handdator

Visa fullständig version : Fråga ang fetma senare i livet.


Mushan
2007-12-24, 01:01
Tja, har en fråga om fetma.. Om jag nu styrketränar och äter som en häst, går upp i vikt, får såklart fett runt musklerna jag kör. Finns det en chans att jag fettet kommer senare i livet, runt 30? Har testat äta fet mat, äta mycket godis osv, men gick inte upp något i fett/vikt. Jag är 18 år, tränar hårt, och äter mycket.. Eller klarar man sig om man fortsätter röra på sig hela livet?

En fråga till, jag har svårt att gå upp i vikt, men det börjar ta sig nu när jag börjat öka vikten på alla övningarna, har stått still i det mesta och då ökar man inte i vikt antar jag, blir man starkare blir man såklart större! Men till frågan!

Om jag inte kan bli fet i denna åldern, kan man då lägga på sig vikt ändå, genom hård träning?

Kanske svarar lite på min egen tråd, men har inte kört så hårt länge så jag vet inte hur ökningen blir, får vänta att, blir i allafall starkare.


hoppas nån fattar, lite svårt att förklara. Tack.

Mushan
2007-12-24, 01:09
Tycker isåfall, (om jag inte kan gå upp i vikt) är träningen helt onödig förutom styrkan då. Klart jag fortsätter träna men inte lika seriöst. Men om det stämmer att man växer om man blivit starkare så fortsätter jag lika hårt.

King Grub
2007-12-24, 05:21
Ett energiöverskott kan inte dyka upp med effekter på kroppsvikten 10 år senare. Ökar du inte i vikt nu, äter du inte "för mycket" nu heller.

Saikyou
2007-12-24, 07:59
Väg dig så vet du om du går upp i vikt
Vill du gå upp mer, ät mer, klart du KAN öka i vikt, är bara en fråga om du äter tillräckligt, hur stark du är har inget att göra med att öka i vikt om jag inte har helt fel

Durayan
2007-12-24, 08:04
Det är ju så att man med tiden får sämre förbränning. Brukar komma någon stans efter 35-40. Men fortsätter man att träna är det inga problem. Killen på min avatar är 43, inte mycket fläbb där inte. googla runt så hittar du massor av bodybuiders som är en bra bit upp i åren (då menar jag 60-70 år) och har en kropp som 20-åringar borde vara avundsjuka på. Nu som då handlar det om diciplin.

Mushan
2007-12-24, 12:06
Okej tackar för svaren, ska kolla upp lite. Så jag kan äta som en häst nu utan att oroa mig över att bli fet senare? :D

En fråga till, det där med "Vissa kan, vissa inte" alltså, att det finns folk som absolut inte kan lägga på sig något, är det en myt?

King Grub
2007-12-24, 12:12
Alla går upp i vikt av ett energiöverskott. Går du inte upp, gör du av med all energi du äter; grundämnesomsättningen är individuell. Visst finns det metabola tillstånd som hormonstörningar och sjukdomar som kan ligga bakom avmagring eller utebliven viktuppgång trots stort födointag, men då mår man vanligen inte bra i övrigt heller.

Dom flesta som säger att dom äter som en häst utan att gå upp i vikt, gör dock inte det, utan bara tror att dom gör det.

Mushan
2007-12-24, 12:16
Alla går upp i vikt av ett energiöverskott. Går du inte upp, gör du av med all energi du äter; grundämnesomsättningen är individuell. Visst finns det metabola tillstånd som hormonstörningar och sjukdomar som kan ligga bakom avmagring eller utebliven viktuppgång trots stort födointag, men då mår man vanligen inte bra i övrigt heller.

Dom flesta som säger att dom äter som en häst utan att gå upp i vikt, gör dock inte det, utan bara tror att dom gör det.

Ok, jag är inte sjuk eller så. Jag kan ju säga att när jag äter, så äter jag inte tills det "tar stopp" precis, man tycker man äter mycket.. men som du skrev, det gör man inte. Nu fan ska här ätas isåfall! :D

Enda problemet jag har är vänstra höftkulan som sitter snett eller något som går upp i en liten smärta i ryggen om jag suttit för länge eller inte rört mig.