handdator

Visa fullständig version : Glukos/fruktos, vad används till vad?


Koloftw
2007-12-22, 23:43
Nån som vet?

Om man har tom lever och lite halvtomma muskler, på glykogen alltså, och sen käkar 50g fruktos och 50g glukos ... vart tar de vägen? Kommer glukosen att åka in i levern och hindra fruktosen och på så sätt skapa fettinlagring? Eller kommer glukosen att slussas till musklerna tills dess att de är fulla och lämna plats åt fruktos så länge det går? :Virro

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:30
Fruktosen hamnar i levern, hamnar i de celler som är i behov. Gissningsvis hamnar en viss mängd i de flesta celler med glukostransportörer skulle jag tro. Om behov finns.

Om det sker någon direkt exogen oxidation vet jag inte.

Koloftw
2007-12-23, 00:45
OK. Så om jag käkar glukos nu, så kommer prio 1 vara att fylla musklerna?

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:49
OK. Så om jag käkar glukos nu, så kommer prio 1 vara att fylla musklerna?

Jag vet inte vad din kropp prioriterar just nu, jag är inte synsk.;) Men det låter definitivt inte otänkbart.

Men det är ju knappast bara dina muskelceller som använder glukos som bränsle, glukos fungerar som energisubstrat i de flesta cellerna. Men låt säga att du tömt glykogen i någon muskel under dagen, då är nog insulinkänsligheten i just de cellerna ganska effektiv och "suger åt sig" en hel del.

Men att allt bara hamnar i musklerna är definitivt inget du vill ska ske.

Koloftw
2007-12-23, 00:53
Ok, då blir det väl helkroppspass varje dag då :D (ironi).

Nää alltså det förstår jag, men ska man käka godis, på ett energiöverskott, så skulle det vara trevligt om glukosen kunde hålla sig borta från levern så länge som möjligt ;). (Inte för att en dag spelar någon roll, men skulle vara kul att veta om man planerar frekvent användning av frukt, honung, sirap el. dyl.)


Tack för hjälpen iaf. :)

Eddie Vedder
2007-12-23, 00:57
Tänk på att stärkelsen blir glukos den också. Det finns ingen anledning att planera för något speciellt upplägg då du vill äta ren glukos. Skillnaden är bara hastigheten, absorbtionen över tarmen är i form av glukos oavsett om du käkat dextrosol eller fullkornspasta.

Sverker
2007-12-23, 07:45
Koloftw !

Du ska nog vara tacksam att det finns en lever som samlar in och fördelar ut glukosen i små portioner för att hålla blodsockret på en jämn nivå.
Efter träningen har du styrt om insulinkänsligheten några timmar så att glykogenbildningen tar fart direkt efter träningen. Men glykogenbildningen i de tränade musklerna fortgår ytterligare något dygn innan de är fulla. De snor till sig glukos som passerar förbi och levern skickar ut ny glukos allteftersom.