick iaf upp den.
Någon minut senare gick jag in på 125 kg men lyckades inte. Tröjjan satt inte bra.
Till nästa försök drog vi ner tröjjan mer den hade hamnat så högt upp. Men nej det gick inte igen. Den satt inte tight, så vi drog om den och satte sömmen högre upp.
Då satt den bättre, så kändes ändå hyffsat bra inför sista lyftet. Men det tog bara någon sekund och poff låg stången över huvudet. Hade knappt börjat sänka ner stången, han inte alls med i vad som hände... Tror det var ovana vid att den plötlsigt var så tight.

Så 3 bom där...

Tråkigt att inte få köra mark och kanske testa markdräkt men.

Nya tag till nästa tävling, kul var det hursomhelst. Gick bra för övriga lyftare från klubben.
Synd på Mattias bortdömning av guldet i sin klass, men kul att Lars fick till det och tog ett brons!

Nästa tävling lär bli raw på nordiska. Bara börja äta och träna tungt nu. Så får vi se vars det slutar.

Synd på bommen men bra jobbat ändå i helgen. Bara ta nya tag. Nu kör vi på norrlands :hbang:

pe11e
2008-03-10, 21:43
Tråkigt att tröjfaan skulle jävlas, men bra böjt!

tano
2008-03-11, 00:07
Benböj och bänkpress, måndag 11 mars

Benböj

110 kg
2 reps
15-20 set

Bänkpress

80-90 kg
3-4 reps
10-15 set

Övrigt

Biceps några set

Körde teknik idag. Nu ska det maximeras. Lite ont i höften i böjjen, men står jag bredare känns det bättre. Hittade en bra teknik där.
I bänken försökte jag få in benen mer. Ska jobba på det.
Sedan lite biceps, hum kan bli svårt att vara med i den där bicepstävlingen. Klarar nog inte en enda rep i scottcurlen på halva kroppsvikten som det är nu.

tano
2008-03-11, 00:08
Synd på bommen men bra jobbat ändå i helgen. Bara ta nya tag. Nu kör vi på norrlands :hbang:

Yes, nya hårda tag! Inget mesande! :hbang:

simpan
2008-03-11, 00:32
Som sagt tråkigt med tröjan. Jag har redan börjat med en riktig ätar dag idag *popcorn*. Gäller bara att få i sig mycket mat varje dag...

Jag kan ju iaf inte låta dig väga mera än mig nu ;) . Visst tänker du gå i -90kgs klassen på norrlands?

Damien Thorne
2008-03-11, 06:24
Visst har du gått upp en hel del i vikt på sistonde?

Du vägde väl 78kg på klubbtävlingen?

tano
2008-03-11, 13:52
Visst har du gått upp en hel del i vikt på sistonde?

Du vägde väl 78kg på klubbtävlingen?

Jo ser man på, 79.6 vägde jag december tävlingen. Så 2.5 kg har jag gått upp på 2.5 månad.

Blir väl intressant att se om man ökat i styrka.
Siktar väl på 160 - 105-110 - 215-220 till norrlands.

Damien Thorne
2008-03-11, 14:23
Jo ser man på, 79.6 vägde jag december tävlingen. Så 2.5 kg har jag gått upp på 2.5 månad.

Blir väl intressant att se om man ökat i styrka.
Siktar väl på 160 - 105-110 - 215-220 till norrlands.

Ska du upp i 90an?

Bra sikte på Norrlands :thumbup:

Men du måste höja böjsiktet till 175-180kg :hbang:

tano
2008-03-11, 22:18
Ska du upp i 90an?

Bra sikte på Norrlands :thumbup:

Men du måste höja böjsiktet till 175-180kg :hbang:

Eftersom du sa bra sikte måste du ha förstått det var raw, så 175-180? Hum ska jag hinna öka så mycket i raw böjjen...

Har ju bara gjort 150 raw. Kanske klarar 155 nu. Får göra mitt bästa för att öka 20 kg :)

tano
2008-03-11, 22:28
Axlar marklyft tisdag 11 mars

Benböj
70 kg 3 set 4 reps

Militärpress
50 kg 2 reps
55 kg 1 reps
60 kg miss ^^
55 kg 2 set 2 reps

Marklyft stående på viktskiva
130 kg 2 set 2 reps
140 kg 5 set 2 reps

Pushpress
50 kg 2 reps
60 kg 2 reps
70 kg 2 set 2 reps

Skivstångs rodd
50 kg 6 reps
70 kg 2 set 5 reps
90 kg 4 reps omvänt grepp

Mage sida mot bänk
10 kg 2 set 10 reps per sida

Mage i kabel
30 kg 6-10 reps 3 set

Biceps
40 kg 5 set 2-5 reps

Känns bra, hyffsad i höften. Får se hur jag lägger upp schemat fram till norrlands.

Damien Thorne
2008-03-12, 06:05
Eftersom du sa bra sikte måste du ha förstått det var raw, så 175-180? Hum ska jag hinna öka så mycket i raw böjjen...

Har ju bara gjort 150 raw. Kanske klarar 155 nu. Får göra mitt bästa för att öka 20 kg :)

Öhhh... Jag var lite trött igår. Kom på efter jag stängt av datorn att du självklart menade raw. *screwy*

Jag blandade raw med utrustningresultatet i huvudet innan jag svarade. :em:

Så 160kg är ett mycket bra mål raw. Själv så har jag 130-135kg som mål i böjen (om jag ska köra SL).

Damien Thorne
2008-03-12, 13:15
Knäböj

http://www.luleaak.se/html/galleri/galleri%202008-03-09%20J-SM/images/IMG_6538.jpg

simpan
2008-03-17, 22:26
Hur går det med träningen nu? Jag trodde du skulle komma ikväll och köra... Men ska vi träna imorgon vid halv sju?

tano
2008-03-21, 18:25
Hur går det med träningen nu? Jag trodde du skulle komma ikväll och köra... Men ska vi träna imorgon vid halv sju?

Oj alltså hafft fullt upp i veckan, så har inte ens läst min träningsdagbok när jag kollat in som hastigast här ^^

Tenta i onsdags, som faktiskt kändes bra. Det var kul, men framförallt skönt att få den bortgjord. Nu har jag tenta nästa vecka också, men den känns inte alls lika nervös som denna.

Har iaf hunnit med att träna i veckan, 5 pass från mitt senast inskrivna pass och till igår då jag åkte upp till föräldrarna över påsk.

Ska skriva in passen efter middagen.

SweLabs
2008-03-21, 18:43
Man har ju inte sett dig sedan Kiruna så ett atg trode jag att du brutit ihop och lagt ner SL. Men ser nu att det är full fart som gäller. Norrlands nästa :hbang:

tano
2008-03-21, 21:54
Man har ju inte sett dig sedan Kiruna så ett atg trode jag att du brutit ihop och lagt ner SL. Men ser nu att det är full fart som gäller. Norrlands nästa :hbang:

Haha sällan, jag ska ju bli starkast först innan det kan jag inte lägga av *flex* ;)

Benböj bänkpress, torsdag 13 mars

Benböj - 10*3*115
Bänkpress - 2*100, 4*100
Dips - 2*5*kv+25
Smalbänk - 2*6*60
Benböj partiella - 6*2-3*160, 4*2-3*170
Biceps
Mage
Övrigt

Bra pass. Började med teknik träning, lättare vikter. Har sedan bestämt mig för att köra tung träning med partiella lyft så testade på partiella benböj. Allt utan bälte för att bli stark i bål.

Benböj marklyft, lördag 15 mars

Benböj partiella - 2-3*2-3*160, 2-3*2-3*170, 3*1-2*180
Marklyft kronlyft m bälte - 2*190, 3*3*200
Marklyft sumo utan bälte - 3*3*160
Marklyft smal stående på viktplatta - 3*3*160
Rodd kabel - 3*6*60-70, 3*3*85
Biceps
Mage
Övrigt

Ett till tungt pass, blir 2 i veckan. Mer partiella benböj men även partiella mark, dessa dock med bälte.

Förövrigt tror jag körde lite övriga grejer som chins o dyl men var för länge sedan för att minnas allt...

C.E.J.
2008-03-21, 21:58
Jaha du pluggar alltså, vadå för nåt?

tano
2008-03-21, 22:06
Knäböj bänkpress, tisdag 18 mars

Bänkpress, 3*3*110
Knäböj, 10*2-3*120
Bänkpress med stopp, 3*3*80
Bredbänk med stopp, 3*3*90
Latsdrag, 2*3*70, 2*3*80
Chins, 6*kv
Handleder
Mage

Pers i bänken, men körde ostrikt. Inget stopp och rumplyft. Ville se hur det kändes att köra tyngre. Bra annars också.

tano
2008-03-21, 22:07
Jaha du pluggar alltså, vadå för nåt?

Teknisk fysik, andra året.

Damien Thorne
2008-03-21, 22:10
Mycket bra med 3or på 110kg :thumbup:

tano
2008-03-21, 22:13
Mycket bra med 3or på 110kg :thumbup:

Haha tack :) Men som sagt ostrikt. Tänkte testa på 115 nästa vecka.

tano
2008-03-21, 22:54
Benböj axlar torsdag 20 mars

Militärpress - 2*50, 2*57.5
Pushpress med excentrisk - 5*2-3*70
Benböj djupa uppvärmning till 140
Benböj partiella - 3*160, 2*2*170, 2*2*180, 2*2*190, 4*170
Dips - 3*3*40
Smalbänk - 3*3*70
Benböj - 3*120
Enbensböj - 2*3*70 per ben
Hängande rodd - 3*10*kv
Mage kabel - 3*6-8*30-35

Kändes bra, men var lite trött på partiella benböjen, svårt med fokus. Kanske var ovanan att träna så tidigt som kl 8 på morgonen, men skulle ta tåget hem mitt på dagen så var så illa tvungen :)

tano
2008-03-21, 22:57
Idag har det varit kiting. Kul, var länge sedan. Sist var i sommras.
Pappa ägde upp med sina 360 :hbang: men jag kunde iaf fortfarande hoppa runt lite.

Lite kallt var det dock, man är väl van med tropikvärmen nere i umeå :Virro
Axel återhämtnings träning också.

simpan
2008-03-22, 02:26
Glad påsk och kul att se att du tränar på! När kommer du tillbaka till Umeå och blir det några pass på kvällen då?

tano
2008-03-22, 09:09
Glad påsk och kul att se att du tränar på! När kommer du tillbaka till Umeå och blir det några pass på kvällen då?

Glad påsk själv! Försökte ringa dig igår men du svarade inte, kanske tränade du? Ja nog blir det något pass på kvällen när det lugnat ner sig, nu har jag bara farit dit när det passat vilket ofta är på dagen.
Tycker det blir svårare plugga om det är ett stort hål från kl halv sex till nio :)

Tenta nästa fredag så kommer nog hem på onsdagen. Blir att köra ett pass på torsdagen på dagen.

Nu ska jag iväg och kita! Vi ska nog försöka filma lite så kanske kan jag lägga ut en film senare.

pe11e
2008-03-22, 12:53
Det där låter kul. Få se en film på galenskaperna sen då :)

tano
2008-03-27, 22:38
Lätt pass 1
Förkyld. Varit förkyld sedan söndag kväll (halsont). Trodde jag var frisk igår men idag var det värre, rinnande näsa. Kände mig trött på träningen men körde ändå lite eftersom jag ändå avbrutit tenta studierna och tagit mig dit. Så godkänt pass med detta i baktanke.

Benböj lätt teknik - 4*5*70kg
Bänkpress med stopp - 4*4*90
Militärpress - 5*50, 2*3*55, 5*50
Pushpress med negativ - 1*70
Dips - 3*kv+40, 6*kv
Chins
Biceps - 3*4-8*40
Mage kabel - 2*6-8*40

Avlsutade kvällen med ett varmt bad. Tenta imorgon!

tano
2008-03-30, 08:22
Jahap idag var man uppe med tuppen, men så ska man ju vrida fram kl en timme. Men är nog lände sedan jag självmant steg upp kl 7 på en söndag.

Marklyfts, lördag 29 mars

Marklyft upp till några reps på 170.
Kronlyft med bälte - 2*200, 1*220, 3*200,
Marklyft med bälte - 2*200
Marklyft på platta - 3*3*170
Sumomarklyft - 3*170
Sumomarklyft med bälte - 2*3*170
Rodd i kabel - 5*5-10*55-80
Latsdrag - 4*1-6*65-80
Hängande rodd - 2*5*kv

Förkyld fortfarande, kändes mig inte alls på g i början av träningen. Men jag tog tag i det och det blev rätt bra ändå. 2an på 200 var med 5 sekunder stopp mellan men ändå personbästa. Har fortfarande ont på sidan av ryggen, haft det sedan strax före kiruna. Lars trodde det kan vara en revbenslåsning. Det hämmar inte direkt när jag tränar men är irriterande i vardagslivet. Höften känns annars bra, tror det kan lösa sig helt. Så man får försöka se det positiva :)

tano
2008-03-30, 22:52
Dagens pass, två timmar beachvolleyboll :cool:

Lite ovant att hoppa etc men kul, bara varit styrketräning det här läsåret.
Blir nog fortsättning varje söndag framöver.

Damien Thorne
2008-03-31, 07:43
Imponerande marklyft. 2a på 200kg :hbang:

tano
2008-03-31, 18:42
Bänkpress, måndag 31 mars

Bänkpress utan stopp med rumplyft - 1*115, 1*120
Bänkpress utan stopp - 2*100, 2*105, 3*1*110
Bänkpress med stopp - 2*3*100, 2*1*105
Bredbänk med stopp - 2*3*100
Dips - 3*kv+40, 2*kv+40
Bicepscurl - 3*40, 2*45, 6*40, 5*40
Mage - 1*6*35
Hantelpress - några sett upp till >~30 kgs hantlar

Ostrikt första bänkarna men ändå kul att få testa på högre vikt, personbästa helt klart. Sedan gick det förvånansvärt lätt i bänkpress med stopp också. Inget rövlyft och kändes inte super tungt fast det var över pb. Dock egna stopp utan signaler.
Biceps körde jag i sista 2 setten mer fram med armbågarna och Janne fick mig att jobba lite hårdare. Tog lite bättre, blir nog bättre träning för biceps framöver. :Virro
Blir nog lite mage ikväll också. Måste bli starkare i midjan är slutsatsen.

tano
2008-03-31, 22:39
Glömde skriva att jag värmde upp till 120 i böjjen men bestämde mig senare i samråd med Janne att börja köra 2 marklyftspass i veckan (ena kombinerat med benböj) istället för 2 benböjspass. För att stärka upp mage och rygg så mycket som möjligt. Det verkar som midjan är min svaga länk, medan jag är hyffsat stark i benen. Samtidigt är jag stel i höft men rörlig i ryggen. Janne hade svårt få bort låsning i min rygg (som nog gör att jag har ont under skulderbladet) för att jag är så rörlig där.
Men det ska nog bli bra tillslut det här!

Träning onsdag benböj och marklyft alltså!

Damien Thorne
2008-03-31, 23:05
120kg i bänken är mycket bra :naughty:

simpan
2008-03-31, 23:32
Fan va fint bänkpass av dig! *flex*.
110kg kommer kanske på norrlands om du fortsätter såhär!

tano
2008-04-02, 20:46
Benböj, onsdag 2 april

Benböj uppvärmning till 140
Benböj lite grunda utan bälte - 1*150, 1*160
Benböj partiella utan bälte - 1*170, 2*2*180
Benböj partiella med bälte - 1*180, 1*190
Benböj med bälte - 1*160 (kanske lite grund), 2*150 (godkänt djup inbillar jag mig)
Smala kronlyft utan bälte - 1*150, 2*180 (med 20 sek vila), 2*3*160
Benböj - 2*130 (utan bälte), 2*130 (med bälte)
Frontböj - 3*70
Bulgarian split squat - 3*170, 2*3*180
Omvänd hantelflye

Kan ha varit något set jag missat men ska nog ha skrivit upp det mesta. Passet kändes bra. Jobbar för att bli stabil i midjan. Kändes mycket trött i ryggen efter passet. Är verkligen svårare att hålla ryggen helt rak i kronlyft än i vanliga mark. Får träna lite på tekniken sedan också så man hittar ett lagom djup i böjjarna. Lätt att man släpper på för djupt, men även att knyta av för tidigt.

Damien Thorne
2008-04-02, 21:22
Även böjarna går bra *flex*

Kör du de partiella benböjen i powerracket?

Hur lång lyftväg kör du med där? (Vilket hål har du pinnarna på samt vilket hål har du stången på?)

tano
2008-04-02, 22:52
Även böjarna går bra *flex*

Kör du de partiella benböjen i powerracket?

Hur lång lyftväg kör du med där? (Vilket hål har du pinnarna på samt vilket hål har du stången på?)

Jao :)

Hade pinnarna på hål 10 men går inte ner till dem med stången, mer som säkerhet. Ska dock testa nästa gång att stanna upp en millisekund med stången på pinnarna för att verkligen behöva spänna till midjan inför trycket uppåt. Kan vara värt testa hur det fungerar, blir väl mer som boxböj då.

Damien Thorne
2008-04-02, 23:09
Jao :)

Hade pinnarna på hål 10 men går inte ner till dem med stången, mer som säkerhet. Ska dock testa nästa gång att stanna upp en millisekund med stången på pinnarna för att verkligen behöva spänna till midjan inför trycket uppåt. Kan vara värt testa hur det fungerar, blir väl mer som boxböj då.

Jag har stången på hål 5 och pinnarna på hål 7 (hål 8 om jag ska köra lite djupare). Då kör jag med stopp i botten på pinnarna. De 10cm som det skiljer mellan 7an och 8an blir stor skillnad på vikten för mig. Jag kan ha 50-60kg tyngre på 7an.

På 8an kan jag bara ha lite mer (5-10kg) än jag maxar i vanlig SL-böj.

tano
2008-04-03, 20:27
Axlar, triceps torsdag 3 april

Bänkpress lätt - 3*5*70
Militärpress - 2*50, 2*60
Pushpress med negativ - 1*70, 1*75, 1*75
Militärpress - 3*55
Bänkpress med gummiband - 3*50, 2*3*70
Bänkpress med tjockare gummiband - 2-3*50
Mage i kabel - 8*30, 2*8*35
Smalbänk in - 3*70, 2*3*90
Smalbänk ut - 2*3*70
Mage sidhävning per sida - 1*10*kv, 1*10*kv+8, 2*10*kv+10
Hantellyft sida - 3*8-10*8
Omvänd hantelflye - 3*8-10*8

Kändes bra, fick upp 60 kg i militärpress för första gången. Första reppen gick segt, men nästa repp gick lättare med lite potentiell energi. Ska upp till luleå över helgen så får se hur det blir med marklyftspasset.

tano
2008-04-05, 18:09
Benböj lördag 5 april

Benböj
3x140, 3x140, 3x140

Goodmorning
6x60, 6x60, 3x90, 3x90, 6x60, 6x60, 3x80, 3x80

Goodmorning seated
3x60, 3x60

Hantelrodd
5x30, 5x36, 3x41,5, 3x41,5 3x41,5

Omvända flyes
8x7, 8x9, 8x9

Y-lyft
6x5, 6x3

Biceps curl
5x40

Omvänd curl
5x20

Blev ett inproviserat pass i Luleå på Helex med mamma. :) Inte direkt stället man gör tunga marklyft på så jag körde benböj och good moornings istället. Fick till goodmornings till slut, ska nog köra mer av det. Men tycker stående kändes bättre än sittande som inte kändes som de tog alls.
Benböjen kändes bra, de flesta var djupa och alla utan bälte.

Damien Thorne
2008-04-05, 19:18
Såg ut som ett bra pass. :)

tano
2008-04-07, 18:45
Bänkpress, måndag 7 april

Bänkpress
2x100, 2x110, 1x115, 1x120, 1x115, 2x115, 3x110

Bänkpress stopp
1x105

Bänkpress bred och med litet stopp
4x100, 4x100

Nedåtlutande bänk
3x110, 3x110

Dips
3x+40, 3x+42.5, 3x+42.5

Biceps curl
2x45, 6x40, 2x40

Hantelpress
6x30

Mage i kabel
4x5-10x30-40

Gick bra. Körde olika strikt i vanliga bänkpressen, men rumpan någorlunda i bänken utom på 120. Skulle gissa att mitt max ostrikt ligger strax över 120, men eftersom man inte tävlar ostrikt körde jag bara ett sett så. Nästa vecka får det bli lättare träning med mer stoppteknik inför tävlingen.

tano
2008-04-08, 15:12
Marklyft, tisdag 8 april

Marklyft med bälte
1x190, 1'205, 0x215, 3x190, 2x190, 2x190

Marklyft utan bälte stående på viktplatta
3x170 3x170

Kronlyft
3x150

Latsdrag
3x6x65

Mage sidhävning
2x10-12

Hängande rodd
Pullups

Hade träningsvärk i rumpan från lördagens goodmornings, men kändes ändå bra så testade lite tyngre. Klarade inte 215, fastnade strax ovanför knäna och därifrån ville det inte röra sig. Hyffsad lätt start dock och kändes som att jag kunde hålla ryggen väldigt bra. Så jag är ändå positiv, med lite vila kommer 215 gå lätt. Ganska uppenbart jag var lite sliten i rumpan då utlåsningarna var tunga i många av marklyften.
Vad mer som är positivt är att det känns som jag blivit bättre på att spänna midjan. :thumbup:

tano
2008-04-12, 08:22
Innebandy, onsdag 9 april'

1.5 timmar

Roligt! Blir nog varje vecka framöver, förutom nästa vecka. Kul börja springa och röra sig på sådant sätt. En liten intro så kommer jag köra riktig löpning mot sommaren.

tano
2008-04-12, 08:29
Axlar, torsdag 10 april

Militärpress
3x50, 1x55, 4x60, 4x60

Pushpress med negativ
2x70, 1x80

Bänkpress explosiv med stopp
5x50, 5x50, 4x70, 4x70

Smalbänk in
5x70, 3x70

Smalbänk ut
3x70, 3x70

Smalbänk explosiv med stopp
4x50, 4x50

Hantellyft sida
10x8, 10x8, 10x8

Omvända hantelflyes
8x7, 8x7

Bicepscurl stång
8x40, 5x40

Bra pass, speciellt militärpressen där det klart var pb då förra veckans 2a också var pb. Annars tar jag det lungt då det närmar sig tävling, nästa helg.

tano
2008-04-12, 08:39
Benböj, fredag 11 april

Benböj med bälte
2x150, 2x150, 1x160, 1x150

Goodmornings utan bälte
3x90, 3x90

Benböj lätta
3x90, 3x90

Mage kabel
Mage kabel snea

Mage sidhävning
10xkv, mellan 2 bänkar: 10xkv, 10xkv+10

Gick bra idag också. Simon kollade djupet från sidan och det var gränsfall på vissa böj, men djupt på vissa. 150 är inga problem, där känns det som jag skulle kunna komma fel och gå för djupt och ändå klara. Så 150 ingångsvikt och 160 i andra lyft. Därefter kanske 165-170 beroende på hur 160 går.
Osäker på om jag gjorde 3 eller 2 set med 2or på 150, men spelar ingen direkt roll, kände mig dock lite sliten efter böjjarna, men nu blir det lungt veckan fram till tävlingen.

tano
2008-04-14, 15:04
Volleyboll, söndag 14 april

2 timmar

Gick bättre idag än förra gången, riktigt kul.

Damien Thorne
2008-04-14, 16:42
Är 160kg PB i böjen?

tano
2008-04-14, 19:54
Jo damien :)

tano
2008-04-14, 19:54
Bänkpress, måndag 14 april

Bänkpress tävlingssignaler
1x100, 1x105, 1x105

Bänkpress lätta
3x60, 3x60, 3x60

Lätt pass inför tävlingen. Kändes mycket lätt på alla tävlingslyften så ingång på tävlingen blir 105.

Damien Thorne
2008-04-14, 20:30
Jo damien :)

Mycket bra :D

Då tar du nytt PB på tävlingen :hbang:

tano
2008-04-16, 13:38
Benböj, tisdag 15 april

Benböj

uppv

1x140

3x80, 3x80, 3x80

Väldigt seg i benen var jag. Hade tänkt köra någon etta på ingångsvikten (150) men Janne tyckte det räckte med 140 så jag vilar istället inför söndagen och satsar på toppform :)

Damien Thorne
2008-04-16, 13:45
Benböj, tisdag 15 april

Benböj

uppv

1x140

3x80, 3x80, 3x80

Väldigt seg i benen var jag. Hade tänkt köra någon etta på ingångsvikten (150) men Janne tyckte det räckte med 140 så jag vilar istället inför söndagen och satsar på toppform :)

Det blir mycket spännande att se hur det går :D

tano
2008-04-20, 19:42
Benböj
150 - Godkänd
160 - Godkänd
170 - Godkänd

Bänkpress
105 - Godkänd
112,5 - Godkänd
117,5 - Bom

Marklyft
200 - Godkänd
220 - Godkänd
225 - Bom

Total: 502,5
Vikt: 85,0

Mycket nöjd! Pers i alla grenar. Ingen av böjjarna kändes direkt tung. Fick beröm för mitt 220 marklyft som var det segaste många sett :D
Rolig tävling helt enkelt!

SweLabs
2008-04-20, 19:56
Grym tävling. Grattis

simpan
2008-04-20, 20:04
Jävligt bra tävling!

tano
2008-04-20, 20:20
Grym tävling. Grattis

Jävligt bra tävling!

Tackar!

monstermatte
2008-04-20, 21:36
Bra tävling! Riktigt roligt å se marken. Känns skönt å få såna lyft godkända också. :)

pe11e
2008-04-21, 10:13
Mycket bra tävling! Jag vet då en gosse som sov gott igår hehe!

Efter den där marken har du lämnat ett skolexempel på hur en rysare till mark ska dras. Från knäna upp trodde jag på allvar att tiden stannade, var riktigt mäktigt att se kämparandan :)

tano
2008-04-21, 14:39
Mycket bra tävling! Jag vet då en gosse som sov gott igår hehe!

Efter den där marken har du lämnat ett skolexempel på hur en rysare till mark ska dras. Från knäna upp trodde jag på allvar att tiden stannade, var riktigt mäktigt att se kämparandan :)

haha gött! Kul att inspirera :D

tano
2008-04-21, 19:00
Nu är det dags för en ny period av träning.

Nästa måndag ska jag sätta igång en liten deff fram till sommaren. Inget spektakulärt, jag känner mig på inget sätt fet, men jag har ändå mer underhudsfett nu än någonsin tidigare. Tror jag kommer gå ner en 3-4 kg till omkring 81 kg.
Sedan kommer jag äta normalt bra under sommaren så till hösten kanske jag gått upp några kg igen. Men till början av sommaren ska jag ha en bra form.

Blir lite alternativ träning framöver. Skall för omväxlingens skull träna lite mer armar (något jag egentligen aldrig prioriterat, förutom triceps nu då). Kommer även bli en hel del andra aktiviteter som volleyboll och innebandy. Även löpsäsongen är ju inne, tänkte ta tillfället i akt och köra lite löptärning på friidrottsbanorna vid gymmet. Ett år utan löpträning, och före det, senaste 10 åren, var mitt längsta uppehåll från löpning mätt i veckor. Men det är ju så förbenat kul med styrkelyft så jag sörjer inte. Som flickvänen sa: "Du har gått från ena änden till den andra". förut var det bara kondition och löpning, nu är det bara styrka och styrketräning som gäller.

Kan även vara en bra ide att tänka lite mer på skolan framöver. Läser på 150% och har 5 tentor att klara innan jag får sommarlov +labbrapporter och hemuppgifter.

Helgen kändes som en bra avslutning på den här säsongens styrkelyft. Nu blickar jag fram mot hösten och att börja använda utrustning på riktigt!

tano
2008-04-22, 17:29
Benböj, tisdag 22 april

Benböj utan bälte
3x150

Benböj med bälte
4x150, 5x150

Bänkpress
4x100, 4x100

Bulgarian split squats per ben
3x70, 2x100, 2x100

Benpress
8x180, 8x180, 8x180

Mage kabel
3x5-10x40

Sidhävning mot bänk per sida
12, +10x12, +10x12

Sköna böjjar. Första 3 utan bälte var lite tyngre, särskilt sista reppen. Men när bältet kom på flög vikten upp särskilt första settet. Kanske var ingången lite låg på tävlingen, men jag är så nöjd så det får komma nästa gång. 180 skulle man dock kunna testa.
I bänken kände jag mig dock sliten så det fick bara bli lite lätt träning och mer någon annan dag.

SweLabs
2008-04-22, 18:10
Nu är det dags för en ny period av träning.

Nästa måndag ska jag sätta igång en liten deff fram till sommaren. Inget spektakulärt, jag känner mig på inget sätt fet, men jag har ändå mer underhudsfett nu än någonsin tidigare. Tror jag kommer gå ner en 3-4 kg till omkring 81 kg.
Sedan kommer jag äta normalt bra under sommaren så till hösten kanske jag gått upp några kg igen. Men till början av sommaren ska jag ha en bra form.

Blir lite alternativ träning framöver. Skall för omväxlingens skull träna lite mer armar (något jag egentligen aldrig prioriterat, förutom triceps nu då). Kommer även bli en hel del andra aktiviteter som volleyboll och innebandy. Även löpsäsongen är ju inne, tänkte ta tillfället i akt och köra lite löptärning på friidrottsbanorna vid gymmet. Ett år utan löpträning, och före det, senaste 10 åren, var mitt längsta uppehåll från löpning mätt i veckor. Men det är ju så förbenat kul med styrkelyft så jag sörjer inte. Som flickvänen sa: "Du har gått från ena änden till den andra". förut var det bara kondition och löpning, nu är det bara styrka och styrketräning som gäller.

Kan även vara en bra ide att tänka lite mer på skolan framöver. Läser på 150% och har 5 tentor att klara innan jag får sommarlov +labbrapporter och hemuppgifter.

Helgen kändes som en bra avslutning på den här säsongens styrkelyft. Nu blickar jag fram mot hösten och att börja använda utrustning på riktigt!

Låter som ett vettigt uppläg. Lycka till.

tano
2008-04-23, 20:27
Innebandy, onsdag 23 april

2 timmar

Grym träningsvärk från gårdagen så var lite jobbigt springa. Gick inte super, men kämpade på iaf.

tano
2008-04-23, 20:36
Har förresten glömt skriva något knäppt som jag upptäckt.
Jag är nog allergisk mot magnesium. Troligtvis kanske det framförallt kommer efter tävlingar, då det används i sådana kvantiteter och yr omkring i luften.

Hursomhelst så blir jag helt prickig på övre överkroppen. Hals, axlar bröst blir prickig korv. Såg det igen på söndag kväll, och då var det liksom bevisat. Märkte det första gången efter tävlingen i skellefteå. Sedan har det hänt efter en eller två träningar. Håller ofta i sig en till två dagar efter det kom, sedan är det borta. Idag syns ingenting.

Lite flummigt är det :)

SweLabs
2008-04-23, 21:29
Har förresten glömt skriva något knäppt som jag upptäckt.
Jag är nog allergisk mot magnesium. Troligtvis kanske det framförallt kommer efter tävlingar, då det används i sådana kvantiteter och yr omkring i luften.

Hursomhelst så blir jag helt prickig på övre överkroppen. Hals, axlar bröst blir prickig korv. Såg det igen på söndag kväll, och då var det liksom bevisat. Märkte det första gången efter tävlingen i skellefteå. Sedan har det hänt efter en eller två träningar. Håller ofta i sig en till två dagar efter det kom, sedan är det borta. Idag syns ingenting.

Lite flummigt är det :)


Du tror inte det har att göra med maxlyften du gör. Vet flertalet som blir alldeles prickiga efter att ha maxat, oftast med utrustning iofs men även utan.

Damien Thorne
2008-04-23, 21:32
Du tror inte det har att göra med maxlyften du gör. Vet flertalet som blir alldeles prickiga efter att ha maxat, oftast med utrustning iofs men även utan.

Det tror jag också. Jag har också sett några som fått prickar efter de kört tungt.

tano
2008-04-23, 22:19
What!? Det hade jag helt missat, kanske för att det verkligen ser ut som något sorts utslag. Men när ni säger det så kan det kanske stämma.
Framtiden får väl visa, går inte direkt undgå att märka det när det kommer.

Damien Thorne
2008-04-23, 22:23
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60544&highlight=prickar

tano
2008-04-23, 22:26
Intressant, då vet man i alla fall att man tar i!*flex*

Damien Thorne
2008-04-23, 22:31
Timme skrev detta :

Efter varje tävling där jag drar mark så tungt jag kan får jag alltid en "blod pöl" på vänstra ögat. Det är alltid på samma ställe och det är i den vita delen. Sedan får jag mägrer med små röda prickar på bröst, hals, traps och ansikte

Damien Thorne
2008-04-23, 22:31
Intressant, då vet man i alla fall att man tar i!*flex*

Japp :D

tano
2008-04-24, 17:54
Bänkpress, torsdag 24 april

Bänkpress
4x110, 4x110

Militärpress
3x60, 3x60, 6x50

Dips
5-6x+25, 3x+40, 5-6x+25

Hantelpress
6x30, 4x30

Mage kabel
6x35, 6x40, 6x40

Hantellyft sida
8x8, 8x8, 4x10

Helt okej pass. Kanske pb i bänken? Tror jag ska köra armpass på söndag, så får väl bli smalbänkar då. Marklyft lördag hursomhelst.

Damien Thorne
2008-04-25, 21:01
Har du också nåt videoklipp från tävlingen? Det skulle vara skoj att se dig och Simon.

tano
2008-04-26, 23:00
Har du också nåt videoklipp från tävlingen? Det skulle vara skoj att se dig och Simon.

Jo vill också se, får vänta tills Lars kan posta dem :)

tano
2008-04-26, 23:15
Marklyft, lördag 26 april
Utan bälte idag

Marklyft stående på viktplatta
5x160, 5x160, 5x160

Kronlyft
5x170, 5x170, 5x170

Sumomarklyft
3x170, 3x170

Rodd kabel stång
6x60, 6x60

Hantelrodd
3x35, 4x40

Chins supersett med latsdrag
5+6x60

Latsdrag
6x65

Omvända hantelflyes
8x8, 8x7

Mage kabel
8x40, 6x45

Mage sidhävning mot bänk
12x+15, 12x+10

Ett bra pass fast jag var lite seg. Tränar på att få in rumpan mer i marken, direkt från starten vilket jag tror kan hjälpa senare i lyftet, utlåsningen. Kör utan bälte nu när jag kör lite lättare vikter.

tano
2008-04-27, 19:32
Volleyboll, söndag 27 april

1.5 timmar

Bätre går det och svettig idag(särskilt i den sköna bastun efteråt) :D Roligt!

tano
2008-04-28, 18:04
Armar, måndag 29 april

Bänkpress explosiv
5x70, 5x70, 5x70, 5x70

Smalbänk in
6x70, 6x70, 6x70

Bandbänk grönt äldre
6x70, 5x80, 5x80

Bicepscurl
5x40, 5x40, 3x40

Smalbänk ut
6x70, 6x70

Tricepspress
3x40

Hantelcurl
5x13,5x18, 5x18

Handledscurl

Ett armpass. Kanske blir lite andra övningar nästa gång. Behöver verkligen jobba med biceps, var riktigt jobbigt på 40 kg i curlen idag *grr* Men det ska ändras med lite hårdkörning ;)

tano
2008-04-29, 18:04
Benböj, tisdag 29 april

Benböj
2x155
5x155 - bälte
5x155 - bälte

Zombieböj
6x70
6x80

Good morning
3x80
2x100
6x80

Bulgarian Splitsquat
6x80v
6x80h
5x80v
4x80h

Marklyft ryckfattning
3x120
3x120
3x120

Kronlyft
6x150
6x160
6x160

Benpress
6x180
6x180

Ryggresningar i maskin
6x20
6x20

Ett sjujäkla pass. Hade planerat att köra hårt och det gick vägen. Intog faktiskt energdryck under passet och det kändes som det hjälpte. Böjjarna var på gränsen i djup, några var djupa några lite grunda. Men personbästa var det ju ändå. Ska satsa på att bli stark i rygg så blir markövningar även på benpasset, kör allt utom några böjjar utan bälte. Svårt med greppet i ryckmarken, skulle väl vara bäst att inte använda korsad fattning men går inte hålla i stången på tyngre vikter annars. Jaja tänkte testa på kanske blir vanliga mark nästa gång.
Bränner skönt i benen nu! :hbang:

pe11e
2008-04-29, 18:46
Bra pass. Det blir skönt att inte kunna gå imorrn ;)

Damien Thorne
2008-04-29, 22:17
Imponerande pass.

Du har utvecklats mycket bra styrkemässigt sedan du började med SL.

tano
2008-04-30, 09:12
Bra pass. Det blir skönt att inte kunna gå imorrn ;)

Imponerande pass.

Du har utvecklats mycket bra styrkemässigt sedan du började med SL.

Tackar!

Det går framåt, men det är ju en hel del kvar tills man blir så bra som Emil och dem i klubben. Men jag kämpar på!

tano
2008-05-02, 16:26
Marklyft, fredag 2 maj

Långa mark (stå på 15 kg viktskiva)
4x170
4x170
4x170

Sumomark
2x180
5x160
5x160

Kronlyft
5x180
5x180

Skivstångsrodd
6x60
6x60

Skivstångsrodd omvänd fattning
6x60
6x60

Kabelrodd
6x50
6x50

Facepulls
8x45
8x45

Omvänd hantelflye
8x8
10x6

Mage kabel
6x40
6x40
6x40

Glömde handledslindorna hemma så körde mark istället för bänk idag, bänkar imorgon istället. Hade lite träningsvärk i baksida lår från benböjpasset, men gick helt okej ändå. Körde allt utan bälte och med skor på fötterna. Sumomarken på 180 blev lite för tungt så sänkte och försökte hitta tekniken istället.

tano
2008-05-03, 16:21
Bänkpress, lördag 3 maj

Bänkpress
2+2x115
3+1x110
5+1x105

Militärpress ut
1x60
5x50
5x50

Militärpress in
3x50
2x50

Dips
5x30
5x30

Chins
5
6

Alternerande hantelpress
5x30
5x30

Latsdrag bakom
5x50
5x50

Latsdrag fram
5x65
4x70
8x60

Hantellyft sida
5x10
8x5
8x5

Hängande horisontell rodd
Några sett på kroppsvikt

Ingen energi alls idag. Troligtvis åt jag för dåligt igår, får se upp så man inte äter för lite nu i deffen. Kändes speciellt i bänken och militärpressen. Hade tänkt köra repps på 115 men det ville inte dagsformen. Fick istället hjälp på några reps. Tog lite malto under passet vilket kanske hjälpte för fick lite mer energi mot slutet.
Orkade hursomhelst cykla in till stan och hem, men det var ju så grymt bra väder. Sommarvärmen är här!:cool: Det ska jag fira med godis ikväll :)

tano
2008-05-06, 16:00
Benböj, tisdag 6 maj

Benböj
1x150
1+0x160
5x160 - bälte
5x160 - bälte

Zombieböj
4x90
4+0x90

Bulgarian split squat, per ben
5x80
5x80

Marklyft ryckfattning
3x100

Kronlyft
5x170
5x170

Benpress
4x200
9x185

Mage kabel

Bra pass. Men såg nu att jag glömde köra good mornings. Gick bara med en etta utan bälte på 160, men med bälte gick det lättare. Visar väl fortfarande på att ryggen behöver mer arbete. Dock gick kronlyften riktigt bra, kändes som jag blivit starkare i ryggen där. Nu bär det av till göteborg ikväll, kanske blir lite löpträning där :)

Damien Thorne
2008-05-06, 18:29
Mycket bra pass.

Du är stark i böjen.

tano
2008-05-16, 20:02
Jaha då är man däckad i feber och förkylning, men bäst ta allt från början...

Träningen i göteborg blev hursomhelst lyckad. Kom igång med löpningen (3 pass) samt körde ett styrkepass. Kom hem från göteborg på tisdagsmorgonen. Trött efter att ha suttit 15 timmar så blev det ingen träning den dagen. På onsdagen vaknade jag med lite små känningar i halsen. Hade ändå bestämt mig för att träna benböj på eftermiddagen. Gick hyffsat men kände att jag började bli sjuk. På torsdagskvällen fick jag 39 graders feber vilken först har släppt nu på fredagkvällen.


Löpning, onsdag 7 maj
30 min distans med några fartökningar

Bänkpress, torsdag 8 maj
Bänkpress
2x115, 3x110, 6x105
Bänkpress med fötterna på bänken
5x95, 5x95
Hantelpressar
Dips
Hantellyft
Biceps
Hyffsat pass lite ostabil bänk men kul träna med Petter.

Löpning, lördag 10 maj
Intervaller
2 x 1-2-3-4-5 min intervaller med 1 min vila
Riktigt häftigt köra intervaller igen. Super härligt väder och grymt kul. Efteråt slängde vi oss i sjön med kläderna på :) Kvällen avslutades på MMA gala i lisebergshallen.

Löpning, måndag 12 maj
Intervaller på friidrottsarena
Sprang 9 diagonaler på fotbollsplan med vila ca 25 sekunder.
Körde också 4 st hundrameterslopp
Perfekt få köra igång med löpning på bana. Kommer bli mer av den varan nu framöver.


Benböj, onsdag 14 maj

Benböj
1x150
3x165 - bälte
2x165 - bälte

Zombieböj
4x90
5x90
6x80

Goodmorning
5x80
5x80

Kronlyft
5x170
5x170

Stångrodd
8x50
5x70
5x70

Rodd i kabel
6x65
6x65

Omvända hantelflyes

Godkänt pass med tanke på den begynnande sjukdomen. Lyckades inte med några femmor på 165 men det kommer snart. Kände helt enkelt inte för att påfresta för mycket.

simpan
2008-05-17, 15:52
Bra att du hade skoj i Göteborg! Var det nå grymma matcher i mma galan?
Riktigt fina pass också! Du ska inte tävla imorgon?

tano
2008-05-17, 17:33
Bra att du hade skoj i Göteborg! Var det nå grymma matcher i mma galan?
Riktigt fina pass också! Du ska inte tävla imorgon?

Tack! Jo det var några med bra potentiall men tycker dem slutade för snabbt. Domaren gick in lite väl tidigt i sista, känses nästan lite partiskt mot svensken(som iof var riktigt bra men italienaren blev riktigt förvånad och arg när matchen bröts).

Är det imorgon? Kan verkligen inte vara med, har fortfarande feber, 3 dagen nu. Skulle kanske vara roligt titta fast har ju mycket skola göra så bör nog stanna hemma.

simpan
2008-05-17, 21:37
Tack! Jo det var några med bra potentiall men tycker dem slutade för snabbt. Domaren gick in lite väl tidigt i sista, känses nästan lite partiskt mot svensken(som iof var riktigt bra men italienaren blev riktigt förvånad och arg när matchen bröts).

Är det imorgon? Kan verkligen inte vara med, har fortfarande feber, 3 dagen nu. Skulle kanske vara roligt titta fast har ju mycket skola göra så bör nog stanna hemma.

Imorgon klockan 13 är det tävlingsstart, skulle va skoj om du kom dit. Kan ju plugga lite mellan de spännande lyften ;).

tano
2008-05-17, 21:53
Haha får väl se om jag är pigg, är ju inte så nära.
Lycka till iaf!

tano
2008-05-21, 19:44
Benböj, onsdag 21 maj

Benböj
4x140
1x140 - bälte, wtf?
5x140 - bälte
5x150 - bälte

Zombieböj
6x70
6x70

Goodmorning
6x70
6x70

Kronlyft
5x160
5x160

Sjukdomen har tagit sitt. Hade tänkt köra ett lätt pass idag, men böjen gick hyffsat tungt innan jag tog mig kragen. Skulle varit en femma i böjen utan bälte. Första settet med bälte vet jag inte vad som hände, tror jag släppte på för snabbt/djupt för ont i höften fick jag. Inget allvarligt tror jag men man får nog se upp så här efter sjukdom.
Var totalt tre feberdagar, torsdag kväll till söndag morgon. Tar nog mer än man tror, men skönt att ha kommit igång hursomhelst.
Känns i lårmusklerna nu, kan tänkas att jag faktiskt får träningsvärk :)

tano
2008-05-22, 20:31
Helvete, mobilen är borta. Glömde den på grymmet igår och den var inte där imorse när jag var och tränade. Vaktmästarna hade helle rinte fått in någon. Ingen svarade i den, men nu är den avstängd vilket tyder på att någon tagit den...
Ingen i klubben som var igår och träande och la märke till en mobil? SonyEricsson w800i

Bänkpress, torsdag 22 maj

Bänkpress
4x100
1x110
1x110
4x100

Militärpress
5x50 - ut
5x50 - ut
3x50 - in

Dips
6x+15

Smalbänk in
8x50
8x50

Hantelpress
3x30

Hantellyft sida
6x8
6x6

Sidlyft kabel
6x10
6x10

Bicepscurl stång
6x35
6x35

Mage kabel

Hade tänkt reppa på hundra, men eftersom sjukdomen tagit så hårt så var det inte direkt att tänka på. Har också bara blivit ett överkropps pass de senaste tre veckorna. Kämpar på iaf, kommer bli mer volym till sommaren. Tre veckors mer deff.
Morgonvikten efter frukost var idag 83.3.

jebu
2008-05-22, 23:16
Helvete, mobilen är borta. Glömde den på grymmet igår och den var inte där imorse när jag var och tränade. Vaktmästarna hade helle rinte fått in någon. Ingen svarade i den, men nu är den avstängd vilket tyder på att någon tagit den...
Ingen i klubben som var igår och träande och la märke till en mobil? SonyEricsson w800i


Orange/vit? Det låg en sådan uppe vid dörren på räcket vid hissen... trodde det var någon som då var i gymmet som ägde den, jag och Matte kommenterade vilken klant det måste varit som lämnat den där. Vi gick vid 22 tiden skulle jag tro och då var den kvar...
Hoppas du får tillbaka den.

/Martin

tano
2008-05-22, 23:23
Orange/vit? Det låg en sådan uppe vid dörren på räcket vid hissen... trodde det var någon som då var i gymmet som ägde den, jag och Matte kommenterade vilken klant det måste varit som lämnat den där. Vi gick vid 22 tiden skulle jag tro och då var den kvar...
Hoppas du får tillbaka den.

/Martin

Ja precis det var den. Jo det var klantigt, råkade nog lämna den där när jag skulle sätta på mig jackan. Såg det vid 22 tiden och rignde då vaktmästarna men det var stängt. Ringde direkt på morgonen idag när de öppnade och de sa de skulle gå ner och kolla men hittade inget.
Så var det någon kvar efter ni gick igår kväll? Ni verkar ju ha gått vid stängningstid så det kan inte varit många kvar? Tycker iof vaktmästaren som stängde stället borde ha sett den. Bara inte han tog den ^^ Nej bör ju nästan ha varit någon av de som var kvar i gymmet.. Shit så jobbigt det är att tappa mobilen alltså...

jebu
2008-05-23, 14:42
Nej det var bara 3 eller 4 st kvar då vi gick. Men vem av dem som "hittat" den är omöjligt att säga.

Jepp, jag bryr mig inte om det ekonomiska om jag skulle bli av med min, men att vara utan telefonboken *gah!* Skall nog ta och söka reda på datakabeln och göra backup av den snart..

/Martin

tano
2008-05-23, 16:24
Nej det var bara 3 eller 4 st kvar då vi gick. Men vem av dem som "hittat" den är omöjligt att säga.

Jepp, jag bryr mig inte om det ekonomiska om jag skulle bli av med min, men att vara utan telefonboken *gah!* Skall nog ta och söka reda på datakabeln och göra backup av den snart..

/Martin

Jo suck :(

Men försök komma ihåg vilka det är. Om jag får veta någon som var kvar ska jag definitivt gå fram och fråga ut dem. Även om han/hon inte tog den kan dem ju ha sett något.
Ska också sätta upp en lapp imorgon där jag ber den som hittat att lämna in den eller höra av sig. Får försöka med hittelön, kan ju inte betala hela telefonens värde men kanske kan locka fram dem ärliga känslorna hos upphittaren.

tano
2008-05-24, 23:27
Så jäkla less på skiten. Tur man har en så fin flickvän som räddar en.
Drunknar i skola och lägger alldeles för mycket tid på att få tillbaka min mobil. Förövrigt akn jag fan inte koncentrera mig i gymmet längre.
Så verkar sjukdomen gjort en svag som sparris också. Och så gick cykeln sönder igen... skit....

Marklyft, lördag 24 maj

Marklyft
1x190 - bälte
2x180

Långa marklyft
3x170
3x170
3x170

Sumomarklyft
6x130
5x150

Kronlyft
3x150
3x160
3x160

Chins
5xkv
5xkv

Pullups
5xkv

Skivstångsrodd
6x60
6x60

Facepulls
8x40
8x40

Segt, som sagt dålig form. Kändes nästan sämre när jag tog på bältet så blev bara ett sett med det.
Fick stå och böka med förrådsdörren i evighet. Låset är ju kapput. Inte blir det bättre för att man är på så grinigt humör som det bara finns.

tano
2008-05-27, 12:37
Bänkpress, löpning, måndag 28 maj

Bänkpress
7x90
9x90

Smalbänk in
2x6-8x60

Smalbänk ut
2x6-7x70

Dips
6x+20
8x+20

Hantellyft sida
2x8x7

Löpning - sprint
3 x långsidor fotbollsplan
4 x 100m

Som sagt i en nedåtperiod nu, kan inte tänka på så mycket annat än skola. Känner inte för att köra något bestämt, på onsdagen dock blir det benböj enligt planen.
Löpningen var hursomhelst rolig, även om det lilla tog rätt hårt. Körde väl på en 90% kanske. Ska inte ta i för mycket i början så man skadar sig.

tano
2008-05-29, 09:09
Benböj, onsdag 28 maj

Benböj
4x155 - bälte
5x150 - bälte
7x120 - bälte

Frontböj
6x80
5x80

Goodmorning
5x80
3x80

Kronlyft
5x160
5x160

Benpress
6x170
7x170

Chins
3xkv
7xkv
5xkv

Omvänd hantelflye
6x7
6x7

Hängande rodd
5xkv
4xkv

Är helt slut. Jag var allvarligt tvungen lägga mig ner några gånger under träningen, känns också som jag får träningsvärk Under passet. Idag dagen efter har jag återigen en jätteträningsvärk. Böjjarna gick segt och många var lite grunda.
Men jag har en hel del ursäkter till varför. Sjukdomen förra veckan, all stress över skolan, att man plugga in på natten och hela dagarna och dålig kost. Även om jag tänkte deffa har det inte direkt varit någon kontroll över det, känner mig bara inte sugen på mat när jag är så stressad.
Tror jag ska vila en vecka från allvarlig träning, till detta med skolan är över. Kroppen behöver det. Kanske lite löpning för att fortsätta vänja in kroppen vid det så man kan höjja intensiteten i framtiden.

Damien Thorne
2008-05-29, 09:38
Det låter bra att du vilar en vecka.

Det är lätt att bli utbränd om du måste tänka på träningen när du har så mycket annat att tänka på.

Stress, dålig sömn och dålig kost är än dålig kombination för träningen. Då är det bättre att vila ett tag.

Jag tycker att det är bättre att du även vilar från löpningen en vecka. Det finns många veckor kvar på det här året, så det gör ingenting om du missar en vecka. :thumbup:

monstermatte
2008-05-29, 09:45
Tjenare! Drygt med mobilen. Om ja var du skulle ja vila helt från gymet under minst 1 vecka. Fokusera på nått annat än träningen. Men käka ändå ordentligt! Träningen kan ju inte gå svin bra hela tiden. Kan va skönt att få koppla bort träningen rent mentalt ibland. Så känner du efter i kroppen hur det känns efter 1 vecka. Känner du dig fortfarande sliten kan du vila 1 vecka till.

Hoppas det snart börjar gå bättre igen! :thumbup:

tano
2008-05-29, 16:27
Tack för råden.

Det känns mer och mer som rätt. Ska försöka vila tills tentorna är över, förutom lite brännboll imorgon då :)

simpan
2008-05-29, 21:44
Tack för råden.

Det känns mer och mer som rätt. Ska försöka vila tills tentorna är över, förutom lite brännboll imorgon då :)

Lycka till på brännbollen imorn! :cool: Sen tycker jag också att det låter smart att du vilar när du är sliten och har mycket i skolan!

tano
2008-06-02, 14:49
Första tentan avklarad.

Two more to go....



Körde som sag lite brännboll i fredags, roligt men lite ont i benhinnorna. Efteråt körde jag lite mage, gjorde jag även igår. Har inte blivit mycket av det på senaste tiden så tänkte jag tänkte iaf köra det nu under vilan. Var så länge sedan jag körde situps att jag är helt värdelös på det :D

tano
2008-06-04, 23:27
Tenta nummer två avklarad, en kvar.

Även labbrapport inlämnad idag, mycket skönt
Nu gäller det bara att plugga tiden som är kvar till den här sista tentan.
Sedan är det över och man kanske kan börja tänka på träning igen. Var nog verkligen bra att jag vilade, är ändå grymt slut i kroppen och somnar så fort jag lägger mig ner :)

Damien Thorne
2008-06-05, 06:50
Tenta nummer två avklarad, en kvar.

Även labbrapport inlämnad idag, mycket skönt
Nu gäller det bara att plugga tiden som är kvar till den här sista tentan.
Sedan är det över och man kanske kan börja tänka på träning igen. Var nog verkligen bra att jag vilade, är ändå grymt slut i kroppen och somnar så fort jag lägger mig ner :)

Skönt att alla tentor snart är över.
Och bra att du vilade. När du kommer tillbaka så är det dags att bli starkare än någonsin.

tano
2008-06-06, 08:42
Tenta 3 avklarad, eller något sådant... Får väl se hur det blir med den...

Ja men nu är det ju över! På lördag far jag upp till luleå och på måndag börjar jag jobba.
Idag blir det lite löpning och städa/packa. En sväng till stranden ska man nog hinna med. Fy vad skönt att det sommar !

Ja Damien, nu ska jag bli starkast av alla. Har förresten läst om ditt nya program och det är lite som jag funderat på. Ska köra mer volym, mer reps. Men framförallt bli otroligt stark i bålen.

Damien Thorne
2008-06-06, 18:29
Ja Damien, nu ska jag bli starkast av alla. Har förresten läst om ditt nya program och det är lite som jag funderat på. Ska köra mer volym, mer reps. Men framförallt bli otroligt stark i bålen.

Japp... Klart att du ska bli starkast av alla utom mig :D

Programmet är ungefär upplagt så här:
http://geocities.com/Colosseum/Lodge/1436/Per_berglund_020525_test.htm

Knäböjpasset där man kör 10-reppare ska vara lätt och explosivt och man ska höja försikitigt. Det passet är ett slavpass till 3-repspasset. 3-repparna ska dra ifrån mer och mer.

tano
2008-06-06, 21:05
Tränade igår lite kettlebell och mage.

Idag

Löpning-kettlebell, fredag 6 juni

Kettlebell combo ca 15 min
Löpning ca 20 min

Jobbigt men gick ändå rätt bra. Tog ut mig fint. Vägde innan utgång 83.3, efter 82.3, ett kilo svett. Morgonvikten före frukost var förövrigt 82.3

Inte riktigt lika grymt väder idag, kallt var det att vara på stranden, blåste ordentligt. Nu är det packning med tidig uppstigning imorgon.

tano
2008-06-08, 19:39
Yeah i Luleå:hbang:

Imorgon börjar sommarjobbet på SSAB och hårdträningen! *flex*

tano
2008-06-09, 19:38
Benböj, måndag 9 juni

Benböj
3x120
1x130
2x140
3x140
1x145
6x120

Zombieböj
5x60
5x80

Frontböj
2x100
6x90

Goodmorning
5x60
5x80
5x80

Benpress
6x170
6x170

Första styrkelyftspasset på ganska länge nu. Skulle vara tung böj, men tog det lite lungt. Får fortfarande stor träningsvärk efteråt, vet inte vad det beror på. Hoppas det blir bra till imorgon. Fick lite ont i höften också. Funderar på att köra det tunga benpasset med kortare lyftväg i böjjen igen. Kändes bra när jag testade det tidigare i vår och rörligheten/tekniken får jag av mer reps på volym dagen.

simpan
2008-06-09, 21:58
Fint pass! Ser ju att du är i Luleå nu. Blir att jobba och träna hårt då ;). Har börjat gå upp lite i vikt nu. Vägde 85.3kg ikväll så kan kanske ge dig en match om vem som är tyngst till hösten :P.

tano
2008-06-09, 22:02
Fint pass! Ser ju att du är i Luleå nu. Blir att jobba och träna hårt då ;). Har börjat gå upp lite i vikt nu. Vägde 85.3kg ikväll så kan kanske ge dig en match om vem som är tyngst till hösten :P.

Haha verkligen. Morgonvikten låg innan jag for upp till luleå (inte vägt mig här) 82.3-82.5.
Men nu är det slut med det. Deffen blev ju lite konstig med sjukdom, resa och skolavslut. Men 2.5 kg iaf. Nu ska det ätas bra och tränas ännu bättre. :)

tano
2008-06-16, 06:59
Hum inte orkat uppdatera träningsdagboken förra veckan trots att jag varit inne på kolozzeum.

Hursomhelst på tisdag blev det benböj på morgonen. Ca 5 set på 15-20 reps på 40 kg. Lite oh böj också, ca 40 kg. Pullups och hantel curl.
Eftermiddagen blev det bänk. Vanlig bänk på vikter mellan 90-100 kg. Bandbänk på 60 kg. Sedan dips, 2x8.

På onsdagen körde jag reps på bänken, samt pullups och oh böj.
Eftermiddagen marklyt och rodd. Körde långa marklyft på 150. Hade inget magnesium så testade dragremmar. Lite annan teknik när man inte kan ställa sig upp mellan repsen men gick väl okej. Blev väl lite andra övningar som facepulls.

Torsdag mer oh böj och sidpress.
TGU, militärpress och axlar på eftermiddagen.

Körde gtg biceps, oh böj, sidpress under veckan.

Kändes bra komma igång förra veckan och vet nu hur jag ska köra i fortsättningen av sommaren.

Damien Thorne
2008-06-16, 08:02
Kändes bra komma igång förra veckan och vet nu hur jag ska köra i fortsättningen av sommaren.

Hur blir sommarträningen?

tano
2008-06-16, 09:18
Hur blir sommarträningen?

Kort morgonpass, lite längre eftermiddagspass.
Morgonpass, explosivitet, teknik i sl grenar.
Eftermiddag styrka/tungt sl grenar. Plus övriga övningar.
Träning 5 dagar i veckan. 1-2 pass löpning/sprint.

Därutövet kan det bli gtg någon bålövning under dagen. Fokus under sommaren blir bålstyrka.

Damien Thorne
2008-06-16, 10:05
Kort morgonpass, lite längre eftermiddagspass.
Morgonpass, explosivitet, teknik i sl grenar.
Eftermiddag styrka/tungt sl grenar. Plus övriga övningar.
Träning 5 dagar i veckan. 1-2 pass löpning/sprint.

Därutövet kan det bli gtg någon bålövning under dagen. Fokus under sommaren blir bålstyrka.

Coolt... Första gången jag sett någon som ska köra extra hårt under sommaren :hbang:

simpan
2008-06-16, 17:24
Spännande schema du kör! Är det skoj att jobba?

tano
2008-06-24, 07:36
Okej försöker mig på förra veckans träning i ett inlägg då. Kanske inte får med allt:

Måndag
OH-böj 50kg
Sidpress 22 kg
Pullups

Eftermiddag
Press med benhjälp och negativ 3x2x60
Axlar
Mage

Kväll
Sprint 7x100m, 3x60m

Tisdag
OH-böj 50 kg
Sidpress 22 kg
Hantelcurls 17-20 kg
Chins

Eftermiddag
Benböj
Benböj till bänk (eller i mitt fall substitut med powerrack pinnar) 8x2x130
Kronlyft 2x5x155
Benpress 2x6x190

Onsdag
OH-böj 50 kg
Sidpress 22 kg
Hantelcurls 17-20 kg

Eftermiddag
Bänkpress 3x3x100
Bänkpress med band 5x5x60
Tricepsextensions 3x4x40

Torsdag
Zerschersquat 3x3x100
Frontböj 2x3x100
Pullups
Sidpress

Eftermiddag
Skivstångsrodd 2x6x80, 8x60
Lutande kabel flye
Hantellyft, bak och sida

Reppsen är på ett ungefär, och har säkert glömt en del. Men det där var ungefär förra veckans träning. Sedan blev det en hel del bollspel på helgen, volleyboll *drool* . Var nästan mer trött på söndagen efter volleybollen trots tre dagars vila ;).
Gick annars bra. Kör benböj mot låda i powerrack. Har ingen låda så blir mot powerrack pinnar. Pausar så stången ligger mot pinnarna innan jag kör, är det jämförbart mot att köra på låda? Gillade det iaf, kommer vara en bra övning för mig.

Damien Thorne
2008-06-24, 09:00
Bra tränat. :thumbup:
Du hann med mycket under förra veckan.

Jag har aldrig kört boxböj, så jag vet ej om det kan jämföras med rackböj eller inte. Men jag tycker att det borde ge ungefär samma träning.

Hur tycker du det känns att träna både för- och eftermiddag?

tano
2008-06-24, 13:03
Bra tränat. :thumbup:
Du hann med mycket under förra veckan.

Jag har aldrig kört boxböj, så jag vet ej om det kan jämföras med rackböj eller inte. Men jag tycker att det borde ge ungefär samma träning.

Hur tycker du det känns att träna både för- och eftermiddag?

Tack, blev säkert mer också...

Rackböj så bör det heta. Jo sätter ju pinnarna så lågt att det blir godkänt djup. Oavsett om det kan jämföras helt med en boxböj eller ej så gillade jag övningen.

Känns bra med träningen. Men träningen på dagen är ju främst inriktat på bålen + lite biceps och liknande. SL passen på eftermiddagen.

Damien Thorne
2008-06-24, 13:11
Jo sätter ju pinnarna så lågt att det blir godkänt djup. Oavsett om det kan jämföras helt med en boxböj eller ej så gillade jag övningen.

Det låter som en mycket bra övning.

Du får en bra känsla hur djupt du måste gå för att det ska vara godkänt

och att du får starta dött från "hålet" (dödstart från botten). Det måste bygga bra bottenstyrka.

tano
2008-06-24, 19:49
Kan försöka skriva lite korrektare träningen i veckan så börjar väl med gårdagens då


Måndag
Oh-böj ~8 set vikt 60kg
Sidpress ~8 set 20-25 kg hantel
Chins

Eftermiddag
Stöt med negativ - 2x70, 1x70, 2x70
Militärpress - 3x55, 3x55
Sittups med skivstång - 6x6-8x20-30
Tricepsextension - 3x6x40
Hantellyft sida - 9 kg hantel

Kväll
Sprint 1x100, 5x80, 2x60

Gick bättre i stötarna (press med benhjälp) den här veckan och kändes som jag höll emot bra i negativen.
Mycket roligt med sprinten. Känns som det går framåt där, börjar få upp riktigt bra fart.

Tisdag
Oh-böj ~10 set på 40 kg
Pullups -3x2-3x+20
Sidpress + hantelyft ~10 set 20 och 17 kg hantlar

Eftermiddag
Skivstångsrodd - 6x60, 3x90, 5x90, 6x70, 6x70
Skivstångsrodd omvänt grepp - 6x70
Sidpress ~6 set upp som tyngst 30 kg hantel
Facepulls - 3 set
Latsdrag - 2 set
Rotatorkuff - 1 set
Plankor med vikt extra nackbelastning - ca 1 min per sida

Mer bål träning. Skivstångsrodden går framåt, körde ju bara kabelrodd under höst-vintern och tappade en del med skivstången. Mindre strikta på 90 kg men strikt på 70 kg.

simpan
2008-06-24, 21:00
Skönt att se att du tränat iaf! ;) Lite andra övningar än de vi körde på sporthallen. Men är nog bra med variation! Hur känns formen styrkemässigt?

tano
2008-06-26, 07:11
Onsdag 26 juni

Sidpress
Hantelcurl
Chins

Eftermiddag
Rackböj stop godkänt djup - 1x130, 2x140, 2x140, 2x140, 2x140, 1x140, 2x130, 2x130

Benböj smalt (axelbrett eller smalare) - 5x120, 7x120

Kronlyft - 6x165, 6x165

Benpress - 8x190, 8x190

Lite dålig koncentration, kanske berodde på energibrist. Nästa vecka satsar jag på att köra alla 8 set på 140 kg. Var länge sedan jag böjde smalt också, men kändes inget i höften, riktigt kul. Brukar alltid bli lite stel i höften efter benböjspassen men inte så mycket den här gången. Så det har gått framåt riktigt mycket. Nöjd över träningen helt enkelt.
Morgonträningen var väldigt lätt.

Damien Thorne
2008-06-30, 13:30
Så här kan du köra boxböj om du ej har någon låda. Men då måste du ha tillräckligt med stora vikter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3068196&postcount=6416

tano
2008-06-30, 14:48
Torsdag 27 juni
Sidpress anyhow
OH-böj
Chins

Eftermiddag
Bänkpress 4x105, 4x105, 3x105
Bandbänk 6x3x65
Smalbänk 2x6-8x80
Tricepsextension 3x6x40
Mage med skivstång
Triceps pump i kabel

Fick hjälp med pass. Han satte händerna på fjärde reppen tyvärr, vet ej hur mycket han hjälpte men men. Han att jag skulle göra fler reps, "Du kan några till, Det är det som bygger styrka..." :)
Annars okej

tano
2008-06-30, 14:59
Fredag 28 juni
Morgon
Zerscherböj 3x3x110
Zombieböj 2x5x80
Pullups

Eftermiddag
Marklyft långa(två viktplattor, skor) 3x5x150
Sumomarklyft 3x5x130
Raka marklyft 2x8x100
Lutande kabelflye
Mage

Sumomarken var för teknik, lätta explosiva, ska variera där med tyngre lyft. Ska känna efter igen till hösten vilken teknik jag ska satsa på.
Måste fixa magnesium så jag inte behöver använda dragremmar. Annars kommer ju greppet halka efter.

tano
2008-06-30, 15:00
Så här kan du köra boxböj om du ej har någon låda. Men då måste du ha tillräckligt med stora vikter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3068196&postcount=6416

Jo det kunde vara en ide. Fast har bara stålvikter och blir att bära runt en del.

tano
2008-07-02, 20:59
Måndag 30 juni

OH-böj 2x3x65, ?x3x60
Sidpress anyhow 22-25 kg+17-20 kg
Pullups ?x6-8

Eftermiddag
Stöt med negativ 1x80, 2x75, 1x75
Militärpress 4x50, 4x50, 8x40
Hantellyft sida
Tricepsextension 2x6x42,5
Sittups skivstång

Stötarna tog musten ur mig till pressarna. Var lite trött redan innan stötarna så 80 gick inte på första försöket. Men höll emot bra.

Kväll
Sprint 4x80, 1x60

Lite seg i löpningen, sov 2 timmar före(som förra veckan) men hade inte sovit så mycket på natten. Kunde ha flyttat på detta pass, men valde att följa planeringen för det var så fint väder. Riktigt skönt var det ute, sedan blev det en båttur med pappa. Grymt härligt och så kunde man gasa på en del :D

simpan
2008-07-03, 09:44
Hur känns det att köra två pass per dag? Blir inte sliten under andra passet?

tano
2008-07-03, 11:40
Hur känns det att köra två pass per dag? Blir inte sliten under andra passet?

Kör ju inte samma sak på båda passen. Har fungerat bra, fast börjar känna mig lite trött nu. Beror väl till viss del på jobbet också att hela tiden behöva stiga upp kl 6. Känns inte som jag blir pigg fast jag lägger mig 11 och ibland tidigare.
Så tagit det lite lugnare den här veckan, ska skriva in några pass nu. Sedan blir det nytt schema nästa vecka och några veckor framöver.

tano
2008-07-03, 11:50
Tisdag 1 juli

Zombieböj
Hantelcurls
Sidpress

Eftermiddag
Skivstångsrodd 4x90, 2x6x80
Omvänt grepp 6x80
Face pulls 2x15
Kabel rodd 3x12
Skivstångs curl 1x50. 2x5x40
Plankor med nackvikt - 1 set sida
Biceps kabel

tano
2008-07-05, 11:20
Onsdag 2 juli
OH-böj
Sidpress

Eftermiddag
Benböj korta 2x160, 2x180, 1x190
Rackböj godkänt med stopp 2x145, 2x145, 2x140, 1x140, 2x140, 2x140, 2x140, 2x140
Benböj 6x125, 6x125
Kronlyft 3x180, 1x180, 5x160
Benpress 8x200, 8x200
Plankan extra vikt nacke

Bra pass. Tappade fokus på ett sett rackböj. Så skärpte jag mig óch det blev riktigt bra. Svettades som en tok också ^^. Vanliga benböjen var djupare än godkänt och lite smalare fotställning. Kändes inget i höften.
Kronlyften på 180 blev lite för tungt utan bälte, kände att ryggen började släppa så blev lite mindre reps än tänkt. Tror jag råkade ha ett steg högre idag, vilket faktiskt gör det tyngre (mitt framför knät kontra lite under knät).
Nästa vecka blir det nytt schema men kommer efter några veckor gå tillbaka och köra rackböjjen igen.

tano
2008-07-05, 13:16
Torsdag 3 juli

Bänkpress 3x100, 1x100, 10x60, 10x70, 10x70
Bänkpress FU 10x70, 10x70
Tricepsextension 5x40,
Triceps kabel vädligt lätt

Efter måndagen började jag känna av armarna. Idag var det värre, har burit en hel del på jobbet, skrivare, datorer etc. Fick en konstig molande smärta i armarna, slitna helt enkelt. Dags att byta schema och börja om lättare. Så jag avbröt tunga lyftningen och smygstartade med nästa schema istället.
Några dagars vila med helg är på sin plats.

tano
2008-07-05, 13:30
Fredag 4 juli

Frontböj 5x80, 3x100, 3x110, 3x100
Zombieböj 6x90
Good morning 8x60, 8x70, 8x70

Bra känsla efter passet. Tog inte ut mig helt på något sätt, kändes rätt lätt. Bra efter att ha misat på ett frösök på 110 kg i frontböjjen förra veckan, efter zercher. Skulle varit konstigt om jag inte tog mer i år, vet att jag körde på 100 kg i frontböj förra sommaren. 120 går nog nu men kommer senare i sommar.

Nytt schema nästa vecka:
Mån: Sprint
Tis: Rygg Mark
Ons: Bänk
Tors: Böj
Fre: Övrigt

Splittar upp varje dags övningar på två kortare pass, ett morgon och eftermiddagspass. Några veckor med uppbyggnadsträning, som också var planen på sommaren, passar perfekt. Sedan kommer jag hinna byta schema två gånger till under sommaren.

tano
2008-07-08, 07:19
Måndag 7 juli

Löpning
Löpskolning (har kört varje sprint pass)
Jämfota hopp i trapp
Stegringslopp
Sprint 6 x 40 m
Sprintuthållighet 3 x 100 m

Roligt som alltid, men tusan vad mjölksyra jag fick av sista 100m loppet. Vilken uthållighet man har ^^. Gick snabbt tillbaka mellan varje 100m och tog i nära max, men skillnaden mot när man sprang 6 dagar i veckan är ju ofantlig. Ska springa på fredagar också, men med förbättrad kondition som fokus. Det man har fördel av att ha sprungit så mycket tidigare är väl främst löpsteget, sitter ganska inbyggt, vilket är skönt.

tano
2008-07-08, 13:30
Tisdag morgon 8 juli
Rygg

Pullups 6
Skivstångsrodd 10x70, 7x70+4x60
Chins 6
Facepulls + skivstångsrodd omvänt grepp 12x40+8x60, 12x40+6x60
Pullups 6
Hantelrodd 5x26.5, 5x31.5, 6x33
Chins 3
Latsdrag 6x?+6x?

Ganska högt tempo, passet tog bara 20 min, fick snabba mig lite när jag var tvungen åka hem och hämta passerkortet till jobbet som jag glömt hemma.

tano
2008-07-08, 19:08
Tisdag eftermiddag 8 juli
Marklyft

Långa marklyft - 9x150, 7x150, 6x140
Långa sumomarklyft - 8x140, 7x140
Kronlyft - 8x120, 8x120
Bicepscurl - 8x35, 8x35

Totalt slut, totalt ovant men mycket skönt med volymträning :D
Långa marklyften gjorde jag genom att köra enbart med 15 kgs vikter. Blir några centimeter längre men får mäta upp hur mycket.
Allvarligt jag är totalt död i kroppen nu...
Vill bara sova, men ska beställa kostillskot med kompisen först. Har inte haft något på två månader men kan nog vara en boost att få börja med lite protein efter träningarna. Tycker det är lite segt att inte kunna ta något enkelt efter träningen och efter morgonpassen blir det ju ingenting före lunchen.

simpan
2008-07-08, 22:24
Fina marklyft!

tano
2008-07-09, 06:57
Fina marklyft!

Tack, men jag såg att du också gjorde 9 reps på 150 i marken, bra det!*flex*
Pump i ryggen blir det. :)

Nästa vecka kör jag nog normal draglängd vilket var rätt längesedan jag gjorde nu. Ska bli intressant se hur det känns.

tano
2008-07-09, 07:06
Onsdag morgon 9 juli
Bänkpress

Bänkpress 10x80, 10x80, 10x80
Militärpress 9x40, 8x40
Hantelpress (en arm åt gången) h 2x8x26.5, v 2x8x26.5

Högt tempo igen. Påverkade nog militärpressarna lite negativt, men inte så farligt. Blir lite andra bänkövningar i eftermiddag.

tano
2008-07-09, 20:15
Onsdag eftermiddag 9 juli
Bänkpress

Bänkpress FU med stopp 9x80, 8x80
Lutandebänkpress 4x70, 8x60, 9x60
Liggande tricepsext 8-10x30, 8-10x30
Sittups med skivstång 3x6-12x40
Hantellyft sida 8-10x10, 8-10x9
Lutande kabelflye 2x?x15

Tänkte först att jag måste blivit alldeles för trött för lutande bänken, men efter andra sett såg jag att lutningen var för stor. Var länge sedan jag körde och nu hade jag satt lutningen mer mot 60 grader än 40. Ställde ner till 45 till sista sett och då blev det lättare. Nästa vecka ska jag försöka få 10or i allt. Förhoppningsvis har jag fått kostillskott också så man kanske återhämtar sig bättre från morgonpasset. Nu tar jag bara lite esapro efteråt och det tar ju rätt många timmar innan det blir lunch.
Förövrigt kör mina tricepsextensions runt huvudet, men får inte direkt till någon jämnhet. Vissa reps blir riktigt tunga andra enkla. Får slipa på tekniken där.

tano
2008-07-13, 12:58
Så har man varit sjuk i fyra dagar.
Börajde lite lätt på tisdag, men träningen kändes bra då. På onsdag kändes det lite mer, men ändå väldigt lite. Så var fundersam om jag skulle träna. Gick för att värma upp på morgonen men bestämde mig för att testa att ta det helt lungt,vila direkt, kanske går det över snabbare tänkte jag. Det ska ju vara säkrare också, virus som ger halsont kan leda till allvarliga saker. Brukar dock träna tills det helt brutit ut.

Så på torsdag blev det lite mer, fredag lite till, lördag ännu mer men idag känns det väl som igår. Fortfarande är det inte mer än lite halsont och slem. Man blir irriterad när man sakta men säkert blir mer förkyld än mindre, går ju åt fel håll...
Är väl en sådan där seg sommarförkylning men hoppas det blivit bättre imorgon.

tano
2008-07-19, 21:58
Var sjuk fram till i torsdags kan man säga, har fortfarande lite slem i näsa och hals. Har kört två pass ett i torsdags och ett igår fredag. Vilar nu över helgen så blir det hårdkörning igen nästa vecka. Ska skriva upp passen, fy tusan vilken träningsvärk jag fick i benen från igår :thumbup:

tano
2008-07-19, 22:05
Bänkpress, torsdag 17 juli

Bänkpress 10x80, 10x80, 9x80
Bänkpress FU med stopp 8x70, 8x70
Militärpress 9x40, 9x40
Sittups med och utan skivstång
Hantellyft sida
Dips 10, 10
Liggande tricepsextensions 6x30, 10x30
Triceps pump i kabel

Härligt vara igång igen. Vilken pump i triceps jag fick, inte vanligt för mig att ha det. Knappt kört sådan träning. Lite kul att musklerna blir så spända/uppumpade efter passet.

tano
2008-07-19, 22:15
Benböj, fredag 18 juli

Överhuvudsböj 5x50, 3x60, 3x70
Benböj 10x130, 10x130
Goodmorning 6x50, 6x70, 6x70
Frontböj 10x70, 10x70
Plankan 3ggr per sida vikt nacke

Grymt nöjd över passet. Med tanke på uppladdningen då jag två dagar irad sovit 4-5 timmar och hållt igång hela dagarna med jobb och aktiviteter på kväll (var hos en kompis till 3 på natten torsdag). Tränade som vanligt direkt efter jobbet, men var egentligen redo för sängen. Plus att detta var första benpasset efter förkylningen. Pressade på bra i böjarna(som var djupa) och det tog riktigt bra i benen. Idag lördag har jag grym träningsvärk, som nog kommer vara ännu värre imorgon. Riktigt pulserar i musklerna. :thumbup:

tano
2008-07-24, 09:10
Marklyft måndag 21 juli

Marklyft 5x170, 5x160
Långa marklyft 3x160, 3x160, 3x160
Sumomarklyft 10x130, 10x130
Kronlyft 10x130, 8x130

Fortfarande träningsvärk i benen som hämmade styrkan men framförallt uthålligheten.
Experimenterade lite i sumomarklyften men det är ganska uppen bart att det är mycket svårare att låsa ut. Även på lätta vikter så fastnar händerna i benen och det mesta blir dåligt flyt. Behöver nog ändra tekniken mycket om man skulle köra sumo istället för smalmark. Tillsvidare får det bli smalmark.