handdator

Visa fullständig version : Optimalt alkoholintag?


dessbee
2007-12-23, 12:09
Fler och fler studier visar att alkohol skyddar mot stroke och hjärtsjukdomar.
Vad tycker ni är ett optimalt alkholintag?


The Protective Effect of Moderate Alcohol Consumption on Ischemic Stroke

Results Moderate alcohol consumption, up to 2 drinks per day, was significantly protective for ischemic stroke after adjustment for cardiac disease, hypertension, diabetes, current smoking, body mass index, and education (odds ratio [OR], 0.51; 95% confidence interval [CI], 0.39-0.67). This protective effect of alcohol consumption was detected in both younger and older groups, in men and women, and in whites, blacks, and Hispanics. In a quadratic model of stroke risk, increased risk of ischemic stroke was statistically significant among those consuming 7 or more drinks per day (OR, 2.96; 95% CI, 1.05-8.29).

Conclusions Moderate alcohol consumption was independently associated with a decreased risk of ischemic stroke in our elderly, multiethnic, urban subjects, while heavy alcohol consumption had deleterious effects. Our data support the National Stroke Association Stroke Prevention Guidelines regarding the beneficial effects of moderate alcohol consumption.



http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/281/1/53

Mourten
2007-12-23, 12:23
Beror på i vilket syfte, för en person som vill växa optimalt, utan tvivel 0.
För en person som inte har tillväxt som primärt mål kan det ligga som du säger i din klistrade artikel, beror givet på vilka mål man har.

Ganymedes
2007-12-23, 12:28
Jag tycker att 1-2 glas vin till maten en eller två gånger i månaden, samt 1-2 (4 cl) maltwhisky i månaden är helt ok intag. Så lite att det inte påverkar något, men samtidigt så får man (ev) ut det positiva av alkoholen. Detta är samtidigt mitt max. Skulle jag slå ut allt på ett år och ta ett snitt, blir det kanske 1 glas vin och whisky i månaden. Ofta går det ett par månader innan jag ens rör alkoholen. Och när jag väl gör det så är det måttliga mängder. Har inte varit berusad på flera år.

Det sämsta man kan göra är att lägga sitt alkoholintag på en och samma dag och toksupa sig under bordet. Finns inget positivt med det alls egentligen. Iaf inte för mig. Längre. Vuxen nu. :hbang:

blekfet2
2007-12-23, 12:50
12-18 starköl i veckan är optimalt enligt mitt tycke.

BisseN
2007-12-23, 13:06
man får väl vara sitt eget skyddsombud och känna efter lite själv hur mycket man kan dricka utan att man blir allt för krasslig. jag tycker det är lite småfjantigt då folk säger att dom inte dricker för att dom måste tänka på träningen, jag säger drick och var glad ibland och stark ändå...

stargate
2007-12-23, 13:15
Jag tror man känner bäst själv när det är dags att ta en vit helg. För mig varierar det men nu när jag är singel dricker jag kanske 3helger i rad sen en vit osv...

Full blir jag men inte odrägligt full så jag får minnesluckor å skit, sånt är jag för gammal för:D

Danny Devito
2007-12-23, 13:21
12-18 starköl i veckan är optimalt enligt mitt tycke.

+1

tp_88
2007-12-23, 13:38
0.

z_bumbi
2007-12-23, 13:40
Det är en ganska liten mängd och då varje dag är det som brukar sägas vara okey, jag har inte siffrorna i huvudet då jag troligen inte tänker rekommendera någon att dricka bara för att det kan vara bra för hjärtat men jag vet att det är stor skillnaden mellan män och kvinnor för vilken mängd som är max. Två drinkar per dag är i sammanhanget mycket oavsett kön och det kan medföra andra hälsorisker, bl a att man är påverkad varje dag under resten av livet.
Det finns även studier på storförbrukande alkolister som också har bra kärlväggar.

Mapa
2007-12-23, 13:41
0.

+1 :Virro

L-Sami
2007-12-23, 16:29
3 öl passar mig bra så att det stimulerar substantia nigra och kan producera optimalt med dopamin för mina behov.

Cohen
2007-12-23, 21:34
Tar ett glas rött vin på kvällen eller till maten några gånger i veckan. Äter man ute eller har man lagat något lite finare faller det sig ganska naturligt att dricka vin istället för vatten eller annat. Sprit dricker jag i princip aldrig, en 4a eller 6a någon gång per månad kanske. Tycker att detta alkoholintag passar mig bra.

YTS
2007-12-23, 23:25
En vuxen man bör inte inta mer än 20g ren alkohol per dygn eller mer än 5E% alkohol. Å andra sidan har det sagts att skulle vi basera tillåtet intag på de säkerhetsmarginaler som gäller för andra livsmedelsgifter, så skulle maxintag vara en 1/2 flaska lättöl per dygn d.v.s. knappt 3g ren alkohol per dygn.

Sverker
2007-12-24, 07:33
Det var bara inom ett smalt område alkohol var possitivt. Mot åderförfettning.


Hur många på Kolozzeum lider av åderförfettning ? Hur många av dem som är drabbade tror att alohol löser problemet och inte viktminskning och motion.




Jag gissar att antalet som uppriktigt tror på alkoholen skulle hjälpa dem är NOLL.

J de Koof
2007-12-24, 08:03
Hur finansieras såna där studier egentligen?

/J

bollio
2007-12-24, 22:18
Inte kollat upp det, men kan vara industrin, i det här fallet alkoholtillverkare.

NuclearWinter
2007-12-25, 14:21
Optimalt för mig kommer alltid vara att skippa alkoholen och alla biverkningar för små, eventuella fördelar och istället äta en varierad kost och knarka grönt te och mörk choklad för att få i sig flavolerna eller flavoloiderna eller vad-i-de-heter.

Shajjn
2007-12-25, 14:45
Jag motverkar hellre min åderförfettning/åderförkalkning på andra sätt.
0 efefs.

Sniggel
2007-12-25, 17:27
1 god öl för smakens skull vid speciella tillfällen (0-2 ggr i veckan, oftast 0) är min optimala alkoholmängd.

jojjep91
2007-12-25, 18:04
1öl ibland i bastun när pappa frågar :)

dock sällan i vanliga fall, kanske på nyår osv. Blir nog mer i sommar ;)!

/fjåttiz

Dreas
2007-12-25, 19:53
Fler och fler studier visar att alkohol skyddar mot stroke och hjärtsjukdomar.
Vad tycker ni är ett optimalt alkholintag?
I hälsosyfte inget intag alls. För att ha kul, så mycket du behöver. Att dricka alkohol för att det skyddar mot hjärtsjukdomar är nog det dummaste jag hört, finns andra droger/preparat som gör det mycket bättre!

Andreas

Sverker
2007-12-25, 20:09
Det var det dummaste jag hört Dreas*mini*

Du tror inte att kost och motion når målet säkrare och bättre.

Dreas
2007-12-25, 20:28
Det var det dummaste jag hört Dreas*mini*

Du tror inte att kost och motion når målet säkrare och bättre. Eee har väl aldrig sagt att det inte skulle göra det, eller? Sa väl bara att ifall man nu ska använda en drog för att det hjälper mot hjärtsjukdomar så finns det bättre droger än alkohol.

Eddie Vedder
2007-12-25, 21:53
Eee har väl aldrig sagt att det inte skulle göra det, eller? Sa väl bara att ifall man nu ska använda en drog för att det hjälper mot hjärtsjukdomar så finns det bättre droger än alkohol.

Om man nu ska resonera såsom en drog mot en annan så föredrar iaf jag vin eller en god öl jämfört med något jäkla piller iaf.

Jag ser inga som helst fel i att dricka lite alkohol, oftast gott och om man dessutom kan ligga på en såpass låg nivå med sitt drickande att det faktiskt har hälsofördelar så är det ju ytterligare ett plus.

Själv är jag 99% nykterist.

Dreas
2007-12-26, 01:30
Om man nu ska resonera såsom en drog mot en annan så föredrar iaf jag vin eller en god öl jämfört med något jäkla piller iaf.

Jag ser inga som helst fel i att dricka lite alkohol, oftast gott och om man dessutom kan ligga på en såpass låg nivå med sitt drickande att det faktiskt har hälsofördelar så är det ju ytterligare ett plus.

Själv är jag 99% nykterist.
Ja alla är vi olika:)

Nitrometan
2007-12-26, 10:45
Winston Churchill drack en flaska whisky om dagen (ibland mer), rökte cigarr, drack så mycket champagne han kunde på fester.

Han var en lysande statsman, fick nobelpriset i litteratur och blev 92 år gammal.

Måste ha varit hans optimala alkoholintag som gjorde det.

Cidersson
2007-12-26, 11:12
Jag föredrar att inte dricka någon alkohol, någonsin, över huvud taget *flex*

Fler och fler studier visar att alkohol skyddar mot stroke och hjärtsjukdomar.
Vad tycker ni är ett optimalt alkholintag?



http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/281/1/53

Dan S
2007-12-26, 12:49
No Booze, More Muscle. 16 år gammal och har kompisar som vrålar över hur man ska dricka, men inte gör man det. Ett gift är ett gift, jag vore ju dum om jag gick ut och söp, right? *flex* ;)

Whistler
2007-12-26, 17:18
Vad för typ av alkoholhaltig dryck var det som användes i studien?

Det har ju länge varit känt att rött vin har hälsofrämjande effekter som överväger alkoholens negativa, men att alkoholen i sig skulle ha några positiva effekter känns konstigt, eftersom studier med jämförelse av rött vin och vitt vin har visat att vitt vin har varit i princip verkningslöst jämfört med rött på samma alkoholprocenthalt.

Eddie Vedder
2007-12-26, 17:43
Vad för typ av alkoholhaltig dryck var det som användes i studien?

Det är alkoholen i sig som visat sig ha positiva hälsoeffekter vid väldigt måttliga intag.

Sedan finns även drycker med särskilda fördelar, flavonoider i rödvin är väl kanske det bästa exemplet. Men utöver effekter från ämnen i särskilda drycker vilka tillskrivs fördelaktiga effekter så har faktiskt just alkoholen visat sig bidra även den, oavsett dryck.

Det har handlat om t.ex. ökad nivå av HDL-kolesterol och minskad risk för typ 2-diabetes. Som lite kuriosa kan även etanol fungera som ett motgift om man av en händelse skulle bli metanolförgiftad, etanolens oxidation till acetaldehyd konkurrerar då till viss del ut metanolen från oxidation till det giftiga ämnet formaldehyd. Dom konkurrerar om samma dehydrogenas och etanolens affinitet lär då vara starkare än metanolens.:)

bollio
2007-12-29, 17:43
Winston Churchill drack en flaska whisky om dagen (ibland mer), rökte cigarr, drack så mycket champagne han kunde på fester.

Han var en lysande statsman, fick nobelpriset i litteratur och blev 92 år gammal.

Måste ha varit hans optimala alkoholintag som gjorde det.

Jag kan inte lista ut om du är ironisk eller ej, men en människas livslängd bestäms nog främst av gener framför allting annat. Ofta lönlöst att kolla på hur en enskild människa som blivit gammal har levt.

Jag tror dock att om vi kollar på ett större urval människor som levt länge så ser man att människor med hälsosamma vanor lever längre än dom med ohälsosamma (rökning, alkohol, ingen motion, dåliga matvanor etc.).

Trådens rubrik är för övrigt komiskt. "Optimalt" alkoholintag? Man frågar sig om ett alkoholintag kan vara optimalt? "Lagomt" hade nog varit ett bättre ordval.

Eddie Vedder
2007-12-29, 17:48
Trådens rubrik är för övrigt komiskt. "Optimalt" alkoholintag? Man frågar sig om ett alkoholintag kan vara optimalt?

Good point.:D

Men faktum är att jag inte tycker trådens titel är konstig egentligen. Det finns ju trots allt en viss evidens för att regelbundet intag av alkohol kan ha positiv inverkan på hälsan.

Samtidigt vet ju alla att alkohol är ett gift som skadar kroppen och att skadan är dosrelaterad. Men OM det nu är så att dagligt alkoholintag kan vara bra så lär det ju finnas någon form av "optimal" nivå där man får ut maximalt av de hälsomässiga fördelarna samtidigt som man håller sig under den gränsen för när konsumtionen blir hälsovådlig.

Och den balansen är nog väldigt svår, inte mycket alkohol behövs för att ens konsumtion skall bli skadlig om man nu dricker något varje dag.

zeusden1
2007-12-29, 17:50
Om man nu ska resonera såsom en drog mot en annan så föredrar iaf jag vin eller en god öl jämfört med något jäkla piller iaf.

Jag ser inga som helst fel i att dricka lite alkohol, oftast gott och om man dessutom kan ligga på en såpass låg nivå med sitt drickande att det faktiskt har hälsofördelar så är det ju ytterligare ett plus.

Själv är jag 99% nykterist.

Hur funkar det? att du dricker cirka 99% av 365 dagar? Jul, nyår och midsommar?

Eddie Vedder
2007-12-29, 17:53
Hur funkar det? att du dricker cirka 99% av 365 dagar? Jul, nyår och midsommar?

Vad jag menar med 99% är att jag inte är absolutist. Jag dricker aldrig i stort sett, men jag tackar ine nej till en klunk öl om någon bjuder, drack starkvinsglögg under julen o.s.v.

Så jag dricker egentligen aldrig alkohol längre, dock är jag inte uttalad nykterist och får jag lust att dra ut och dricka så gör jag det. Har blivit en gång i år.

Rahf
2007-12-29, 17:53
Har skurit ner så förbannat mycket på alkoholen och det är så otroligt skönt att ha en hel dag extra i veckan då jag kan göra vad jag vill. Ingen ångest, ingen smärta och ingen malplacerad energi. Det har gjort underverk för min hälsa vill jag lova.

Hellre ingen alkohol än lite alkohol för i ärlighetens namn så dricker jag för att bli berusad (inom salongsramen då).

Jacksatan
2007-12-29, 21:26
Jag tycker det är sjukt roligt att dricka sprit och vara full, så länge det inte blir för frekvent. Brukar supa kanske var 3e helg eller nånting. Det är optimalt för mig. Får jag inte släppa ut lite steam ur ventilen så blir jag tokig. Har märkt att jag känner mig deprimerad om jag inte får supa till ibland.

bollio
2007-12-30, 01:05
70 cl vodka straight down, trevlig kväll allihopa!!

Hoppas jag har energi för att supa ordentligt på måndag.

Acquiescence
2007-12-30, 13:55
70 cl vodka straight down, trevlig kväll allihopa!!

Hoppas jag har energi för att supa ordentligt på måndag.

Ifall det finns något optimalt inttag av alkohol torde det INTE vara en förutbestämd siffra utan så mycket man känner för den dag då man faktiskt dricker.

Och 70 centiliter ren vodka rent och sedan dricka ett par dagar senare igen ännu mer är väl ganska långt ifrån optimalt, eller rent ut av sunt.

När man dricker får man väl tänka på varför man dricker. Är det för man har trevligt med sina vänner eller att man dricker bara för saken skull [nyår, jul, påsk] eller för att det är tradition eller för att det förväntas utav dig [fest]. Detta är en sådan fråga som kan diskuteras till jordens undergång och därför borde väl optimalt vara så länge man har trevligt. Tror man märker ganska snabbt när man överskridit normal konsumtion.

P.S. Jag vet att frågan var annorlunda än vad jag svarade på men då jag tycker att dricka alkohol X i mängd Y, Z gånger endast ur hälsovänligt perspektiv låter som ett otroligt tråkigt liv svarar jag så här.

Showz
2007-12-30, 14:25
Hur finansieras såna där studier egentligen?

/J

Ja det är ju definitivt en fråga man borde ställa sig. Ur alkohol kommer det nämligen inget bra och de som påstår att det hjälper mot hjärt- och kärlsjukdomar lurar ingen annan än sig själv. tjack är ju bra för man blir pigg, ska vi börja använda det också?

roge
2007-12-30, 23:11
Har aldrig förstått varför alkohol skulle vara så bra? Finns det inte mediciner som gör samma sak??
Det måste finnas stora ekonomiska intressen för sån här forskning..
Man hör ofta att det förebygger stroke med alkohol.. Bra, jag har anlag för det.. Men varför är det så??

Degpekka
2007-12-31, 01:46
Har aldrig förstått varför alkohol skulle vara så bra? Finns det inte mediciner som gör samma sak??
Det måste finnas stora ekonomiska intressen för sån här forskning..
Man hör ofta att det förebygger stroke med alkohol.. Bra, jag har anlag för det.. Men varför är det så??

Tyvärr är nog alkohol-industrin mer mån om pengarna... Samma med droger. Allt handlar om pengar. Dom som säljer vill fortsätta sälja, och tyvärr går vi på det och många slutar kämpa emot. Fucked up kultur vi lever i.

Sverker
2007-12-31, 08:02
Degpekka !

I det ögonblicket alkoholkranen stängdes hos tillverkaren skulle kranen hos HändigePelle öppnas:(

Problemet är inte att det finns alkohol. Problemet är att det finns folk som dricker det:( Spritförbudet i USA slog ju upp dörren för helt nya verksamheter.

Eddie Vedder
2007-12-31, 08:12
Det finns säkert studier om alkohol som är finansierade av alkoholindustrin, forskning är ofta finansierad av annat än stat och universitet. Exempelvis är flera av de studier som visar hur nyttigt det är med mörk choklad sponsrade av Mars.;)

Men man får inte glömma att många resultat kommer från helt vanliga epidemiologiska studier där man undersökt levnadsvanor generellt och helt enkelt sett att vissa hälsoparametrar inte försämras alternativt förbättras vid moderat alkoholintag jämfört med helnykterister.
Givetvis finns alltid brister i epidemiologisk forskning men fortfarande finns evidens från studier som inte enbart undersöker alkoholvanor och som är oberoende.

otherside
2008-01-02, 20:48
Jag tycker det är sjukt roligt att dricka sprit och vara full, så länge det inte blir för frekvent. Brukar supa kanske var 3e helg eller nånting. Det är optimalt för mig. Får jag inte släppa ut lite steam ur ventilen så blir jag tokig. Har märkt att jag känner mig deprimerad om jag inte får supa till ibland.

Tur att du huserar här jacks man behöver ju aldrig skriva något=)
Sen får man välbehövliga pauser från alkoholen under dieterna;P

Ett optimalt alkoholintag för mig är dansgolvsfull