handdator

Visa fullständig version : Mopar!!


Lillgrabben
2007-12-23, 18:22
I den här tråden lägger man in bilder på sin favoritmopar!

mopar (http://www.mopar-ring.org/)
Jag börjar lite smått med en aktervy på en 68 Charger R/T!

http://images.moparmusclemagazine.com/images/mopp_0711_36_z+1968_dodge_charger+rear.jpg

Lillgrabben
2007-12-23, 18:24
Nedan en trivsam Dodge Coronet R/T

http://www.dodgecoronetrt.com/featured/1970/images/70coronetrtbycevans_1.jpg

jwzrd
2007-12-23, 18:25
Gnnnnnnnn!! Min favoritera i bilars historia. Ska nog hitta en bild på en 69:ans Camaro.

olwe
2007-12-23, 18:26
Vad är en MOP? En muskelbil?

Eller är det ett missprint... "Oh sorry, it's moops"

Lillgrabben
2007-12-23, 18:28
Medans jag ändå bildgooglar!

Pontiac GTO!!!


http://www.hotrodder.com/carshow/Pontiac/65gto.jpg

Lillgrabben
2007-12-23, 18:30
Ett riktigt snyggt akterparti hos en 70.as Roadrunner!

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop-380x285/1970-Plymouth-Roadrunner4_7w.jpg

jwzrd
2007-12-23, 18:32
På den här tiden byggdes det bilar med cojones:
http://i.b5z.net/i/u/1473169/i/testimonials/69ls1camaro.jpg

Lillgrabben
2007-12-23, 18:34
Från aktern & snabbt till frampartiet igen! Vi klättrar raskt ner under motorhuven i den här posten!

Bild på en av bilhistoriens mest potenta standardmonterade V8or! Får jag presentera den legendariska 426 HEMI

http://hem.passagen.se/nubbis4/engines/426.jpg


Den verkliga effekten - i standardutförande - lär ha varit på cirkus 460-470 hkr, trots att manualen var lite mera blygsam med effektsiffran.

rolf
2007-12-23, 18:36
På den här tiden byggdes det bilar med cojones:
http://i.b5z.net/i/u/1473169/i/testimonials/69ls1camaro.jpg

Hgnnh *drool*

Firebird -69 är elskahh.
http://www.musclecars.net/scripts/displayimage.php?o=315&u=0

Lillgrabben
2007-12-23, 18:37
På den här tiden byggdes det bilar med cojones:
http://i.b5z.net/i/u/1473169/i/testimonials/69ls1camaro.jpg

Den är också fin! :)

De börjar vara duktigt dyra nuförtiden... Särskilt om man vill ha en SS-modell.

budadi
2007-12-23, 18:38
*drool* *drool* *drool* *drool* *drool*

Allan
2007-12-23, 18:40
http://www.web-cars.com/images/wallpaper_img/e-type_1024.jpg


jaguar e-type

Lillgrabben
2007-12-23, 18:40
Dodge Demon!!

En närboende entusiast har en sådan här kärra han har skohornat ner en vässad 426 HEMI i!

http://www.daveschultz.com/palbum/data/513/medium/demon325c.jpg


GNNNHHH! *flex*

jwzrd
2007-12-23, 18:40
Den är också fin! :)

De börjar vara duktigt dyra nuförtiden... Särskilt om man vill ha en SS-modell.

Tro fan det. Vi snackar ju om ren fulländning!

Jarod
2007-12-23, 18:41
Häda. Det där är inte mopar, Allan! =)

Lillgrabben
2007-12-23, 18:41
http://www.web-cars.com/images/wallpaper_img/e-type_1024.jpg


jaguar e-type

En riktigt klassisk kärra! Sägs ha haft historiens hittills längsta motorhuv på V12-modellen.

christian
2007-12-23, 18:41
Den är också fin! :)

De börjar vara duktigt dyra nuförtiden... Särskilt om man vill ha en SS-modell.

De har legat nästan absurt högt i pris i Sverige sedan dryga 15 år tillbaka, i jämförelse dess hemland, tycker jag.

Kolla bara vad ett sånt här vrak bjudes ut för: http://www.blocket.se/vi/14596313.htm?ca=11_s helt sanslöst!

Men fan så sköna bilar!

Lillgrabben
2007-12-23, 18:42
Häda. Det där är inte mopar, Allan! =)

Nä, men den är fiin den också!


:)

jwzrd
2007-12-23, 18:42
Charger 70
http://ragtoproad.com/cars/70charger/70chrgr5.JPG

Det har inte gjorts många bilar med en grill som är lika alfa som den där. Har man den där bilen så är man bäst, inget snack om saken =)

Lillgrabben
2007-12-23, 18:47
De har legat nästan absurt högt i pris i Sverige sedan dryga 15 år tillbaka, i jämförelse dess hemland, tycker jag.

Kolla bara vad ett sånt här vrak bjudes ut för: http://www.blocket.se/vi/14596313.htm?ca=11_s helt sanslöst!

Men fan så sköna bilar!


Det är många som försöker rida på den nyväckta intressevågen för klassiska muskelbilar...

Detta märks inte minst om man kollar på en klassisk muskelbil & gärna en modell med beteckningarna "R/T , SS, GT, Sixpack, 429 Cobra Jet osv". Börjar handla om rejäla summor för bilar som var nästan gratis för ett antal år sedan.

Lillgrabben
2007-12-23, 18:49
Dodge hittar hem igen!!!

Nya Challenger årsmodell 2008.

http://www.allcarwallpapers.com/wallpapers/previews/dodge-challenger-concept-5302.jpg


Ganska många likheter med den klassiska Challengern... *drool*

http://digiads.com.au/car-news/images/thumbs/lrg_article_8234-img_0.jpg

tntballe
2007-12-23, 18:50
superbird
http://www.kurator.org/wiki/data/hack_dat/files/ludic-superbird.jpg

jwzrd
2007-12-23, 18:51
Det är många som försöker rida på den nyväckta intressevågen för klassiska muskelbilar...

Detta märks inte minst om man kollar på en klassisk muskelbil & gärna en modell med beteckningarna "R/T , SS, GT, Sixpack, 429 Cobra Jet osv". Börjar handla om rejäla summor för bilar som var nästan gratis för tiotalet år sedan.

Kanske folk börjar tröttna på japsåken som mest ylar och vill ha bilar som faktiskt har muskler. Lite som att tröttna på rosa kroppsbyggning och gå över till sportens v8-huv: styrkelyft =)

Lillgrabben
2007-12-23, 18:53
superbird
http://www.kurator.org/wiki/data/hack_dat/files/ludic-superbird.jpg



Man ser ganska snabbt likheterna med Dodge Daytona!

http://www.musclecarclub.com/musclecars/dodge-daytona/images/dodge-daytona-1969e.jpg

*cupid*

Lillgrabben
2007-12-23, 18:55
Kanske folk börjar tröttna på japsåken som mest ylar och vill ha bilar som faktiskt har muskler. Lite som att tröttna på rosa kroppsbyggning och gå över till sportens v8-huv: styrkelyft =)

Hehe, kanske är så.

Dock torde nog de flesta ur den yngre generationen inte dela vår fascination för "American Muscle". Där ska det vara 140-15o decibel på stereon & lysrör på underredet...*gah!*

tntballe
2007-12-23, 18:56
jaguar e-type

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106154

jwzrd
2007-12-23, 18:57
Hehe, kanske är så.

Dock torde nog de flesta ur den yngre generationen inte dela vår fascination för "American Muscle". Där ska det vara 140-15o decibel på stereon & lysrör på underredet...*gah!*

Den såkallade poser-stilen.

budadi
2007-12-23, 18:57
Hehe, kanske är så.

Dock torde nog de flesta ur den yngre generationen inte dela vår fascination för "American Muscle". Där ska det vara 140-15o decibel på stereon & lysrör på underredet...*gah!*

American Muscle ftw :hbang:

Lillgrabben
2007-12-23, 18:59
American Muscle ftw :hbang:

Ahh, Adam!

Nu har du förtjänat en egen stjärna i hundhimlen! :hbang:

budadi
2007-12-23, 19:02
Ahh, Adam!

Nu har du förtjänat en egen stjärna i hundhimlen! :hbang:

:)

Finns väl inga manligare bilar än gamla muskelbilar med feta mullrande V8or ? *drool*

Lillgrabben
2007-12-23, 19:06
En liten bild på förgasararrangemaget hos en "440 sixpack"

http://www.scalemodelingbychris.com/graphics/gibson/440_sixpack.jpg


Förvisso en modell av motorn, men likaväl syns det förnämliga arrangemanget med 3 st 2-portsförgasare. Bra med pulver under galoscherna dock drack den soppa som en parkbänksalkis dricker rödtjut dan efter löning.

Soppaförbrukningen var dock inget större problem på slutet av 60-talet, då hade man ännu inte hört talas om bränslebrist, oljekriser, trädkramare osv. :D

Lillgrabben
2007-12-23, 19:10
:)

Finns väl inga manligare bilar än gamla muskelbilar med feta mullrande V8or ? *drool*


Nope, tror inte det - iallafall inte i mina ögon!

En tidigare arbetskamrat hade förresten en mkt trivsam Coronet R/T, med 440 Magnumsnurra, bucket seats & lite mer fabriksmonterade options! Tycker mig minnas att den var lackerad i en lila kulör som hette "Plum Crazy".

gnagaren
2007-12-23, 19:11
Hgnnh *drool*

Firebird -69 är elskahh.
http://www.musclecars.net/scripts/displayimage.php?o=315&u=0

En sådan har min kusin *drool*

Bucyrus
2007-12-23, 19:12
Tomten ge mig en Challenger el. Charger med 426 Hemi, årsmodell 69-70 blir bra. Och ja, jag har varit snäll :) . Ni andra som också vill köra med V8, köp denna: http://www.blocket.se/vi/13683648.htm?ca=11_s :cool: God Hjul!

Lillgrabben
2007-12-23, 19:19
Kanske en sån här?

nLkw8853ECA


Lite trögstartad motor, men vilket otroligt ljud. Det låter som om den har en ganska aggresiv kamaxel hehe. ;)

Lillgrabben
2007-12-23, 19:28
Dodge Material!

N1WICosbX8k

Lillgrabben
2007-12-23, 19:36
1969 Plymouth Roadrunner Commercial

Vsgw17eneoA

Tricce
2007-12-23, 19:56
Då får jag väl bjuda på den jag har som bakgrundsbild *drool*

http://baixaki.ig.com.br/imagens/wpapers/BXK16049_dodge-charger-se-1974800.jpg

scum
2007-12-23, 21:06
Vad är en MOP? En muskelbil?

Eller är det ett missprint... "Oh sorry, it's moops"

haha.. skönt att nån annan tänkte detsamma!
IT'S MOOOOORS!! IMONNA KILL YOU!

olwe
2007-12-23, 21:09
haha.. skönt att nån annan tänkte detsamma!
IT'S MOOOOORS!! IMONNA KILL YOU!

:D

hahavaffan
2007-12-23, 21:31
Lite blandad porr.

grtghFhwp1s

http://www.oldhippie.com/photos/data/510/413-222k.jpg

vGeQnalPGbo

WY3o87nTHEs

6KMo6VMST2E

Mago
2007-12-23, 22:28
På den här tiden byggdes det bilar med cojones:
http://i.b5z.net/i/u/1473169/i/testimonials/69ls1camaro.jpg

Jävligt fin, men inte Mopar.

http://static7.photo.sina.com.cn/orignal/48a4e9f06bb779ecdaee6

Cuda. *drool*

Nitrometan
2007-12-23, 22:41
På tal om att hitta hem och amerikanska muskler. Nästa år ska Chevy visa upp denna på bilmässan i Detroit:

http://www.nyteknik.se/multimedia/archive/00020/corvette_stor_20467a.jpg

Nya Corvette ZR1, de ska sätta i en ny motor, LS9, som ska tvångsmatas med kompressor och ge 620 hk.

Ska säljas från 2009.

Brooklyn
2007-12-23, 22:44
kan någon förklara för en oinvigd vad "mopar" är för något? :) (ofc så förstår man ju att det har någonting med muskelbilar att göra med vad står ordet för?)

Nitrometan
2007-12-23, 22:49
kan någon förklara för en oinvigd vad "mopar" är för något? :) (ofc så förstår man ju att det har någonting med muskelbilar att göra med vad står ordet för?)
Wiki säger: Mopar (short for MOtor PARts) is the automobile parts and service arm of Chrysler LLC. The term was first used by Chrysler in the 1920s and has been in continuous use ever since.

Muskelbyggaren
2007-12-23, 22:56
Jag blir mer upphetsad i den här tråden än snygga brudar-diton. :em:

http://www.baarr.nl/wp-content/uploads/2007/05/1970-dodge-charger.jpg

Mago
2007-12-23, 23:10
kan någon förklara för en oinvigd vad "mopar" är för något? :) (ofc så förstår man ju att det har någonting med muskelbilar att göra med vad står ordet för?)

Muskelbilar från Chrysler-concernen är väl allmän definition.

Timme
2007-12-23, 23:17
På den här tiden byggdes det bilar med cojones:
http://i.b5z.net/i/u/1473169/i/testimonials/69ls1camaro.jpg

Den är cool!

NiXPhoenix
2007-12-23, 23:26
Wiki säger:

Muskelbilar från Chrysler-concernen är väl allmän definition.



Då har man lärt sig nåt nytt. Det innebär alltså att vi kanske kan få se bilder på lite nyare modeller som Viper och RAM här då? :D

Tycker inte gamla muskelbilar är så där jättesnygga som många andra, men när man jämför dem med de flesta äldre europeiska bilar från samma tid så blir de genast mer tilltalande. :)
De ser så aggressiva ut, kanske inte alltid så snygga men desto mer tuffa.

Sebbe_H
2007-12-24, 00:30
Kusinens motor som ska klämmas i en Chevy nova (69?) tror jag. Kompressorn är nyinköpt och det var den "minsta" han kunde hitta.


http://img208.imageshack.us/img208/1538/img0551tw9.jpg

Nitrometan
2007-12-24, 10:47
Dodge RAM srt 10. En gawlen pickup med samma motor som Viper.

http://srt10ram.com/images/blacksrt10.jpg

http://srt10ram.com/images/truckrear.jpg

aitamaa
2007-12-24, 13:08
Kusinens motor som ska klämmas i en Chevy nova (69?) tror jag. Kompressorn är nyinköpt och det var den "minsta" han kunde hitta.


http://img208.imageshack.us/img208/1538/img0551tw9.jpg

Lär ju flytta på sig *flex*

budadi
2007-12-24, 13:13
När vi ändå snackar v8 power :D
8liters 500cui på 6000+hk (dock strypt ca 1000hk inför repan då de var dåligt fäste), hon körde 5,33sek @ 449km/h
cfXoXMyY924

rolf
2007-12-24, 16:47
När vi ändå snackar v8 power :D
8liters 500cui på 6000+hk (dock strypt ca 1000hk inför repan då de var dåligt fäste), hon körde 5,33sek @ 449km/h
cfXoXMyY924

Hur i hela ..matsalen.. får man ut 6000hk ur något som inte är en jetmotor? Whattaheck. *screwy*

hulken
2007-12-25, 14:01
http://www.web-cars.com/images/wallpaper_img/e-type_1024.jpg


jaguar e-type

Sorry Allan, kan inte fatta hur dom flesta kan tycka denna så kallade bil är snygg, den är i toppen på många listor bland världens bästa och snyggaste sportbilar.

Men ni kanske ser nått som inte jag ser:em: själv så tycker jag den passar bäst som världens fulaste sportbil*whistle*

Nu får jag väl spööö av alla entusiaster:D

hahavaffan
2007-12-25, 14:24
Hur i hela ..matsalen.. får man ut 6000hk ur något som inte är en jetmotor? Whattaheck. *screwy*Like many other motor sport formulas originating in the United States, the NHRA favors heavy restrictions on engine configuration, rather than technological development. This restricts the teams to using many decades old technologies.

The engine used to power a Top Fuel drag racing car has its roots in the second generation Chrysler Hemi 426 "Elephant Engine" made 1964-71. Although the Top Fuel engine is built exclusively of aftermarket parts, it retains the basic configuration with two valves per cylinder activated by pushrods from a centrally-placed camshaft. The engine has hemispherical combustion chambers, a 90 degree V angle; 4.8" bore pitch and a 5.4" cam lift. The configuration is identical to the overhead valve, single camshaft-in-block "Hemi" V-8 engine which became available for sale to the public in selected Chrysler Corporation (Dodge, DeSoto, and Chrysler) automotive products in 1952.

The NHRA competition rules limit the displacement to 500 cubic inch (8194 cc). A 4.19" (106.4 mm) bore with a 4.5" (114.3 mm) stroke are customary dimensions. Larger bores have been shown to weaken the cylinder block. Compression ratio is about 6.5:1, as is common on engines with overdriven (the supercharger is driven faster than the crankshaft speed) superchargers.

The block is CNC machined from a piece of forged aluminium. It has press-fitted ductile iron liners. There are no water passages in the block which adds considerable strength and stiffness. Like the original Hemi, the racing cylinder block has a long skirt (to reduce piston "rocking" at the lower limit of piston travel); there are five main bearing caps which are fastened with aircraft-standard-rated steel studs; with additional reinforcing main studs and side bolts. There are three approved suppliers of these custom-made after-market blocks, from which the teams may choose.

The cylinder heads are CNC-machined from aluminum billets. As such, they have no water jackets and rely entirely on the incoming air/fuel mixture for their cooling. The original Chrysler design of two large valves per cylinder is used. The intake valve is made from solid titanium and the exhaust from solid Nimonic 80A or similar. Seats are of ductile iron, beryllium-copper have been tried but its use is limited due to cost. Valve sizes are around 2.45" (62.2 mm) for the intake and 1.925" (48.9 mm) for the exhaust. In the ports there are integral tubes for the push rods. The heads are sealed to the block by copper gaskets and stainless steel o-rings. Securing the heads to the block is done with aircraft-rated steel bolts.

The camshaft is billet steel, made from 8620 carbon steel or similar. It runs in five oil pressure lubricated bearing shells and is driven by gears in the front of the engine. Mechanical roller lifters ride atop the cam lobes and drive the steel push rods up into the steel rockers that actuate the valves. The rockers are of roller type on the intake side, high pressures on the exhaust limits its use to the intake side only. The steel roller rotates on a steel roller bearing and the steel rocker arms rotates on a titanium shaft within bronze bushings. Intake rockers are billet while the exhausts are investment cast. The dual valve springs are of coaxial type and made out of titanium. Valve retainers are also made of titanium, as are the rocker covers.

Billet steel crankshafts are used; they all have a cross plane a.k.a. 90 degree configuration and runs in five conventional bearing shells. 180 degree crankshafts have been tried and they can offer increased power, even though the exhaust is of open type. A 180 degree crankshaft is also about 10 kg lighter than 90 degree crankshaft, but they create a lot of vibration. Such is the strength of a top fuel crankshaft that in one incident, the entire engine block was split open and blown off the car during an engine failure, and the crank, with all eight connecting rods and pistons, was left still bolted to the clutch.

Pistons are of forged aluminium, 2618 alloy. They have three rings and aluminium buttons retain the 1.156" x 3.300" steel pin. The piston is anodized and Teflon coated to prevent galling during high temperature operation. The top ring is an L-shaped Dykes ring that provides a good seal during combustion but a second ring must be used to prevent oil from entering the combustion chamber during intake strokes as the Dykes-style ring offers less than optimal combustion gas sealing. The third ring is an oil scraper ring whose function is helped by the second ring. The connecting rods are of forged aluminium and do provide some shock damping, which is why aluminum is used in place of titanium, because titanium connecting rods transmit too much of the combustion impulse to the big-end rod bearings, endangering the bearings and thus the crankshaft and block. Each con rod has two bolts, shell bearings for the big end while the pin runs directly in the rod.

The supercharger is a 14-71 type Roots blower. It has twisted lobes and is driven by a toothed belt. The supercharger is slightly offset to the rear to provide an even distribution of air. Absolute manifold pressure is usually 3.8-4.5 bar (56-66 PSI), but up to 5.0 bar (74 PSI) is possible. The manifold is fitted with a 200 psi burst plate. Air is fed to the compressor from throttle butterflies with a maximum area of 65 sq. in. At maximum pressure, it takes approximately 400 horsepower to drive the supercharger.

These superchargers are in fact derivatives of General Motors scavenging-air blowers for their two-cycle diesel engines, which were adapted for automotive use in the early days of the sport. The model name of these superchargers delineates their size; i.e. the once commonly used 6-71 and 4-71 blowers were designed for General Motors diesels having six cylinders of 71 cubic inches each, and four cylinders of 71 cubic inches each, respectively. Thus, the currently used 14-71 design can be seen to be a huge increase in power delivery over the early designs.

Mandatory safety rules require a secured Kevlar-style blanket over the supercharger assembly as "blower explosions" are not uncommon. The absence of a protective blanket exposes the driver, team and spectators to shrapnel in the event that nearly any irregularity in the induction of the air/fuel mixture, the conversion of combustion into rotating crankshaft movements, or in the exhausting of spent gasses is encountered.

The oil system has a wet sump which contains 16 quarts of SAE 70 mineral or synthetic racing oil. The pan is made of titanium or aluminium. Titanium can be used to prevent oil spills in the event of a blown rod. Oil pressure is somewhere around 160–170 lbf/in² during the run, 200 lbf/in² at start up, but actual figures differs between teams.

Fuel is injected by a constant flow injection system. There is an engine driven mechanical fuel pump and about 42 fuel nozzles. The pump can flow 100 gallons per minute at 8000 rpm and 500 PSI fuel pressure. In general 10 injectors are placed in the injector hat above the supercharger, 16 in the intake manifold and two per cylinder in the cylinder head. Usually a race is started with a leaner mixture, then as the clutch begins to tighten as the engine speed builds, the air/fuel mixture is enriched. As engine speed builds pump pressure the mixture is made leaner to maintain a predetermined ratio that is based on many factors, one of which is primary one of race track surface friction. The stoichiometry of both methanol and nitromethane is considerably greater than that of racing gasoline, as they have oxygen atoms attached to their carbon chains and gasoline does not. This means that a "fueler" engine will provide power over a very broad range from very lean to very rich mixtures. Thus, to attain maximum performance, before each race, by varying the level of fuel supplied to the engine, the mechanical crew may select power outputs barely below the limits of tire traction. Power outputs which create tire slippage will "smoke the tires" and the race is often lost.

The air/fuel mixture is ignited by two 14 mm spark plugs per cylinder. These plugs are fired by two 44-ampere magnetos. Normal ignition timing is 58-65 degrees BTDC. (This is dramatically greater spark advance than in a gasoline engine as "nitro" and alcohol burn far slower.) Directly after launch the timing is typically decreased by about 25 degrees for a short time as this gives the tires time to reach their correct shape. The ignition system limits the engine speed to 8400 rpm. The ignition system provides initial 50,000 volts and 1.2 amperes. The long duration spark (up to 26 degrees) provides energy of 950 millijoules. The plugs are placed in such a way that they are cooled by the incoming charge. The ignition system is not allowed to respond to real time information (no computer-based spark lead adjustments), so instead a timer-based retard system is used.

The engine is fitted with open exhaust pipes, 2.75" in diameter and 18" long. These are made of steel and fitted with thermocouples for measuring of the exhaust temperature. They are called "zoomies" and exhaust gases are directed upward and backwards. Exhaust temperature is about 260 °C at idle and 980 °C by the end of a run. A night run provides visual excitement with slow-burning nitromethane flames many feet above this screaming spectacle of acceleration. A "good run" is over in just 4.5 seconds, the noise ends, and braking parachutes are seen in the distance, after a speed of over 325 miles per hour has been reached.

The engine is warmed up for about 80 seconds. After the warm up the valve covers are taken off, oil is changed and the car is refueled. The run including tire warming is about 100 seconds which results in a "lap" of about three minutes. After each lap, the entire engine is disassembled and examined, and worn or damaged components are replaced.

Measuring the power output of a top fuel engine directly is not feasible. This is not, as is sometimes stated, because no dynamometer exists that can measure the output of a Top Fuel Engine; in reality, dynamometers capable of measuring tens of thousands of horsepower at the appropriate shaft speeds are in widespread use. Rather, it is because a Top Fuel engine cannot be run at its maximum power output for more than about 10 seconds at a time without overheating (or perhaps exploding) as would be necessary to take a reliable power reading. Instead, the power output of the engine is usually calculated based upon the car's weight and its performance. The calculated Power output of these engines is most likely somewhere between 7000 and 8300 horsepower (approximately 4500-6000 kilowatts), with a torque output of 5100–6750 N·m (3760–4980 lbf·ft) and a brake mean effective pressure of 80–100 bar (0.8–1.0 MPa).



For the purposes of comparison, a 2008 SSC Ultimate Aero, the world's fastest production automobile, produces 1183 bhp horsepower and 1094 lbf·ft (1483 N·m) torque.

Mago
2007-12-25, 14:28
Sorry Allan, kan inte fatta hur dom flesta kan tycka denna så kallade bil är snygg, den är i toppen på många listor bland världens bästa och snyggaste sportbilar.

Men ni kanske ser nått som inte jag ser:em: själv så tycker jag den passar bäst som världens fulaste sportbil*whistle*

Nu får jag väl spööö av alla entusiaster:D

I'm with you, men jag vet iofs. inte många som tycker den är snygg.

G_lund
2007-12-25, 15:20
http://www.classicmuscle.net/1970%20Dodge%20Challenger%20RT/side.jpg

kompisen har en likadan, nackhåren reser sig ock jag får stånd varje gång man åker med och man hör ljudet och känner lukten av brännt gummi.


själv har jag en dodge dart -65 haha:naughty:

Tricce
2007-12-25, 15:26
http://www.classicmuscle.net/1970%20Dodge%20Challenger%20RT/side.jpg

kompisen har en likadan, nackhåren reser sig ock jag får stånd varje gång man åker med och man hör ljudet och känner lukten av brännt gummi.


själv har jag en dodge dart -65 haha:naughty:

*hnnnng*

VILL HA

G_lund
2007-12-25, 15:34
*hnnnng*

VILL HA

ja, det är nått med "höfterna" på bilen..

nog för att jag gillar moderna prestanda bilar, men det finns väl inget mer rock´n roll än att komma i en sån här, speciellt en lila (som kompisen har, fast hans lack e usel).

tyvärr är det ingen 426:a i hans, men väöl en 440 med lite småtrim, typ headers och andra fuggar. tror han tog av sixpacket för att han inte lyckades ställa in det ordentligt, den drog 3,5-4liter/mil då.. surt i längden. :P

men vridet är ju helt stört, räcker ju gott o väl för att turbobilarna ska sluta pysa brevid en vid rödljusen iaf :cool:

rolf
2007-12-25, 15:54
Hahavaffan: Så en supercharger med snuskigt högt tryck, maffigt insprut och nitro/alkoholbränsle plus uppställd tänding ger närmare 8000hk. Ja jävlar, antar att det inte är omöjligt men det låter helt sjukt. *cupid*

budadi
2007-12-25, 16:45
Hahavaffan: Så en supercharger med snuskigt högt tryck, maffigt insprut och nitro/alkoholbränsle plus uppställd tänding ger närmare 8000hk. Ja jävlar, antar att det inte är omöjligt men det låter helt sjukt. *cupid*

Är faktiskt ganska sjukt! Top fuels axxar ganska hårt =/ Har för mig att jag hört att 0-160km/h går på 18m (där är första sensorn)

G_lund
2007-12-25, 18:23
Hahavaffan: Så en supercharger med snuskigt högt tryck, maffigt insprut och nitro/alkoholbränsle plus uppställd tänding ger närmare 8000hk. Ja jävlar, antar att det inte är omöjligt men det låter helt sjukt. *cupid*


det är ju inte direkt bara att byta ut de prylarna utan du måste ju verkligen byta ut allt mot det värsta som finns i trimväg, det mesta är så klart specialtillverkat :) räkna med iaf en halv mille för motorn.. om det stoppar..

Lillgrabben
2008-03-04, 19:27
Åter till väsentligheterna för bövelen!!! *flex*

zs3UyHCSyNg


Det här är musik för mina öron, ett helt annat ljud än det i trimmade risbilar med hyperaktivt kvittrande turbosnurror...

tommie-92
2008-03-04, 19:50
Åter till väsentligheterna för bövelen!!! *flex*

zs3UyHCSyNg


Det här är musik för mina öron, ett helt annat ljud än det i trimmade risbilar med hyperaktivt kvittrande turbosnurror...

det där ljudet är kärlek*cupid*