handdator

Visa fullständig version : Kan inte spjälka majs!?


Ergo
2007-12-22, 23:49
Efter att jag har ätit majs de 2-3 senaste gångerna på några veckor har jag uppmärksammat att majsen kommer ut i min avföring. Den sista gången fick jag även väldigt ont i magen och blev dålig.
Jag vet faktiskt inte om det alltid varit så, har inte tänkte på det innan. Äter inte majs speciellt ofta.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Något enzym som jag saknar?
Är majs speciellt på något sätt? Någon som har samma "problem"?

Ergo

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:33
Om du sväljer majs helt så kommer det generellt set ut bakvägen, det är inget du är ensam om. Samma sak gäller många frön t.ex.

Om du tuggar sönder majsen hydrolyseras kornet fullständigt, jag gissar att vi saknar enzym för hydrolyseringen av skalet. Kanske består det av cellulosa?

Sverker!?:D

Koloftw
2007-12-23, 00:46
Betyder hydrolysera "matsmälta"?

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:52
Betyder hydrolysera "matsmälta"?

Hm, ja förenklat skulle man väl kunna säga det kanske. Åtminstone i det här sammanhanget. Men hydrolys är inget som enbart sker i matsmältningen utan hydrolys är sönderdelning av bindningar mellan alla kemiska molekyler och sammansättningar. Bindningar bryts och molekyler sönderdelas ("klipps av" kan man säga), de hydrolyseras.

Så visst sker det i matsmältningen, men det betyder inte matsmältning.

blekfet2
2007-12-23, 00:55
huh, nästa gång kika om det är något Popcorn med i bajset, det vore ganska coolt..


:D

Koloftw
2007-12-23, 00:55
Okej, tack, har undrat länge nu.

Eddie Vedder
2007-12-23, 01:00
huh, nästa gång kika om det är något Popcorn med i bajset, det vore ganska coolt..


:D

Anna Skippers test i något avsnitt av "Du är vad du äter" var ju att svälja en tesked majs och sedan utifrån det avgöra hur snabbt maten passerar systemet.

Det är nog ingen dum idé, jag tror det ger ett ganska bra svar faktiskt.:)

blekfet2
2007-12-23, 09:45
Anna Skippers test i något avsnitt av "Du är vad du äter" var ju att svälja en tesked majs och sedan utifrån det avgöra hur snabbt maten passerar systemet.

Det är nog ingen dum idé, jag tror det ger ett ganska bra svar faktiskt.:)

Anna Skipper, vettigt...två ord som verkligen inte hör till i samma mening :D

Sverker
2007-12-23, 10:53
huh, nästa gång kika om det är något Popcorn med i bajset, det vore ganska coolt..


:D

Popcorn, där har du extruderat/puffat upp stäkelsen så popcorn kan du svälja utan att tugga och ändå få ut näringen.

Vad själva skalet på majskornet innehåller vet jag inte.